Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feriehus Spania

Nei, da jeg vurderte det så kunne man få ganske stor del av lånet i Euro i en spansk bank. Da betyr jo ikke valutasvingningen så mye. Men er kronen veldig sterk og du tror den skal svekke seg mye. Så kan man tjene mye på å ta lån i NOK og så eventuelt selge igjen når kronen er svak og forhåpentligvis få boligprisøkning også :slight_smile:

Svingningene betyr ikke så mye, men kjipt når inngangsverdien er dårlig :wink:

Og rentene vil jo uansett variere etter svingninger med mindre du har mye euro på lage.r

Rentene er jo veldig lave da. Så det blir jo ikke mye endring. Det er jo ikke akkurat Bitcoin-svingninger man snakker om :wink: man har kanskje også leieinntekter i Euro til å betale lånet, men det ser man jo også nå er risky business etter at de har bodd der lengre enn 48 timer :wink:

Så i prinsippet kan du bare leie huset i to døgn og så bare bli og ta over?
Funker det på hoteller også?

Loven er nok ment for at Spanjoler skal ha en rett til å bo en plass i hjemlandet deres. Så om en velstående Nordmann slår seg vrang der nede så tror jeg nok du blir kastet ut derfra om du så har bodd der i en uke.

Skjønner jo plutselig hvorfor gated community er en greie

1 Like

Var en lignende reportasje på TV3/TVN for noen år siden så det er jo ikke akkurat breaking news.
Bare å ta en sykkeltur langs kysten rundt i Alicante området utenfor sesong så ser du på tusenvis av tomme hus og leiligheter.
Om dette hadde vært et stort problem ville nok myndigheter tatt tak. Turisme er ekstremt viktig i disse områdene. Sikkert viktigere enn oljen er for Norge

1 Like

Er det noen som har påstått at det er breaking news? Denne konkrete saken er ganske fersk hos Nrk og fattet min interesse.

De skriver nå dette om problemet, men om du mener det er en liten bagatell så må du selvsagt få lov til å mene det :slight_smile:

"Problemer med husokkupanter er å se nesten daglig på spansk TV.

Spansk statistisk sentralbyrå INE estimerer at det i dag er rundt 100.000 okkuperte boliger i landet. Trolig er det mørketall."

1 Like

Første som slo meg er at det må være bummer om det er en god gammel kriminell type motorsykkel HA o.l sin leilighet du okkuperer. Kjedelig når det lokale chapteret banker på døra før de banker deg.

1 Like

Det var presentasjonen til NRK jeg siktet til når jeg nevnte breaking news.
Slike lover om okkupasjon av hus finnes i flere europeiske land. For alt jeg vet har vi liknende lover i Norge

Som du ser i saken, så ringte de som hadde okkupert boligen politiet, slik at politiet fjernet eierne og beskyttet okkupantene.

Det er nok også mye mafiavirksomhet inne i bildet her så jeg tviler på at de får noe større respekt for deg dersom du tar på deg en HA- vest eller caps.

Tipper det også fort er mange som “leier” fra mafia som sørger for å okkupere en rekke forskjellige hus :slight_smile:

Blir ikke å låne for å kjøpe eventuelt, så det blir ikke et tema.
Får uansett vurdere angående potensielle problemer før det kjøpes noe.

Ja, lukket anlegg er et must.

Lukket anlegg hjelper på å holde borte personer som vil bryte seg inn ja, men det hjelper lite dersom man leier ut og de plutselig finner ut at de ikke gidder å betale, men bare vil fortsette å bo der gratis.

Hehe, ja å starte eiendom utleie i Spania er helt uaktuelt😂

Heheh :joy::joy::see_no_evil:
Dersom man har bolig og det blir strømbrudd der nede og man ikke får sjekket overvåkningskameraet her hjemme ved teknisk feil eller andre omstendigheter så man mest bare anmelde innbrudd uansett slik at det ikke går mer enn 48 timer :joy:

Axactor kjøpte jo boliger og misligholdt gjeld i Spania med begge never. Det blir spennende å se hvordan de kommer ut av det når regnestykket er ferdig summert :blush:

1 Like

Et annet eksempel var jo de som måtte være med å betale for vei, bro, fortau, gatelys og drenering for adkomst til et nytt kjøpesenter som skulle bygges litt lengre bak i samme gate. En brøksandel på alle som bodde i samme gate. Som selvfølgelig omtrent utelukkende var utlendinger.

Dette er kanskje mer vanlig enn husokkupanter i Spania.

At man må betale for kommunens utgifter til rekkefølge prosjekter som nødvendigvis ikke omfavner deg.

Så når man ha vært med på å betale alt det der og boligen er pusset opp og man har spart for å ta seg en 3 måneders-ferie i boligen, så er det noen andre som bor der når man kommer ned :joy::joy:

3 Likes