Takk for svaret, det forklarte opp en del.
Firi’s skattekallukator
Absolutt men da har jeg uansett et regngkapsystem for krypto som fikser det opp for meg , siden jeg bruker flere systemer enn bare Firi.
Hadde nok foretrukket at man ble tilbød en opsjon som heter «overføring inn» og at man kan aktivt velge dette, nå føles det veldig som at Firi app’en vil at man skal før inn et beløp. Man får ofte beskjed når man ikke har gjort dette. Og endt opp med å gjøre det fordi app’en nager om det, du har en transaksjon som ikke er ført inn med innkjøpsbeløp.
Ved salg av Krypto gjennom Firi
Nå blir dette uansett feil for min del dersom jeg skulle velge å selge gjennom Firi, eller er det mulig å endre på det som regnes som sluttstykke på salg? Eller blir det at man må gå inn å endre de enkelt transaksjoner man først har ført inn? Problemet her i etterkant er at når man først har beregnet regnskapet at man vet hvor mye det ble solgt for…
Dette er enkelt for noen, men blir fort mer komplisert når man har tradet og kjøpt gjennom andre systemer enn Firi, bare for å gjøre Firi Happy.
Forslag til Firi App’en
- Mulighet til å legge inn en transakjson som «overføring inn», flere kryptoportoføljer gjør dette.
- Eller bare fjerne innkjøpspris (tenker er bedre), de fleste andre krypto app’er har ikke dette.
- Fjerne beskjedene som sier at man ikke har ført inn innnkjøpspris på en overføring inn. Oppleves veldig som at man blir tvunget til å føre inn noe, så lenge man ikke har mulighet til å føre inn noe inn som overføring inn.
En annen ting si at man selger seg helt ut av en krypto i Firi, så selv om Firi ikke har hele beløp’et så kan det bare bruk bruddstykker, si at man har kjøpt 30% i Firi og 70% av en krypto andre steder så kan jo innkjøpspris ved salg regnes etter det. Men det gjelder jo kun om man selger seg helt ut. Som leder til et annet spørsmål har man mulighet til å redigere slutt innkjøpspris på et gjennomført salg? Dette vet man ikke helt før man har gjort beregning gjennom et regnskap spesielt dersom 20% av en Krypto ble kjøpt i 2019, 50% i 2021 og resterende gjennom Firi
Takk
Uansett takk for oppklarende svar @Firi_Thuc , tipper nok på et tidspunkt i framtiden så blir nok kryptobørser bedt om rapportere inn til Skatte-etaten