Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Det bør være en god indikasjon på at shorting er en uting ja,

5 Likes

Er det ikke sånn at shortere er med å dempe fallet ved at de må kjøpe tilbake aksjer på nedadgående kurs. Hvis ikke er noen shortere så vil vel aksjene ikke ha noe som bremser eller stopper fallet.

Ser ikke helt hva dette har å si? Dersom aksjene faller så er det som oftest en grunn til det. Dvs. slik hadde det ihvertfall vært dersom man ikke hadde shorting. Slik som det er nå vil shortere prøve å manipulere frem kunstige kursfall.

PÅ samme måte som noen vil hause en aksje andre veien. Manipulere frem en kunstig kursstigning

1 Like

Men ved en kursstigning så tjener alle penger.

He he. Så lenge kursen fortsetter oppover og oppover (og sett bort fra shorterne selvfølgelig :slight_smile: )

En annen forskjell er jo at absolutt alle skjønner jo at en person som eier aksjer i et selskap vil snakke positivt om selskapet. Det er 100 % gjennomskuelig.

Shortere vil snakke negativt og spre usikkerhet om en aksje, og påstå at de er helt nøytrale. Ofte har de forskjellige profiler rundt om på forum som sprer dritt om aksjen. Det er umoralsk og spekulativt på en helt annen måte.

Dette blir veldig tangentielt til finanskrise problematikk mener jeg. Og ingen grunn til å regulere mer. Så lenge det blir skattet fornuftig så er det ok.

Og shortere har ikke den samme synlighten rundt seg som aksjeeiere, ikke minst synliggjort med den latterlig høye terskelverdien for hvilke shortposisjoner som blir synlige i det norske shortregisteret.

Og her kommer igjen poenget inn med at man har ikke markedsplasser som har interesse i å være nøytrale og rettferdige, de er privateide aktører som har som hovedmål å tjene penger for sine eiere og tilknyttede partnere.

4 Likes

Dette har med et mangelfullt regelverk å gjøre. Personlig ser jeg ingen forskjeller her dersom alt er transparent

1 Like
  • Shorting bidrar til likviditet

  • Den som er short må betale en rente for short posisjonen typisk 4-6% som gjør det veldig vanskelig å tjene på det.

  • Shorting bidrar til at markedet er mer effisiente, og man unngår bobler tendenser.

  • Shorting kan sette press på aksjer i det veldig korte bildet.

Jeg må personlig si at det er ganske underholdene å lese innlegg på Hegnar Online og enkelte andre steder der investorer i en aksje klager over at shortere har presset ned en aksje.
Jeg har sittet i mange papirer som har vært blant de meste shortede på OSE flere ganger. Jeg sjekker short-andelen så og si aldri.

Om shortere har presset ned en aksje så får man slutte og klage, og kjøpe mer. Shortene må på et tidspunkt kjøpe tilbake aksjene de har lånt, og det kan bidra til en shortskvis.

5 Likes

Spennende diskusjon som utvikler seg her nå, egentlig. Glem heller ikke at shorting er en måte å tjene penger på for de som leier ut sine aksjer også.

2 Likes

Dette poenget synes jeg er interessant:

Når man ser på hvor forsvinnende lite penger Folketrygdfondet rapporterer at de tjener på sitt utlån av aksjer, så synes jeg dette tallet 4-6% høres utrolig høyt ut?

Og så er det hele dette poenget om at det ikke har noen negative sider overhodet at shortere skaper salgspress i en aksje og presser prisen ned. Nei for Statoil eller Orkla som har gode inntektstrømmer uavhengig av markedet har det ingenting å si.

For innovasjonsselskaper som er avhengig av å hente penger i markedet kan shortere DIREKTE sette det operative i et selskap i fare ved at det må hente penger til mindre riktige priser, noe som DIREKTE gjør at shorterene sitter med et weaponised markedsverktøy all den tid de ikke er offentlige og kan legge ut FUD om selskapet.

5 Likes

Hvor mye man betaler er vel avhengig av risikoen som tas?

Nei, tilbud og etterspørsel

1 Like

Tilbud etterspørsel innenfor en viss risikokalkyle, da…

Shorting er uproblematisk i en perfekt verden. På samme måte som sosialisme.

I praksis er det en jævla uting.

1 Like

Å forby shorting er et eksempel på sosialisme.

6 Likes

Problemstillingen til @Savepig med shorting av utviklingsselskaper i ekstremt kapitalkrevende og usikre faser savner jeg gode svar på…

4 Likes

Hvor mange av baisserene som sitter 24/7 på HO og andre forum verden over er betalt av bearish hedgefunds skulle jeg likt å vite.

1 Like