Logg er kanskje noe av det viktigste tror eg.
Hvis man ikke har logg og ikke kan analysere i ettertid hva man har gjort feil, så kan man heller ikke forbedre systemet sitt.
Personlig har jeg lagd meg et Excel ark, hvor jeg fører inn Dato for Start/Slutt, vil da automatisk
gi meg antall dager i traden. Kjøpspris/Salgspris/Antall/Kurtasje. Kommentarfelt for før og et felt for kommentar etter traden er avsluttet. Legger da inn begrunnelser for entring, tanker gjennom traden, og en kommentar til slutt for hvorfor jeg selger eller hvorfor stoploss ble utløst og hva jeg tok feil på.
Positive og negative verdier får rød/grønn bakgrunn, utvikling av portefølje blir også løpende oppdatert i tabell og overført inn i ett linjediagram.
Leker litt med excel sin børsfunksjon der den kan hente inn kurser. Men sliter litt med at det ikke oppdaterer seg. Så litt på hold den funksjonene foreløpig.
For min del så holder jeg meg til TA. Føler det fungerer bedre for min del.
Men blir litt for enkelt å si at TA er tull bare fordi man føler det ikke er av noe verdi for seg selv.
TA er jo egentlig bare å lese markedet via prisbevegelser. Sammenligne volum på tidligere bevegelser opp mot siste bevegelser. Klarer man høyere priser, lavere priser, tørker volum ut? Mangel på selgere eller mangel på kjøpere? Det er mye man kan lese utifra å analysere disse bevegelsene. Og utifra dette jobber man utifra en sansynlighet på om aksjen skal opp eller ned.
Man hiver seg jo ikke inn i en aksje uten å ha en risk/reward. Og over tid vil jo man bli bedre og bedre til å lese disse bevegelsene.
Når jeg ser tilbake på noen av tradene jeg gjorde når jeg begynte, så ser jeg jo nå at det var egentlig bare flaks at jeg fikk gevinst. Totalt feil entringspunkt, feil exit osv. Med noen helt på tryne stop loss, sammen med en heilt feil risikostyring.
Hittil denne måneden har jeg 5 trades, +10%,+5,5%, +4%, +2% og en -4%. Den på 10% og den på -4% er lukket, resten går fremdeles. Synes ikke det er så gale for bare å handle på TA, og jeg begynte med dette rundt oktober/november i fjor.
Men det ligger mange, mange timer med lesing og studering bak. Jeg har gått for å fordype meg i Wyckoff, og faktisk tatt en del Online Seminar på dette feltet. Da jeg tenker at vil man kunne noe skikkelig, er det best å gå rett til kilden. Man unngår å lære seg “unoter”, unngår feiltolkning, og
man blir korrigert underveis.
Dem som er skeptisk til TA har ofte heller ikke full forståelse for konseptet. Personlig bruker jeg ikke så mye mer en volum og pris, sammen med egendefinerte Support/Motstands linjer.
Men man må vite når man skal bruke de forskjellige indikatorene. Hvis ikke risikerer men å gå på en smell. Noen indikatorer virker bra i en volatilt aksje, andre fungerer i en aksje i en trend.
Samme gjelder mønster og formasjoner, se det i helhet med hvor dette skjer. Topp, bunn? Breakout, volum?