Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Firi småprat 💰

Forskjellen mellom krypto og penger i Norge er at krypto ikke er penger i følge Norsk lov. Derfor er det viktig for din egen del å vite hvor mye du kjøpte for når du eventuelt selger.

Vi får ikke sende inn til Skatt per idag, så en mellomting er at vi tilbyr en skattekalkulator for kunder av Firi hvor innkjøpspris blir tatt med i beregningen når skattemeldingen skal inn :slight_smile:

Du kan også velge å ikke fylle inn, men da fungerer ikke skattekalkulatoren vår optimalt da innkjøpspris blir satt til 0 og du ender med å få et tall basert på hele summen du solgte for fremfor (innkjøpspris - salgspris)*0.22.

1 Like

Så om man kjøper ett sted 1 bitcoin for 200.000, og ikke legger inn ved overførsel, selger når den står i 300.000 så skatter man på hele beløpet? (300k)

Hva om man kjøper, overfører til cold storage, overfører tilbake og ikke legger inn, skjønner kalkulatoren det da basert på tidligere kjøp eller må man også da legge inn kjøpssum?

Firi rapporterer ingenting, de lager bare et utkast du kan bruke til skattemeldingen. Så du må jo uansett ha kontroll på kjøpesummer og slikt utenfor firi.

1 Like

Takk for svaret, det forklarte opp en del.

Firi’s skattekallukator

Absolutt men da har jeg uansett et regngkapsystem for krypto som fikser det opp for meg , siden jeg bruker flere systemer enn bare Firi.

Hadde nok foretrukket at man ble tilbød en opsjon som heter «overføring inn» og at man kan aktivt velge dette, nå føles det veldig som at Firi app’en vil at man skal før inn et beløp. Man får ofte beskjed når man ikke har gjort dette. Og endt opp med å gjøre det fordi app’en nager om det, du har en transaksjon som ikke er ført inn med innkjøpsbeløp.

Ved salg av Krypto gjennom Firi

Nå blir dette uansett feil for min del dersom jeg skulle velge å selge gjennom Firi, eller er det mulig å endre på det som regnes som sluttstykke på salg? Eller blir det at man må gå inn å endre de enkelt transaksjoner man først har ført inn? Problemet her i etterkant er at når man først har beregnet regnskapet at man vet hvor mye det ble solgt for…

Dette er enkelt for noen, men blir fort mer komplisert når man har tradet og kjøpt gjennom andre systemer enn Firi, bare for å gjøre Firi Happy.

Forslag til Firi App’en

1. Mulighet til å legge inn en transakjson som «overføring inn», flere kryptoportoføljer gjør dette.
  2. Eller bare fjerne innkjøpspris (tenker er bedre), de fleste andre krypto app’er har ikke dette.
  3. Fjerne beskjedene som sier at man ikke har ført inn innnkjøpspris på en overføring inn. Oppleves veldig som at man blir tvunget til å føre inn noe, så lenge man ikke har mulighet til å føre inn noe inn som overføring inn.

En annen ting si at man selger seg helt ut av en krypto i Firi, så selv om Firi ikke har hele beløp’et så kan det bare bruk bruddstykker, si at man har kjøpt 30% i Firi og 70% av en krypto andre steder så kan jo innkjøpspris ved salg regnes etter det. Men det gjelder jo kun om man selger seg helt ut. Som leder til et annet spørsmål har man mulighet til å redigere slutt innkjøpspris på et gjennomført salg? Dette vet man ikke helt før man har gjort beregning gjennom et regnskap spesielt dersom 20% av en Krypto ble kjøpt i 2019, 50% i 2021 og resterende gjennom Firi :man_shrugging:

Takk

Uansett takk for oppklarende svar @Firi_Thuc :pray:, tipper nok på et tidspunkt i framtiden så blir nok kryptobørser bedt om rapportere inn til Skatte-etaten :wave:

3 Likes

Var mer det jeg ble bekymret for at Firi måtte rapportere inn til Skatteetaten som inntekt for noe som ikke er det og som allerede var skattet på, men dette er jo ikke tilfellet og det er bra :+1:

Yes har kontroll utenfor og bruker eget regnskapsystem for å beregne kryptoskatt ja :wave:

1 Like

Takk for god og detaljert tilbakemelding! Jeg tar dette med tilbake til Head of Design og produktsjefen vår for videre oppfølging🙌

Og hvem vet, kanskje vi kommer til å støtte flere børser og DEX’er i fremtiden🤪

2 Likes

Mange som skal inn med grunker nå? Satt inn i går, men fortsatt nada på Firi. Klar over at bankoverføring i helg ikke går, men hadde håp om å kjøpe før lunch liksom…

Nei, man skatter ikke for hele summen. Men vårt system som hjelper deg med å beregne skatt vil tro at bitcoinen ble kjøpt for 0 kr (dette kommer av hvordan veilederne til Skatteetaten er utformet). Vi vet ikke summen du har kjøpt for, så her kan man hjelpe oss med å hjelpe deg med å få så riktig tall som mulig :slight_smile:

Banken er stengt i helgene, så jeg vil tro at banken ikke sendte oss noe penger før idag. Sendte du med manuell eller Open banking @Sverresen?

1 Like

Sendte med manuell. Trukket fra nettbanken. Det går vanligvis bare på et par sekunder, derfor jeg syns det er litt rart.

Da kom det inn :v:t3:You get btc at the price you deserve…

1 Like

image

Da er Cardano Stacking live på Firi.

3 Likes

Er kommet aksjonærbrev for de som har ventet på det :wink:

2 Likes

Kult! Vil du dele?

Innskudd er nede for meg igjen. Da kan dere vel forvente en 10% pump som forrige gang… :rage:

Det er desverre forbeholdt aksjonærer, så @Firi_Thuc får evt bestemme om han vil dele noe til andre.

Men oppsummert, de har svært sunn vekst.

2 Likes

2.5 prosent, det var da voldsomt

Edit: Trodde det lå noe høyere men ser det er der det ligger.

Vil bare si at jeg er kjempefornøyd med Firi. Veldig oversiktlig og brukervennlig. Transaksjoner og overføringer går som regel raskt og problemfritt! Anbefales på det sterkeste for krypto handel!

5 Likes

Uttak også. Bare synd at de ikke har fått bitcoin og eth til å gå 10000% enda siden jeg startet sparing. :joy::rofl:

Gi de noen år :joy:

2 Likes