Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fedmebehandling som investering

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00222437251412834

" EXPRESS: The No-Hunger Games: How GLP-1 Medication Adoption is Changing Consumer Food Demand

The authors examine how consumers modify their food purchases after adopting appetite-suppressing GLP-1 receptor agonists, such as Ozempic and Wegovy. Using survey responses on medication adoption linked to transaction data from a representative U.S. household panel, the authors document the prevalence, motivations, and demographic patterns of GLP-1 adoption. Households with at least one GLP-1 user reduce grocery spending by 5.3% within six months of adoption, with higher-income households reducing spending by 8.2%. While most food categories see spending declines, the largest reductions are concentrated in calorie-dense, processed categories, including a 10.1% decline in savory snacks. In contrast, a small set of categories show directionally positive changes, with yogurt experiencing the largest increase. Results show an 8.0% decline in spending at fast-food chains, coffee shops, and limited-service restaurants. These food demand adjustments persist through the first year of medication use, though with some attenuation after six months. Households discontinuing GLP-1s revert toward their pre-adoption grocery spending and shift toward slightly less healthy grocery baskets compared to their original baseline. These findings highlight the potential for GLP-1 medications to significantly change consumer food demand, a trend with increasingly important implications for the food industry as GLP-1 adoption continues to grow."

3 Likes

Er ikke meningen å kuppe tråden her, men kom på noe tidligere i dag som er relatert til fedme og helse og et marked som må eksplodere de kommende årene: IVF

Jeg sa til kjæresten min at jeg ikke blir overrasket om IVF står for halvparten av befruktningene om 20-30år. Dette kan jo selvfølgelig være helt feil, men samtidig ser jeg så mye som tyder på at vi får den utviklingen.

Er det noen som er kjent med fornuftig eksponering mot dette på noen måte? Har sett noen ulike aksjer, men at IVF eksploderer er jo ingen garanti for at nettopp disse aksjene går.

6 Likes

Hadde vært litt fint om du begrunnet (for de som ikke kjenner godt til IVF) hvorfor det kommer til å eksplodere🤩

Du har jo:

Som jeg mener @zappa66 har dratt frem før (ikke i denne tråden da)

Jeg kjenner ikke til selskapet ut over det, men kursutviklingen de siste 5-10 årene kan jo indikere at det kanskje ikke er en “fornuftig eksponering”.

1 Like

Selv DNB har fått med seg pillekappløpet:

"Fedme har utviklet seg til en av de største helseutfordringene i vår tid. Nye legemidler har allerede endret behandlingen dramatisk, og nå står vi foran neste store gjennombrudd: en effektiv slankepille. Samtidig går helsesektoren inn i 2026 med lysere utsikter enn på lenge etter flere år preget av politisk og økonomisk usikkerhet.

Rune Sand er en av forvalterne i DNB Health Care.

Fra sprøyte til pille: et nytt kapittel i fedmebehandling

De siste årene har legemidler som Wegovy og Mounjaro fått stor oppmerksomhet både i helsevesenet og i mediene. Disse injiserbare behandlingene har vist at det er mulig å oppnå betydelig og varig vektnedgang. Likevel er det mange pasienter som kvier seg for å ta sprøyter. En tablett vil derfor kunne senke terskelen for behandling og gjøre legemidlene tilgjengelige for flere.

To selskaper leder an i dette «pillekappløpet»: danske Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly.

Novo Nordisk har lang erfaring med såkalte GLP-1-legemidler, og var tidlig ute med en tablettversjon for diabetes. Å utvikle en tilsvarende pille for behandling av fedme har imidlertid vist seg utfordrende. Virkestoffet brytes lett ned i magen, og tabletten må tas på en helt bestemt måte for å fungere optimalt. Likevel har Novo valgt å satse tungt videre. Selskapet ser ikke pillen som en erstatning for sprøyter, men som et viktig tillegg, særlig for pasienter som ønsker en enklere behandlingsform.

Eli Lilly har valgt en helt annen tilnærming. I stedet for å forsøke å «pakke» et stort og komplekst molekyl i en pille, har de utviklet orforglipron, et lite molekyl som kan tas som en vanlig tablett, uten spesielle regler for inntak. Dette kan gi store fordeler, både for pasientene og for produksjon og distribusjon. Samtidig tyder tilgjengelige studiedata på at Novo Nordisks tablett foreløpig ser ut til å gi noe bedre effekt og en mer gunstig bivirkningsprofil enn orforglipron.

Hvem som til slutt vinner dette kappløpet er fortsatt usikkert. Det som er sikkert, er at konkurransen driver fram rask innovasjon, og at pasientene står igjen som de største vinnerne."

Slik jeg ser det er det flere grunner:

• En del tenker ikke på å få barn før de er i relativt høy alder, som øker sannsynligheten for at de trenger assistanse.

• Genetiske mutasjoner kan for mange være en bakenforliggende årsak til at de sliter med å bli gravide. Om man ikke hadde moderne hjelpemidler for å bli gravide, ville disse gen-variantene dødd ut ved at de ikke videreføres, i motsetning til nå. Altså vil flere med genmutasjonene fødes, som senere ofte vil ha samme behov for assistanse som deres foreldre. Så vidt jeg vet har du 100% sannsynlighet for å få samme mutasjon om begge foreldrene dine har den. Dette er en relativt vanlig mutasjon.

• Stor økning i livsstilssykdommer som i stor grad påvirker fertilitet. PCOS er et eksempel på noe jeg tror vil øke vanvittig fremover.

• Generell helse forverres og økende tilfeller av hormonell ubalanse. Veldig forenklet kan man si at manglende evnen til å produsere et barn, vil alltid være en konsekvens av helseutfordringer hos en eller begge parter (men mange usunne får barn allikevel). Kroppen mener ikke å være slem når den skaper problemer med å bli gravid. Det er rett og slett bare kroppen som vurderer at vedkommende ikke har helse til å bære fram et barn og derfor ikke igangsetter prosessen (eller at mannens bidrag ikke er av god nok kvalitet). I tillegg har man faktorer som er koblet til den moderne verden, som mikroplast, miljøgifter, hvordan vi lever livene våre, stresspåkjenning, vanligere med “utradisjonelle foreldre” som homofile par og enslige som ønsker barn, og en dreining bort fra næringsrik mat. Testosteronnivåene synker vel med ca 1% årlig og har gjort det lenge, som litt forenklet i praksis vil si at flere menn i “fertil alder”, har lavere testosteronnivåer enn sin egen bestefar.

• Om man oppsøker hjelp for å bli gravid, vil man som oftest kun få beskjed om hvordan overvekt kan være årsaken, men utover dette få lite informasjon om andre potensielle årsaker og tiltak. Det man der i mot vil få ganske umiddelbart, er anbefalinger om å benytte IVF. Jeg har snakket med flere som har benyttet seg IVF, uten å noen gang få beskjed om at de har en genmutasjon som gir dem dårlig sædkvalitet, men som relativt enkelt kan korrigeres med vanlige vitamintilskudd.

1 Like

Generelt sett kan man vel si at insentiv-strukturen er en smule kokt i mange helsevesen. Man kan jo f.eks ta en titt på frekvensen av keisersnitt i Spania og undre seg over hvorfor det skal bli utført så mange flere der, sammenlignet med andre land.

Det er en interessant trend, men er også litt vanskelig å si hvorvidt den er investerbar. Man kan kanskje si at for at den skal være investerbar så må behovet og ønsket om å reprodusere seg selv – rent genetisk – forbli høyt. Og det er ikke gitt at det vil forbli det: I et samfunn hvor det (etter hvert) blir ganske vanlig å ikke kunne få barn, så vil det bli mye mer “normalt” å adoptere. Hvem som vinner narrativ-drakampen mellom “nature or nurture” er vel ikke gitt ennå, men vi kan jo observere at mange (gjerne på en politisk side?) mener at miljø betyr mest. Som igjen taler for at adopsjon kan vokse. Det vil også bli mye mer vanlig og rett og slett ikke få barn. Det er ikke lenge siden å få barn var normen, og alt annet var uvanlig. Nå er vi i en brytningstid, og det å ikke få barn (eller ønske å få barn) har blitt ganske vanlig. Det kan bli enda vanligere. Trender som dette er ikke alltid helt tydelig i samtiden, det blir ofte først klart etterpå hvor mye som har forandret seg, ofte uten av man helt klarer å forklare hvorfor.

Et av mine favoritteksempler på “hva som er normalt” er hvorvidt menn var med inn på fødestua eller ikke. Skru klokka til 1957 og du var en relativt “spesiell” mann om du mente at det var naturlig og rett og være med på ditt eget barns fødsel. Skru så tiden frem til 1977, og du var en relativt spesiell mann om du mente at du ikke hadde noe på føden å gjøre når barnet ditt ble født. Og alt dette skjedde bare av seg selv. Et eller annet i det overordnede narrativet folk levde i forandret seg, og forplantet seg ned til dette.

Poenget mitt er at det er ikke gitt at selv om fertiliteten stuper så vil det bli en voldsom etterspørsel etter IVF.

Edit: Fakk ass, nå kom jeg på at filmen “Children of men” eksisterer, og fikk lyst til å se den igjen. Må være 15 år siden jeg så den elns.

Satt i 2027, kvinner kan ikke få barn lenger. Den yngste personen er 16 år gammel og dør. Det er over for menneskeheten om 50 år. Så dukker en gravid kvinne opp…

1 Like

Er helt enig i dette. Personlig tror jeg at vi vil se mer dreining over til tradisjonelle familieverdier og større ønske om å ha barn, kanskje også litt drevet frem av at mange tar muligheten for å få barn for gitt, men plutselig innser at den ikke er det. Men uavhengig av om jeg har rett eller ikke, virker det det uansett helt umulig å plukke noen vinnere basert på denne informasjonen.

1 Like

Noe jeg vil høre din mening om @WernerVonHaussenberg.

Hva tenker du om MASH? Novo satser hardt på det området, og tydeligvis er det en veldig underdiagnotisert sykdom som mange millioner mennesker får. Hva slags marked er dette og er det noen spennende spillere å overvåke?

Kan det være at man er i startgropen av en blockbuster indikasjon? Slik man så i starten med fedmebehandling osv

Er jo metabolsk relatert, så henger sammen med fedme, insulinresistanse, type 2 diabetes, kolestrolnivå, viscaralt fett osv…

Markedet er mindre en ren fedme, eller forsåvidt t2d, men likevel potensielt enormt. Etter hvert.

Veldig mange med t2d har MASLD (forstadie til MASH), og noen av dem vil igjen utvikle MASH om de ikke får behandling, osv…

Har sett et eller annet sted at MASH-markedet ved slutten av tiåret vil være på rundt $10 millarder (diabetes er vel 10 ganger det i skrivende stund).

Og pasienter vil måtte behandles lenge. Klart, når man er der hvor man har fått cirrhose (arrvev) i lever, så har ting fått gå ganske langt. Jo verre cirrhose, jo lenger behandling (er det naturlig å anta). Når Novo kjøpte Akero, så er det fort fordi Akero faktisk har data som indikerer at Efruxifermin kan virke i F4, som basicly er skrumplever (cirrhose stadiene er f1-f4, de fleste drugs testes i f2-f3).

MASH (eller NASH) vært en indikasjon man har ønsket å gjøre noe med leeeeenge, men egentlig ikke fått til noe før Madrigal fikk godkjent Resmetirom i fjor. Novo klarte å få godkjent semaglutid (injeksjon) i høst. Begge er vel accelerated approvals, så det sier jo noe om hvordan FDA vurderer unmet need her.

Er litt forskjellige virkemåter: GLP-1s virker ikke direkte i lever, men gir effekt indirekte. Glukagon virker direkte i lever (øker forbrenning og noen andre greier). Altimmunes pemvidutide er en 1:1 glp1-glukagon drug. LLY utlisensierte sin mazdutide 1:2 eller 1:3? glp1-glukagon til Innovent i Kina, hvor den faktisk er godkjent nå, men har ikke vist noen voldsom interesse for å utvikle den videre selv. Boerhinger Ingelheims (lisensiert inn fra Zealand) survodutide (1:8-forhold) leser av i både fedme og MASH i 2026… har ikke helt troa på den). Kan også bemerkes at LLYs retetrutide er glp1-gip-glukagon, så burde fungere i MASH. Men spørsmålet, kanskje spesielt med de to siste her er hvordan de vil gjøre seg i kombo-terapi? Er ikke ideelt med masse bivirkninger når det er relativt vesentlig at pasientene med leverskade ikke dropper ut av behandlingen, og klart, hvis man da får bivirkningsprofilen fra en dedikert MASH-drug (som Resmetirom eller Efruxifermin) på toppen, så er ikke det ideelt. Derfor jeg har tenkt at f.eks Altimmunes pemvidutide (svært lite dropout pga AE’s i trial, omtrent null titrering m.m) kan utgjøre et fint grunnlag for en dedikert mash-drug på toppen… Føler egentlig at den eneste grunnen til å eie ALT nå må være potensialet selskapet har til å bli snappa opp for å være akkurat det.

Bundling: Det virker som greia i MASH vil være at selskapene i spacet prøver kombo-terapier, dvs. dedikert MASH-drug + en underliggende GLP1 eller noe tilsvarende. Det ble sagt at 25% av pasientene i Madrigals studie med resmetirom faktisk gikk på en glp1. Resmetirom er en pille (en oral tyroideahormonreseptor-agonist, tilsvarer mer eller mindre Vikings VK2809, som er pauset for tiden), og det er litt typisk at Madrigal derfor seff har inngått et samarbeid med et selskap som lager en oral small molecule glp1 (et slags orforglipron-derivat?). Novo tenker åpenbart å bundle Akeros efruxifermin med egne ukentlige injectables, og man kan jo gjette på dosering av efruxifermin… jupp det er ukentlig. Spør du meg så er Efruxifermin og andre såkalt FGF21-analoger det som er det heiteste nå i MASH-markedet. GSK kjøpte seg en FGF21-analog (efimosfermin) her i 2025 fra Boston Therapeuticals. Men den settes 1x pr. måned. Jeg tror ikke GSK har en glp1 drug. Men klart, de kan jo ev. inngå et samarbeid med f.eks Amgen (MariTide) eller Pfizer (Metseras pipe) hvis de vil ha lik dosering.

Hva skal jeg si? Vanskelig her og nå og egentlig få et bra investerings-angle på spacet. “Alle” FGF21-drugs som var et stykke på vei er egentlig snappa opp allerede. 89bio ble kjøpt av Roche i høst for 3.5 millarder USD. Roche sin pipe i metabolske disorders begynner å bli ganske fin nå.

Kanskje det mest vesentlige er likevel at Novo kjøpte Akero, imho. Synes det vitner om grei handlekraft hos Novo. Deres egen FGF21-kandidat zalfermin nådde ikke endepunktene i MASH, og ble (stille) droppet sammen med at Mike Doustdar kom inn og tok roret. Så gikk det et par måneder, og så hadde Novo flekka opp det som var nødvendig for å være ca. likt med de andre i racet til markedet mot slutten av 2020-årene. Det får meg til å ha en viss tiltro til at Novo vil adressere lignende “hull” i pipe fremover.

Kanskje også verdt å ha i bakhodet: MASH må pdd diagnostiseres med biopsi (diabetes kan man måle med blodprøver, og fedme holder det jo med en vekt og en høydemåler for å finne ut av…) Og akkurat det begrenser markedet. Enn så lenge. Kommer nok andre mindre invasive test-metoder etter hvert (ALT kjørte en haug med dem i 48 ukers oppdateringa fra fase II’en sin nå, som jeg har skrevet om tidligere, men de fikk altså ikke kjøre en fase III uten biopsi-endepunkt).

Edit: Jeg tenkte at jeg skulle prøve å svare på sånn 8 linjer. Det gikk ikke så bra.

Edit2: Kan kaste inn at Wave Life Sciences nylig kom med noen relativt interessante data for en RNA-terapi hvor pasientene ser ut til å omtrent kun miste visceralt fett, noe som potensielt kan være svært fordelaktig for MASH-pasienter. Men det er skikkelig early days.

3 Likes

Har tidligere nevnt Pila Pharma her. Er et longshot på at TRPV1-hemeren skal vise resultater

PILA PHARMA meddelte kort før jul og dets dertilhørende børslukkedage, at selskabet har igangsat deres planlagte prækliniske studier i fedme, med den højt differentierede lægemiddelskandidat XEN-D0501, som er en TRPV1-hæmmer.

Studierne kører i 28 dage, så forventeligt er der resultater inden længe og som tidligere udtalt inden kommende vores warrantperiode i Februar 2026. Så det er en potentielt interessant aktietrigger på kort sigt for investorer med interesse i fedmemarkedet og det enorme paradigme der kommer nu hvor at tabletter vil gøre deres indtog, men hvor at vi stadig vil se stort fokus på mere simple løsninger med effekt der er tilgængelige for alle samfundsklasser.

1 Like

Hvem startede Pila Pharma — Ikke fru hvem som helst !!!
Fortæller lidt om baggrund fra NOVO og deres rotte forsøg som skal være færdig jan/feb !!

Et super alternativ fedmebehandling hvis de kan vis effekt :partying_face:

Ejer ikke aktier i Pila ! – kun til info

Dansken

1 Like
1 Like

Altimmune fikk forresten BTD av FDA med pemvidutide i MASH nå.

Har slida ned etter 48 ukers-data, bounca 20%-ish tilbake til $4 dollar nå

@WernerVonHaussenberg Du som følger området tett - nok en oppkjøpskandidat?

https://ir.arrowheadpharma.com/news-releases/news-release-details/arrowhead-pharmaceuticals-announces-interim-clinical-data-rnai

Det er interessante data. Mange som forsøker forskjellige metoder for å begrense lean mass loss, sjekk Allurion med ballonger i magen! eller Vial eller Wave Life (RNA) uten at “bedre kvalitet på vekttapet” ser ut til å ha blitt en stor greie ennå. Kan godt være at det blir “the next big thing” når pille-mania er over.

Kanskje det mest interessante her ikke nødvendigvis er ren fedmebehandling, men dataene for liver fat / visceral fat.

Ev. så er det en “kickstart” på fedmebehandling sammen med f.eks tirzepatide.

Vanskelig å si om det er en oppkjøpskandidat. MCAP er jo ganske høy (9 millarder USD). Så da må det bli pga at hele pipe kan være komplementer til f.eks en fedme-pipe.

Generelt sett virker det som de fleste som prøver å bygge seg fedme-pipe er litt forsiktig med store / dyre oppkjøp.

Føler dette er en litt typisk “deal”:

“Pfizer will pay $150 million upfront for rights to a small-molecule GLP-1 receptor agonist being developed by Fosun Pharmaceutical’s subsidiary, Yao Pharmaceutical. The deal includes development, regulatory and commercial milestones of up to $1.935 billion, as well as tiered sales royalties if the compound, known as YP05002, ultimately obtains approval.”

Samme med Novo og Septerna, eller f.eks Novo og Lexicon. Det blir betalt ut en liten upfront. Og så er det en masse milestones om ting lykkes. Lavere risk for å tape penger, men seff også lavere risk for å lykkes.

Metsera er vel det dyreste fedmepipe-oppkjøpet som er gjort hittil (rundt 10 BUSD etter budkrigen Novo / Pfizer)

Samtidig kan man altså merke seg at glp1/glukagon-medikamentet til Altimmune – som tilsynelatende pdd har minst lean mass loss (fase II data) ikke har kjøpt opp av noen, og det selskapet har vel en mcap på rundt 500 millioner USD og pemvidutide (medikamentet) har vært fase III klar i fedme i snart ett år (ALT har ikke penger til å kjøre den fase III’en selv, og prøver seg i MASH i stedet)

2 Likes

Liten SEC filing som kom her for et par dager siden:

Roche har tatt en titt på patent-portfolien til Structure Therapeutics og har funnet ut at CT996 (oral small molecule, ferdig med fase I) som de fikk med på Carmot-kjøpet potensielt dekkes av et patent tilhørende Gasherbrum Bio (som Structure eier). Gasherbrum fikk derfor 100 mill USD + en “low single digit”-royalty på eventuelle fremtidige salg av CT996 for at Roche / Genentech skal få lisens på rettighetene.

https://ir.structuretx.com/static-files/d44e891f-5e83-4f52-9774-1ca1a98f62c4

Har ikke noe med resten av pipen til GPCR i klinikk å gjøre. Men greit å vite at når management snakker om at de har en “bred” patentportfolio, så er det faktisk (tilsynelatende) i aller høyeste grad reellt, og ikke bare prat.

1 Like

Studie viser at vekten kommer tilbake fire ganger raskere enn andre metoder

2 Likes

Ikke så overraskende da, gitt at det er folk som har anlegg for å legge på seg, og i liten grad har klart å gå ned i vekt uten medisiner. Klarer man å miste vekt uten medisiner, så har man jo (trolig) klart å legge om livsstilen på en måte som gjør at man får et mye mer varig resultat. Mens med medisiner så er det bare appititten som reguleres. Og den kommer fort tilbake når reguleringen er borte.

Så dette er medisiner man står på livstid. Litt på samme måte som man ikke kan slutte på p-piller og forvente å ikke bli gravid (hvis man er kvinne da). Samme for statiner. De virker så lenge man tar dem. Og så bouncer kolestrolet tilbake når man slutter, hvis man da ikke har gjort en radikal livsstilendring da.

Har skrevet tidligere om jeg tror amylinanaloger (kanskje med månedlig subkutan dosering?) og piller vil bli såkalt “vedlikeholdsterapi”, altså det man står på etter at man har oppnåd ønsket vekttap. Det er jo også lengden på behandlingsløpene her som jeg synes at spacet er interessant.

Jeg tror forsåvidt også at det – etter hvert – vil bli mer vanlig å miste vekt med medisiner, men samtidig få coaching og hjelp til en ordentlig livsstilsintervensjon som gjør at resultatet fra den medisinske behandlingen blir mer varig.

Novo og Falck var vel ute å annonserte noe ned den gata her for et par dager siden?