Kortsiktig vil USA overleve fint. De trykker jo egen valuta, så det eneste som vil skje er at valutaen svekker seg.
Men vi andre følger som regel med i trykkingen og svekkelsen i økonomien, så det jevner seg greit ut.
Akkurat nå har amerikanske obligasjoner en fordel siden de faktisk har positiv avkastning/rente, mens resten allerede er rundt 0 eller til og med under. Så målet er jo bare å være med USA ned til de også går til 0% igjen, som sannsynligvis vil skje iløpet av 2019/2020. Så om man da får både positiv avkastning + en helt ok verdistigning på papirene ( kanskje rundt 10%) så er jo det bedre enn inflasjon i tillegg Samtidig er det da gjort med lite risiko.
Deretter vil QE virkelig ta av, så da vil jo valutaen etterhvert kunne svekkes i forhold til andre.
Men i realiteten er de i første omgang en safe haven, som vi har sett nå det siste året hvor dollaren har styrket seg. Når USA går inn i resesjon, vil vi nok være mer redd for hva som skjer i emerging markets egentlig, så da forsvinner penger der i fra inn i dollaren.
@aksjefokus
Hun går jo ikke glipp av avkastning når hun likevel kun ville vært investert i bankinnskudd. Jeg er fremdeles ikke en slik type som velvillig tar imot nedgangen når den kommer, så gjerne forsøk å ikke gå glipp av avkastning de neste årene.
Så sikrer jeg heller formuen hennes ved å gå i sikrere posisjoner. At kortsiktige renter skal ned er jo ikke det mye tvil om, sett alle revideringene ned siste uken? Jeg har snakket om amerikansk vekst på 1,X tallet som sjokkerende. Om ikke lenge snakker vi kanskje om 0,X.
Dermed er rentekuttene nærmere enn man trodde.
Så det jeg gjør er jo egentlig å sikre henne en forsiktig avkastning de neste årene, for å så bli med i long indeks gjengen når earnings kommer ned og dermed vi får se mer realistiske PE verdier.
Vil som sagt ikke ta høy risiko med hennes penger, men jeg også vet jo at hun trenger å forsøke ta del i verdiskapningen som foregår i verden. Så hun skal sikre sin egen pensjon gjennom å investere, men da uten short, giring og derivater slik jeg selv opererer med.