Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Flyr - Småprat

15 Likes

Informasjon fra Nordnet.

Som aksjonær i et konkursbo så betyr det at hele investeringen som oftest er tapt. Alle kreditorer skal ha sine krav dekket før eventuelt resterende midler tilfaller aksjonærer. I Flyr sitt tilfelle er det ikke ventet at aksjonærene vil sitte igjen med noe.

Aksjene i Flyr vil bli værende på din konto til konkursboet er gjort opp og bostyrer har slettet selskapet sin VPS-registrering. Det er ikke mulig for Nordnet å skjule eller ta bort aksjene før det skjer. Normalt kan det ta flere år før konkursboet er gjort opp og aksjene fjernes fra VPS.

Slik får du skattefradrag for tapet:

Aksje- og fondskonto

Har du aksjene på en aksje- og fondskonto vil tapet først komme på skattemeldingen automatisk når konkursboet er gjort opp og aksjene fjernet fra VPS. Ønsker du å fradragsføre tapet før dette skjer, må du føre inn dette selv i skattemeldingen tidligst for inntektsåret 2023.

Investeringskonto Zero

På en Investeringskonto Zero så beregnes gevinst/tap på kontonivå. Det betyr at tapet på Flyr vil gå mot gevinst på andre posisjoner. Er du i netto tap på kontoen må du tømme kontoen helt for verdier for å realisere tapet skattemessig. Flyr vil ha verdi 0 på kontoen og det er derfor tilstrekkelig å selge resterende verdipapirer og gjøre uttak for å realisere et tap.

Må være de samme som handlet NAS til hinsidige priser under deres restrukturering som har kjøpt Flyr aksjer siste dagene, maken til uvitenhet, bedre å handle noen handleposer med flaxlodd på Narvesen…

1 Like

Eller de samme som nylig kjøpte PCIB aksjer til nesten 6 kr?

1 Like

Dagens Meme!

Nei, dette er dagens meme:

2 Likes

Jeg håper jo at de fleste som har kjøpt aksjer i det siste har gjort det for penger de ellers ville brukt på lottokuponger. Men sikkert en del naive blant aksjonærene også ja.

Flyraksjonærene er jo faktisk en gruppe som denne regjeringen har gjort noe godt for da siden de vel har økt skattefradraget :slight_smile:
Nå er det Flyraksjonærenes tur!

4 Likes

Ja, målet med skattereglene er nok på sikt å gjøre det mer lønnsomt å tape enn å vinne på børsen… :rofl:

1 Like

DET hadde vært noe.

-Jeg er bare en vanlig småsparer som gjorde et veddemål. Jeg gamblet jo på at de skulle klare seg, sier Ernst til avisa.

Og SELV om de mot formodning skulle ha overlevd, så ville aksjene til Jørn Ernst blitt utvannet til helvete.

Helt utrolig hvor natta der er for mange på børs.

-Flyr er et godt eksempel på at børsens kontrollorganer og Finanstilsynet ikke fungerer. Dette bør gå inn i historien og være pensum på NHH og BI.

Det sier administrator Ragnar Christiansen i Facebook-gruppen Flyr Investors, som har 3800 medlemmer. Han kritiserer Flyrs fremgangsmåte og mener markedet ble villedet.

Bare nei.

9 Likes

Jeg synes denne lille biten fra regnestykket er det beste fra E24 artikkelen:
Han har tapt litt over 1 million kroner på under en uke. Aarnes hadde inntil nylig aksjer i flyselskapet til en verdi av 1,39 millioner kroner.

Da konkursen ble et faktum, endte markedsverdien på 344.000 kroner for 172 millioner aksjer. Aarnes forteller at han brukte oppsparte midler og kjøpte aksjene som pensjonssparing.

Altså hvem skal fortelle ham at markedsverdien er NULL kroner, og at alt er tapt :man_shrugging:

3 Likes

Trodde jeg tok risiko :smiley:

7 Likes

Har vel et skattefradrag

Skattefradrag regnes nok ikke som markedsverdi i norsk dagligtale, og kan heller ikke brukes til å betale regninger. Men for all del håper han har andre inntekter som gjør at han nyttiggjøre seg fradraget :+1:

Norwegian snuser på Flyrs flyflåte – E24

image

Har forsøkt å sette meg litt inn i dette: btw big oof, bare 5 mill på konto hos Flyr :stuck_out_tongue:

Sånn lista ser ut tror jeg det er prioritering slik:

Bostyrer+hjelpere
Ansatte med lønnskrav
Leasingselskap+andre med krav til selskapet for regninger osv.
Passasjerer med krav om billettkostnader osv. (litt usikker på om passasjerer kommer før eller etter leasinsselskapet hvor 2,2mrd av gjelden står.)
Bonus/andre ekstra kompensasjonsavtaler utover fast lønn.
Eventuell rest til aksjonærene.

Forventede eiendeler meldt inn av Flyr: 2,17mrd
Forventet gjeld som skal dekkes: 2,44mrd (potensielt + lønn og billetter(vet ikke))

Så her blir nok siste gruppe stående uten full dekning og aksjonærene med 0kr så lenge leasingavtalen fordrer 2,2mrd som meldt. Det er det som er det, så og si, eneste viktige for hva som skjer med de som har krav i bunn av prioriteringslisten. Så vidt jeg har forstått. Er sikkert noen andre her som kan mer enn meg om dette.

En eventuell rest ville måtte være på 51M for å tilsvare sluttkurs før konkursen. Så vidt jeg forstår deles det ikke ut små beløp, men de doneres samlet til et veldedig formål. Tipper det beløpet som skal til for utbetaling her blir relativt stort med tanke på kost av å dele ut til 27000+småsparere. Tror de fleste uansett ville fått 0 tilbake, selv ved 50M til overs, bare pga. kostnaden av å dele det ut.

Hvilke eiendeler mener du Flyr har?

Alle flyene er leaset. Så de blir nok hentet tilbake av leasingselskapene.

3 Likes

Vet ikke noe om eiendeler, det er det de meldte selv til boet.
Her fra E24:
image
Flyr konkurs med 2,4 milliarder kroner i gjeld – E24

Det er bare å glemme at det blir noe igjen til aksjonærene her. Det blir alltid mye ekstrakostnader ved en konkurs. I oppstillingen så har du nok også glemt at statens krav til skatter og avgifter som f.eks. arbeidsgiveravgift, moms, osv.

1 Like

Mulig de fikk noen fine avtaler som kan ha verdi

Når det gjelder gjeld og aktiva er det nettopp disse leasingavtalene. Usikker på verdsettelsesprinsippet de bruker, og om det kan være noe merverdi i dem,

2 Likes