Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feriehus Spania

Dette har jeg hørt om flere ganger, virkelig noe å ha i bakhodet.
Lurt å kjøpe i ferdig utviklet område, da minimerer man muligheten for sånne stygge overraskelser.

2 Likes

Ja, kan være skummelt å gå inn i tidlige stadier der nede da de ikke er veldig gode på planlegging.

Jeg så et stort område som var kjøpt og igangsatt på Gran Canaria. Flere tomter stod klare og det var vel også pågynt støpearbeid.
Så etterhvert så kom de på at de måtte søke om å koble seg til vann og kloakk. Siden det var overkapasitet så måtte de koble seg til en plass som var mange kilometer ifra. Det ble lagt på is

For ikke å snakke om alle naive som kjøpte “timeshare-leiligheter” for noen år siden.

Florida har jo vært en bra investering for nordmenn som traff bra mtp på dollar og boligprisutvikling, men der er jo eindomskatten helt sinnsyk for utlendinger.

2 Likes

Dette er litt off-topic, men hvordan er det i Nederland og England mtp husokkupanter om man kjøper eiendom? Er det kun industri/ bedriftseiendom som er utsatt der?

Men dette skjer vel i Norge og?

Har jeg aldri hørt om? Men har hørt om utbygger som blir pålagt å lage infrastruktur til f.eks. kjøpesenter og lignende. Altså at de må ta all kost av vei, gang- og sykkelvei, rør, kabler, planfritt kryss osv

1 Like

Eksempel jeg husker på direkten herfra:

1 Like

Kjenner ikke den konkrete saken, men dersom man kjøper en tomt eller ferdig begygd av utbygger så ligger kostnadene til offentlig/felles infrastruktur inne i prisen. Vil kanskje anta at de som har fått krav om refusjon ligger innenfor planområdet til utbyggingen og har f.eks fått økt på BYA på sin eiendom. Det representerer en verdiøkning. Refusjonskravet er latent og utløses først når man utnytter fordelen.

1 Like

Ja det stemmer, for de eksisterende husene i dette tilfellet var det når de ville bygge på og lignende smellen kom

Her ser vi en som ordnet okkupasjons-problemet i Spania:

“I to år har han kjempet mot spansk rettsvesen for å få feriehuset tilbake, uten resultat.”

3 Likes

Tror denne er anket og dom i høyere rettsinstans kan ventes i 2020. Går på grensedragning av hva planmyndigheten kan kreve ift sosial infrastruktur utenfor planområdet.

Her ser vi en som ordnet okkupasjons-problemet i Spania:

Gjorde han egentlig det:
Ved 1400-tiden i går slo væpnet politi til mot huset. BAs fotograf på
stedet ble jaget bort. Det samme ble naboene Bjørn og Kari Rian fra Norge.

Gjennom hekken klarte de likevel å få med seg hva som skjedde i de dramatiske minuttene som fulgte.

– Det hele var svært brutalt, for å si det mildt. Mens en politimann
snakket med Lunde gjennom vinduet hans, slo syv andre til på siden av
huset. De brukte en rambukk til å sprenge døren. Da Lunde kom ble han
slått rett ned, forteller Bjørn Rian til BA.

– Politiet la ham i håndjern og slepte ham ut. Lunde ropte og skrek i
smerter. Mannen gråt faktisk, så brutale var politiet mot ham, sierRian.

Naboene forteller at kort tid etter arrestasjonen, var leieboeren som
har okkupert Lundes feriehus igjen på plass i huset.

Noen som vet hvordan saken endte til slutt?

Wtfffffff

https://www.nettavisen.no/nyheter/feiret-seier-i-okkupert-hus/1019562.html

Er jo helt sykt dette her :see_no_evil::see_no_evil: ble behandlet som en terrorist.
Frister det å investere i Spania-bolig? :sweat_smile::sweat_smile:

Strømgjerde og feller :grinning:

Dette er noe som burde slåes stort opp i pressen!!!
Med slike regler ,fortjener faen ikke landet en eneste Nordmann… med sine pensjonspenger…

5 Likes

Jeg hadde fylt huset med gassflasker, og minelagt skiten. Og kommet meg til et land passe langt unna. Så kan mafia-politiet bare komme og bryte seg inn.

Fatter ikke at noen tør å okkupere hus på dette viset. Vil tro det kan være direkte farlig om du gjør det fra «riktig type» huseiere.

Når man har politiet imot seg så er man jo ganske hjelpesløs som eier der nede. Det er lett for oss å si at det er jo bare å finne balltreet og banke de opp, men det er jo kjedelig å både miste sin bolig og på toppen av det hele sitte noen år i spansk fengsel for vold.

Nordmenn som har kjøpt boliger der nede kan umulig vite om denne loven??

1 Like

Syk sak, hvordan endte den?

Er jo noen år siden.