Er jo metabolsk relatert, så henger sammen med fedme, insulinresistanse, type 2 diabetes, kolestrolnivå, viscaralt fett osv…
Markedet er mindre en ren fedme, eller forsåvidt t2d, men likevel potensielt enormt. Etter hvert.
Veldig mange med t2d har MASLD (forstadie til MASH), og noen av dem vil igjen utvikle MASH om de ikke får behandling, osv…
Har sett et eller annet sted at MASH-markedet ved slutten av tiåret vil være på rundt $10 millarder (diabetes er vel 10 ganger det i skrivende stund).
Og pasienter vil måtte behandles lenge. Klart, når man er der hvor man har fått cirrhose (arrvev) i lever, så har ting fått gå ganske langt. Jo verre cirrhose, jo lenger behandling (er det naturlig å anta). Når Novo kjøpte Akero, så er det fort fordi Akero faktisk har data som indikerer at Efruxifermin kan virke i F4, som basicly er skrumplever (cirrhose stadiene er f1-f4, de fleste drugs testes i f2-f3).
MASH (eller NASH) vært en indikasjon man har ønsket å gjøre noe med leeeeenge, men egentlig ikke fått til noe før Madrigal fikk godkjent Resmetirom i fjor. Novo klarte å få godkjent semaglutid (injeksjon) i høst. Begge er vel accelerated approvals, så det sier jo noe om hvordan FDA vurderer unmet need her.
Er litt forskjellige virkemåter: GLP-1s virker ikke direkte i lever, men gir effekt indirekte. Glukagon virker direkte i lever (øker forbrenning og noen andre greier). Altimmunes pemvidutide er en 1:1 glp1-glukagon drug. LLY utlisensierte sin mazdutide 1:2 eller 1:3? glp1-glukagon til Innovent i Kina, hvor den faktisk er godkjent nå, men har ikke vist noen voldsom interesse for å utvikle den videre selv. Boerhinger Ingelheims (lisensiert inn fra Zealand) survodutide (1:8-forhold) leser av i både fedme og MASH i 2026… har ikke helt troa på den). Kan også bemerkes at LLYs retetrutide er glp1-gip-glukagon, så burde fungere i MASH. Men spørsmålet, kanskje spesielt med de to siste her er hvordan de vil gjøre seg i kombo-terapi? Er ikke ideelt med masse bivirkninger når det er relativt vesentlig at pasientene med leverskade ikke dropper ut av behandlingen, og klart, hvis man da får bivirkningsprofilen fra en dedikert MASH-drug (som Resmetirom eller Efruxifermin) på toppen, så er ikke det ideelt. Derfor jeg har tenkt at f.eks Altimmunes pemvidutide (svært lite dropout pga AE’s i trial, omtrent null titrering m.m) kan utgjøre et fint grunnlag for en dedikert mash-drug på toppen… Føler egentlig at den eneste grunnen til å eie ALT nå må være potensialet selskapet har til å bli snappa opp for å være akkurat det.
Bundling: Det virker som greia i MASH vil være at selskapene i spacet prøver kombo-terapier, dvs. dedikert MASH-drug + en underliggende GLP1 eller noe tilsvarende. Det ble sagt at 25% av pasientene i Madrigals studie med resmetirom faktisk gikk på en glp1. Resmetirom er en pille (en oral tyroideahormonreseptor-agonist, tilsvarer mer eller mindre Vikings VK2809, som er pauset for tiden), og det er litt typisk at Madrigal derfor seff har inngått et samarbeid med et selskap som lager en oral small molecule glp1 (et slags orforglipron-derivat?). Novo tenker åpenbart å bundle Akeros efruxifermin med egne ukentlige injectables, og man kan jo gjette på dosering av efruxifermin… jupp det er ukentlig. Spør du meg så er Efruxifermin og andre såkalt FGF21-analoger det som er det heiteste nå i MASH-markedet. GSK kjøpte seg en FGF21-analog (efimosfermin) her i 2025 fra Boston Therapeuticals. Men den settes 1x pr. måned. Jeg tror ikke GSK har en glp1 drug. Men klart, de kan jo ev. inngå et samarbeid med f.eks Amgen (MariTide) eller Pfizer (Metseras pipe) hvis de vil ha lik dosering.
Hva skal jeg si? Vanskelig her og nå og egentlig få et bra investerings-angle på spacet. “Alle” FGF21-drugs som var et stykke på vei er egentlig snappa opp allerede. 89bio ble kjøpt av Roche i høst for 3.5 millarder USD. Roche sin pipe i metabolske disorders begynner å bli ganske fin nå.
Kanskje det mest vesentlige er likevel at Novo kjøpte Akero, imho. Synes det vitner om grei handlekraft hos Novo. Deres egen FGF21-kandidat zalfermin nådde ikke endepunktene i MASH, og ble (stille) droppet sammen med at Mike Doustdar kom inn og tok roret. Så gikk det et par måneder, og så hadde Novo flekka opp det som var nødvendig for å være ca. likt med de andre i racet til markedet mot slutten av 2020-årene. Det får meg til å ha en viss tiltro til at Novo vil adressere lignende “hull” i pipe fremover.
Kanskje også verdt å ha i bakhodet: MASH må pdd diagnostiseres med biopsi (diabetes kan man måle med blodprøver, og fedme holder det jo med en vekt og en høydemåler for å finne ut av…) Og akkurat det begrenser markedet. Enn så lenge. Kommer nok andre mindre invasive test-metoder etter hvert (ALT kjørte en haug med dem i 48 ukers oppdateringa fra fase II’en sin nå, som jeg har skrevet om tidligere, men de fikk altså ikke kjøre en fase III uten biopsi-endepunkt).
Edit: Jeg tenkte at jeg skulle prøve å svare på sånn 8 linjer. Det gikk ikke så bra.
Edit2: Kan kaste inn at Wave Life Sciences nylig kom med noen relativt interessante data for en RNA-terapi hvor pasientene ser ut til å omtrent kun miste visceralt fett, noe som potensielt kan være svært fordelaktig for MASH-pasienter. Men det er skikkelig early days.