Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Ikke jeg heller. Denne tråden burde legges død.

Det beste beviset jeg har sett på at TA virker var en statistisk analyse som viste at du forbedret resultat fra cointoss 50-50 til ca 51-49 i ditt favør. Altså svært marginalt.

Vis meg gjerne noe bedre. Det burde være veldig enkelt å “bevise” TA i og med at det bare er å bruke det på historiske kurser. Så i og med at det svært sjeldent blir gjort er eneste mulige konklusjon at TA hjelper svært lite når det kommer til beslutningsstøtte!

Edit: Det er mange tradere som lurer seg selv til å tro at deres bruk av TA er magisk og hjelper dem til gevinst, mens det i realiteten kun er en kombinasjon av varians, bias og bruk av fundamental informasjon som gjør at de i en periode går i pluss.

Det er jo egentlig ganske utrolig. Det skal være en helt random event. Mens tradisjonell TA er en tolkning av psykologien i et marked.

Hvis du hadde tegnet den nesten vannrette streken i det nederste triangelet før vi bunnet ut på 21-22 nå, så hadde jeg vært imponert. Det er en strek som er lett å tegne opp etterpå, men ikke før det faktisk skjer. :stuck_out_tongue:

Hvis du ser på øverste streken i det øverste triangelet, så bryter den rett gjennom topp #2, og er mao kun noe du kunne tegne opp når den traff toppen helt på slutten…

Den eneste streken jeg egentlig synes har noe for seg av disse trianglene er den øverst streken i det nedre triangelet. Den treffer klokkerent tre topper og i det den blir brutt opp av, så får vi en gigantisk opptur. Det er faktisk en strek det hadde vært “lett” å tegne opp i forkant og bruke som hjelp til å ta en besluttning på kjøp/salg.

2 Likes

Det er helt greit og ukontroversielt at TA kan si noe om psykologien i et marked. Det kan også sies om det å bare kikke på en kurs over et tidsintervall.

Men trodde vi her diskuterte verdien av TA i beslutningsstøtte?

Det snaktes om 20 kr i Fun i går - noen av oss mente den ville gå ned. Fasit kan du sjekke selv.
Eksemplene på forumet er mange. Men noen velger fremdeles å tro jorden er flat uansett hvor mye bevis de får presentert. Denne debatten går nøyaktig hit:

image

Teknisk er interessant. Litt spesielt å legge for mye vekt på det i biotek?

Kursutvikling ved positive nyheter gir eksemplel tilfeller 50 til flere hundre % oppgang.

1 Like

Mitt litte råd til de som er usikker på TA er å bruke noen kroner på https://www.trackntrade.com/plugins/sim/

Der kan man test trade f.eks HS formasjonen på ekte data(f.eks porkbelly futures fra desember 1963, eller andre kontrakter der de fleste av oss ikke har noen fundamentale forusettninger :slight_smile: ) .

2 Likes

Av og til er TA magisk, lagde denne en gang i forrige uke såvidt jeg husker:

… den har truffet så siiiiiinsykt på topp og bunn her at det rett og slett er litt scary :stuck_out_tongue:

Jeg vil se dere som nekter TA førutsi en 78% korreksjon på kronen 1 år i forvei. God helg.

3 Likes

Det var noen av oss som diskuterte det på chatten, men postet ikke her

Forsto ikke, tror du mener at man ikke kunne tegne den? Ikke at man kunne tegne den? Slik jeg tolker den linjen ville være at man kunne vurdere kjøp ved brudd opp fra den så nå som det ikke kom noe brudd opp derfra har den ikke noen verdi sånn sett. Mulig den kunne gitt noen falske signaler da er det viktig med stop loss.

Jeg har ikke klart å skrive det jeg mente å si, så ikke rart du sliter :smiley:

Poenget mitt er at den bryter topp #2, så den er først mulig å tegne “after the fact” på en måte, så ikke så nyttig.

Så det er faktisk en analyse du gjorde før aksjen traff 22kr? :stuck_out_tongue: Jeg forstår ikke hva slags logikk du har brukt for å kunne tegne den, men noe finnes det tydligvis. :stuck_out_tongue:

1 Like

volum struktur

Hvis du utdyper litt, så kanskje jeg forstår hva du mener :smiley:

Ja nettopp, det beviser at TA treffer noen ganger og noen ganger ikke, ca 50-50

:wink:

Fleste TA analyser kan oppsummeres som opp hvis opp, ned så ned og så er det en mulighet for at det går rett frem…

2 Likes

det var mange som kjøpte på dette nivået før den siste kraftige oppgangen

volum struktur --> mange har kjøpt/solgt i dette området

dro den ut litt så får sett litt mer:

mulig @holmes har en annen tolkning, tenkte bare å dele min :wink:

2 Likes

Takk, forstod hva du mente nå :slight_smile:

1 Like

Vil påstå min hitrate siden sommeren er mer enn 50%. Bevisene ligger i ulike tråder på forumet :wink:

2 Likes

Dette er en tulletråd.

Alle bruker TA på ett eller annet nivå, om de vil innse det eller ikke.

Bare det å vite om kursen er på vei ned eller opp er TA fordi man tar med i betraktningen en prishistorikk.
INGEN kjøper en aksje med omsetningshistorikk til X kroner uten å se på retningen.

Men så er det alltid noen bedrevitere : som tror de kan vite alt om ett selskap ved å se på ett regnskap og være oppdatert på siste nytt på feltet selskapet opererer i. De kaller seg fundamentalister :smile:

Men… når alt kommer til alt og de sitter med fingeren på kjøpeknappen… så må de smugtitte litt bort på grafen for å se hvilken vei kursen går før de kjøper for det er jo det som betyr noe til slutt :wink:

På forumene angriper de i god gammel internettkrigerstil av den enkle grunn at de har sååå lyst å være bedre en andre, for de har jo lest så innmari mye om det ene og det andre. De må da vite bedre.

Og så er det ingen som egentlig er så mye bedre enn den andre, i noen av leirene. For ALLE ser litt på alt.

De som kverulerer i TA tråder burde automatisk bli bannet fra de trådene siden de ikke klarer å holde krigeren inni seg.

6 Likes

JEg synes tråden er bra, det er endel gode diskusjoner her inne. Og målet med tråden er sånnsett oppnådd fordi folk diskuterer hvorfor og hvordan de bruker TA. Noe som gjør at vi kan lære noe mer.

5 Likes