Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Exit - Serie på NRK

Slukte hele sesongen i ett jafs. Veldig bra. Det hadde vært artig å vite mer om hvem dette er basert på og samtalene som refereres til i begynnelsen av hver episode.

Den eneste Colaen det flyter av her er Coca cola, servert av mamma, mens vi sitter i trusa hjemme i kjelleren hos mor og far, gamer og sjekker kursen til funcom.

11 Likes

HVEM ER FOLKa!

https://www.nettavisen.no/na24/kjopte-prostituert-og-tok-med-pa-swingersklubb/3750059.html?fbclid=IwAR2Qwc5XkhqoWXeZmMDgd41baS7yXKH0nzgpTM2FKSL4htlJnu6wnhj8dLo

1 Like

På tide med litt surmaget oppgulp;

De to første episodene var var ikke mye å skryte av. Slappe dialoger, karikerte todimensjonale karakterer uten noen dybde. Svakt skuespill med unntak av Jon Øigarden. Hele serien er hypet opp.
Ikke spesielt drøyt heller, med mindre man aldri har vært ute en vinternatt før eller tilbragt noen timer på Internett :stuck_out_tongue_winking_eye:

Skal gi serien en sjanse til, men har ikke helt troen

3 Likes

Jeg ventet så lenge på kommentaren din… Og så kom det der? større nedtur har jeg ikke hatt iår

2 Likes

Var du ikke der da Tencent kjøpte seg opp i funcom?

Fra 2 episode hvor han ene dro paralleller mellom religiøs tro og penger… Mye sant i det der.

“Penger er en illusjon og noe som mennesker tror på, slik som Gud er for religioner” (fritt sitert etter husk).

Direkte rippet fra et kapittel i “Sapiens” - men ja, mye sannhet i det for det :slightly_smiling_face:

1 Like

Godt forlag, håper det er en bok? Er jo egentlig en parallell du kan dra om de fleste abstraksjoner vi omgir oss med for få til et fungerende samfunn.

1 Like

Det er en bok ja, kan anbefale den :slightly_smiling_face:

4 Likes

Eksempelet i boken omhandler vel en parallell mellom tro, stater og selskaper, at statsdannelser og selskaper bare er illusjoner.
Eller så var det kanskje bare et av mange eksempler.

Stemmer, han drar frem mange sånne eksempler. I boken altså.

Nei, det er det kapittelet jeg tenkte på - hvor han skriver inngående om Peugeot (og illusjonen om selskaper), men senere i boken om fremveksten av økonomi så skriver han endel om illusjonen med penger, hvordan tilliten er det eneste som holder økonomien stabil etc. på samme måte som religion og stater - direkte sitat var således feil, men teorien bak utsagnet er å finne i boken :slightly_smiling_face:

Forøvrig synes jeg han kunne vært mye mer eksplisitt i sitt ateistiske ståsted i kapittelet om religion men nå er vi waaaaaaay off topic :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja, bottom line er jo at ‘‘Exit’’ var en svak treer på terningen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Det er ett av de få tingene som så vidt jeg vet er helt unikt mennesket, evnen til abstraksjon. Men skal ikke være for bastant om slikt. Naturen har det med å overraske.

Jeg hadde lys å skrive terningkast 6 basert på de første to episodene, men skal ikke si noe før jeg har sett alt. Jeg lo meg i allefall skakk i hel av endel av scenene. Herlig lite PK så langt :slightly_smiling_face:

1 Like

Harari går vekk fra vanlig økonomisk tenking om hva penger egentlig er. I stedet drar han på ideer fra filosofien (ved Friedrich Nietzsche) og sosiologien (George Simmel) om at penger først og fremst er en sosial prosess som blir skapt av menneskelige interaksjoner.

I boken 21 Lessons for the 21. Century går samme forfatter mer i dybden på religioner sin rolle i samfunnet.

2 Likes

Om du setter deg inn i valuta og valutahandel, så vil du komme til en av to konklusjoner. 1Dette lykkes jeg ikke med. 2. “there is no spoon”

1 Like

Ny sesong kommer. De har nok materiale til både 1 or 2 sesonger til. Love it

4 Likes

Hegnar sin leder i dag om,taler ‘‘Exit’’. Han påstår at de personene serien er diktet opp rundt bor/ligger i Dubai i dag

3 Likes