Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

:joy::joy:. Vet litt. Skjer utrolig mye spennende i WR nå. :shushing_face::shushing_face::crazy_face:

1 Like

Det blir jo som alle andre fjortisfilmene som eksisterer.
Gutten forelsker seg i jenta (Ås begynner å tjene penger), det skjærer seg litt sånn halvveis inn i filmen (Aas driter seg ut), de ordner opp mot slutten og alt ender bra ( Aas slipper konkurs og bygger opp formuen sin igjen). Starring Justin Bieber Ryan Wiik as Einar aas and Sarah Jessica Parker as the Nasdaq horse exchange, directed by Michael Bay. Edit: Produced by WR-Entertainment ofc. :joy:

3 Likes

Det er viktig av to hovedårsaker:

  1. Verdiene blir høyere hvis Einar Aas er positiv, og selger tingene sine frivillig. Dersom alle hans verdier skulle blitt tvangssolgt, er det grunn til å tro at verdien ville blitt langt lavere enn gjennom ordinære salg der man blant annet har litt mer tid.
  2. Hvis han skal ha interesse av å jobbe igjen, som øker sjansen for å få tilbakebetalt så mye av pengene som mulig, så trenger han noe som motiverer ham. Hvis kreditorene ikke er med på noe som helst, får de sannsynligvis mye mindre penger tilbake. Å la ham beholde huset og fortsette å leve mest mulig normalt er kreditorenes beste sjanse til å øke summen.
6 Likes

Godt å høre at de faktisk bruker litt positiv psykologi her, og ikke bare kjører over folk med dampveivals, som virker å være mer vanlig.

1 Like

Dette er vel et klassisk, når du har lånt en million har du et problem, når du har lånt en milliard så har banken et problem sak.

16 Likes

Eg var vel sannsynlegvis noe optimistisk med tanke på Aas sine muligheter, da eg først kommenterte mitt syn forleden, avtalen er vel self utformet sånn at kreditorene nok har rett til store deler av fremtidige inntekter, men uansett, han bor i huset sitt, trenger ikkje og bo i telt i skogen

6 Likes

Han bor i Norge og har bidratt med mer skatt enn hele TI tilsammen, tviler på det ville blitt telt i skogen uansett? :thinking:

1 Like

Mulig, men rent formelt så ville han jo hatt begrenset med muligheter, at han har bidratt tidligere blir vel fort vert glemt når kassa er tom

PS : nei telt ville det jo ikkje blitt da :+1:

1 Like

Vi lever i en absurd verden :grin:

7 Likes

Det gjør vi. Der tok jeg feil. :wink:

7 Likes

Og du som er så ekspert og har jobbet i finans og greier.

Litt mindre skråsikker neste gang kanskje.

2 Likes

Hey, dropp å vær spydig når han faktisk har baller nok til å si at jepp, jeg tok feil! :slight_smile:

16 Likes

Alle tar feil. Selv om de fleste her inne kan gå, så betyr det ikke at de ikke snubler i blant.

19 Likes

Veldig enig med deg Aksjefokus. Liker at du har guts nok til å innrømme feil. Vi er alle her for å lære, og jeg tror vi alle kan lære av hverandre! Hvis ikke hadde jeg neppe tilbrakt tid her inne :slight_smile:. Synes også du skal ha kred for å stå “idet” når alle andre sier deg imot. Det er alltid en krevende situasjon.

Så håper jeg du fortsetter å skrive her inne! :blush: Mitt inntrykk er kanskje at vi ikke har gitt deg en “varm velkomst”.- Og jeg tar selvfølgelig min del av ansvaret for det!
Vi har alle forskellige meninger å det er vi dessverre alt for sjeldent setter pris på! :slight_smile:

Raushet er kanskje ordet jeg leter etter. Kanskje fordi det kun brukes i kongens nyttårstale, i guess

11 Likes

Takk for et veldig godt innlegg! Jeg kan alltid garantere at jeg vil alltid stå i det, og beklage om jeg sier noe dumt, eller være ærlig når jeg tar feil. :wink:

Jeg tror en medvirkene årsak til at Aas faktisk kom relativt godt ut av dette, forholdene i betraktning, kan være det at han faktisk stod i det i en skikkelig vanskelig situasjon. Fra mitt ståsted virker han usedvanlig ryddig i måten dette ryddet opp i.

9 Likes

Det er jeg helt enig i. Jeg tror også kreditorene så at de ville sitte igjen med mer hvis det var han som solgte unna aktivaene sine enn en advokat eller ti som ikke hadde peiling. Det ble mao win-win å la han beholde noe mot at han gjorde den jobben.

7 Likes
3 Likes
1 Like
1 Like