Det kan jeg ikke, og det gjør jeg ikke. Kan dere ikke lese hva jeg skriver?Jeg påstår bare at el-biler bidrar til renere luft i byene, ikke at all fremgang i Kina skyldes el-biler alene. Snøffelen er i en klasse for seg selv hva gjelder manglende leseferdigheter (f.eks. påstår at jeg påstår at regulerbar kraft må komplementeres av uregulerbar kraft, ikke omvendt), men jammen er det mye som lugger her. Kina har hatt et uttalt mål om å bedre luftkvaliteten i byene og har satset stort på el-biler. Det er selvsagt ikke det eneste tiltaket de har gjort. Og parallelt med dette har økt kullforbruk i industrien, og også til en viss grad i elektrisitetsproduksjonen motvirket denne trenden som fremgår av luftmålingene. I mangel av noe bedre var disse luftmålingene en indikator. Du har det jo veldig enkelt, du kan slenge ut en påstand (vi hadde sett den samme utviklingen dersom de hadde gått over til EURO6-motorer), og enkelt og greit garantere at dette stemmer, uten noe som helst belegg.
Dette er altså utviklingen fra ett år til et annet. Det er grenser for hvor store fremskritt forbrenningsmotoren gjør i et slikt tidsrom. Det skrotes langt fler biler med forbrenningsmotor enn det som kommer inn i markedet hvert år. Det er en langt viktigere faktor.
Altså, ja, det stemmer at jeg nevnte at vi får ekstra inntekter fra oljeeksport når vi bruker mindre olje selv, alt annet like (produksjonen er den samme). Som tilsvar til dette poenget gjorde du et poeng av at vi importerer raffinerte oljeprodukter (som trengs i en forbrenningsmotor). Begge disse faktorene trekker i samme retning (mer eksport av det vi har og mindre import av det vi ikke har), derfor stillet jeg meg undrende til hvorfor dette skulle være et poeng fra din side.
Ja, skal man dra nytte av skattefordelen må man velge en bestemt biltype, det er jo intensjonen, akkurat som redusert moms på frukt og grønnsaker etc. Man drar likefullt nytte av denne skattefordelen dersom man velger dette alternativet. Ja staten går glipp av disse inntektene. De havner hos innbyggerne i stedet (+ eventuelt flere ledd i næringskjeden da prisene kan settes noe høyere). Det er resultatet isolert sett. Så avhenger det av den helhetlige politikken om denne skattefordelen kombineres med skatteøkning andre steder, eller om det representerer en skattelettelse i sum.
Dette spinner bare av gårde med den ene udokumenterte påstanden etter den andre, som har lite med trådens tema å gjøre. Jeg tror jeg runder av denne diskusjonen for å spille frisbee-golf med sønnen min.