TA viser deg hva større aktører gjør med aksjen.
Volum f.eks.
Hvis man har en nedadgående trend, plutselig en dag blir det omsatt 20x mer volum en normalt. Men prisen synker ikke noe nevneverdig men ender i rødt.
Da kan man begynne å gjøre seg noen tanker.
- Hvorfor kom det 20x mer volum?
- Hvorfor sank ikke prisen tilsvarende?
- Hvordan er reaksjonen i markedet i etterkant? Går den kjapt opp?
- Hvordan er dippen i etterkant? Fremdeles mye volum? Mindre volum? Mer volum?
- Hvor langt ned går dippen? Lager den en higher low eller lower low?
- Hva skjer med prisen når den treffer tidligere plasser det har vært volum?
Annet scenario er hvis man har stigende trend:
Igjen volum. Hvis man har en større oppgang uten volum, hva skyldes dette?
Eller man har en helt ok stigning på 2-3% men med 6x volum. Hva forteller dette deg?
TA gjelder å finne den mest sannsynlige veien for prisen videre. Blir man dyktig til dette og kjører god riskmanagement kan man fint tjene penger hvis man bare treffer 50% av gangene.
Personlig går jeg ikke inn i en aksje med mindre jeg ser et potensial som gir meg minimum 3x risk i gevinst. Risk for min del er da stoplossen min som blir satt på et relevant område som tidligere har vist stor kjøpsinteresse. For target støtter jeg meg til P&F charts, tidligere formasjoner og volumspikes. Dette hjelper meg å sannsynligjøre hvor stort økning som kan komme før potensielt volum vil komme inn igjen i aksjen og folk selger.
Tror faktisk at mesteparten av dem som sier TA er tull, bruker TA uten å selv vite det.
Hvis man har tatt opp et chart for å se på kursen før man kjøper, om den er stigende trend eller synkende, så har man på et veldig enkelt nivå brukt TA.
TA er mer en å bare kikke på MACD, RSI og fib retracement. Personlig bruker jeg ikke noen av delene.