Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Beskrivende for TA…

1 Like

TA = påskudd for å bedrive kursmanipulasjon, da det liksom er «godkjent» bare man holder seg nogenlunde innenfor rammene av de tekniske grafene.

1 Like

Hvorfor ikke være litt åpen?
Ting som du ikke har peiling på kan fungere selv om du ikke har troen på det

2 Likes

Jeg er skeptisk, men jeg er åpen for at det kan fungere på store utvalg over større tidsperioder, men at det kan fungere på en spesifikk aksje fra dag til dag/uke til uke, det tror jeg ikke på.

1 Like

Hvis man statistisk har vist at TA fungerer ved å gi forhøyet treffprosent på store utvalg over større tidsperioder, så vil jo det samme gjelde for en spesifikk aksje så lenge den har samme karakteristika som aksjene i det store utvalget. Det er bare vanskeligere å se/oppleve effekten fordi resultatet i hvert enkelttilfelle likevel kan bli feil.

1 Like

Hvor mange av de flinkeste investorene sier at TA er verdiløst?

Warren Buffett?

1 Like

Warren buffet bruker jo teknisk analyse han

“fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.”

Det kan jo direkte omskrives til “vær defensiv mens momentum gløder, vær offensiv mens momentum er iskaldt.”

2 Likes

Haha, okey :slight_smile:

http://thepatternsite.com/chartpatterns.html

Det er en interessant side. Der har de laget statistikk over chart patterns, hvor ofte de bryter opp/ned, hvor langt de da går og sjansen for reversal osv.

Favoritten min: http://thepatternsite.com/chartpatterns.html
![image|690x330](upload://zsQb3pLP1DnnXFlKKX3B3Ku0MjC.png

)

Litt morsomt det han skriver i gult, det er faktisk en ny oppdatering. Også er det noe jeg selv har begynt å ta hensyn til. Vurderte Episurf i dag (for n’te gang), men synes ikke bruddet opp så overbevisende ut. Konklusjon ved slutten av dagen er jo at nei, det ble reject. Den nedadgående trenden er dog brutt fra forrige oppgang, så kan kanskje bli en vcp e.l.

Anyway, utrolig mange her som disser TA henger seg opp i setupene folk poster (ikke fullendte patterns) og mener at siden disse ofte ikke går igjennom, så er TA verdiløst. Hele poenget med å poste og diskutere setups er for å få tilbakemelding om folk mener man har gjort TA-en riktig, også venter man på evt breakout som er kjøpssignalet. Ved breakout, så skal gjerne kursen opp f.eks 7-10% og har kanskje gått 1-2% over breakout, mao man har gode muligheter for 5-8% på svært kort tid og det er gjerne volum og lett å komme seg ut ved evt reversal.

Ta http://thepatternsite.com/risewedge.html som bl.a. @Nocturne har som favoritt:
image
Man kommer jo til å bomme rimelig ofte :stuck_out_tongue:

5 Likes

Og, det er ikke sånn at folk sitter og sier at de vet hva som kommer til å skje. Men man får et objektivt rammeverk for å diskutere forskjellige fremtidsscenarier og hvordan man kan tenke seg å agere hvis noen av dem spiller seg ut.

1 Like

Jeg er ganske fersk på teknisk analyse men det ser ut til å stemme meget godt med støtte/motstand og trendkanaler. Helt til børsene surner. Avhengig av fallet så eksisterer ikke støtte/motstand. Og de siste par ukene har det vært så ustabilt utenfor landets grenser at det skjer regelmessig. Betydningen av teknisk analyse virker da å være mindre. Kanskje derfor enkelte velger å sitte mindre belastet i aksjer for tiden. Fordi børsen ikke alltid vil følge spillereglene. Ja og så har man robottene og shorterne som manipulerer kursen i ønsket retning når det er lite volum.

Det er en annen del av teknisk analyse jeg ikke har forstått og det er mønster/patterns. De virker mer som horoskop og innfries når man ser tilbake i etterpåklokskap. “Det var en hanging man, derfor det falt så mye”. Men når det ikke innfries så ignorerer man, finner en annen forklaring eller legger ikke merke til det.

Jeg benytter selv mest kortsiktige moving average (5/20) , volum og brudd opp av tidligere reverser som tekniske indikatorer, og jeg synes det fungerer veldig godt.

At dette skal kunne sees på som hokus pokus forstår jeg ikke, for det forteller ganske presist om interessen for aksjen over en liten periode.

Jeg tror debatten har litt med kunnskap å gjøre, for jeg skjønner ikke de avanserte tekniske formasjonene, då jeg synes de er hokus pokus :grin:

1 Like

TA kommer veldig an på øyet som ser.

Hvor mye man får ut av TA og hvor mye man finner logisk, tror jeg og kommer an på hva slags “tankesett” man har. Er man analytisk og finner det naturlig å se “mønster” tror jeg TA er lettere å få taket på.

TA kan være så avansert man vil, eller så enkelt man vil.

Man kan lese mye info med å studere charts.

  • Er det mye eller lite volum på oppgang/pullbacks.
  • Hvor kommer volum inn i forhold til pris.
  • Samsvarer volum med oppgang eller nedgang?
  • Hva skjer rundt støtte/motstandsområder?
  • Hvordan er volatiliteten?
  • Hva skjer ved brudd av støtte/motstand? Er det umiddelbar retur tilbake? Eller forplikter den til bruddet?
  • Osv, osv…

Mye av frustrasjon med TA og hvorfor det noen ganger ser ut til å være vas, tror jeg går mer ut på feil bruk av mønster, setups, og bruk av TA verktøy.

Man kan for eksempel ikke bruke verktøy som ble designet for å fungere i en trend, og tro at man kan bruke det med god effekt i en konsollideringsfase.

Samme med mønster og setups, disse er ofte i en kontekst. Hvis man ikke har forståelse for hvor aksjen er i sin fase prismessig, kan man heller ikke forvente å bruke setups og mønster med særlig god nøyaktighet.

God forståelse og riktig bruk av TA krever mye tid og studier. Å se en youtube video på 20 min om RSI, MACD eller spesifikke mønster er ganske basic entry. Og vil gi deg en grei forståelse om hva verktøyene gjør. Men du må fremdeles lære deg den praktiske bruken på hvordan alt henger sammen. Når de kan brukes, og når de kan gi falske signaler.

Et enkelt eksempel er RSI indikator. Er man i en konsollideringsfase er ofte alt over 70 regnet som overkjøpt. Og man kan forvente en form for reversal.
Men er man i en oppadgående trend kan RSI lyse over 70 ganske lenge før den dipper under igjen.

Selger man når denne da er over 70 pga den da er “overkjøpt” vil man i en begynnende trend gå glipp av mesteparten av oppgangen, da man solgte seg ut i begynnelsen, altfor tidlig.

Personlig bruker jeg verken MACD eller RSI indikatorer. Men kan være nyttig å ha kjennskap hva slags verktøy andre bruker.

7 Likes

Han bruker på ingen måte TA. Han sammenligner prisen han må betale for selskapet, med den forventede fremtidige avkastningen diskontinuert. Dvs han tar utgangspunkt i regnskapet og annen informasjon om selskapet. Han ser ikke på hvor aksjekursen har vært tidligere. “Looking at the price is not investing.” Som han selv har sagt.

3 Likes

Jeg legger meg flat.

Det å bruke psykologi og forstå hvordan folk oppfører seg i markedet er en del av teknisk analyse. Så hvis han bruker “be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful”, så bruker han en form for teknisk analyse. I tillegg bruker han timing, som mange verdiinvestorer også gjør (selv om de mener timing er tull). Ikke som en tekniker, men i form av at han kjøper når det er “billig”. Hva er i bunn og grunn forskjellen på å kjøpe selskap X i et gitt området siden der har den støtte og har verdi for en tekniker, og å kjøpe selskap Y til den og den prisen fordi der har den verdi for en verdiinvestor ut fra div. multipler?

Antageligvis blir dette mitt siste innlegg i denne tråden. Jeg bruker teknisk analyse og gjør det rimelig bra så for meg funker det fint. Andre kan fint være skeptisk for min del, og heller fokusere på utbytte-, vekst- eller verdiaksjer.

1 Like

Ahhh sånn å forstå, vi vannet ut begrepet slik at alle bruker teknisk analyse, følgelig bruker Warren Buffett teknisk analyse.

Det @Savepig liret av seg var så kunnskapsløst og dumt at jeg ikke gadd å diskutere videre med han. Men han har i all fall lagt seg flat i etterkant.

Hva med at det er greit at noen av verdens beste investorer synes at teknisk analyse er verdiløst? Andre synes der er verdifullt og har suksess med å bruke det.

“Jeg legger meg flat.” = Jeg gidder ikke krangle om det på bakgrunn av investoren som først og fremst er en kuriositet og outlier i aksjemarkedet i kraft av sin helt unike posisjon og størrelse.

Denne tråden tjener først og fremst som et sted vi flytter aller poster til når folk skal kverulere i TA-trådene, hovedsaklig de gangene noen påpeker at det finnes et nedsidepotensial i forelskelseaksjene deres.

Carry on.

For meg blir å drive med aksjer uten å ihvertfall anvende de mest elementære chartingteknikkene like meningsløst som å kjøre bil uten å ta i bruk speilene. Det kan gå fint, men hvorfor gjøre ting vanskeligere enn man trenger?

4 Likes

Du ønsker jo selvfølgelig å oppnå det samme, men forskjellige innganger til det, som også vil gi ulikt utfall i hva man investerer i. “Støtte” og “trend” i TA har for eksempel ingen forankring i fremdtidig inntjening, men er kun basert på psykologiske faktorer. TA kan derfor anvendes på verdier som ikke vil ha noen som helst form for inntjening, f.eks valutaer osv. Hvis man bruker prismultipler har man en forankring i den finansielle tilstanden til selskapet, og kan dermed få indikasjoner på om noe er fundamentalt overvurdert.

Jeg bruker forøvrig selv og prøve å styre unna å time markedet, da dette er et nullsumspill, og fokuserer heller på å plasserer pengene mine i riktige selskaper, da dette ikke er et nullsumspill.