Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Angående TA og tekinvestor så synes jeg trøbbelet kan være at det sitter en gjeng med amtører som tegner 2 streker fra punkt til punkt, så kliner dem noe greier i midten og kaller det TA. Alle som hadde feil (som er ca 9/10) blir glemt, men han ene som hadde rett sier… ‘Jeg er kongen, jeg hadde rett.’ Når det er sagt så synes jeg alle TA tråder her inne er morsomme å lese, men det det er bare 2 stk som poster her som jeg tar særlig seriøst. Det får være opptil enhver og tolke hva man trur på og ikke, men at folk må få lov til å diskutere TA og legge ut sine egne analyser synes jeg må være helt nødvendig for å kunne ha et forum. Liker man ikke TA og det som blir lagt ut, så er det ingen som tvinger deg til åpne tråden.
For meg hersker det ingen tvil, TA funker som bare det, men det tar lang tid å bli god, og de færreste er særlig gode.

11 Likes

Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är? TA är vedertaget i aktievärden och många företag livnär sig på att sälja analyser av det här slaget.

Givetvis kan man diskutera hur värdefull informationen är, men samtidigt är det ingen som tvingar någon att investera efter tekniska signaler!? Om de trådarna irriterar dig -undvik då att läsa dem och följ de andra trådarna här på tekinvestor istället.

Argumentera för de fundamentala förutsättningarna istället för att anklaga TA för att vara ”felaktig”.
TA är inget facit och det måste vara lov att ha högt i tak i ett forum där man diskuterar aktier i allmänhet. Folk måste kunna publicera sina analyser och argumentera för sin sak utan att riskera att bli totalsågade.

Jag läser analyserna ibland och nån gång ibland ger de mig något som jag använder när jag investerar. Som regel går jag efter mitt egna omdöme och fundamentala förutsättningar.
Men det måste vara lov att ha sin egen uppfattning, och vill man argumentera med TA så varsågod säger jag.

Det som är bra med Tekivestor är alla olika infallsvinklar som medlemmarna bidrar med -det är framförallt den som ger mig information jag tar med mig vidare när jag investerar. Så tack för det och fortsätt som ni gör allihop!

4 Likes

Hvis prisen er riktig så er det jo liten vits å gjør en egen analyse

1 Like

Problemet er når teknisk analyse slått opp i media blir en selvoppfyllende profeti, bare fordi mange nok leser saken.

Når Investtech uttaler i finanspressen at den og den aksjen skal ned basert på TA, så forsterker det den negative trenden ved at enda flere selger. (motsatt ved anbefaling om kjøp selvsagt)

3 Likes

Årets tekinvestor tråd.

2 Likes

Nettopp, men det gjøres likevel.

Norwegian er et godt eksempel. De slipper nye tall hver eneste måned, og er svært godt dekket i mediebildet. Det gir lite mening å analysere en slik aksje voldsomt, siden det ikke er noe som tyder på at man ved å analysere den vil komme til andre konklusjoner enn markedet forøvrig. Der kommer forøvrig effisiensparadokset inn. Om mange nok slutter å analysere vil selvsagt aksjen bli ueffisient igjen og analyser kan igjen gi gevinst.

Samtidig var f.eks opera ganske gjennomanalysert, men ingen analytiker hadde tatt med noe så åpenbart som rubelfallet i analysen før det store raset. Åpenbart i ettertid i hvert fall.

1 Like

Plutselige fall kan skje både ueffisiente og effisiente aksjer når ny informasjon blir tilgjengelig i markedet. Så da kan man jo diskutere om Opera var effisient siden ingen tenkte på rubelen, eller om den i virkeligheten var ueffisient men bare framsto som effisient, eller befant seg et sted i mellom på skalaen. Veldig spennende teori som er svært godt dokumentert, men det er svært krevende å vurdere effisiensgraden i en aksje i sanntid siden det endrer seg kontinuerlig.

3 Likes

Jeg ble sjøvet over hit fra Ta tråden.
Jeg skrev følgende der uten å få noe svar på tiltale…

“Og akkurat det du beskriver av hva du ikke liker om Fa kan også brukes i mot din egen overbevisning om Ta. Høl i hode (!)
Ta folka blir helt tyst og borte fra forum når det ikke stemmer og motsatt når dere lykkes. Har dere hørt om uforutsette hendelser ? Tilfeldig sammentreff ?? Det man ønsker skal bli sanningen det blir sanningen for da ser man bare de tegnene man vil for å rettferdiggjøre/ styrke troen. Og jo flere som tror på det samme jo bedre funker det for da gjør de de valgene utifra troen og utkomme blir som de vil og derav enda mer tro !”
Og…
" Jeg skjønner at det er best å være enige, det føles så godt, men visst ikke troen på Ta tåler kritikk, hvilke troverdighet har da TA ??? Og hvordan kan man virkelig vurdere Ta visst man ikke kan vurdere det kritisk ?"

Jeg føler det blir for mange variabler som taler i mot Ta. Så klart, jeg tror på det psykologiske aspektet men å forutse når det ene aspektet slår inn i forhold til det andre er umulig å se de fleste gangene. Det er så mye annet enn psykologi som spiller inn på børsen også.

1 Like

Skyldes vel mest at tilsvarende innspill er besvart så mange ganger før når TA-trådene bombes av FA at det virker litt meningsløst å si det samme igjen;

Når noen med TA påpeker et støtte- eller motstandsnivå så er ikke det nødvendigvis en påstand om at kursen skal dit. Det er et nivå som ut i fra TA kan synes mer interessant en andre kursområder DERSOM kursen tar den retningen. TA forsøker på ingen måte å forutse hendelser, bare hvor støtte/motstand vil kunne oppstå når kursen reagerer på hendelser.

Så er jeg enig med deg i at det er mulig å lage TA med mål om å påvirke, men det er jo det samme for FA. Er ikke så mange av fundamentalistene som ropte om 30, 35, 40, 60 før launch som nå skryter av at de bommet heller :wink:

3 Likes

Problemet er vel at det er lett å bli for positiv på den ene eller annen måten. Jeg tror det viktigste er å bli godt kjent med en aksje. Uannsett, grunnpilaren i feks, en god langtidsaksje, er jo at fundamentet er godt. Når fundamentet er godt, og det forblir godt, da vil det før eller siden bli fortjeneste visst man er tolmodig, dere er vel ikke uenige i det??

2 Likes

Jeg var kjempepositiv til releasen, og vektla FA mye mer enn TA. Det viste seg å være helt feil. I etterpåklokskapens navn syns jeg det ser ut som om FA er verdt en brøkdel av det TA er verdt i en aksje som Funcom (i det minste på kort til mellomlang sikt). På lang sikt vil det fundamentale få mer å si, men det fundamentale holdt ikke kursen oppe i går.

Hvorfor det skal klages så mye på TA i TA-trådene skjønner jeg ikke og det var derfor jeg lagde denne tråden, i et håp om å få lov til å lese TA uten alt maset. Jeg setter meget stor pris på jobben som gjøres og informasjonen som deles der. Takk til alle dere som gidder! :+1:

5 Likes

Nei, jeg er helt enig og jeg tror det er få som bruker TA uten samtidig å se på det fundamentale :blush:

2 Likes

Tro flytter fjell sies det!

Saken er at de fleste av systemene mennesker bruker er basert på ren tro, ting vi har blitt enige om at skal være sanne osv. Feks lovverk og religion.

De som IKKE tror på TA går glipp av muligheter, mens de som TROR på TA innimellom kan få seg en overaskelse ved at TA plutselig ikke funker. Dessverre krever TA at man gjør seg kjent med en del konsepter og ikke minst bruker det aktivt, for atman skal kunne benytte seg av det.

Konseptet er hentet fra en bok som heter «Sapiens» som jeg vil anbefale folk å lese.

2 Likes

@Aksjesnila - interessant påstand, hvordan vil du vurdere det fundamentale i kryptovaluta? Jeg har utelukkende basert meg på TA når jeg har tradet krypto, og forutenom ICOene jeg er med i, så har jeg ikke engang sett på news-flow - for hvordan skal man vurdere noe fundamentalt når det er noe helt nytt og ikke følger normal “logikk” ifht. verdsetting? Hvilke forutsetninger har jeg for å si om Cardano er verdt 8.2 mrd. dollar? Ingen. Da er det ren spekulasjon man driver med, og da er TA det beste verktøyet man kan bruke etter min mening.

Aksjer er en annen diskusjon, der tror jeg begge deler er viktig å se på som du sier, TA bruker jeg da på kort sikt, FA på lang sikt (ellers hadde jeg solgt Nano for lenge siden, men jeg tror på selskapet og produktet).

@Aksjerik - chartet sier meg det jeg trenger å vite. Men det er lett å misforstå charts generelt og TA spesielt. Mitt inntrykk er at mange som ikke kan TA tror det er en slags fasit. Om noen kommer med en TA og den slår feil, så er man kjapt ute med pekefingeren og sier til vedkommende at TA ikke fungerer.

Men helt ærlig skjønner jeg ikke helt problemet. Hvis man ikke tror på TA er det vel ikke verre enn å holde seg unna TA trådene? Det er jo plenty av FA tråder på forumet man kan kose seg med :slight_smile:

3 Likes

Sapiens, og etterfølgeren homo deus åpnet øynene mine som ingen andre bøker har gjort før!
Synes det er litt trist at det er så mye anti-TA i fun-ta tråden nå. Må vel se det i sammenheng med gårsdagens kursnedgang som kom brått på. Sapiens beskriver bla Peugeot på en måte som gjør at man tror hele bedriften er et luftslott (eller på magisk vis er oppdiktet), og setter uttrykket “det fundamentale” virkelig på prøve i denne sammenheng. I all vesentlighet er “det fundamentale” til enhver tid avhengig av hva 2 eller flere personer blir enige om at det skal være, være seg pengers verdi, skolekarakterer, landegrenser eller andre imaginære systemer. Artig at til langt inn på 1950-tallet var en bestemt type skjell brukt som hard cash for å betale skatt i et afrikansk land.

Funcom; Det fundamentale. Hva skaper de, hva representerer verdien? Bits+bytes i CE? Nei, antall solgte spill. Og da er vi tilbake til psykologien i hvordan andre/alle velger å vurdere “verdien/verdiskapningen” til bedriften. Jeg kunne ikke en døyt om TA for 1 år siden, å følge TA-trådene her på TI har lært meg bittelitt, men jeg har MINST like mye glede og nytte av å følge TA som FA. Begge deler handler om å forutse masse-psykologien, spør du meg (etter å ha lest sapiens og homo deus som sagt :slight_smile: )

5 Likes

Tenkte bare på aksjer ja :blush:

Du investerte altså kortsiktig etter FA som har perspektiv på ett år ut (min)?

1 Like

Kortsiktig og kortsiktig. Jeg har vært inne i Funcom siden lenge før release av EA, og sitter med et høyere snitt enn jeg skulle ønske. Har et kjøp som var på høyere kurs enn jeg vil innrømme :laughing: Men jeg trodde det fundamentale var så sterkt at jeg hadde tenkt å realisere en del gevinst nå i dagene etter release. Når kursen falt som den gjorde så blir jeg sittende i ro, for jeg har både troen på Funcoms strategi og jeg liker spillene de lager :smile:

Men jeg ser jo hvor mye TA har å si i Funcom, og at det hadde vært lønnsomt for min del om jeg hadde konsekvent brukt TA og ikke FA i de årene jeg har eid aksjer i Funcom.

Jeg er ikke veldig dreven på trading, men jeg har tenkt å begynne å trade med en liten pott, for å se hva jeg får til ved å kun bruke TA på den lille potten. For jeg ser som sagt hvor lønnsomt det kan være hvis man får det til.

1 Like

Du kan liksom ikke si “Skulle ikke fulgt FA” 3 dager etter lansering. FA handler om økonomiske resultater.

1 Like