Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Hvem skulle tro at Vattefall kunne spille ufint? Ikke i tvil ett nano sekund at de kan om de vil :stuck_out_tongue_winking_eye:

Galskapen er ikke annerledes
Mitt drøm mål er å få en kapital på 1.5 mill euro
Alt mer en dette er uønskelig fordi å ha for mye penger kan en ødelegge livet samme som ikke ha penger.Dere som har har 20M+ hvorfor dere strever for livet å ha enda mer penger

Pardon the pun, men penger kan fort bli ein “mani” :wink:

3 Likes

“Jeg skulle ønske meg X, og dere som vil ha mer enn X - dere er grådige dere!”

Fin måte å både være grådig og moraliserende synser på samtidig.

10 Likes

Først og fremst er det veldig mye kapital som går inn i bolig (og hytter), så ek på 1.5 meur er ikke så fryktelig mye, AVH av hvor man ønsker å bo så klart

Det er såklart også avhengig av hvor lenge man ønsker å jobbe. Mange her drømmer om tidlig “pensjon”

Har du 1,5m€ og klarer 8-10% avkastning, så kan du leve veldig greit (i overkant av millionen etter skatter og avgifter). Sammtidig kan du stille arbeidskapitalen som sikkerhet, for hus / hytte.
Men nei, det er ikke Bill Gates penger, du kan ikke gå helt av skaftet.

1 Like

Litt usikker på hva mani mente med å være fornøyd.

Hva vil det si å være fornøyd @Mani? Tenker du på å slutte å jobbe og kjøre alt inn i indeks?

Jeg har ikke kommet der ennå med målet.Hadde 1 mill euro for 5 år siden men pengene ble halvert på feil aksjer.

Trist å høre du gikk på en såpass smell :cry:
Så det du egentlig sier er at du selv har lært av din erfaring med å være for grådig og dermed endt opp med å tape store summer/andeler av porteføljen din?
Du har jo måttet tatt heftig risk i svært spesielle selskaper for å faktisk gå ned så mye de siste 5 årene når alt har gått så bra.
Er jo vel omtrent kun oljeservice o.l helt spesifikke bransjer som har gjort det så elendig.
Så du har vel sluttet å være så konsentrert i noen få selskaper nå kanskje?

Anbefaler å betale Hedgeye for å få informasjon om du har såpass penger i porteføljen. De er flinke til risiko håndtering. Leverer egentlig tjenester tik forvaltere, men så får også vi vanlige vær med om vi betaler.

Viktig for de å unngå være med på nedturer.
Samtidig så er de fremdeles slik at de går mer long enn short. Så i motsetning til kraknisser som meg går de faktisk long ulike ting.

Tips akkurat nå er gull/sølv, amerikanske statsobligasjoner, REITS og evt utilities/housing tror jeg de også liker. Men da i USA, Europa vet jeg ikke om bransjer, men generelt er de bear her.
De tar også ikke for store posisjoner i de ulike tingene. Anbefaler 1-2-3% per short og 2-3-6% per long aksje. Noe mer når det gjelder dollar/obligasjoner som har mindre volatilitet.

Så om du ikke er grådig er det lurt å komme seg ut av aksjemarkedet. Og så kjøpe de mer sikre long postene. Amerikanske statsobligasjoner kan faktisk lønne seg ganske bra de neste årene ettersom de sannsynligvis vil gå mot null veldig snart. Dermed vil prisen på obligasjonene gå opp. Kjøper en kortsiktig (1-3 år) vil desse kunne gå fra 2,5% til rundt 0%. 10 åringen er vanskelig si hvor lavt de vil få ned, men de kortsiktige er veldig safe å vedde på.
Har faktisk tenkt å parkere samboeren min sine sparepenger i en miks av obligasjoner/gull/sølv osv nå de neste årene. Før vi switcher til aksjeindeks.

Fordelen med å bruke en tjeneste som Hedgeye er at man vil få et spark i ræven som faktisk sier at nå snur trenden… Veksten skal opp osv.
Så jeg vil i hvert fall lytte til de å begynne ta gevinst på shortsene når de sier at nå skal det snu snart.
Men har uansett mine yolo kraknisse targets i hodet. Så vil beholde litt om vi fremdeles ikke er på target enda.

1 Like

Rente på 3% spisser opp inflasjonen så i grunnen er verdien av penge det samme

1 Like

Hehe, så enkelt er det ikke. Da las du ikke det jeg skrev.
Kos deg med nedgangen som kommer i indeksene dine eller hva du nå enn har. Kanskje blir det kun igjen en kvarting av en million euro om et par år!

Jeg vil anbefale at hun styrer midlene sine selv, uten at du roter hun borti alle dine konspirasjons-ideer. Thank me later.

5 Likes

:joy: Så å parkere de i obligasjoner, gull og sølv er for crazy? Og så kjøpe indeks etter at de er gått ned 40%+?
Jeg kjører jo ikke høy risiko profil på hennes penger. Så nå er du unødvendig aggressiv her.

Hvis du er glad i samboer eller venner så spekulerer du ikke med deres penger.

6 Likes

Er jo nettopp det jeg ikke gjør. Setter pengene i sikrere posisjoner. Og går ikke long aksjer før etter de blir mye billigere.
Dere derimot hadde ville ikke tvilt på at samboeren går 100% long aksjer fremover, siden hun kanskje er så ung osv… Så vi får se hvem som eventuelt blir mer rekt?

Alternativet for min samboer er bare bankinnskudd, så å plassere de i amerikanske statsobligasjoner er jo ikke så idiotisk. Poenget er bare å sitte til renten går ned til 0%. Da har kanskje verdien på obligasjonene gått opp 10% osv…
Jeg skal undersøke mer hvordan gjøre det i praksis mtp valutarisiko osv.
Foreløpig tenker jeg jo at dollaren skal kunne gå endel høyere, så i starten av krisen blir den sterkere pgr frykt, men så vil de etterhvert kutte renten og begynne trykke så mye penger at den vil svekkes.

USA er jo et av verdens mest gjeldstyngede land, så vil man låne ut mer penger til en “gjeldsslave”?

1 Like

Mange land som har mye mer gjeld enn USA. Norge har f.eks. mer gjeld enn enn USA - per capita. Med tanke på hvor mange strenger USA kan spille på og hvor utsatt vi er for oljeprisen så tror jeg heller jeg ville vært rolig om jeg var amerikaner.

2 Likes

Vær vennlig å les innlegget mitt. eg er direkte med deg, og gir det et lite tips som kan være lurt å tenke på. Du vil du potensielt sette mye mer på spill enn økonomi, det er relativt aggressivt.

Porteføljesammensetningen var heller ikke mitt poeng.

Siden du drar det opp:
Så om du tar lav risiko med hennes penger, og hun eventuelt går “glipp” av avkastning så er det greit? Høres veldig lite sofistikert ut for å være ærlig.

Å gjette renter, neste 2-3-4-5-10-30 år er umulig, så det du holder på med her er selve definisjonen på å spekulere.

Så det du sier er at @redenergy sitt edruelige valg for å sikre at pengene ikke blir spist opp av inflasjon er dumt?

Hva ville så du rådet til da @aksjefokus?

Du har jo tapt penger på løpende bånd i Nas, funcom, Facebook m.fl

Jeg synes faktisk det @redenergy skisserer er både fornuftig og smart. Jeg leser alt han skriver med stor interesse og fascinasjon. Dine råd derimot, da hadde jeg tapt mye penger da :woozy_face: