Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Skjønner det ikke jeg heller. En annen ting er at man får lov å gire så mye med så store beløp av børsene rundt omkring.

Og hva er poenget? Har du 2 milliarder så trenger du liksom ikke så mye mer? Hva skal du kjøpe, slottet?

Minner om spillesider som kjører targeted advertising mot spillavhengige. Ganske trist. Kapitalismen på sitt mest utspekulerte?

3 Likes

Om du har så mye så henger du kanskje med folk som har jetfly eller båt (eller begge deler) til mange hundre millioner kroner. Da holder det liksom ikke med fattige 2 milliarder.

7 Likes

Jeg vil betegne denne saken som verre en Idar Vollvik. Tenk å ha 2 milliarder i formue og når er kanskje alt tapt?

2 Likes

Caymanøyene er sikkert stappfulle av bitcoins :stuck_out_tongue_winking_eye:

Skulle ikke forundre meg om Aas tidligere har tenkt «faen for en løk han der Vollvik er, ossen klarte han å tape en milliard da, er det mulig ?»:roll_eyes:

3 Likes

joo…men Han der på bildet har flere bein å stå på!

Musk er en SMART milliardær!

stoor foskjell her du “UMVS”.

:wink:

1 Like

Jepp, gleder meg allerede :disappointed_relieved:

“Aas har i flere år vært en svært betydningsfull skatteyter for Grimstad kommune. I fjor viste skattelistene at kraftmegleren bidro med 227 millioner kroner til fellesskapet, hvor om lag en tredjedel kan antas å ha blitt betalt til kommunen.”

1 Like

Når en går fra kr 250k kroner til 2,5 mrd, så begynner en vel gjerne gradvis å tro at en kan gå på vann. Er naturlig at han burde sikret seg bedre, men samtidig så hadde han neppe blitt milliardær dersom han hadde tenkt på den måten.

Det sagt, jeg sitter med en følelse av at her er det hodet som har falt av i nedgang, og rasjonaliteten ikke har klart å slått inn.

Uansett, mitt råd dersom du klarer å bli god for 2 milliarder er å begynne å vurdere å ta gevinst.

13 Likes

Mitt største mareritt i de siste to årene er at noe slikt skal skje med OM.Holding. Han sitter på tungt belånt portefølje og vil nok relativt kjapt komme i problemer om vi får en litt større korreksjon. Hadde ikke trodd dette om Aas for å si det slik.

1 Like

Snakkes når jeg er på 1000 mill og fremdeles ikke tatt gevinst… Må jo vente til den dobbler seg da før jeg vurderer å begynne å ta gevinst. he he

5 Likes

Er det han øyenlegen?

1 Like

Selge ved dobling? Aldri? Jeg trenger en firedobling fra nå, men må tilføye at det er et stykke derfra og opp til 2 mrd :joy:

2 Likes

Dette er egentlig en helt vill historie!

Mandag: Futurekontrakter faller nesten 10%.
Tirsdag: Må overføre 350 mill (siste cash).
Onsdag: Alle posisjoner tvangsselges av nasdaq.

Spekuleringen var på hele 25% av hele Norges forbruk på ett år! 25% av et land!
Er nesten som man ikke kan fatte for en størrelse det må ha vært på dette.
Hvis man taper hele formuen på 10% fall i futurekontrakter må gearingen ha vært hinsides all fornuft.

Det er bare helt utrolig hvordan man gambler videre med en formue nok til evigheten og mer.
Er vel samme sykdom som de som sitter pal ved spillemaskinen og spiller bort hele lønna på en time for å få igjen det tapte.
La oss håpe han har strukturert dette skikkelig i selskaper slik at han og familie har noe å leve for i tiden fremover :sweat_smile:

14 Likes

Jo, av og til er det lettere sagt enn gjort. På det verste når jeg kjørte 50x giring på Mex og gamblet med flere hundre tusen dollar (ja, du får lov å låne mye!) så virket det ikke virkelig. Det er tall på en skjerm. 0’ene er bare litt flere liksom. Jeg kan skjønne hva han har gjort men det jeg ikke skjønner var at ingen grep inn og sa «eh, kompis, når du satser så mye, bør du i tillegg kjøre giring da?». Hadde han ikke tradet på margin ville han bare tapt det han satset.

5 Likes

Akkuratt det eg tenkte, garantert skvis…
image
(Illustrasjonsbilde som ikkje er det samme som kontraktene Aas holdt)

Edit: I lys av artiklar lenger nede så blir dette mykje meir interessant… Sick!

3 Likes

Noen regnskapswizards som kan si noe om tapet kan skrives av i noen form? Feks. Om han selger eiendommer og sitter igjen med skattbar gevinst der, eller annen næring?

Historien er helt vill uansett. Skulle gjerne likt å sett en dokumentar om denne fyren.

Beklager off topic

Har du lest denne?

1 Like

Idiot vil ha mer, tydeligvis.

ny artikkel

1 Like

Uvirkelig

1 Like