Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Men kom dere inn da? Ble det ikke skrevet det var alt for tidlig å agere ut fra at volumet som er en av de viktigste parameterne for å bekrefte manglet?

Har hele tiden hatt en long posisjon.

Men ja:

image

image

1 Like

Jeg har ikke kjøpt. Trader basene som dannes etter brudd opp av lange konsolideringer. Så først nå PHO og PCIB er interessant for min del. Enten blir det noen form for konsolidering utover, eller så står jeg over:-)

Gullprisen(XAUUSD) er et godt eksempel.

1 Like

Konsolidering som i nano du ser etter? :astonished:

Vil ikke si at nano har konsolidert så mye, den har vært mer en ren kapitulasjon. Men som jeg skrev i nano teknisk rundt 21 i kurs, så har det tekniske gitt signal om at bunnen kan være nær, ref falling wedge og positiv divergens». PHO og PCIB har en skikkelig konsolidering, og det er det vi ser utfallet av nå.

1 Like

Virker en hammer?

Kommer an på hva du skal bruke den til, og om du kan bruke den

6 Likes

There is a definite negative correlation between money and intellect :sweat_smile:

Utrolig mye god kunnskap i disse videoene :thinking:

3 Likes

Corona-viruset spiser TA til frokost. Når tallene i Kina kulminerer vil vi igjen passere kjente og kjære støttenivåer.

Vi vet i dag at smittetallene og dødstallene vil være vesentlig høyere 18.februar. Markedet vil reagerer på uventede positive eller negative utviklingsbaner.

Effekten coronaviruset har på aksjemarkedet kommer vi til å modellere med ta.

Setningen din gir egentlig null mening

3 Likes

PMI tall presenteres på mandag også fra Kina, som vil sannsynligvis være svake. Siste var vel på 51,5? Dupper den under 50 (tvilsomt, sikkert rundt 51) blir det en frisk tur ned

Jeg hadde et synspunkt på betydningen av TA i forhold til betydningen av fundamentale forhold. På bakgrunn av den senere utviklingen synes jeg at mange av TA-kommentarene “egentlig gir null mening” som du noe arrogant formulerer deg. Du bør skille mellom synspunkter du ikke deler og din egentlige moderatorrolle der du skal luke vekk usakligheter, sjikaner osv.
Derimot har jeg sans for at jeg først burde ha lagt innlegget mitt under “Er teknisk analyse verdt noenting”.

1 Like

danron10;
Jeg tradet kortsiktig i aksjer og all verdens tilhørende instrumenter i ca. 30 år uten den helt store avkastningen over tid.
Skal man gjøre seg forhåpninger om å tjene penger på kortsiktig trading bør man være meget kompetent innen TA samt følge det fundamentale meget tett både på makro og mikro-nivå.
Og robotenes inntog har ikke akkurat gjort det enklere!

Personlig har jeg kommet til at det er best å sette seg skikkelig inn i det fundamentale og følge dette tett for de selskapene man investerer i , og så sitte langsiktig. Dette gir trygghet og mer ro da man da kan være mer uavhengig av alle de kortsiktige opp og nedturene som herjer verdens børser.

Dessuten er jeg kommet til at denne strategien gir klart bedre avkastning enn kortsiktig trading over tid.

4 Likes

“Kjenner en del som bruker TA betrakrninger…PCIB gikk på ren TA betraktninger”…De brukte vel TA på BergenBio også… Warren Buffett has told that he realized that technical analysis did not work…when he turned the chart upside down and did not get a different answer…" Charts are predicting of the past " avsluttet Buffett med…Også astrologi har mange tilhengere

3 Likes

POenget er at alle bruker det. Ergo blir det en selvoppfyllende profeti. Du trenger ikke like det. Men det funker veldig bra i PCIB.

2 Likes

TA fungerer i alle aksjer, men fanger selvsagt ikke opp fundamentale nyheter som i BGBIO.

1 Like

TA kan ikke brukes for å forutse fundamentale nyheter. Men det gir deg et eksellent verktøy for å modellere hvordan alle aktørene i markedet i sum reagerer på nyheten.

Og den gir deg et rammeverk i forkant for å ha noen mentale modeller på hvordan markedet vil reagere hvis det kommer fundamentale nyheter, slik at man kan ha noen planer klare for forskjellige scenarioer.

7 Likes

Hvor mange kjenner du som har blitt rike på TA ?
Prøv å kaste mynt/kron. Du vil garantert finne mønstre her også. Motstand/støtte, trender, hode og skuldre, you name it.
Dessverre sier det ingenting om neste kast likevel.
I PCIB er det leveringsteknologien som gjelder. Ingen TA kan forutse om det blir AZ avtale eller ikke, eller når den kommer.

TA kan vise hva som er og har vært, men ikke hva som kommer.

6 Likes

Så lenge aksjen vanskelig kan regnes hjem og prises etter forventing, fungerer TA svært godt slik jeg ser det.

2 Likes

Det er mange som tjener veldig mye penger på å bruke TA bamse. Ferdig snakka. De aller dyktigste klarer å kombinere dette med kunnskap om det fundamentale i aksjene.

Men denne diskusjonen har ingen ting på PCIB-tråd å gjøre.

6 Likes