Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Fingerprint Cards (FING) 🖐

SÄ vidt jeg forstÄr er en av grunnene til at iPhone x tok bort sensoren var at det var vanskelig Ä fÄ til med den nye skjermen

1 Like

Det er jo et lite varsku
 Om den type skjerm er retningen vi gÄr i.

Det er veldig mange tlf med fingeravtrykkssensoren pÄ baksiden, har det pÄ min (og damas) og det fungerer bra.

2 Likes

Jeg tenker motsatt at det er et tidsspÞrsmÄl fÞr de lÞser dette og/eller at det bare er High end design segmentet som det evt rammer, og det kan plasseres pÄ baksiden som @Christian skriver

2 Likes

FINGERPRINT CARDS
SENSOR I BETALKORT FRÅN AIRPLUS (Direkt)
2017-09-21 17:08
STOCKHOLM (Direkt) En fingeravtryckssensor frÄn Fingerprint Cards, av modellen FPC1300, finns med i ett betalkort frÄn företaget Airplus International.

Det framgÄr av ett pressmeddelande frÄn biometribolaget.

Kortet beskrivs i pressmeddelandets rubrik som “vĂ€rldens första kontaktlösa betalkort frĂ„n Airplus International”, och i den tillhörande texten som vĂ€rldens första betalkort med tvĂ„ grĂ€nssnitt, dĂ€r anvĂ€ndaren kan verifiera transaktioner bĂ„de med och utan kontakt.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

NyhetsbyrÄn Direkt

2 Likes
1 Like

FING har en markedsverdi pÄ ca 7,2 mrd sek.

PÄ et dÄrlig kvartal omsetter de 800 mill sek.

Hvis omsetningen blir 800 mill hvert kvartal i 2017 er omsetningen halvert i forhold til 2016. Ca. SĂ„ Ă„rets omsetning kan komme til Ă„ bli ca som 2015. Jeg tenker hĂžyt her bare - ingen nĂžyaktige kalkyler her!

I 2015 steg aksjen fra ca kr 6 i januar, ATH pĂ„ 136 og sluttkurs 31. desember pĂ„ ca 90. Året etter hadde selskapet ca dobbelt sĂ„ hĂžy omsetning, men kursen sank. 31.12 2016 var sluttkursen ca 50 sek.

Kursen har stort sett gÄtt nedover i Är. Lageroppbygging og sviktende salg. Lavere marginer. Den viktigste marginen gikk ned fra 41% til 9% (operating margin).

NÄ har det kommet ny resultatvarsel, denne gang for 3. kvartal. Lavere marginer, salgspris per produkt faller. SÄ mye som 30% i Är. Fordi sensorene ligger pÄ baksiden, som gir fÊrre inntekter.

Jeg tror vi kommer til Ä se fingeravtrykkssensor pÄ de fleste mobiltelefoner og andre personlige enheter i overskuelig fremtid. Kanskje bare som ekstra sikkerhet, men markedet kommer til Ä vÊre stort lenge. I tillegg har FING satset pÄ irisscanning gjennom oppkjÞp.

Sist men ikke minst altsÄ fingeravtrykk pÄ kredittkort osv. Jeg tror at Fingerprint kommer til Ä vÊre overlegen andre produsenter fordi de har en bevist track-reckord. Siden vi snakker om et veldig sensitivt produkt tror jeg de store produsentene kommer til Ä holde seg til det trygge og utprÞvede en stund. Siden FING har vÊrt markedsledende pÄ mobiltelefoner er det trygt Ä bruke FING pÄ kredittkort osv.

SÄ hvor mye kan FING tjene pÄ kredittkort og lignende? Det utstedes ifÞlge dem selv totalt ca 4 milliarder nye kort hvert Är, og tallene Þker Är for Är. Det hÞres mye ut, men vi mÄ vel fornye kredittkortene stort sett hvert annet Är. VISA tar gjerne gebyr pÄ 250 kr pr Är, og jeg er temmelig sikker pÄ at mange kunder vil vÊre villig til Ä betale litt ekstra for fingeravtrykksscanner pÄ bankkortet. Kanskje bankene til og med kan ta seg mer betalt for kort med scanner, inntil det er en selvfÞlge Ä ha det pÄ kortet.

Tilbake til hvor mye FING kan tjene per kort? Og ikke minst: hvor raskt vil scanner i bankkort vĂŠre vanlig? De fleste nordmenn vil sikkert ha fingeravtrrykkssensor i minst ett kort innen de neste 3 Ă„rene. Det samme med svensker og kanskje dansker. I Storbrittania er det vanlig med cashless payments allerede. Men er kortene sikre?

Javel: hvor mye kan FING tjene per kort? Eller hvor mye per Är pÄ bankkort? La oss si at FING tar 20% av markedet pÄ 4 mrd kort, og at de tjener 1 krone per kort. AltsÄ 1 krone profitt per kort. Det vil si 800 mill hÞyere resultat.

P/E i dag er pÄ ca 7.

Med Þkt resultat pÄ 800 mill ville P/E vÊrt ca 4.

Et av menglerhusene (Carnegie?) hadde nylig en analyse der kursen ble spÄdd til ca 16 kr mener jeg Ä huske. Jeg kan ikek forstÄ hvordan de kommer fram til det tallet (med mindre det var ren teknisk analyse).

Uansett kan jeg ikke forstÄ annet enn at FING er bra pÄ de nivÄene vi er pÄ nÄ!

2 Likes
1 Like

De prognosene har alltid vÊrt pÄ jordet og tviler pÄ at de plutselig har funnet opp en spÄkule. Det er svÊrt vanskelig Ä spÄ fremtidige inntekter innen dette unge feltet, derfor hÞy risk men ogsÄ stor oppside.

1 Like

FINGERPRINT
T-SHAPE MED I CARDLABS REFERENSDESIGNADE KORT (Direkt)
2017-09-29 08:55
STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards nylanserade T-Shape modul har valts av Cardlab för att integreras i deras referensdesignade biometriska kort.

Det skriver Fingerprint Cards pÄ sin hemsida.

Detta referensdesignade kort Ă€r utvecklat som en del av EU-kommissionens “Horizon 2020-program”, som Ă€r en satsning för att göra intelligenta och sĂ€kra lösningar för EU:s invĂ„nare och dĂ€r Cardlab har valts ut för att leverera biometriska lösningar för betalningar, access, pass och id-kort.

Förra veckan lanserade Fingerprint Cards T-Shape modulen, som Àr designad för att vara den lÀttaste sensorn att integrera i smarta kort med nuvarande produktionsmetoder, enligt bolaget.

2 Likes

Fing viser ingen tegn pĂ„ liv. Alle viktiga stĂžd er brutt, og neste store stĂžd nivĂ„er ligger fra gamle toppen 2013 pĂ„ 14-17 kr. Å snu denne trenden kommer bli vanskelig for selskapet.

2 Likes
1 Like

Hva tenker du om innsidekjÞpene pÄ 30-35 kroner fra en rekke nÞkkelpersoner?

1 Like

Att de har tapt penger :joy: Neida, selvsagt er det alltid koselig med kjÞp. Jag baserar det mesta av min handel pÄ teknisk analys, og per idag er det ikke noe som viser til att aksjen skal snu. Jag handler heller i en positiv trend pÄ 50 kr enn en negativ trend pÄ 25 kr. Har ingen stÞrre kommentar til det fundamentale.

2 Likes

Det jeg har forstÄtt nÄ er at i en bransje som er i sÄpass rivende utvikling som den Fingerprint er i, sÄ er det null automatikk i at gÄrsdagens lÞsninger blir morgendagens. Dette er mao en mye mer hÞy risk / hÞy reward aksje enn det jeg i utgangspunktet tenkte nÄr jeg investerte.

@babyrage du har rett i altfor mange av dine tekniske analyser og jeg solgte bare en liten bit pÄ 39 kr, og sitter fortsatt i aksjen. SpÞrsmÄlet er jo: hvorfor er vi i en negativ trend? Jo, fordi ting har ikke helt gÄtt Fingerprint sin vei. Markedet krympet jo akkurat kraftig nÄr de nyeste iphonene ikke har fingeravtrykssensor, og Fingerprint sin tilsvarende lÞsning er sÄvidt jeg vet ikke pÄ markedet enda? PÄ den andre siden, kjÞpte 5-6 insidere virkelig aksjer her pÄ spekulasjon? Jeg finner jo det litt merkelig.

Vanligvis, sÄ hadde jeg nÄ vÊrt veldig fristet til Ä doble, men det har jeg brent meg pÄ nok ganger. NÄ fÄr jeg heller sitte til jeg er helt sikker pÄ det fundamentale, eller til det tekniske ser lysere ut. Fingerprint har vel guidet crap for Q3, men hvis de samme med Q3-rapporten kommer med en ok guiding for Q4 og neste Är, sÄ tror jeg aksjen vil ta seg opp. Q3-rapporten kommer 26. oktober.

Hyggelige ord Christian. Jag kan dele med meg litt av min egen strategi og kanskje kan de hjelpe deg videre om du fÞler at det lÄter sunt.

Her er ett eksempel:
10.000 kr
KjĂžp 1: 10% - 11.000
KjĂžp 2: -2% - 10.780
KjĂžp 3: 10% - 11.858
KjĂžp 4: -2% - 11.620
KjĂžp 5: 10% - 12.782
KjĂžp 6: -2% - 12.527
KjĂžp 7: 10% - 13779
KjĂžp 8: -2% - 13504
KjĂžp 9: 10% - 14854
KjĂžp 10: -2% - 14557

Som du kan se handler det ikke alltid om Ä ha rett i din tekniske eller fundamentale analys, det handler kun om Ä spare pÄ ditt kapital.

Med 10 kjĂžp, hvorav 50% var gevinst tjenet jag 4557 kr. Det er kun for Ă„ illustrere effekten av Ă„ minimera tap. Og hvert kjĂžp trenger ikke vĂŠre riktig, det er nok med att 1 av 10 kjĂžp er bra nok visst du fĂžlger denne strategien.

Aksje handel handler enligt min mening kun om en ting, Ă„ kunne hĂ„ndtere et tap. Vinnerne tar vĂŠre pĂ„ seg selv. Å la en taper lĂžpe videre kan koste deg hele ditt kapital. MĂ„ten Ă„ unngĂ„ det er Ă„ kutte dine tapere snabbt, og se alltid till att hvert kjĂžp er i din favĂžr.

Og prater vi FING sÄ finnes det absolutt en mulighet att aksjer snur, men risk-reward her nede, tross insider kjÞp er ikke hÞy. Du har sterk fallende trend og aksjen tikker sakte nedover. Er det noe som stopper deg fra Ä vente, gi det tid, og eventuellt kjÞpe 20% opp nÄr aksjen er i positiv trend, og kanskje fÄ med deg ytterligere 10-30%? Egentlig ikke. En ting jag lÊrt meg er det Ä handle mot trenden er sjelden noe som lÞnner seg.

4 Likes

Svenske aksjer med Netfonds, sÄ mÄ du trekke fra 158kr pÄ hver av de handelene, sÄ ca 1580 totalt, og du sitter igjen med 13000. Det er fortsatt mye bedre det, enn Ä sitte igjen med 8000 kr som jeg gjÞr i Fingerprint nÄ. :stuck_out_tongue:

PĂ„ tide Ă„ Ă„pne en konto hos Nordnet for svenske aksjer? Eller bare kjĂžpe vinnere? :stuck_out_tongue:

Btw, bruker du virkelig 2% stop loss? Eller kjĂžrer du en variant som tar for seg variansen til enkelte aksjer som er godt over 2%?

PÄ mitt trade konto bruker jag normalt 2-4% stopp loss. Stopp prosent baserer seg pÄ hvilken aksje, hvor likvid, osv. PÄ mitt challenge konto feks som er delt pÄ shareville har jag ingen regler, der er kun fordi det er gÞy.

Disse reglene gjelder oavsett hvilken aksje du handler. Jag har mye fokus pÄ svenske aksjer, men jag kjÞper en del norske og, men nei, ikke Funcom :wink:

1 Like

Vet ikke hvor mye du handler for men det er mulig Ä fÄ (mye) bedre kurtasje hos netfonds.

Puh ny skuffende rapport for markedet. Jeg har vÊrt litt heldig her og ikke fÄtt med meg de verste nedturene med mange aksjer, mest fordi jeg har trengt kapital til andre case. SÄ det har ikke blitt sÄ ille resultat for meg sÄ langt selv om det nÄ er vippet over til minus.

Men nÄ nÊrmer vi oss et mulig bunnpunkt tror jeg, selv om den kan falle litt mer fÞr det snur.

40

Et lite innsidekjÞp kom ogsÄ i dag

Fundamentalt er fokus veldig mye her og nÄ, og lite som prises inn av potensial med iris og smart cards, og at selskapet tross alt er markedsledende innen sensorer til mobil.

2 Likes