Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

image

3 Likes

Har publisert denne før, men den er alltid relevant

Det er en innskrenking av markedsøkonomien. Kina er jo et godt eksempel her, det er veldig strengt regulert.

1 Like

Sosialisme vil si at staten overtar eierskap av alle verdier i samfunnet.

Regler for verdipapirhandel er ikke sosialisme.

7 Likes

En har regulering, og så har en overregulering som sjelden fører til noe bra.

Jeg kan heller ikke helt se at det er noe stort problem for oppstart- eller utviklings-sselskaper. Som for alle andre aksjer, om det er nok folk som har tro på dem så vil uansett kursen stige eller emisjoner kunne bli satt til ok priser? Og det forustier jo at noen som eier aksjer har så stor tro på selskapet at de vil låne dem ut til short!

1 Like

Hehe. Bra sagt.

Mon det. Eller det forutsetter at det finnes store og upersonlige fond som låner ut etter helt matematiske regler som ikke har noen tilknytning til fundamentale forhold. På lille oslo børs der aksjer har omsetning på under 10 millioner kroner om dagen selv på gode dager så sier det seg selv at det skal lite muskler til for å gjøre ganske å saftig akrobatikk.

Det er få aktører som klarer å låne ut hele posten de har. Sannsynligvis klarer de å låne ut en liten del av og til.

Absolutt!

TSLA, som er en av de mest shortede selskapene i US, og har veldig høy verdsettelse samtidig.

Mitt generelle inntrykk er at de som klager over shorting er de som har posisjoner som er i minus, hvor de leter med lys og lykte etter noe å legge skylden på.

3 Likes

Vi sporer jo fullstendig av, men skitt la gå :stuck_out_tongue:

Probleme med shorting er jo hvor lite transparant det er. All short burde synliggjøres umiddelbart. Videre så bør ticker i handelslogg gjenninføres. Alt disse med mer er jo tiltak som er med på å undergrave tillitten til børsen. Skal se om jeg ikke finner noe litt me rpå dette senere. Men stadig flere større og respekterte investorer sier tilsvarende :slight_smile:

5 Likes

Alle posisjoner og handel burde i utgangspunktet være offentlig. Ett transparent marked er bra tror jeg. Men det er ett argument (i mine øyne) mot at informasjon gjemmes bort, ikke mot shorting spesifikt.

1 Like

Jeg har vært aksjonær i Funcom en stund, og ser med egne øyne at så snart det dukker opp en short så begynner all verdens merkelige ting å skje.

Problemet er at det er omtrent umulig å bevise aksjemanipulasjon.

Shorting høres fint ut i teorien, med at man sørger for at “aksjer blir riktig priset” og alt det der tullet. I praksis åpner shorting opp for massiv markedsmanipulasjon og sørger for at masse vanlige småsparere taper penger urettmessig.

De store aktørene som driver med shorting er fullstendig amoralske og gir fullstendig f… i alle bortsett fra seg selv. De sender gladelig hele verden ut i en finanskrise så lenge de kan tjene 10 cent på det selv.

1 Like

Urettmessig? Hvis du er en “vanlig småsparer” som setter pengene dine i høyrisikoaksjer fordi du vil ha mye høyere avkastning enn fond kan gi deg… så har du jo valgt risikoen selv.

1 Like

Stemmer muligens, men man har ikke nødvendigvis regnet med at det er profesjonelle aktører som lever av å skremme folk til å selge aksjene sine billig.

Profesjonell svindel. Lovlig sådan.

1 Like

@Pablo Jeg vil sterkt anbefale å lese kapittelet om Mr. Market i The Intelligent Investor.

Hovedpoenget, som da også løftes frem gang på gang her, er at det man virkelig savner er transparens og innsyn i markedet.

5 Likes

Det er en helt annen diskusjon.

https://www.markwgaffney.com/articles/2017/8/15/warren-buffett-shorting-overvalued-stocks-offers-more-opportunities-than-value-investing -

Kanskje det har en sammenheng med at det er retail investorer som er den gruppen som klager mest på shorting?

Problemet med shorting er vel som mange har nevnt at det gir insentiv for ren sabotasje, dvs ren amoral har en forventet positiv avkastning. Sier ikke at det var en shorter som gjorde dette (https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-45505522), men man kan tenke seg slike scenario. Poenget med kapitalisme og kapitalmarkeder er jo å skape verdier og allokere ressurser.

Helt enig med synlighet. Og så virker det f… meg som at det går andre veien!

5 Likes

Se nå!

Er faktisk enig med deg!.

Folk glemmer at shortere er de eneste som MÅ kjøpe en aksje.

2 Likes

Hvis ikke selskapet går konkurs da. Kjøp nok av gjelden så den ikke kan reforhandles, short aksjen til døde. Ta gevinst!

Norske Skog er et eksempel, om noe mer komplisert.

2 Likes