Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ethereum

Har ikke tid til å lage en video på 4 timer for å forklare det.

2 Likes

Kan du oppsumere poenget i denne video?

De som vil fortsette med PoW kan vel fortsette å kjøpe seg inn i ETH classic, dersom de ønsker det.
Det at Ethereum går over til PoS har vært på roadmap en stund og insentivene er langt bedre enn PoW slik jeg har forstått det, som blant annet:

• Selv om 51% attack finnes på PoS , så er det enklere å få gjennomført en vote på og oppgradering på PoS enn om man skal forhindre dette på PoW
  • Det vil bli vanskeligere å manipulerer gas prices på PoS.

Anbefaler uncommon core sine siste 2 podcaster om emnet her.

Det er ingen som taler PoW imot, det er flere som advokerer om at dette er noe som bør finnes, men for en L1 kjede som ETH så er nok PoS bedre, Polkadot av Gavin Wood tidligere ETH utvikler bruker og PoS. Han var og med på å stake mye av retning til ETH idag selv om Vitalic er den som får meste av æren.

Finnes flere som ser på nye former for PoW andre steder enn selve konsensus laget, og app spesifikke protokoller som Iron Fish, og hybrid protokoller.

@anon67470730 jeg skal se på video senere i uken, but the merge is happening anyways fra mitt perspektiv så er jeg uenig med @Checkmatey og tenker at PoS is the way to go.

Hadde vært interessant å se dine betraktninger, jeg synes det han sa ga mye mening.

1 Like

Det han sier er jo ikke feil, i grove trekk…

Men han belyser jo svakhetene som alle har visst om nokså lenge og det er vel ikke selve sikkerheten til blokkjeden som blir kommentert, det er jo hvordan corporate handlinger rundt former spacet…

Slik jeg forstod det vertfall…

Ja var vel noe om tusenvis av linjer med kode i forhold til enkle pow-kontrakter, som mulig kan gi issues med sikkerhet.

Folk må være klar over at Casper PoS har kjørt “in the wild” nå i over 1,5 år uten noen som helst problemer.

Det blir tatt opp i Uncommon Core podcasten det med sentralisering, og at det er ikke noe forskjell idagens løsning der man har sett til tider at 51% hashing power ligger hos flere mining organisasjoner som later som de er flere men strengt tatt er samme folk under flere aliaser.

Med med PoS kan de lage patches mot 51% attack eller malicious kontroll, og rulle endringer slik at de som prøver seg på det til slutt gir opp.

Spørs hva man skal utføre isåfall, samt det er nok billigere, enklere og sikrere å utføre smart kontrakter på L2s som kjører oppå Ethereum igjen.

Med PoS er det enklere å utføre oppgraderinger på protokollen og få konsensus på det.

Ethereum ønsker ikke slik jeg forstod det å ha enevelde på protokollen men at flere er med å drive det fram, derfor er det flere implementasjoner av The Yellow Paper som er mere retningslinjer på oppførsel

1 Like

Kort oppsummert så er budskapet at POS + EIP1559 gjør Ethereum såpass sentralisert og med mange angrepsflater at risikoen er skyhøy for 51-68%-angrep, sensur og overtakelse fra amerikanske myndigheter. Mulig bra for prisen på kort sikt, men elendig for global adopsjon og verdiskapning på lang sikt.

Ser Checkmatey planlegger å legge ut en video med oppsummering innen kort tid, så kan lenke til den da.

1 Like

Du er klar over at du henviser til en podcast av Su Zhu, CEO i 3AC? Ikke akkurat en person jeg ville basert mine risikoanalyser på.

Er godt klar over at det er Su Zhu ja hva er galt med ham og Uncommon Core?

Su Zhu OG Hasu har to gode tekniske og innsiktsfulle intervjuer om The Merge med folk som jobber med selve prosessen som er de jeg har anbefalt.

Godt mulig at Su Zhu ikke er en person man skal basere risiko vurdering på, men på intet tidspunkt i intervjuene snakkes det noe særlig om prisen til ETH men mer om selve Ethereum som en protokoll og hvorvidt PoS er en bedre og mer bærekraftig vei å gå på sikt enn å fortsette med PoW.

1 Like

Hva som er galt med Su Zhu?? ….sukk…
CEO for et selskap som gamblet bort minst $2.8 mrd av andres penger i fullstendig arroganse og idioti.

Su Zhu kan være så teknisk kyndig som bare det, men han har utvist fullstendig manglende forståelse for nødvendig risikostyring og finansiell risiko.

Kritikken mot Ethereum handler ikke om det tekniske. Ethereum er uten tvil et teknisk unikum. Kritikken går POS+EIP1559 utvikler finansielle incentiver og fundamentalt risikable angrepsflater som fra et game theory-perspektiv medfører skyhøy risiko for protokollen.

Når det er sagt, så skal jeg i god tro lytte til en episode siden du anbefaler det. Så håper jeg folk også ser videoen til Checkmatey.

3 Likes

Takk i like så, skal se video :+1:

Jeg kom over Uncommon Core via ZKPodcast pga. Hasu som ofte er med der og som er involvert i flere blokkkjede prosjekter og skrevet flere papers rundt blockchain.

Hvis du høre på en av de så anbefaler jeg første del av The Merge https://youtu.be/zvODqTUAPN0

1 Like

Is “Flippening” on the Horizon?

Fans of Ether have fingers crossed that the token could eventually overtake Bitcoin, upending more than a decade of dominance.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-24/is-flippening-on-the-horizon

1 Like

Fyller på med ETH, grisebillig om dagen. Noen andre som henger seg på?

2 Likes

Prisen på krypto er ikke billig eller dyr, den bare ER. I motsetning til selve kryptovalutaen som IKKE ER (eksisterer ikke).

2 Likes

Penger bare er, og de flyttes/bytter hender stort sett digitalt. Så hva er forskjellen? Alle er enige om at det er det som gjelder og at krypto er tull? Eller fint å kunne lage mer hvis det kniper? Det er kun de som har direkte nytte/utbytte av å kunne kontrollere penger som bør være i mot krypto,( og da fortrinnsvis den desentraliserte delen av crypto). Er du feks storbanken /sentralbank holmes? :face_with_monocle:

1 Like

Venter litt til -