Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Firi smĂ„prat 💰

VÊrt bÄde hÞyere og lavere tror jeg. Dette er medium.

Men sĂ„ er businessen mer moden nĂ„ da (men penger “mer verdt”)

1 Like

Firi ser ut til Ä ha klart Ä hente tett pÄ 50mill.

SvĂŠrt imponerende av Thuc og teamet.

3 Likes

Ser dere er i ferd med Ä tilby staking av Ada pÄ firi. Noen som har info angÄende en eventuell dato?

Hei!

Jeg hadde nettopp et mÞte med produktteamet vÄrt som mÄ pushe ADA-staking til hÞsten grunnet andre prioriteringer internt pÄ produktsiden. Vi kommer til Ä kommunisere dette bedre i tiden fremover til alle vÄre kunder!

Sorry @Evilfreud!

2 Likes

Dooh!

Men digg med daglige ledere som er pÄ!.

1 Like

https://twitter.com/TinfoilThuc/status/1665984417859289094?s=20

Da er ETH un-staking live pÄ Firi.

1 Like
1 Like

TrÄd av firi CTO som gÄr igjennom hickup pÄ torsdag

1 Like

Norske kryptobÞrser pÄ larvefÞtter. Det er realiteten sÄ langt. Snakk om Ä kaste gode penger etter dÄrlige. Stemmer regnskapstallene publisert pÄ Proff, sÄ vil jeg si at bÄde Firi og NBX er i kronisk pengenÞd. SÄ Ä si hele tiden. Det eneste som holder Firi i livet er de Ärlige innsprÞytingene av ny kapital. IfÞlge pressemeldinger var det stor interesse for den nye folkefinansieringen til Firi og de greide Ä fÄ folk til Ä kaste nye kr 50 mill. inn i selskapet. IfÞlge BrÞnÞysundregistrene var den seneste kapitalforhÞyelsen registrert i juli i Är den 12 i rekken siden starten i 2017. De har gÄtt med underskudd hvert Är og har totalt tapt over 100 millioner siden oppstart. I 2022 var underskuddet ca kr 68 millioner.

Det hjelper ikke med vekst i kundemassen hvis inntektene ikke dekker kostnadene, og driftsinntektene falt med 47 % i 2022 til tross for vekst i antall kunder. Samtidig doblet lÞnnskostnadene seg til over 48 millioner kroner. Ved starten av 2022 var egenkapitalen skrale 3 mill. kroner, men i lÞpet av Äret ble det skutt inn mer enn 103 mill kr i ny egenkapital, slik at ved begynnelsen av 2023 sÄ hadde selskapet tross alt i overkant av kr 38 mill i egenkapital.

Selskapet er utrolig flinke til Ä tape penger og til Ä fÄ inn nye kapital som kan opprettholde driften og dermed tapsluket. Personlig hÄper jeg selskapet vil greie Ä overleve, men per dags dato sÄ er ikke foretningsdriften forenlig med sunn eierstyring. Tanken om at kundevekst over tid skal redde konseptet er for sÄrbart nÄr man er sÄ langt unna Ä gÄ med overskudd. Her mÄ eierne virkelig ta et oppgjÞr med forretningsmodellen. Slik som man holder pÄ idag virker Ä vÊre Þkonomisk uforsvarlig. Synd fordi det er mange kunder som liker tjenestene de tilbyr. Ellers synes jeg det er et gode at daglig leder i Firi og andre innside folk er aktive her pÄ forumet og bidrar Ä opplyse oss som ikke har samme tilgang til info om hva som skjer i selskapet og i kryptobransjen generelt. De er selvsagt subjektive, men sÄ lenge de flagger sin agenda er det uansett et gode at de deltar med info.

Personlig er jeg derimot skeptisk til bĂ„de Firi og NBX sin evne til Ă„ drive butikken slik de gjĂžr idag. Synes dessverre de ikke er godt nok tilpasset de Ăžkonomiske forutsetningene. Driften mĂ„ svare til de enhvert tid rĂ„dende Ăžkonomiske betingelsene. Og det virker det ikke som noen av disse bĂžrsene greier per dags dato. Årlige nĂŠdvendige kapitalinnsprĂžtinger for fortsatt drift vitner om at dette ikke er bĂŠrende konsepter.

1 Like

Takk for en Êrlig tilbakemelding! Jeg er enig i at 2022 tallene vÄre ikke er noe sÊrlig Ä se pÄ, den forteller en hard og vond historie som var en ekstensiell krise for selskapet.

Vi har lenge kjempet med Ä finne Product-market-fit og mener at vi endelig har funnet modellen som skal gjÞre oss profitable innen utgangen av 2024. Og det stemmer som du sier, vi har klart Ä overleve fordi vi har klart Ä hente kapital for videre vekst hele 12 ganger (!!). NÄr man henter inn vekstkapital sÄ er det ogsÄ en forventning Ä vokse med full kraft, gjerne hyper growth.

I tiden fremover skal det ikke lengre vĂŠre vekst for alle pengene, men lĂžnnsomvekst. Bold control er det vi bruker internt, tĂžrre Ă„ satse men samtidig ha kontroll i tiden fremover.

Og til slutt vil tiden vise om vi faktisk klarer det, med en dose markedskrefter og god posisjonering sÄ har jeg troen pÄ at vi skal klare dette!

9 Likes

En annen ting jeg stusset over nÄr jeg leste regnskapene var at dere ikke fÞrer noe i posten skattefordel. Hvorfor ikke det? Firi har vel opparbeidet seg det i hvert av Ärene? SÄ resultat etter skatt skal vel vÊre bedre enn det som er fÞr skatt, men dere stÄr oppfÞrt som null i skatt. Jeg ble dermed usikker pÄ hvor dere har fÞrt utsatt skattefordel i balansen.

image
Utsatt skattefordel balansefÞres ikke i regnskapet og da vil du heller ikke fÄ den regnskapsmessige effekten som du ser etter. Dette fordi de benytter seg av unntaket i regnskapsloven for smÄ foretak som ogsÄ er opplyst under note 1 regnskapsprinsipper. Kun regnskapsteknisk og har ingen konsekvens som sÄdan for hvorvidt de kan utnytte seg av skattefordelen. Den ligger fremdeles i skattemeldingen til fremfÞring.

2 Likes

Takk. Jeg har ikke tilgang pÄ notene sÄ dette er kjekt Ä vite.

For Ä fÄ tilgang til noter mv. sÄ kan du gÄ til brreg.no og lage bruker, da kan du bestille opp fullt regnskapsett inklusiv noter, kontantstrÞm, Ärsberetning mv. Gratis tjeneste.

3 Likes

Ikke dÄrlig!

TÞrr Ä pÄstÄ det er rimelig imponerende av firi Ä hente 50mill. NÄ har vel bÄde nbx og flere svenske bÞrser/ handelsplasser prÞvd Ä hente uten at de har klart Ä hente i nÊrheten av summen firi klarte.

This @Ago😅

Ja det i seg selv er imponerende. Spesielt med tanke pÄ hvor mye de har greid Ä hente inn i hvert eneste Är siden starten. Men skal lÞnnsomhetsveksten komme mÄ man nok pÄ en eller annen mÄte fÄ tak i mer aktive kunder. Nytter ikke med masse passive kunder som fÞrst og fremst sparer i krypto. De kaster lite av seg for bÞrsen. Den tÞffe konkurransesituasjonen fra utenlandske aktÞrer er den store utfordringen. Norske bÞrser har jevnt over hÞyere avgifter enn de dominerende utenlandske aktÞrene.

SĂ„nn sett ikke rart at de fleste aktive kundene benytter seg av utenlandske bĂžrser. Nytter ikke med avgifter for handel pĂ„ 0,5 og 0,7 % hvis man skal lokke til seg de virkelig aktive kryptotraderne. Konkurransen om de aktive kundebeholdningene er selvsagt steintĂžff. Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er ingen stor kunde i form av stor beholdning plassert i krypto da min aktive forvaltningskapital i krypto bare unntaksvis er over en halv mill norske kroner. Men jeg er sikkert en god del mer aktiv enn de fleste kundene, da jeg handler for mangfoldige hundre mill i lĂžpet av Ă„ret. AltsĂ„ hĂžy omlĂžpshastighet pĂ„ forvaltet kapital, men likevel er jeg en knĂžttliten aktĂžr pĂ„ de bĂžrsene jeg handler. Min tross alt “lille” handel pĂ„virker ikke kursene der jeg handler. PĂ„ norske bĂžrser ville ikke det vĂŠrt mulig slik situasjonen er idag. PĂ„ enkelte dager har jo jeg alene hĂžyere omsetning enn samtlige norske kryptobĂžrser, selv Firi. Og det er helt sikkert en god del norske aktĂžrer som er mye mer aktive enn meg. Skal norske bĂžrser lokke disse til seg mĂ„ aktiviteten pĂ„ norske bĂžrser betydelig opp og avgiftene mĂ„ betydelig ned. Og det virker dessverre ikke som om noen norske bĂžrser har rĂ„d til Ă„ ta sjansen pĂ„ en lavpris strategi tilsvarende det enkelte av de store utenlandske bĂžrsene har. Norske kryptobĂžrser taper jo store penger selv med hĂžye priser, sĂ„ hvordan kan de da ta sjansen pĂ„ mye lavere priser. Det ville jo vĂŠre et usikkert sjansespill med for hĂžy risiko ville nok nesten alle tenke. Men hadde f. eks en norsk bĂžrs greid Ă„ fĂ„ det til er potensialet veldig stort gitt at man ogsĂ„ fĂ„r med seg de veldig aktive kundene. Lik hĂžy avgift uansett omsetning funker nok ihvertfall ikke. Uten Ă„ fĂ„ med seg svĂŠrt aktive kunder eller mer institusjonelle store aktĂžrer er det vanskelig Ă„ fĂ„ hĂžy omsetning. Kan jo pĂ„ sikt hĂ„pe pĂ„ at Firi eller NBX virkelig tar sjansen pĂ„ en slik strategi, men det er mange faktorer som mĂ„ plass for Ă„ lykkes her.

Det er nok ganske mange av oss aktive tradere med skandinavisk bakgrunn som gjerne skulle hatt en stor skandinavisk aktÞr som et alternativ til de vi idag benytter. Forvaltningsrisikoen knyttet til skandinaviske selskaper anses nok av de fleste skandinavier som endel lavere enn det selskaper hjemmehÞrende i andre land har. Det ville nok gjort det enklere Ä tÞrre Ä plassere stÞrre belÞp til enhver tid hos en slik forvalter. SÄnn sett kan jeg jo alltids hÄpe pÄ at f. eks Firi eller NBX kan endre sin strategi og prÞve Ä virkelig bli store ogsÄ for oss med aktive kundebeholdninger, men det er nok veldig vanskelig
Ă„ fĂ„ til. Det kreves nok evnen til pĂ„ta seg mye stĂžrre tap i en lengre periode enn de valgte strategier. Å fĂ„ til tistrekkelig konstistent omsetning pĂ„ lĂžpende nivĂ„er med lav spread og lave avgifter er nok alfa omega her. Og fĂžr man fĂ„r det til er det jo ingen vits Ă„ handle der vil jo aktive tradere tenke. De mĂ„ jo ha incentiver for Ă„ kompensere dĂ„rligere handelsbetingelser i den perioden bĂžrsen er underlikvidert i forhold til alternativene.

NÄr Firi ifjor hadde en omsetning pÄ litt over 3 milliarder er ikke det veldig imponerende nÄr kundemassen er nÊrmere 200 000. For det er vel omtrent det samme omsetningsnivÄet som endel aktive kryptotradere alene har i lÞpet av ett Är. Problemet med et hÞyt avgiftnvÄ er at det ikke appellerer til andre enn de kundene som er lite aktive og handler smÄtt. Vi derfor tippe at det ekstremt fÄ aktive tradere som er aktive kunder hos noen norske kryptobÞrser. HÞye avgifter medfÞrer nok som sagt at mesteparten av kundemassen bestÄr av de som fÞrst og fremst sparer i krypto, ikke de som ogsÄ finner det interessant Ä trade slik valuta. Og da er det ekstremt vanskelig Ä fÄ tak i de virkelig aktive kundene som virkelig kan fÄ stor likviditet inn til bÞrsen. Jeg tror at det Ä vÊre en skandinavisk bÞrsnotert kryptobÞrs kan vÊre et veldig konkurransefortrinn her, spesielt i takt med vanskelighetene amerikanske bÞrser mÞter pÄ hjemmebane, men det er ingen hÞy pris aktÞr som kommer til Ä vÊre markedsledende sÊrlig lenge i denne bransjen. BÞrsen mÄ fÄ med seg de virkelig aktive kunder eller sÄ blir det nok ekstremt vanskelig Ä bli en virkelig stor lÞnnsom aktÞr her. Det er et tankekors for norske kryptobÞrser og deres eiere.

4 Likes

Derfor har man staking, som ble lansert iÄr som gir fin inntekt til bÞrsen.

Hva om man ikke Ăžnsker Ă„ lokke til seg de virkelig aktive hard core daytraderene?

Heisann, nÄ har hÞsten kommet. Firi har fÄtt pÄ plass en god del nye assets pÄ kort tid. Men nÄ er det vell pÄ tide Ä fÄ pÄ plass den cardano stakinga dere egentlig skulle kommet med i sommer?