Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Etter hva jeg har skjønt trader han moment og er rå på å lese ordreboken, men ja, større ordre enn de summene du skisserer ville ikke fungert likegodt.

Har sett handlene hans og ofte er det jo snakk om skalps fra 1-10 øre han driver med. De fleste vil nok ha problemer med så kort handelshorisont.

Tenker uansett poenget bør være å finne noe som fungerer for deg og over tid. Jeg har noen indikatorer og en metodikk jeg har brukt i snart 1 år. Det er ikke perfekt men perfeksjoneres for hver handel. Viktig å skrive en logg slik at man kan tracke hva man evt. kan bli bedre på.

1 Like

Logg er kanskje noe av det viktigste tror eg.

Hvis man ikke har logg og ikke kan analysere i ettertid hva man har gjort feil, så kan man heller ikke forbedre systemet sitt.

Personlig har jeg lagd meg et Excel ark, hvor jeg fører inn Dato for Start/Slutt, vil da automatisk
gi meg antall dager i traden. Kjøpspris/Salgspris/Antall/Kurtasje. Kommentarfelt for før og et felt for kommentar etter traden er avsluttet. Legger da inn begrunnelser for entring, tanker gjennom traden, og en kommentar til slutt for hvorfor jeg selger eller hvorfor stoploss ble utløst og hva jeg tok feil på.

Positive og negative verdier får rød/grønn bakgrunn, utvikling av portefølje blir også løpende oppdatert i tabell og overført inn i ett linjediagram.

Leker litt med excel sin børsfunksjon der den kan hente inn kurser. Men sliter litt med at det ikke oppdaterer seg. Så litt på hold den funksjonene foreløpig.

For min del så holder jeg meg til TA. Føler det fungerer bedre for min del.

Men blir litt for enkelt å si at TA er tull bare fordi man føler det ikke er av noe verdi for seg selv.

TA er jo egentlig bare å lese markedet via prisbevegelser. Sammenligne volum på tidligere bevegelser opp mot siste bevegelser. Klarer man høyere priser, lavere priser, tørker volum ut? Mangel på selgere eller mangel på kjøpere? Det er mye man kan lese utifra å analysere disse bevegelsene. Og utifra dette jobber man utifra en sansynlighet på om aksjen skal opp eller ned.

Man hiver seg jo ikke inn i en aksje uten å ha en risk/reward. Og over tid vil jo man bli bedre og bedre til å lese disse bevegelsene.

Når jeg ser tilbake på noen av tradene jeg gjorde når jeg begynte, så ser jeg jo nå at det var egentlig bare flaks at jeg fikk gevinst. Totalt feil entringspunkt, feil exit osv. Med noen helt på tryne stop loss, sammen med en heilt feil risikostyring.

Hittil denne måneden har jeg 5 trades, +10%,+5,5%, +4%, +2% og en -4%. Den på 10% og den på -4% er lukket, resten går fremdeles. Synes ikke det er så gale for bare å handle på TA, og jeg begynte med dette rundt oktober/november i fjor.

Men det ligger mange, mange timer med lesing og studering bak. Jeg har gått for å fordype meg i Wyckoff, og faktisk tatt en del Online Seminar på dette feltet. Da jeg tenker at vil man kunne noe skikkelig, er det best å gå rett til kilden. Man unngår å lære seg “unoter”, unngår feiltolkning, og
man blir korrigert underveis.

Dem som er skeptisk til TA har ofte heller ikke full forståelse for konseptet. Personlig bruker jeg ikke så mye mer en volum og pris, sammen med egendefinerte Support/Motstands linjer.

Men man må vite når man skal bruke de forskjellige indikatorene. Hvis ikke risikerer men å gå på en smell. Noen indikatorer virker bra i en volatilt aksje, andre fungerer i en aksje i en trend.

Samme gjelder mønster og formasjoner, se det i helhet med hvor dette skjer. Topp, bunn? Breakout, volum?

6 Likes

Hvis du henter inn fra ekstern kilde, så kan du gå på “Data” i excel, og der hvor det står “Oppdater alt” er det en dropdown. På tilkoblingsegenskaper kan du velge å krysse av for “Oppdater data når filen åpnes” som da alltid vil gi nyeste kurser hver gang du åpner dokumentet. Men hvis du også henter inn flere kilder, som indekser osv for sammenligningsgrunnlag så må du gjøre dette på alle tilfellene (det gjelder bare den eksterne tilkoblingen du har aktivt valgt i excel når du gjør en endring).

4 Likes

Logg er ekstremt nyttig å føre, personlig holder jeg det enkelt med nummer, hva det er, setup, tap/profitt og tanker rundt inngang og close.

Går over alle trades for uken ved slutten av uken, veldig bra praksis for å trene gut feel/instinkt.

Etter noen måneder ser du setups i charts RT før de har nådd completion.

4 Likes

Akkurat dette var en aha opplevelse for meg. Legger gjerne inn stop target og risiko i samme logg. Og “følelser”

Legger også inn stoploss ordre rett etter jeg har kjøpt. På den måten unngår man å bli usikker når det ikke går veiene. Ryker stoplossen har du tatt feil i analysen, og man er ferdig med traden. Etteranalyse og forhåpentligvis kan man se i etterkant hva man tolket feil, overså osv.

Personlig så må jeg bli flinkere med “tolmodigheten”. Da jeg noen ganger tolker en liten dip for en test, og ikke venter på hovedtesten av en dip. Men jeg har iallefall identifisert et område jeg må bli flinkere på, og det er da letter å prøve være bevisst.

2 Likes

Tror vi alle kan bli bedre på det :slight_smile: Mitt problem er at jeg ofte er for kjapp til å ta gevinst, selv om target for formasjonene jeg ser sier de skal høyere. Er noe jeg jobber med, å ikke få panikk om en aksje puller tilbake litt mer enn det jeg ser for meg, for plutselig - dersom testen er vellykket, går den til target og det var verdt å vente. Er ikke enkelt. I NAS f.eks hadde jeg inngang på 30.50, jeg så den kunne gå til 42-43, men solgte på 36.50 :roll_eyes:

3 Likes

Risiko har jeg som fast 1%, skulle setupen være veldig god og jeg tar større risk så nevner jeg det i loggen. Samme med target, har faste regler for hvor jeg har target, og hvis jeg av en grunn skulle close profitt tidlig så nevner jeg hvorfor i loggen.

Bruker mental stop loss (blir ikke tatt på algo spikes) for jeg pleier å følge med, hvis jeg ikke følger med setter jeg alltid hard stop.

Hadde samme problemet før, derfor jeg nå har strenge regler på å ikke ta gevinst for tidlig, med mindre pris snur kraftig. Veldig vanskelig mentalt.

3 Likes

Vedlig likt, 2% av portefølge. Men risk i hver posision kan være større. (jeg har lengere posisjoner enn deg ser det ut til :wink: )
addit: Det er jo sannheter med modifikasjoner denne risikoen. Sjelden jeg bruker hele risken jeg tillater meg selv, da det gjerne er glidende snitt og støtte linjer som begrenser risk til noe veldig komfortabelt.

Jeg holder flere posisjoner over litt lengre tid. Target kan bli langt å strekke seg etter hvis setupet er for svakt og risk er for høy.

Hard stop always. Så flytter jeg den heller ned om jeg får en gut feeling på at algoen jobber hard.

Har hatt noen dårlige erfaringen med mental stop om det smeller på en ekte blackswan/crash.

Er det lov å spørre om noen hint? :blush:

Jepp, har ganske tight stop så tar litt mindre risk.

For eksempel hvis jeg tar en pullback setup så tar jeg ikke profit før brudd av ny high, eller hvis det er en potensiell fersk trend så venter jeg på minst 2 brudd opp av highs før tar profit. Ofte enkle regler.

1 Like

Jeg kan ingenting om TA, men er svært takknemlig for de som ligger ut sine analyser. Slik jeg ser det ligger det inne en god del historikk om aksjens utvikling og hva som kan bli ett sannsynlig utfall. Ser på det som langt mer enn tegning . form og farge. Bruker det som blir lagt ut som en av mange andre indikatorer på når jeg skal handle. Fint om noen kunne tatt en analyse på SSHIP og Tom. :smiley:

1 Like

40% @Onns

Går strategien din ut på å jakte 10X må du være forberedt på å gi fra deg gevinster på 20- 40% i aksjer som faller tilbake. Er strategien å plukke gevinster på 10-40 % må du være forberedt på å se enkelte av aksjene går 10X uten deg

Kan ikke få begge deler

7 Likes

Et råd som jeg liker, men som jeg selv er for dårlig på å følge er å ta gevinst på akkurat halvparten når aksjen/investeringen har gått en del. Ekstra pent blir det om man selger halvparten etter 100% avkastning, da man sikrer innskutt beløp og hele posisjonen blir ren gevinst.

1 Like

Når det gjelder fundamental analyse, analyse basert på hvordan ett selskap presterer eller hvordan man tror de vil prestere, ikke hvordan menneskers interesse der og da eller hva man tror psykologien er nå, er mer “stuerent” fordi om man definerer en aksje som billig og man er villig til å investere tid slik at mange flere blir overbevist og selskapet fortsetter å vokse, så kan alle tjene penger sammen på at selskapet vokser. I de beste scenarioer så sitter alle i ett selskap som vokser og får årlig betalt av selskapet pga prestasjonen deres.

Ifht TA så er det flere forhold man kan lese sterke eller svake signaler ut av, men det er avhengig av volum. Uten volum, ja da blir det yatzy. Hvorfor? Fordi enkeltmannsakrobatikk eller få personer kan gjøre handler som fører kursen både ene og andre veien. Man kan som påpekt over gjøre 1000 mennesker oppmerksomme på ett scenario om at kursen kan stige kortsiktig og man kan tjene raske kroner, på samme måte som i FA. Forskjellen er at man trenger ikke økonomisk støtte i ryggen i form av at selskapet presterer, men en kort periode hvor flere enn normalt tror på oppgang. For å da høre på vedkommende som presenterer ett slikt scenario, så er det viktig at det er volum som underbygger det, hvis ikke så får du gjerne ett tilfelle hvor kursen går kraftig opp for så å falle like fort tilbake. "Du kan gjerne si at du er morsom, men påstanden forsterkes betraktelig om du står på en scene foran 10000 mennesker og alle ler".

I andre tråder så fastslår folk en rekke ting angående hvor bra selskap står fundamentalt og hvor feilpriset og billig selskapet er uten begrunnelse, eller logikk. Det er normalt helt greit, mens man møter masse motbør når man påpeker forhold som fundamentalt tilsier at selskapet er fornuftig eller dyrt priset.

I praksis er det nok mer stuerent å være positiv og spå oppgang i de fleste aksjer og snakke om langsiktighet, og man møter mer motbør hvis man er avvisende eller negativ til aksjer eller snakker om at man er kortsiktig. Uansett om man kaller det teknisk eller fundamental analyse. Dette er ikke unikt for funcom men gjelder svært mange aksjer, spesielt de som ikke prises ut fra historisk inntjening (dvs biotek, vekstaksjer, hypede aksjer, osv).

Når folk klager på “strektegnere” og “manipulasjon” så kunne de like gjerne klagd på alle andre som åpenbart skifter mening og argumenterer ut fra posisjon, eller er åpenbart kortsiktige i sine posisjoner. Det er mange som er ekstremt positive når de har lastet opp, og holder kjeft eller er negative når de har solgt. Snakker da ikke spesifikt om Funcom, men det gjelder den aksjen også selvsagt.

For å være mer konkret på funcom, så var det å påpeke at conan unconquered så ut som en flopp, gjette på at det ville være en flopp, og konkludere med at det ble en flopp, lite populært. Det var basert på fundamentale forhold, og ikke noe teknisk analyse. Det “stuerene” var å være ubetinget positiv så folk kunne hausse før lansering.

Så jeg er ikke enig i at det er stuerent med fundamental analyse. Ser man på Glein og andre i pcib eksempelvis så ser man generelt at når man blander seg inn i en aksje og utgangspunktet er å stille spørsmål ved historien om storsuksessen som “må” komme, så møter man generelt mye motbør.

Mange er investert, og tungt investert, i enkeltaksjer. Når noen da kommer og sier at man har tatt en feil beslutning, aksjen er overpriset og kursen skal ned, så er det ikke unaturlig at man kommer i forsvarsposisjon og blir sur. Uansett om begrunnelsen for negativiteten er basert på strektegning eller fundamentale forhold.

5 Likes

Selvfølgelig kan det være uhemmet haussing i forkant av lanseringer uten rot i virkeligheten, og det må man klare å se bort fra, og det er synd om noen tror på det. I Funcom så fines det ikke uhemmet haussing lengre, og det er jo bare bra.

Har du lest hegnar?! :see_no_evil:

3 Likes

Sorry, her inne!