Fine summer:
Under the terms of the agreement, AbbVie will lead development and commercialization activities of GUB014295 globally. Gubra will receive $350 million in total upfront payment and will be eligible to receive up to $1.875 billion in development, commercial and sales milestone payments with tiered royalties on global net sales. The transaction closure is subject to regulatory approvals and other customary closing conditions.
Men aksjen faller
Samme problem som REDEFINE-1:
Pasientene har fått justere opp og ned dosering selv.
Alle REDEFINE-forsøkene kjører samme protokoll (hvis jeg husker rett fra da jeg sjekka det)
Når det er sagt, så tror jeg ikke CagriSema vil vise fantastiske resultater (sammenlignet med LLYs Mounjaro / Zepbound) uansett.
Fin kjøpsanledning, kanskje?
Generelt sett litt overrasket over at kursen gikk såpass mye ned på det “alle” egentlig nå burde vite om CagriSema etter REDEFINE-1 avlesningen i desember 2024:
Som er at CagriSema ikke ser ut til å være nevneverdig bedre / dårligere enn LLYs tirzepatide, både mht bivikrninger / effekt.
Kan seff være sketchy makro som trigger sell-offen.
Sakser litt fra Marketwire i dag:
"KRIGEN OM FEDMEPILLER ER I GANG
Piller vurderes at blive nøglen til et nyt milliardmarked inden for slankemedicin. Novo Nordisk bliver spået som taber. Konkurrentens produkt rydder ikke markedet, siger Novo-topchef Lars Fruergaard. (Forside, side 4-5)
LILLY LAMMETÆVER NOVO I BØRSTILLID
Aktionærerne er villige til at betale dobbelt så meget for en indtjeningskrone i den amerikanske ærkerival som i Novo Nordisk. Det er ikke lykkedes at sælge Lars Fruergaards fremtidsprojekt."
[mitt kursiv]
Trolig en kjempedeal for Zealand dette.
Og en ytterligere validering av amylin-analoger som en mulig “next big thing” innen fedmebehandling.
Ser litt forskjelige analytikere mener at Zealand / Roche-dealen er det som har sendt NVO videre ned i dag.
Det er i så fall merkelig:
At Roche er såpass interessert i petrelintide, både alene, og i kombinasjon med egne fedme-medikamenter, må jo egentlig sies å være en stk gigantisk valdidering av cagrilintide-satsningen til NVO. Sistnevnte er jo en “dual amylin and calcitonin receptor agonist” (DACRA) akkurat som Zealands petrelintide. Og cagrilintide er altså Cagri-delen av CagriSema (Sema er selvfølgelig semaglutide som finnes på markedet som Ozempic / Wegovy).
Det som er rart med at NVO ev. skal ned på dette er jo at NVO nå har 2 stk. fase III gjennomført for CagriSema, som etter alt å dømme er på markedet i 2026.
Zealand holder på med fase 2b med petrelintide.
Structure skal begynne en fase I med DACRA’en ACCG-2671 i løpet av 2025.
Og VKTX holder visst på med noe preklinisk DACRA i rotter.
Så alle er et godt stykke bak Novo.
Btw, per dags dato ser petrelintide ut til å har litt mer effekt, og litt bedre bivirkningsprofil enn cagrilintide. Men det er tidlig. Og ikke snakk om veldig mye.
Altimmune har forresten “investor day” i morra med webinar kl 12:00 EST (som jeg tror blir 17:00 norsk tid akkurat denne uka).
https://investorday.altimmune.com/
Pemvidutide fase II i MASH skal lese av nå i q2.