Sunt förnuft säger att efter en rekord torr sommar kommer en rekord regnig höst, all energi som är lagrad efter rekord värmen måste få utsläpp i någon form… Att han inte anställt en meteorolog och köpt en superdator och räknade på det? Skött han från höften eller?
Off-topic men hvis jeg skal starte med daytrading så lønner det seg altså å IKKE ha et AS?
Kommer helt an på hva du skal daytrade…
Du kan trade aksjer som er omfattet av fritaksmodellen, men det gjelder ikke derivater og andre “kompliserte” finansprodukter.
Så krypto-trading i AS er ikke lurt? Kan ta det i en annen tråd, men er interessert i hva som lønner seg ifht. AS eller privatperson. Tenker å trade aksjer også @Sualc77 - men primært margintrading av kryptovaluta (Aas - I’ll give you a run for your money )
Største fordelen med privat må være at du får igjen 23% av eventuellt tap?
Det spørs hvilke volumer vi snakker om, men det vil ikke være dekket av fritaksmodellen. Dvs. at du skatter av hvert trade samt utbytte/lønn.
Einar Aas har nok betalt sin siste skattekrone på lang, lang tid ja.
Her snakker vi et gedigent fremførbart tap.
Krypto-trading i AS vil jeg IKKE anbefale, nei!! Her blir det dobbeltbeskatning av evt. gevinster, samt en stor regning fra regnskapsfører som må bokføre disse relativt vanskelige transaksjonene…
Det er jo ikke regnet i seg selv som gjorde at han tapte, men spreaden mellom den norske og den tyske kraftprisen.
Regnet var bare en del av en miks med ting. Spreaden mellom prisene økte etter hva jeg leser med 17 ganger det som er normalt.
En katastrofal miks med andre ord
Det er jo fordeler og ulemper med begge mulighetene. Aas handlet via AS tildligere, men ville nok unngå dobbelbeskattning og hindre innsyn og startet derfor å handle som privat person. Muligens han har ett ekeltpersonforetak med org nr, men det er så å si det samme som at man er privat person.
Ulempen med å hanlde privat ser du jo veldig godt i dette tilfellet. Her kommer nok kreditorer til å komme etter alt det han måtte ha av verdier. Vi får krysse fingrene for at kone og barn har velfylt kontoer og nedbetalte eiendommer.
Det er ikke lett å få i både pose og sekk så da må man vurdere hva som er viktigst og mest hensiktsmessig for en selv. Han kunne jo ha skrevet alt av eiendom over på andre familie medlemer og ha liggende kontrakter og eventuelle tinglysninger i en safe som kan sendes inn i tilfelle brudd eller andre uoverenstemmelser.
Forum melder om tap på 20 millioner euro som følge av traden.
Han har da tapt mye mer enn det.
Tydeligvis - galskap. Her ser man hva derivater og den slags kan gjøre med i utgangspunktet normale mennesker.
Derivater og høy giring er jo også grunnen til at han i utgangspunktet ble så rik.
Hadde vært lurt å gi seg mens leken var god. Et par milliarder på bok er nok til å leve godt resten av livet.
Naturligvis - like fullt galskap å ha ett enkelt veddemål i markedet som kan slå deg personlig konkurs.
Dette var Fortum sin andel av sikringsfondet.
Har ingen konkrete kommentarer om saken, men personlig syns jeg det er til å spy av at media fråtser i en manns livsverk som går til helvete. Frem til 10.september var mannen et geni og idag er han liksom intet annet enn en taper… Jeg hater den verden vi bor i idag, det fråtses i andres ulykke for å dekke over egen inkompetanse og ulykkelighet.
#rantoftheday #theweekendstartshere
Ja, du har et poeng, men det gjelder jo begge veier da. Man blir hyllet som et geni fordi man gjør noen gode trades og blir rik og motsatt om man taper.
Det beste er egentlig å unngå de fleste aviser mest mulig.
Er jo en grunn til at han ikke vil omgås med media. Jeg er helt enig med han. Media bringer absolutt ingen verdi til ens liv. Verken på opptur eller nedtur