Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ethereum

Og hva tenker dere nå, hvor stor korreksjon blir dette? Jeg har kjøpt meg inn for å være langsiktig, men har ikke lyst til å bruke mer friske cash på dette nå. Spørsmålet er om jeg skal selge deler ut, for å akumulere mer nærmere bunn. Men så var det dette med hvor denne bunnen er og jeg er jo helt amatør. Dessuten tar jo mirai et klekkelig gebyr…

2 Likes

Sitt stille, de færreste treffer bunner og topper. Vær fornøyd med i det hele tatt å ha fått en god inngang, da gjør du deg selv en bjørnetjeneste i det lange løp :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 Likes

Så bombastiske råd kanskje man skal være forsiktig med å gi til andre.

4 Likes

Si at du skal investere 1000kr.

Så starter du med 200kr. Venter og venter… eth stikker av og du tenker søren jeg skulle ha kjøpt for 1000kr med en gang.
Men så korrigerer BTC til 38.000$ og da blir du glad at du kan kjøpe for ytterligere 800kr.

:slight_smile:

1 Like

Det har du rett i :slight_smile: jeg kan trekke tilbake skråsikkerhet i det forrige innlegget. Det er likevel en god strategi med kjøp&hold.

Man får så klart treffe egne avgjørelser, noen klarer å trade, men jeg personlig mener at de fleste som rir et bullmarked er bedre tjent med å sitte rolig i båten.

Å kjøpe litt ved hver lønning er også en god strategi.

Å studere tidligere sykluser og hvordan disse fungerer kan gi et inntrykk av når man, i det store bildet, burde gå inn og ut. Da må man likevel regne med å ikke treffe bunn og topp helt perfekt.

Bare så det er sagt; det var ingen skarp tone i mitt forrige innlegg, selv om det kanskje kan tolkes sånn. Jeg er bare der akkurat nå at jeg mener det enkle er ofte det beste i crypto.

1 Like

Hva er din personlige definisjon av bjørnetjeneste? :thinking:

2 Likes

Hva er det man egentlig kjøper her?

1 Like

Woops :rofl:

1 Like

Jeg liker veldig godt og kjøpe på slike dager , jeg kjøpte i går (litt tidlig) men veldig bra tips fra PepG . Finn ut hvir mye du skal inn med, del opp på 3/4 og kjøp på slike dager som i dag.

Du kjøper muligheten til at dette kannbli internett for penger/sikre dokumenter. Etherium er det vi ser på som internett er for Apple /face book i dag. Appelsin er bygget oppå internett. Her eier du nettverket og får betalt for hver transaksjon som skjer på Dappen (det kan være lån, forsikringer, kunst, skoledokumenter, medisinske journaler osv)

Enormt spennende.

2 Likes

Du kjøper en desentralisert mynt som kan brukes til ulike ting. Hvorfor den har verdien den har kan jeg ikke svare deg på - men styres som alt annet av tilbud og etterspørsel :blush:

2 Likes

Hva tenker dere om å handle slike produkter?

Jeg foretrekker en av ETFene i Canada i stedet for slike produkter.
ETHR, ETHX eller ETHH.
ETHH eier jeg innimellom selv.

Næ, rett den sklir over i rødt her nå :man_shrugging:

Må ikke tilbud og etterspørsel på et punkt før eller senere i tid baseres på en form for produksjon/produktivitet?

En kjenning nevnte at man ikke alltid skulle se på det tekniske rundt prisen, men også det fundamentale. Når jeg spurte; “hva er det fundamentale?” fikk jeg til svar “at det er lite av det” og når jeg da spurte “hva er “det”?”, så svarte han krypto og når jeg spurte … - nei vent litt… glem det.

Hehe, godt poeng. Sitter og hører på den siste podcasten til Peter Warren, og han sa akkurat;
“… de som har vært med på runder av dette tidligere vet at på et eller annet tidspunkt så lukker gapet mellom galskap og furnuft seg” :wink:

2 Likes

Jeg vil gjerne hoppe inn i diskusjonen om det fundamentale her, med et eksempel som ikke gjelder ethereum men et desentralisert økosystem som ligner veldig.

Grunnleggeren kommenterte at størsteparten av real world use case var følgende; transaksjoner over landegrensene går fra (i Asia spesielt i dette eksempelet) 2-7 business dager til i værste fall minutter. I tredje-verden land hvor banksystemer ikke er like utviklet og digital pengeoverføring (som vi er vant med, Vipps osv.) er ikke eksisterende. En taxisjåfør som er avhengig av cash i hånd for mat på bordet og bensin i tanken neste dag kan ikke vente flere dager på en overføring.

Et annet use case var i land hvor det er vanskelig å få tilgang til vestlige aksjemarkeder på grunn av regulering og skatteavgifter; økosystemet løser dette ved å syntetisere assets på blockchainen, og brukere kan dermed, «permissionless» få tilgang til disse markedene ved at protokollen tracker prisene på disse assetene. I tillegg åpner det for 24/7 trading for land som er i andre tidssoner. Til slutt er kostnadene lave og mulighetene man har med syntetiserte assets så og si uendelige.

Det er et par use cases til her, men poenget er at systemet er lagt opp slik at den underliggende tokenen «fanger opp verdiene» dette skaper. Jo fler brukere man får jo høyere vil tokenverdien bli. Ethereum har helt like use cases, uten at jeg kan noe mer inngående om de, og Eth tokenen fanger på samme måte opp verdien av økosystemet.

Slik sett kan det å kjøpe ethereum eller andre nettverkstokener sammenlignes litt med å kjøpe aksjer i internett om det hadde vært mulig; man kjøper en andel i et nettverk i ekspansjon.

Edit: vedrørende dette med betaling så ligger det jo også et attraktivt element i at bedrifter vil på dette nettverket gå fra 3-4% avgift til en mellommann, til ca 1,5% avgift til de som staker og holder systemet gående. En ganske stor forskjell som kan være utslagsgivende for mange.

3 Likes

Takk for info.

Siden Ethereum er overlegen bitcoin (sies det), hvorfor har da bitcoin har da bitcoin 2x mcap fortsatt?

Og hvorfor er mcap btc 1tn USD, eth 500bUSD og deretter binance coin 80bUSD på 1. 2. og 3.plass?

“The introductions of the bitcoins among the audience have admired the people for switching to digital currencies. The users are admired for adopting the use of bitcoins as this currency is straightforward to use, and one need not have to face any kind of hassle for having the use of the bitcoins. The impressive thing is that along with the bitcoins, there more than 5000 more digital currencies available on the internet.”

Så hvorfor Ethereum/Bitcoin istedenfor f.eks OMG-coin…? Skjønner at mange opererer med forskjellige blockchains og andre setups.

Jeg ser naboer bli millionærer på dette og jeg skjønner ikke hva som får folk til å lesse formuene sine inn i dette på annet rasjonale enn “at det må finnes en større idiot enn meg til å drive opp prisen” - eller greater fool theory…

Desentralisering av valuta for å omgå sentralbanksystemet og reguleringer for enhver pris, tenker jeg. Om kryptovaluta skulle erstatte fiatpenger i morgen hadde vel ikke verden blitt spesielt mye bedre enn idag. Velstandsgapet hadde jo bare blitt ekstremt mye større, samt all dollaren på avveie hadde jo ikke vært verdt noe som helst :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Fordi ethereum er et nettverk man kan bygge desentraliserte applikasjoner oppå og ether er token som fanger verdien av dette nettverket. Kryptolandskapet er som ville vesten akkurat nå, internett ala 1990. Alle blir rike på dritt, om noen år vil klinten skilles fra hveten og prosjektene med real world use cases og «valuta» coinsa med gode egenskaper stå igjen. Det er et helvetes landskap å researche med fare for scams rundt hvert hjørne.

Et godt generelt tips er å legge et lodd i utvalgte prosjekter fra top 10 eller top 20 listen, legge de i skuffen for så å glemme de. Dette hvis man ikke orker å sette seg inn i så mye teknisk som for de fleste av oss «manuelt « utdannede blir litt mye.

Edit: vedrørende market cap har det hvert fall historisk sett vært slik at alle andre prosjekter er bundet opp mot BTC i trading par, men vet ikke hvordan det er nå. Den reelle forklaringen er nok mye mer kompleks med «first mover» teorier osv.

2 Likes

heh, hvordan henger det sammen med verdien på ethereum idag? Hvorfor henger noe av dette sammen med noe som helst verdi? Hvorfor kom ikke disse appene uavhengig av kryptomarkedet?

Har vel noe med at mennesker, uten om de få veldig interesserte, ikke gjør stort utav slike ting mindre de får betalt for det.

Ja, det er de nok. men BTC er/var bundet opp mot USD i trading par… BTC hadde jo ingen verdi før de klistret den til dållar.

Det er mye man kan “gjøre” med ting, spørsmålet er om man har bruk for det. Blockchain er kult det, men hvordan har det seg at dette må gå via disse kanalene og ikke fant veien til næringsliv/bank/desentraliserte apper uten å gå via “kapitalmarkeder” ?

Gjengs utsagn angående kryptohandlende personer jeg treffer her og der er nettopp “legg det i skuffen, om jeg taper pengene så greit, men å gå glipp av 20x gjør jeg ikke”.

Er vel en kjennsgjerning at f.eks investeringsbanker som bestemmer seg for å entre uregulerte markeder med f.eks algoritmene sine tjener mer på å lage retail-fomo og riste treet nå og da enn hva de sitter på av krypto i seg selv?

Og hva med risikopremie i dette markedet? Risikostyring? Hva er det som sier at man skal kjøpe(?) den ene eller den andre fra topp10 eller topp20? Man må jo ha noen håndfaste vurderingskriterier annet enn “denne har gått lite og er sikkert next in line”? Basisfundamentet må jo være at man evner å forstå blokkjedene og greier å differensiere de, men hadde det vært “gjengs” så tror jeg ikke markedsverdiene hadde stått i de nivåer de gjør idag.

Kult konsept…

Sikkert noe av ovennevnte som virker litt påstand-ish, men det er ikke meningen. Jeg forstår nok bare ikke dette her, men folk blir jo rike i fleng. So I guess I´m the fool, but this time i don`t mind.

Får vel sette de tre 3070korta mine i sving så jeg ikke ender opp som ola dunk…

3 Likes

Jeg kan ikke nok om Eth til å forklare det noe bedre enn jeg har forsøkt allerede :sweat_smile:, men kan prøve å forklare dette med å fange opp verdien i det andre nettverket.

Jo flere use cases som bygges oppå nettverket, jo flere brukere. Jo flere brukere, desto flere av Stablecoinen som er fundamentet for transaksjon i nettverket må lages. Det trengs å «brenne» én token (altså den man staker med for at nettverket skal fungere) for å lage én stablecoin. Jo flere stablecoins som blir laget, jo mindre tokens i omløp. Denne tokenen fanger da opp verdien av use casene. Gir det mening?

Jeg ser for meg at Eth har en lignende løsning av et eller annet slag.

På spørsmål om hvorfor dette må gå via blockchain er jeg litt for trøtt og dårlig utdannet innen tech til å prøve å svare på, kanskje noen andre kan? Interessert i er svar selv :slight_smile: