Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Fritt etter bare egil band siden det er lørdag

HVIS DU SYNES SHORTING ÆR SÅ JÆVLA TØFT KAN DU SHORTE DÆI SJØL I RÆVVA (RÆVVA!) x2
HVIS DU SYNES DET ER SÅ JÆVLA TØFT Å SHORTE KAN DU FAEN MÆ TA Å SHORTE DÆI SJØL I RÆVVA
Men ikke kom å short på ruta mi for den ruta skal jeg se gjennom og det æ’kke så jævla lett å se gjennom ei rute som er full av shorting, ikke sant?!
SÅ HVIS DU KOMMER TILBAKE FOR Å SHORTE MER PÅ RUTA MI SKAL JÆG SHORTE DÆI I RASSHØLE ( JA, I RASSHØLE! )

SÅ HVIS DU KOMMER TILBAKE FOR Å SHORTE MER PÅ RUTA MI SKAL JÆG SHORTE DÆI I RASSHØLE ( JA, RETT I RASSHØLE! )
HVIS JEG SER DÆI PÅ SAGEN EN GANG TIL PÅ VEI MED EN SPRAYBOKS FOR Å SHORTE MER PÅ RUTA MI skal jeg faen mæi ta SHORTE en diger shorting i rasshølet på dæi som det står Bare Egil Band
Så kan du se hvor kult det er å gå med Bare Egil Band shorting i rasshølet
Det er ikke så jævla kult skal jæi si dæi (HAH!)

SHORTING ER DET ALLER TEITESTE JÆI VÆIT (Å FY FAEN SÅ TÆIT!) x2
HVIS DU DRIVER Å SHORTER SÅ ER DU SKIKKELIG, SKIKKELIG TÆIT!

For det første så er det stygt også er det vanskelig å få bort,og så er det nesten ingen som synes det er noe kult i det hele tatt!

(Se det kommer noen! Faen vi stikker ass!)
HÆI?! VA FAEN ER DET DERE DRIVER ME?! HÆI, KOM TILBAKE MED EN GANG! HVA I HÆLVETTE ER DET DERE TROR DERE GJØR?!
DET DÆR ER IKKE MORSOMT! HØR HÆR FORBANNA DRITTUNGER!

SHORTING ER IKKE NOE TØFT, DET ER TØFFERE Å GÅ LANGE TURER I SKOGEN OG LYTTE TIL FULESANGEN!
SHORTING ER IKKE NOE TØFT, DET ER MYE TØFFERE Å ENGASJERE SÆI I POLITIKK ELLER IDRETTEN!
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å SAMLE PÅ SOMMER FUGLER I EN LITEN ESKE!

Jeg synes Rune Gerhardsen og dattra hans MARTE!!! er mye tøffere en di som SHORTER!

SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å SOVE SÅ LENGE OM MORRAN AT MAN KOMMER FORSEINT PÅ SKOL’N!
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å VÆRE NESEVIS OVERFOR FORELDRE OG UFØRE! (FLØTT DÆI GAMLA!)
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å NASKE SMÅGODT I BUTIKKEN TIL NOEN SOM KJENNER FORELDRA DINE OG JUGE TIL ETTER ISTEDEFOR Å SHORTE! (JÆI ER OPPE NÅ DA!)
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å BEGYNNE Å RØYKE NÅR MAN GÅR I FJÆRDE KLASSE! (DET GJORDE JÆI!)
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å EKSPERIMENTERE MED ØL, OG STIPPLE LIM OPPI BENSIN!
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å VOLDTA OG DREPE PROSTITUERTE! (NÆI VETTU HVA?!)

Blind gatevold er tøffere en shorting

SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å DRIVE MED STRIKKHOPP MED STÅLTRÅD ISTEDE FOR STRIKK, OG BREKKE BEGGE BÆINA (AUUU!)
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å HOPPE UT AV FLY UTEN FALLSKJÆRM!
SHORTING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å SVÆLGE EN USIKRA HÅNDGRANAT! (FAEN!)

Når du må stikke heroin sprøytene rett inni øye, fordi du ikke har blodårer igjen på hele kroppen, DA ER DU TØFF!
Men når du driver å SHORTER… DA ER DU FAEN IKKE TØFF I DET HELE TATT!
Jeg synes til og med mora mi er tøffere enn di som SHORTER, og det sier litt… fordi mora mi er liksom ikke så jævla tøff at det gjør noe a, selv om hun er litt tøff
Men hun er hvertfall tøffere enn di som SHORTER

17 Likes

Så Norske skog har ingenting med et fullstendig sammenbrudd omtrent i avispapir markedet… :wink:

2 Likes

Hvis du ser på spekteret mellom “kapitalisme” og “sosialisme” er et fritt marked uten begrensning av short handel nærmere ren kapitalisme og med denne begrensningen nærmere sosialisme. Både kommunisme og sosialdemokrati er former for sosialisme (selv om sosialdemokratiet har innslag av både kapitalisme og sosialisme og dermed kan ses på som et kompromiss mellom disse to ytterlighetene).

3 Likes

Jo, men det er vanligvis mer effektivt å reforhandle gjeld og bruke et gigantisk dramførbart underskudd en å kjøre til konkurs. Det blir ikke tilfellet når noen har økonomisk interesse av at det går konkurs.

2 Likes

Ytterpunktene i sosialisme/kapitalisme-aksen finnes ikke. Det brukes som moralske doktriner og retorisk virkemiddel for uansvarlige folk som vil rettferdiggjøre valgene sine. Dette utsagnet om at å begrense shorting er sosialisme gir ikke mening for meg.
Sånn jeg ser det er alle markeder regulert, men spørsmålet er hvordan og hvem som regulerer det. Shorting er allerede begrenset uten at det har noe med myndighetene å gjøre. Hvis småsparere ønsker at børsen skal reguleres på en annen måte enn den gjør i dag. For eksempel mer transparens osv så må man jobbe for dette politisk, enten via myndighetene eller med organisert forbrukermakt. Det ville kanskje vært naturlig at det kommer en slik forbrukermotivert diskusjon i kjølvannet av aksjesparekonto osv der meningmann oppfordres til å ta risiko selv, men jeg tviler på at det vil skje.

1 Like

Uncle Sams The Red Scare har fungert godt her på berget også ser det ut som…

Dette heller jeg mot å være enig i, men så har du jo Uncle Sam og Venezuela i ganske så nær geografisk tetthet på den andre siden av dammen da.

1 Like

Men da er USA en sosialiststat da? Iom. at de har markedsreguleringer…

1 Like

Dessuten kommer man ikke unna at sosialistiske regimer også har de råeste kapitalistiske kreftene

og da mener jeg ikke fornuftsdrevene sosialdemokratiske blandingsøkonomier som vår egen, men land som Kina, Vietnam, Russland osv.
Natta dere. nå logger jeg av med tysk rødvin (ja det finnes gode tyske rødviner)

1 Like

De har innslag av sosialisme ja, poenget mitt over var å trekke opp denne aksen og forklare at nei det er ikke svart/hvitt enten kapitalisme eller sosialisme, men en gråskala der de fleste land har innslag av begge disse systemene.

2 Likes

Helt klart, dette er noe John Fredriksen har tjent milliarder på å gjøre.

1 Like

USA har jo faktisk ellevillt kraftige markedsreguleringer på NOEN områder NOEN steder. Vanvittig spenn i hvordan statene bestemmer politikken sin.

Men det er ikke til å komme bort i fra at måten de f.eks setter opp helsevesenet og utdanningen sin minner mye om så ondskapsfull kapitalisme som en kan tenke seg. I USA er stort sett den amerikanske drømmen død.

1 Like

Det er DÅRLIG rente. Normalt betaler man 5-10% rente for å låne aksjer. Seadrill fikk man 50% ish for å låne ut. :=)

50% rente for å låne ut høres helt ellevilt ut, har du kilde?

Dette er ikke sosialisme. Sosialisme handler om å forsøke å jevne ut ulikheter. Du blander det muligens litt med kommunisme.
Dersom en f.eks. hadde økt skattesatsene på inntekt fra 25% til f.eks. 50% (bare for å ta et eksempel) for å kunne bruke pengene på andre goder, så vil det være sosialisme selv om det er snakk om endring av regel og ikke relatert til om at noe er eid av staten eller ikke.

1 Like

Det litt fiffige er at den rene kapitalismen ikke er prøvd enda. Kunne tenkt meg et år som utvekslingsstudent der.

Ayn Rand prøvd å skissere det for oss, nærmeste man kommer.

2 Likes

Det var seadrill, Helt latterlig opplegg. Du kjenner sikkert en megler, du får spør dem. var litt galskap.

1 Like

Sosialisme handler om å jevne ut likheter (eller rettere sagt forsøke å jevne ut likheter) - ved at staten skal kontrollere alt.

Så finnes det selvsagt grader av sosialisme.

1 Like

Jeg forstår hvilken aksje det er. Jeg ønsker kilde til at utlånsrenten var 50%. Det høres for godt ut til å være sant, for de siste månedene før rekonstruksjonen var det umulig å få lånt noe som helst. Jeg har flere bekjente som prøvde å få lånt, men det var helt umulig å få noe som helst.

Tja, Pareto kunne skaffe masse aksjer så sent som i April/Mai. Til SKYHØY rente.

Dvs det var siste gang jeg spurte dem, men styrte unna pga den ekstreme renten.

Edit : De kunne skaffe meg ca 60k aksjer ser jeg av mailene, det var da tidlig mai.