Tanken er vel i teorien men den nye økonomien er vel at det er mannen i gata som skal være med å sikre nettverket, men i praksis så er det ikke det som skjer uansett. Men er vel mer åpent for at vi kan være deltakere enn i vanlig banking som vi har idag
Jeg kjenner ikke noe særlig til Hedera, men tenker at det er negativt dersom nettverket kontrolleres av et par store corporate selskap. Det kan sikkert ha et usecase det også, men ser liksom ikke helt grunnen til å bruke en blokkjede dersom det er så sentralisert som det virker til å være. Mye mer effektivt å bruke et «vanlig» nettverk hvis det er hastighet de er ute etter og ikke bryr seg om censorship resistance.
Mulig de har planer om å desentralisere mer over tid, slik som IOTA med sin sentraliserte coordinator i starten. I så fall er det en annen sak.
Poenget mitt er bare at det blir for enkelt å ofre desentralisering for hastighet. Det er en grunn til at Ethereum bruker så sykt lang tid på å få nettverket til å skalere.
Angående bruk av L2 så tenker jeg at Avalanche ville måtte ta i bruk en form for L2 de også dersom bruken av nettverket virkelig skulle bli mainstream. De har vel slitt med «høye» fees de også i perioder med høy aktivitet, dog fortsatt mye lavere fees enn Ethereum. Men pr. i dag så er det fortsatt kun spesielt interesserte som bruker disse nettverkene. Et mainstream scenario vil nok se helt annerledes ut.
Personlig ser jeg for meg en fremtid med flere lag av nettverk. Tenker Bitcoin og ETH som en slags L0 settlement layer, og så lag på lag med andre nettverk som gradvis håndterer mindre viktige oppgaver. Only time will show
jeg tror ikke jeg møter en fin person som foretrekker det ene framfor det andre om ting tilspisser seg?
I rollups på Ethereum så er pengene dine sikret av L1 Ethereum. Rollups er sentralisert i den forstand at det er noe få servere som kan gå ned, og dette vil gjøre at du ikke kan bruke tjenesten. Det betyr dog ikke at pengene dine er borte. Du kan fortsatt interagere med L1 Ethereum og få pengene dine ut etter litt tid. Sentralisering har som vi ser bakdeler, men fordelen er at systemet blir særdeles effektivt og kan håndtere mye transaksjoner. En annen fordel er at pengene ikke blir utsatt for en bridge som har svakheter, noe som man er utsatt for hvis man hopper mellom L1 og L1.
Det stemmer ikke at nettverket kontroleres av ett par store selskap. Men mange selskap deltar.
I og med at du tenker slik. Mener du at bitcoin da er sentralisert siden det stort sett er noen få store selskap som står for miningen?
Det er ikke helt det samme selv om for mye miner-sentralisering ikke er bra.
Reglene for bitcoin-nettverket settes av nodes, som er basically gratis å runne. En god bok som heter “The blocksize wars” gir et godt innblikk i hvordan store aktører forsøkte å endre reglene til bitcoin-nettverket, men ble nektet av brukerne.
I POS-protocoller kan man delta selv om man er lutfattig og ikke har råd til en mining-rig.
Viss 32 eth er lutfattig så ja
Nå var det vel pos vs pow vi diskuterte. Mange pos man kan delta i med lav egenkapital.
Hvorfor er det sentralisert når ett nettverk har med seg mange kjente bedrifter på laget men fortsatt desentralisert når noen få aktører har kontrollen på miningen?
Har ikke lest “The blocksize wars”, men jeg var på den tapende siden i det slaget. Vi kommer til å vinne krigen med Ethereum.
Dere kommer ikke så godt ut av “The blocksize wars”, anbefaler å lese. Knallgod bok, dog med en stor overvekt bias i retning av Bitcoin.
Edit: Forresten, hvilke tanker gjør du deg rundt Lighting Network i dag mtp. stridens kjerne i blocksize wars?
LN er en blindvei.
Ethereum er en blindvei. Hva er poenget med å gjenskape status quo?
Hvorfor mener du det?
For meg virker det som LN det siste året har har fått flere og flere reelle bruksområder for både retail og institusjoner, bl.a. gjennom satsningen til Strike. Det større blocker skulle oppnå av hastighet, kan man nå argumentere for at LN får til uten å redusere desentraliseringen, sikkerheten eller verdien av bitcoin.
For å ta det ned til enkleste nivå: Hvor stor adopsjon kan man få for et betalingssystem som feiler i 10 -20% av tilfellene?
Hvor stor adopsjon kan man få med betalingssystem hvor man betaler 50$ I gas fees for å betale noe?
Du betaler ikke det på en rollup.