Jeg driver mest med fundamental analyse. Jeg tar aldri i selskaper som jeg mener vil få problemer med likviditet eller finansiering. Rotet meg inn i en bank en gang, ikke så lurt, jeg klarte ikke lese risikoen som lå der.
Nå forutsetter du at de proffe bruker tid på selskapet du vurderer eller at de unngår selskapet pga for lav likviditet (som man som privatinvestor neppe sliter med)
Selvfølgelig kan man bruke stop-loss selv om man driver med fundamental analyse.
For meg er det logiske å kjøpe selskaper som ser bra ut fundamentalt OG teknisk.
En regel kan være så enkelt som å ikke kjøpe en aksje i en nedadgående trend. Jeg kjøpte Nekkar i starten her, men var med aaaaltfor mye av den nedtrenden jeg har tegnet opp. Var dog med så å si på hele oppturen på slutten der.
En godt tidspunkt å kjøpe en aksje er etter en lang konsolidering. Koster lite å gå inn et stykke ut i denne konsolideringen med en stop-loss. Evt bare vente til den bryter opp.
EDIT: den type teknisk analyse som over er av den typen som er jææævelig vanskelig å bli god på. Det tar bokstavelig talt årevis før ting slår til. Bedre egnet som komplement til fundamental analyse. Fin til å finne caser på da. Se gjennom chartene. Se etter aksje som har vært gjennom en lang konsolidering og akkurat brutt opp.