Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Enig i hva du skriver men det skremmer meg litt at noen ikke hensyntar FA og følger med i ett selskap som Funcom som er så ekstremt nyhetsdrevet. Og jeg skjønner selvfølgelig at det brukes stop loss, da man handler en aksje man ikke kjenner i mange tilfeller overhodet. Det ser du hva har ført til i ett papir som Funcom i det siste og det er litt trist, men opptrenden er formidabel over en lengre periode nå og jeg tror vi er i startgropa, det tekniske viser bare at det fundamentale i lengre tid har vært strålende! Bare vi ikke tar en SB!:slightly_smiling_face:

Edit; det tekniske kortsiktig viser at mange som ikke ser hva Funcom gjør er inne i aksjen og herjer, tror jeg

1 Like

Det er også veldig mange forskjellige metoder man kan bruke, og man har forskjellig tilnærming til det.

Jeg er blant de som blander teknisk analyse med fundamental analyse. Jeg bedriver altså kun teknisk analyse på aksjer jeg mener er fundamentalt feilpriset - de omsettes for lavt ut i fra hva jeg personlig tenker om selskapets muligheter. Men mine største bommerter har ofte vært at jeg tror jeg vet best, og så er markedet bare er teit som ikke forstår virkeligheten, og så blir jeg sittende i tap. Det er å i størst mulig grad unngå dette som gjør at jeg vil bruke mer tid på teknisk analyse.

Noe jeg prøver å gjøre er å fortelle en historie om ett selskaps historikk basert på fundamentale hendelser, og kursutvikling. Og så se framover på hendelser i nær fremtid og ta en “beste gjetning” på hvordan selskapet vil reagere på disse.

Funcom er jo ett godt eksempel sånn sett (her ser jeg på ukeschart):

Ved lansering av Conan Exiles Early Access, så trodde nok mange at dette skulle bli helt sykt stort, spillet skulle selge mange millioner eksemplarer, og tjene enormt med penger. Optimismen var skyhøy, og selskapet var priset til enorm suksess. Det var veldig stor omsetning i aksjen, og all fornuft forsvant.

Så kom kvartalstallene. Suksess, men … ikke i nærheten av hva optimistene trodde. Lang nedtur etablert, og siden Q1 2017 har også fallende interesse i markedet blitt etablert. For hver “stor hendelse” så har volum generelt blitt lavere og lavere.

SWL: opptur, men nah, ingen stor opptur. Det ga ingen grunn til stor entusiasme, og aksjen falt igjen.

Men så kom plutselig Robur på banen, og interessen tok seg opp. Og deretter ble MYZ annonsert, og Funcom var på børslunch som en interessant og underpriset aksje innen gaming, en sektor som i Sverige hadde gitt veldig god avkastning i flere år. Og optimismen tok over.

Og den optimismen varte helt til lansering av Conan Exiles, hvor folk så igjen at - ja, det solgte bra og var en suksess, men vi var for optimistiske. Vi så jo dette på forumet også, hvor nesten alle tippet at salgstallene for Conan Exiles ville være vesentlig høyere enn det som var virkeligheten (ahem, jeg traff, selvskryt er viktig). Og deretter kom inntektene inn på Q2 2018, og folk så en sjanse til å komme seg ut. Og nedturen er fortsatt etablert innenfor en ganske tydelig trendkanal (som man kan se med schiff pitchfork).

Så er spørsmålet hva vil skje framover?

Vel det var ett tydelig “tak” (motstand) på aksjen rundt 15.5 som ble etablert etter Q1 2017 når salgstallene for Conan Exiles early access ble lansert. Dette ble først brutt når Robur kom inn på eiersiden (men kun midlertidig) og så for godt når MYZ ble annonsert + Funcom ble annonsert som en attraktiv investering.

Deretter gikk aksjen (igjen) for høyt basert på håp og forventninger angående full lansering av Conan Exiles. Men, den fikk en tydelig rejection på å bryte ned igjen under 15.5. Der kom det inn kjøpere som ga 30% rekyl oppover til Q3 tallene.

Det har også blitt etablert ett lite “tak” rundt 21. Jeg tror det kanskje må testes flere ganger før det brytes for godt, men stort volum kan gjøre det. Jeg tror en kurs rundt 21 vil tvinge fram større volum nesten automatisk gitt situasjonen.

Og hva er situasjonen? Aksjen er inne i en nedtrend, og den nedtrenden er ganske lett å definere. Det kreves nok en fundamental endring for at denne skal brytes, og en fundamental endring vil gi handel på større volum (ett teknisk signal).

Så hvis jeg ser historisk på aksjen så virker det for meg som om store hendelser kommer i forbindelse med tre typer hendelser: lansering av spill, kvartalstall, eller nye seriøse eiere / dekning av selskapet som en attraktiv investering.

Den mest hatede mannen på forumet bør noen ganger lyttes til. Han har direkte sagt at man må få inn nye eiere, og få positiv dekning av seriøse aktører for at aksjen skal etablere seg på ett høyere nivå. Og det er nok riktig. Jeg tror Funcom på sikt skal ta ett steg opp, og etablere seg med 21 (eller 25) som en ny “bunn” - men jeg tror det kan ta flere forsøk før det skjer. Og det vil skje i forbindelse med stort handelsvolum. Og hva fremtvinger stort volum? Spillsuksess og eller gode kvartalstall eller nye store seriøse eiere selvfølgelig.

Og denne konklusjonen trengte du ikke på noen måte teknisk analyse for å tenke på selv, men kanskje hva som har skjedd i aksjen de siste 2 årene blir klarere hvis man bruker teknisk analyse som ett av flere virkemidler. Men det som også er interessant er at du kan fortelle den samme historien helt uten fundamental analyse, kun ved å se på utviklingen av aksjekursen. Og hvis du kun bruker teknisk analyse så er det bare å holde seg ute av aksjen til nedtrend brytes, eller stort volum kommer inn i aksjen. Det er ingen store positive tekniske signaler å spore i aksjen, men vi forventer fundamentale nyheter om noen uker.

Optimister som meg ser på MYZ som en forventet bekreftelse på at Funcom lykkes i sin nye strategi som publisher, og kan generere jevnere inntekter enn kun de kvartalene der de lanserer sine egne spill. Men den optimismen er begrunnet i det fundamentale, og ikke det tekniske, og kan også være fullstendig feil.

ps: Jeg står for at Funcom per dags dato burde prises til 23kr - 26kr, men jeg forstår at markedet ikke er enig med meg… enda! Optimismen lenge leve.

10 Likes

Ikke minn meg på det! :man_facepalming::crazy_face::innocent:

2 Likes

Jo, Funcom er i en nedtrend, men, veldig nærme brudd opp.


Er under skyen (ichimoku cloud) og er fortsatt inne i schiff-forken som den har vært i leeenge.
… jeg tror vi får brudd på denne trenden innen et par uker dog :stuck_out_tongue:

Funcom er i en større opptrend, men den strekker seg over år.

For det første så anbefaler jeg hverken kjøp eller salg eller hold. Jeg sitter stille, andre ser på det samme og kjøper, andre ser det samme og selger, og noen holder seg bare utenfor. Alle er ansvarlige for sine egne valg. Ikke tolk noe av dette som en anbefaling om noe som helst.

Deretter, dette er en klart definert nedtrend som Funcom er inne i siden Conan Exiles lansering, og å fornekte virkeligheten hjelper ingen:

Jeg tror at det er en god sjanse for å bryte denne, men som teknisk virkemiddel er den nyttig å forholde seg til inntil den brytes for de som liker å vurdere motstandsnivåer osv.

3 Likes

TA er ikke mer en aggregering psykologi. TA er effekten av markedets respons på en fundamental endring. Kun gjennom TA kan du tolke hvordan markedet tar emot en fundamental endring - og hvordan supply og demand endres utifra den hendelsen.

TA er ren psykologi - og du kan se til 100% hvordan markedet tar imot en nyhet, en rapport, en trigger, hvem som handler, en spill launch osv.

Den som sier annet vet ikke hva dem prater om, med andre ord er TA = FA.

10 Likes

Kursen bestemmes jo ALLTID av hva markedet mener den er verdt :stuck_out_tongue:

1 Like

Jag har ingen interesse i funcom, og har kun gitt min egne TA tolking etter folk har spurt etter den, så har heller ingen god respons på den kommentaren. Det var heller ikke der min kommentar var riktet.

Men ett tips jag kan gi deg er; om du har kjøpt funcom aksjer basert på hva noen annen sier om det fundamentale eller tekniske så har du kjøpt på feil premisser. Og om du nå anser att "jag bryr meg ikke om hva folk syns om det tekniske - da skjønner jag ikke ens hvorfor du gidder å kommentere her i tråden.

Om du investerer i aksjer basert på noen annen menneskes tanker eller beliefs så blir du ikke langvarig på børsen. Føler du att funcom er mer verdt; investere på det og ignorere allt brus her på forumet. Fordi det er akkurat hva det er; støy og brus.

10 Likes

Veldig interessant video, morsomt når det kom til folk som trader på TA:

  1. Har ikke laget seg handelsregler - taper penger
  2. Har laget seg handelsegler, men bryter dem - taper penger
  3. Har laget seg handelsregler og følger dem - tjener penger

Videoen handler om å lage seg handelsregler som fungerer og hvordan optimalisere reglene utfra hvordan du gjør det. :slight_smile:

3 Likes

Det er fint hvis du kan poste et chart som kan underbygge påstanden din.

1 Like

Stigende bunner er ikke synonymt med opptrend når du også har fallende topper… :wink:

2 Likes

Jeg har ikke noe i mot at du kjøper Funcom på 5, sitte på opp til 25, ned til 10 kr og opp til 23 og ned til 15 og så opp igjen, kjør på, men hvis man bruker TA, så er det mulig å gjøre noen jææævelig gode trades her. :slight_smile:

(Også har du det at hvis du har drevet med buy-and-hold i Funcom hele veien, så kjøpte du for det som tilsvarer 70 kr tilbake i 2006.)

5 Likes

(Tänkte posta detta i Funcom TA-tråden, men hör mer hemma här eftersom det är ett generellt intryck);

Inte för att jag är någon TA-man, men förstår såpass mycket att TA-analyser skall fånga det psykologiska spelet för en aktie på en marknadsplats. Till Funcom (som exempel) -när volymen är så exeptionellt dålig (nästintill fråvarande många dagar), gör inte det att osäkerheten runt analyserna blir väldigt hög?

Blir lite som att göra TA/marknadsanalyser på WRE där det sitter 3-4 pers och tradear aktier fram och tillbaka (för att sätta det på sin spets). Jag ser absolut nyttan av TA i “stora” aktier med hög omsättning, men blir mer skeptisk till analyser som sker i “dödperioder” som det har varit i Funcom den senaste tiden.

När detta är sagt så har jag respekt för “våra” TA-personer här på forumet och i vissa fall har jag stor nytta av att följa med på råd osv. Kritiken riktar sig mot analyser för aktier med låg omsättning; jag ser inte riktigt hur jag följa råden och de tekniska signalerna pekar i alla riktningar beroende på vem man frågar…

TA er jo ingen fasit, men kan ses på som en prognose på lik linje med værmeldingen, jah?

1 Like

Jo, är helt med på den. Det är aldrig en facit; men værmeldingen blir mer pålitlig om man har tillgång till högupplösta satellitbilder om du förstår var jag vill…

Jämfört med att hålla upp en finger i vinden liksom :wink:

1 Like

Sen blir det lite fel att ha mitt inlägg i den här tråden, för jag ser absolut nyttan av TA-analyser. Jag ser egentligen TA uteslutande som verktyg för att tolka marknadspsykologier för att avgöra en rimlig utveckling av en kurs.

Analyser baserade på “tunt” material (låg omsättning) blir väldigt osäkra i mina ögon och kan bero på en massa saker förutom marknadspsykologi.

Tänkte det kunde vara ett intressant tema att diskutera! :slight_smile:

I illikvide aksjer, hvor et fåtall aktører i praksis tegner kursen med sine krumspring - for eksempel Funcom de siste månedene - så har TA svært begrenset verdi.

Men bevares, dersom et stort nok antall småaksjonærer (og sågar kanskje sandkassehitler) en gang i blant handler på bakgrunn av strekene i ovennevnte situasjoner, så skader det ikke å kikke over chartene.

For eksempel kan man ta seg faen på at en bøtte med folk skal ut på 19 og 21 i Funcom - fordi det er kjente motstandsnivåer, samt at alle har lært at det fundamentale har svært lite å si for kursutviklingen.

1 Like

Ja, det sådana situationer jag försöker framhäva. För Funcom så tycker jag bilden är ganska talande med brytpunkt en i juli (förutom en peak i sep):

h%C3%B6g
Period med hög omsättning (till c:a juli)

l%C3%A5g
Period med låg omsättning (från juli & ut. Med undantag av en peak i sep).

För mig så beskriver dessa det jag försöker säga. Den låga omsättningen från juli gör att de tekniska prognoserna för vidare kursutveckling blir väldigt osäkra.

1 Like

I mine øyne så er teknisk analyse interessant ikke mest for å spå fremtidig kursutvikling, men for å se etter signaler som gjør at man bør følge mer med og vurdere inngang og utgang.

Hvis Funcom eksempelvis går til 19,2 men det fortsatt er null volum, så er det overveiende sannsynlig at aksjen enten skal rett ned igjen eller at noen er på ferie og ikke følger med og derfor ikke får bombet kursen :slight_smile:

2 Likes

Uventet avslutning her som fikk meg til å flire :smiley:

1 Like