Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Kan anbefale deg og alle andre å lytte til Pengepoddens episoder 60 og 61 fra 2016 for å forstå teknisk analyse bedre. Spesifikt til det du etterspør så kan du lytte fra 16min ut i episode 60, der funnene i en forskningsmessig sammenlikning mellom fundamental og teknisk analyse gjengis. Ikke spesielt oppløftende resultat for fundamental analytikerne…

Mener på ingen måte å underkjenne verdien av fundamental analyse, bare synliggjøre at ingen av delene gir noen fasit. For meg er begge deler viktig, men vektingen av det ene og det andre vil variere ut fra en rekke faktorer som investeringsmål, økonomi, horisont, risikovillighet, tid til rådighet, kunnskapsnivå, personlighet, osv

4 Likes

@cagey2 - the hitrate, oh the hitrate! :wink:

Forskjellen på å operere med en 50-50 sjanse og en 51-49 sjanse er jo enorm over tid.
Du kan jo se på Casioner som driver med Blackjack. De har 51- 49 i odds mot spillerne og tjener store penger på det :slight_smile:

3 Likes

Det er selvfølgelig et poeng om du driver med svært aktiv trading. Men om du er hobbyinvestor må du holde på i sånn ca 100 år for å dra nytte av en sånn edge pga variansen.

Gjør du 10+ trader om dagen OG klarer å være sykelig konsistent på det så klart det har stor effekt over tid. Undersøkelser viser at noe sånt som 1 av 100 tradere klarer det…

1 Like

Hvor kan jeg finne denne undersøkelsen?

1 Like

Preach brother. Pho-traden fra i morges er opp 6%. the hitrate, oh the hitrate!

3 Likes

Så det du sier er at hvis man ikke er konsekvent med TA-tradingen sin og gjør nok handeler, så fungerer det ikke? Det er som å si at man ikke blir i bedre form av trening hvis man ikke trener. Nytter ikke å kjøpe seg medlemsskap hos Sats, du må faktisk bruke det også. :stuck_out_tongue:

En av konsekvensene av å bruke TA som verktøy for handel er at du ender opp å gjøre mye flere handler enn de fleste gidder å gjøre.

3 Likes

Dette var jo faktisk et relevant innlegg. Så da får vi legge det ut igjen. Poenget er, når det er store nyheter i vente fungerer det ikke med TA ( ifølge de som faktisk kan TA. ( se lengre opp i tråden så er det diskutert).

Grunn til at ingen tar veddemålet er fordi premisset er elendig. Skjønner ikke helt hva du prøver å bevise, at TA ikke fungerer fordi ingen tar veddemålet?

Hvis du vil noen skal ta veddemålet må du jo gå inn med et tilsvarende premiss, som meg og @Hakon har i vårt veddemål. Dvs. at du må legge inn hva DU tror kursen står i 31.12, basert på å stikke fingern i lufta. Så kan den som treffer nærmest f. eks vinne.

Slik det nå er formulert er det en dårlig deal.

4 Likes

Jeg prøvde å bevise svakhetene ved TA, spesielt når det kommer store nyhetslipp… Dette ble godt belyst i diskusjonen som kom etterpå.

Det er en tolkning. En annen tolkning er at teknisk analyse kan være helt utmerket hjelpemiddel for å spå utviklingen fram til lansering, rett rundt lansering, og i ettertid, men at man selvsagt må nullstille seg og komme med nye vurderinger rundt lansering fordi det da er forventet at fundamentale nyheter vil endre på oppførselen til aktører i aksjemarkedet.

Derfor kan TA være helt greit hjelpemiddel fram mot lansering, men ikke for å spå kursen 4 uker etter lansering fra dagens dato.

Så trenger man selvsagt ikke å tro på det hvis man ikke vil.

Det blir som å spå kursutviklingen til ett kreftforskningsselskap etter at de slipper forskningsresultater. “Det skal enten opp eller ned, liksom.” Ja, og da må man bare følge med når kursen beveger seg, fordi det kan gå fort :slight_smile: Men man kan fint forsøke å spå nivåer både før og etter resultatslipp, hvor motstandsnivåer er, osv.

Samme diskusjon har man i alle tråder. “Hvorfor bruke teknisk analyse om NANO, PCIB, Bergenbio, TRVX, osv osv osv osv ?” Folk misliker analyser som ikke er “rett opp, nå!” i aksjer de har kjøpt. Og samtidig klager mange over at markedet oppfører seg irrasjonelt. Ja, kanskje det at man ikke er mottagelig for informasjon som ikke passer ens eget syn om “jeg skal tjene masse penger” er litt usunt?

Ergo, noen av oss syntes teknisk analyse er positivt. Vi kan og tar selvsagt feil hele tiden, men diskusjon OM teknisk analyse er viktig kan med fordel tas enten i småprat tråd, eller i den tråden som ble opprettet for formålet - “Er Teknisk Analyse verdt noen ting?” så det ikke forsøpler og avsporer de trådene som faktisk er ment å være for å diskutere teknisk analyse.

Alternativt kan noen fint opprette en helt ny tråd “Teknisk analyse Funcom - Ingen avsporinger” hvis det er nødvendig, men det virker rimelig meningsløst.

Slik dette forumet er lagt opp, så har man ganske få tråder, og hvis man må scrolle gjennom 30 innlegg om “fungerer egentlig dette?” før man ser noen diskutere teknisk analyse, så er det rett og slett irriterende.

5 Likes

Nå handler jo dette like mye om å få en god debatt og vi har jo hatt veldig mange gode diskusjoner. Men du er jo en av de som faktisk skjønner det og jeg forstår veldig godt hvorfor og hvordan du bruker TA.

1 Like

Nyheter kan jo føre til at både TA og FA må ta inn over seg endringer :blush: Frem mot kjente ting som i Funcoms tilfelle spillslipp så vil forventningene være beregnet inn i FA og kursbevegelse på grunn av forventninger påvirke TA. Ved suksess vil FA måtte justeres opp og kursbevegelsene vil trolig gi kjøps/hold signal i TA, og ved flopp må FA nedjusteres og kursen vil trolig synke og raskt gi salgssignal i TA.
Jeg greier ikke helt å se at nyheter og store hendelser skal være så mye verre/bedre for TA enn for FA.
Synes det virker som du fokuserer litt ensidig på TA som verktøy for langsiktig utvikling og veldig lite på det kortsiktige som jeg betrakter som der TA burde ha sin styrke.

En styrke ved TA i forbindelse med nyheter/overraskelser er jo at det ligger i dets natur å skifte mening kjapt. FA er kanskje litt treigere til å skifte retning?

3 Likes

Jeg vil jo nesten si motsatt. FA handler jo om å ta imot og sortere all informasjon rundt selskapet.

Hele poenget har handlet om de som roper høyest om TA som ikke kjenner selskapet, som spyr ut TA spådommer og som skjeldent treffer særlig bra.

Jeg og @anon80503862 har hatt mange gode diskusjoner på privaten og jeg synes han treffer rimelig bra i måten han bruker TA, som et lag oppå FA for å treffe så bra som mulig på bunn og topp Og det er vel slik jeg føler man bør bruke TA skal den ha noe verdi.

Det blir litt som han som kun brukte PB for å spå om et selskap var noe verdt, blir litt snevert verktøy.

3 Likes

Nei, det er jo til en stor grad FA som driver TA, i hvert fall ved kursdrivende nyheter. TA tar så gjerne over staffetpinnen og drar ting litt lengre enn FA ville gjort. :stuck_out_tongue:

Jeg synes de som handler aksjer som ser bra ut utfra FA og så bruker TA til å trade gjør noe smart.

3 Likes

Hvordan kan da de flinkeste teknikerne på forumet sitte å si at kursen trolig skal ytterligere ned fremover når det tidligere er vanlig med kraftig oppgang i slike periode. Hvordan skal de kunne trade /komme med anbefalinger når de ikke kjenner til /hensyntar historien til selskapet og lanseringsperioden vi er inne i?

Ett eksempel var aksjeanalyser som kom med en TA av norske skog etter den hadde korrigert litt opp, hvor den kunne gå hundrevis av prosent videre opp i etterkant på tross av at økonomien til selskapet fremdeles var rævva. Ingenting tilsa oppgang videre annet men TA, fordi motstander har brutt og volumet økt.

Det er latmannsopplegg og enkleste vei for å kunne ta “kvalifiserte” valg i handel. Det er pokker meg helt udugelig om man ikke tar hensyn til FA og følger med litt.

Hvordan kan man bruke historiske nivåer på ett selskap som Funcom når det for ett par år siden hadde masse gjeld, elendig økonomi og kniven på strupen, mot situasjonen i dag som er en ganske annen?

1 Like

Ordet du leter etter er ikke “flinkeste” men “mest høylydte”.

Det er klart TA har og får mange tilhengere da det er ett verktøy man ikke trenger sette seg inn i selskapet for å tjene penger. Men ett bevis på at det er mangelfullt er når det kommer anbefalinger på å ikke kjøpe fordi det trolig skal lengre ned, nå før spillslipp. Det kan sikker skje men historie og trend i tilsvarende situasjon sier det motsatte.

1 Like

Hadde en morsom diskusjon med @Nocturne rundt PHO og han kjøpte rett før kvartalstallene og gjorde noen gode prosenter der, på ren teknisk analyse. Teknisk så det jo ok ut, men vi var jo begge enige om at å sitte over kvartalstallene hadde ingenting med TA å gjøre. Han solgte og jaggu, kvartalsrapporten var “overraskende” og sendte kursen fra 55 til 44.

Å drive med TA uten å sjekke opp viktige fundamentale triggere er idioti. Spesielt biotek og selskaper som sliter med finansene er selskaper man burde være veldig forsiktig med. Her kommer det gjerne meldinger over natta som kan kjøre kursen ned med opptil 90%.

Samtidig, å drive med TA mellom triggere fungerer utmerket. Det skal da mye til at du går på en stor smell. Det er jo også viktig å få med seg at hvis man driver med TA, så må man ikke bare ha en entry-strategi, men også en exit-strategi. Det fungerer ikke å bruke noen andres TA for å kjøpe og så ikke ha en strategi for når ting har snudd og man burde selge. :wink:

6 Likes

Det er et helt greit poeng du kommer med og det kan godt hende du har rett. Men det handler også om perspektiv. Hvis man har en strategi om å handle etter TA må man hensynta r/r. Dette vil variere fra trader til trader men de fleste tradere jeg har vært borti er mest opptatt av å beskytte kapital og plukke low hanging fruits. Med det mener jeg at hvis det er en divergens mellom det chartet sier og det som tradisjonelt har skjedd pga. FA så lar man være å gjøre traden til man får bekreftelse. Ja, man misser den initielle bevegelsen og prosentene de som er inne tidlig får med seg, men det er risikopremien de som er inne tidlig betaler. Husk at trading ikke handler om å treffe topp og bunn men å tjene penger på et consistent basis. Det er en helt annen mental ballgame enn å kjøpe en aksje og akkumulere.

3 Likes