Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

TA viser deg hva større aktører gjør med aksjen.

Volum f.eks.

Hvis man har en nedadgående trend, plutselig en dag blir det omsatt 20x mer volum en normalt. Men prisen synker ikke noe nevneverdig men ender i rødt.

Da kan man begynne å gjøre seg noen tanker.

  • Hvorfor kom det 20x mer volum?
  • Hvorfor sank ikke prisen tilsvarende?
  • Hvordan er reaksjonen i markedet i etterkant? Går den kjapt opp?
  • Hvordan er dippen i etterkant? Fremdeles mye volum? Mindre volum? Mer volum?
  • Hvor langt ned går dippen? Lager den en higher low eller lower low?
  • Hva skjer med prisen når den treffer tidligere plasser det har vært volum?

Annet scenario er hvis man har stigende trend:

Igjen volum. Hvis man har en større oppgang uten volum, hva skyldes dette?
Eller man har en helt ok stigning på 2-3% men med 6x volum. Hva forteller dette deg?

TA gjelder å finne den mest sannsynlige veien for prisen videre. Blir man dyktig til dette og kjører god riskmanagement kan man fint tjene penger hvis man bare treffer 50% av gangene.

Personlig går jeg ikke inn i en aksje med mindre jeg ser et potensial som gir meg minimum 3x risk i gevinst. Risk for min del er da stoplossen min som blir satt på et relevant område som tidligere har vist stor kjøpsinteresse. For target støtter jeg meg til P&F charts, tidligere formasjoner og volumspikes. Dette hjelper meg å sannsynligjøre hvor stort økning som kan komme før potensielt volum vil komme inn igjen i aksjen og folk selger.

Tror faktisk at mesteparten av dem som sier TA er tull, bruker TA uten å selv vite det.

Hvis man har tatt opp et chart for å se på kursen før man kjøper, om den er stigende trend eller synkende, så har man på et veldig enkelt nivå brukt TA.

TA er mer en å bare kikke på MACD, RSI og fib retracement. Personlig bruker jeg ikke noen av delene.

2 Likes

Man trenger ikke engang å ha noen voldsom tro på at det skal være mulig å prøve å forutse fremtidige bevegelser basert på TA, men det det udiskutabelt gjør er å gi oss et rammeverk for å ha en diskurs om hvilke bevegelser som har skjedd i aksjen.

1 Like

Satt å så på Elkem presentasjonen i morges, og tok en kikk på chartet. Noen vil sikkert si dette er tilfeldig, men i tilfelle er det jo en fantastisk deilig tilfeldighet :sweat_smile:

3 Likes

Flotte farger.
Ps
Jeg er fundamentalist.
Ds

image

2 Likes

Hehe vet ikke om det er innafor å være superkritisk til TEKnisk analyse, på et forum som heter TEK-investor, men slår meg løs og sier min mening/rant uansett :wink: Nok sensur på internett for tiden :wink:

TL:DR: Nei tror TA i den form det har blitt presentert meg, er tullball nå til dags, men kan ha fungert i gamle dager

Verden er komplisert, og jeg har ikke svaret på alt. Men om noe høres mistenkelig ut, pleier jeg be om bevis/dokumentasjon. Altså, jeg tror det ikke før jeg får bevis.

Det betyr ikke at det ikke funker, det betyr bare at rent logisk, uten noen bevis, vil mitt standpunkt være å agere som at det ikke virker inntil det motsatte er bevist.

Så, hvorfor er jeg så skeptisk til noe jeg ikke vet noenting om, som noen hevder virker, vel det er mange grunner til det, men den viktigste grunnen er at datamaskiner er bedre enn mennesker til å regne ut korrelasjoner.

Dvs at korrelasjonen du tror du agerer på, gjennom din analyse, trolig er alt for primitiv, og eventuelle reelle korrelasjoner, faktisk er tatt ut av roboten før du engang tenker tanken på å
utnytte den. De aller fleste korrelasjonen har du ikke sjangs til å tenke tanken på selvsagt, robotene er rett og slett overlegne på slikt

Hvis det er en tydelig enkel korrelasjon, f.eks la oss si at på en dato i året får alle nordmenn feriepenger, og dermed vil det på den dagen/dagene etter være noen flere som kjøper aksjer fordi alle får penger og noen drar ikke på ferie men heller sparer pengene. Så kan du selvsagt analysere dette, og kjøpe aksjer et par dager før og selge på de dagene. Gratis penger, ja det ville vært gratis penger, problemet er at absolutt alle roboter i hele verden, innser denne eventuelle korrelasjonen, slik at hele effekten forsvinner fordi de utnytter denne, slik at kurs effekten til disse feriepengene forsvinner så godt som helt som følge av robotenes utnyttelse av denne korrelasjonen, og alle andre av milliarder av korrelasjoner de utnytter, de fleste som du ikke engang klarer tenke tanken på, fordi det er umulig for menneskehjernen å regne på slikt slik datamaskiner kan

Det du jakter på, er noe som i prinsippet kunne fungert, om ikke folk som var overlegne deg (datamaskiner) allerede spiser opp hele effekten du forsøker jakte på. Det er problemet, jeg ser, som ingen TA folk har forklart meg hvorfor jeg tar feil i, som gjør at jeg lander på min konklusjon

Så, vil de kloke hodene her, nettopp se et nytt problem, bare at TA folk ikke gidder overbevise meg, betyr ikke at det ikke fungerer, for det er faktisk slik, at har du en korrelasjon/TA, som faktisk eksisterer, vil de FORHINDRE at andre får vite om det, ikke dele det. Jo flere som innser korrelasjonen jo mer forsvinner den.

Dvs, at de som formidler “TA” til andre, er nødt til å enten være veldig dumme/snille, eller ha alternative motiver. Ikke nødvendigvis onde alternative motiver, bare så det er sagt, ikke slemt ment :wink:

La meg illustrere, du har en religion, som sier at sålenge du ikke sprer religionen til andre, vil du komme til himmelen, og du forsøker spre religionen til meg. Da går alarmbjellene i hodet mitt, av åpenbare grunner, hva er motivet bak å spre dette til meg på direkte bekostning av ditt eget velbefinnende, høres ikke veldig troverdig ut, selv om det teoretisk sett kan være sant, vil jeg helle mot skepsis inntill videre

Hvis jeg finner ut at X i fortiden, øker sannsynligheten for at Y vil skje i fremtiden, vil jeg ALDRI fortelle det til verden, for da vil andre spise opp fordelen og jeg får smuler eller ingenting. Da tar jeg heller milliardene for meg selv :wink:

/rant

Black and white

Men for all del, jeg følger teknikerne tett, og handler i blant, på deres anbefalinger.

Ikke fordi de har rett, men fordi de har en troende skare.

Men hvis X tydes som et «kjøpssignal» av «alle», og begynner å kjøpe aksjen samtidig som deg. Tror du aksjen kommer til å gå opp eller ned?

Rsi er et supereksempel på nettopp det :+1:

Omsetning rundt tidligere nivåer er flott for å se hvordan snittene til de andre aksjonærene ligger. Mange får lyst til å selge når de kommer i pluss etter lange turer under nivået de kjøpte og det kan ofte danne motstander i chartet. Det er mange sånne sammenhenger som vises i TA, selv om man kanskje sier det på en annen måte i analysene, eller det bare vises med en strek. Nyttig synes jeg, men det kan ikke forutsi uforutsette hendelser. Handler man i det korte bildet skjer uforutsette hendelser sjeldnere enn om man sitter over lengre tid, og da kan TA være verdifullt. I det lange løp synes jeg det blir for risky å bare stole på TA. Da må fundamentalanalyse inn, spesielt i høy-risk selskaper som Biotech, vekstselskaper osv.

Jeg bare registrerer at TA har lite prediktiv kraft. At man kan finne ut at det er gunstig å investere i aksjer som ligger i en positiv trendkanal, når man ser på store utvalg, kan jeg forstå, men å bruke dette på en enkeltaksje, det blir på nivå med et myntkast.

Niks. Myntkast = 50/50.

3 Likes

Ja, det tror jeg de fleste involverte er klar over.

Tydeligvis ikke du som sammenligner TA med mynkast :wink: Men dette hører ikke hjemme i denne tråden.

3 Likes

Kanskje jeg var litt snill med TA…

Når det gjelder myntkast og TA så bør hypotesen din kunne testes, og regnes på. Det er jo hva bl.a. investtech holder på med.
Så vil man i ettertid kunne si noe om hvor stor prediktiv verdi TA viste seg å ha. Dette vil man da i neste runde bruke til å anta noe om fremtiden. Problemet er å vite hvilke parametre som skal med. Makrobildet er nok en av dem.

Jeg mener den enkle blå grafen jeg viste i går, med røde sirkler, er interessant, fordi den sier noe om mønstre fra de siste 2 mnd. Men den må suppleres med data om ulike hendelser, slik som bl.a. Q2-rapport 26 aug.

1 Like

Les hva jeg skriver da. Store utvalg viser at positiv trendkanal gir litt bedre sjanse for bedre avkastning enn indeks. Det er jeg klar over. Jeg tar de på ordet at de har gjort skikkelig arbeid og ikke drevet med datamining.

Hverken eller og både og og…

Om du ser på den som en attractor, så forstår jeg at du er enig med meg i at den representerer både motstand og støtte.
Om den er en attractor, og vi har svingt over den siste uken, og nå krysset ned, så passer det vel ganske bra med at vi nå skulle teste 47, som vi har diskutert tidligere.