Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

3 Likes

Kjipt å tenke på :roll_eyes:

1 Like

Greed is not good! :stuck_out_tongue:

Gearing gjør vel at man statistisk sett før eller siden går på en kjempesmell…

2 Likes

Hadde han gått for halvparten hadde ikke denne tråden eksistert

2 Likes

Det er det syke, evt om han hadde hatt tilgang på 100-200mnok til forbå holde gearet. De som kjøpte posisjonen har jo gjort det greit

Man skal vel ikke utelukke at noen har kjent til posisjonen hans og sett hvilken vei det gikk. Kanskje til og med vært med å gitt det siste ekstra dyttet over kanten. Samme folk har sikkert vert såpass greie at de har kjøpt posisjonen fra Nasdaq med god rabatt i etterkant. For noen snille folk.

8 Likes

Hvis jeg kunne backtrade hadde jeg også vært milliardær.

8 Likes

Selger gigant leilighet for 60-70 millioner på Tjuvholmen
“Eiendommen som nå selges var i utgangspunktet to leiligheter, men har blitt slått sammen til en. Aas kjøpte de to leilighetene for henholdsvis 14,2 og 27,5 millioner kroner i 2008 og 2009. Den sammenslåtte leiligheten har et bruksareal på 385 kvadratmeter.”

I tillegg skal han ha oppgradert leilighetene betydelig.

Det jeg reagerer på er egentlig at prisen er lav.
Siden 2009 har jo prisene i Oslo doblet seg. Men det er selvsagt begrenset hvor mye de aller dyreste objektene kan øke.

Så også han kanskje fikk solgt hytten til 9,2 millioner. Men vi vet ikke hva det kostet å bygge den. Over antydning også, så det lover bra for nedsalget til Einar.
Bra de fikk en skikkelig avtale som er gunstig for alle parter.
Utenom potensielle kjøpere som kunne fått ting billig da :joy:


Så egentlig burde jo det vært 80+.

1 Like

Har denne vært postet?

Sitat fra artikkelen:

  • Det er utrolig gøy. Det er en lidenskap for kunnskap, for det må du ha. For han tror jeg ikke det handler om penger lenger, for han handler det nok om å gjøre en god jobb, svarer den anonyme krafttraderen.

Det er én ting som slår meg med dette sitatet fra artikkelen. Hvis det er riktig antatt av krafttraderen om Einar Aas, hvorfor gamblet da Aas med hele sin formue hvis det ikke lenger handlet om penger? Strengt burde det holde å gamble med en mindre del av formuen (kanskje 5-10% hvis man virkelig vil ta i) og fortsatt kjenne på spenningen med tradingen.

Eller har jeg rett og slett ikke peiling? (en god sjanse for det… :wink: )

Det heter spillegalskap :slight_smile:

4 Likes

Det var jo vel egentlig ikke så store summer han begynte med, problemet er jo at det var derivater som kan svinge latterlig mye og den gangen svingte det mer enn noen var forberedt på. Dvs han kjøpte sikkert for noen hundre millioner, men tapet ble hundrevis av % og dermed tap i milliard klassen.
Sånt skjer når man driver med derivater med risiko for ubegrenset tap. Han har normalt hatt nok penger tilgjengelig til å tilfredsstille margin kravene, men dette var han ikke forberedt på. Så han hadde jo mye mer penger egentlig, men selv det han satt inn var ikke nok.

Edit:
Vi alle tror jo selvsagt at vi ville klart å slutte med trading/investering og bare levd livets glade dager når vi passerte milliarden, eller hundre millioner? Vanskelig å sette en grense for hvor rik man skal være før man slutter helt og ta risiko…
Spesielt en som har hatt så god suksess vil jo slite med å slutte, tenk på hvor mye bra han kunne gjort om han hadde enda mer penger? Personlig hadde jeg i hvert fall begynt bli motivert av tankegangen av alt jeg kunne gjort for nærområdet og landet mitt generelt om jeg var milliardær og kunne blitt mulitmilliardær… Drivet for å bli rikere kun for egen vinning/nytelse tror jeg tar slutt, det er vel som han sa, mest for å suksess generelt. Det er gøy å vinne… :smiley:

1 Like

Jo, jeg er jo klar over det. Men det handler jo mye om hvor stor risiko man er villig til å ta (selv om det er derivater antar jeg det finnes måter å begrense risikoen på). Jeg vil gå ut i fra at han var godt klar over hvilken risiko han tok. Jeg forstår bare ikke at han var villig til å gamble med hele formuen sin. Uansett potensiell oppside egentlig.

Ikke umulig @holmes er inne på noe. Mannen har jo kunnet gå på vannet i lang, lang tid, så kanskje han rett og slett ble “immun” mot risiko. Og så smalt det dessverre på verst tenkelige tidspunkt.

EDIT: Men jeg spekulerer jo selvsagt. Kan ikke påberope meg særlig stor innsikt i “caset” (annet enn x antall avisartikler om de(n) ulykkelige traden(e)).

Nei jeg også syntes selvsagt det er absurd å gamble med hele formuen sin…
Kan nok sikkert bruke noen strategier for å beskytte mot nedsiden også ved bruk av derivater, men det ble tydeligvis ikke gjort. Rett og slett massiv feil kalkulasjon av risiko. Er jo det som heter Black Swan :slight_smile: Man blir virkelig tatt med buksa nede.

Nøkkelen vil antagelig ligge i om man klarer å styre sin egen grådighet samt sette av nok kapital i tilfelle det verste skulle skje. At han gjorde det som enkeltpersonforetak og ikke som AS kan tyde på at det ikke var gjort nok for å sikre seg mot det verst tenkelige scenariet.

Men, mannen startet med 250k og ble milliardær, så det er vel muligheter for at kan komme seg tilbake igjen selv om det sikkert tar “litt” tid. Han er fortsatt relativt ung og klarte kunststykket å ikke gå personlig konkurs. Det vil jeg mene er ganske godt gjort.

2 Likes

"Nasdaq tapte 263 millioner kroner på Einar Aas-smell

Nasdaq la onsdag frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal i fjor.

Der fremgår det at tvangssalget av kraftporteføljen til Einar Aas kostet selskapet 31 millioner dollar, tilsvarende 263 millioner kroner.

E24 meldte om saken først.

I fjerde kvartal tok Nasdaq tap på 23 millioner dollar knyttet til tilbakeføring av kapital til medlemmene av sikringsfondet".

3 Likes

Helt ok den der

Bare å klokke inn hovedgevinsten i VikingLotto i kveld, så kan det bli ny leilighet. :wink:

Edit: 116 millioner skulle vel være nok for å sikre seg den leiligheten.

2 Likes