Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Flyr - Småprat

Flyr sier de er fullfinansiert det første året til 18 fly. Flyr leaser jo bare flyene, så de trenger ikke emisjon kortsiktig hvis de ikke har planer om kraftig ekspansjon/vekst…

1 Like

De kommer nok til å brenne endel penger. Blir nok beskjedent med inntekter i 2021 og.

Men er ikke sikkert neste kapitalinnhenting blir for alle.

Uansett ville jeg nok solgt ganske kjapt her når hypen er over.
Det gjør vel endel av de som var med inn og tenker jeg. Så blir det de som hadde vett nok til å få med seg noe ut av NAS, som blir sittende opp OG ned her og🙂

I et intervju med E24 i februar gjorde finansdirektør Brede Huser det klart at selskapet mener de skal klare seg med de pengene de nå har hentet i forbindelse med børsnoteringen.

Blir nok ikke emisjon på en stund. Sier litt om flyprisene hvis de kan få 28 fly på 600 mnok.

Fra E24.

– Det er ingen planer om ytterligere kapitalinnhenting. De 600 millionene skal dra oss opp til en flåte på 28 fly, sa Huser.

Flyr ønsker fortsatt å begynne billettsalget i april og få først fly i luften i juni, men de er åpne for å tilpasse seg hvis coronapandemien gjør det nødvendig.

Perfekt tidspunkt å satse på, når alle andre ligger med brukket rygg og relativt stor gjeld.

1 Like

De kan sikkert begynne å fly før sommeren, men tror ikke luftfart blir lukurativt i2021.

Vaksineprodusentene sliter med å produsere det de har sagt de skal få til, og vaksineringa går tregt.

De taper nok endel penger fremover, utover kostnader de allerede har regnet med.

Jeg skal spise et flyr slips, på en seng av pilotbriller, om kursen ikke detter på kort sikt😉

1 Like

En aksje kan gå begge veier, men de har så klart en fordel med at de starter med blanke ark :slight_smile:

1 Like

Er det så utelukkende positivt å starte med “blanke ark” tror du?

Ja, de har lettere tilgang til mannskap og får leasing av fly til en god pris. Er jo under kriser man må utnytte slike ting :slight_smile:

Fordler med å starte med blanke ark(post covid-19):

  • Lave leasingkostander (flyr sier at de sparer 50% i forhold til før covid)
  • Lave lønnskostander, kan ansette arbeidsledige og unge medarbeidere.
  • Har ikke gjeld fra gammel morro.
  • Kan bygge helt ny/moderne it-stack.
  • Kan ha en topp trimmet administrasjon
  • Osv.

Ulemper med å strarte med blanke ark:

  • Ukjent merkenavn
  • Det er allerede tre selskaper som flyr på de rutene man ønsker å konkurere på.¨

Det som avgjør om Flyr klarer seg er:

  • Wizz-air sin skjebne, kaster de kortene.
  • SAS/NAS sin kostnadsbase, klarer FLYR å holde seg under har de all mulighet til å tjene penger.
  • Hvor fort kommer markedet tilbake etter covid og hvilket marked er det?

Sitter og venter på at vi skal bryte opp av denne wedgen, legg merke til volum på vei ned…

2 Likes

Spetalen har sikkert lettet seg allerede, pleier å være rask.

Dette forutsetter oppstart post covid-19. Vi er enda midt oppe i pandemien og passasjertallene ser ikke spesielt lovende ut en stund fremover.

-I luftfart er det ikke nødvendigvis lønnskostnader som vil være drivende i starten da det viktigste er regularitet/punktlighet spesielt i en oppstartfase der goodwill fra publikum ikke er opparbeidet enda.

-Når det gjelder gjeld og gammel morro så vil jeg tro at leasingforpliktelser må inn i regnskapet som en form for gjeld men dette vet kanskje andre mer om en meg.

-Kan også være greit å se litt på ledergruppa. Flere av navnene var nettopp de som var med på morroa i DY for ikke så mange år tilbake.

Tror de baserer seg på minst en konkurs og aller helst to for at prosjektet ikke skal strande før de kommer ut av startgropa. Hvis det slår til er det selvfølgelig i en bedre posisjon en andre konkurrenter som da ønsker inn i markedet.

Men hva vet jeg… er verken finansiell rådgiver eller luftfarts ekspert (Karl O hvor er du?) :smiley:

Vad sæger TA nu ?

Har brudd opp men trenger bekreftelse i form av volum, holder enda traden åpen jeg :wink:

Edit: ser det var greit volum på selve bruddet, en backtest nå så bør vi FLY!

10 min chart:

1 Like

Rallar nu

Yessir - nu flyr vi! :wink:

2 Likes

Eliten tok Flyr-emisjonen – nå kommer massene

Flyr-aksjen har fått en kanonåpning på Oslo Børs. Hele 3.340 nye aksjonærer har kommet inn gjennom nettmeglerne Nordnet, DNB Markets og Sbanken.

TILBAKE I FLY: Investor Erik G. Braathen lanserte Flyr så sent som ifjor, og ideen skal ha kommet etter coronapandemiens utbrudd i Norge.

Luftfart

Olav Gram Degnes

16:39 - 2. mars

Kimmo Risbakken

16:39 - 2. mars

– Våre norske kunder omsatte Flyr-aksjen for hele 82,1 millioner kroner mandag, som må sies å være en god mottakelse, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

Aksjetrader-eliten tegnet seg i Flyr-emisjonen til 5 kroner pr. aksje før noteringen, med Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly som de toneangivende.

Omsetning i FLYR

01.mars Nordnet DNB Markets
Omsetning i mill. 82,1 50
Nettokjøp i mill. 44,8 20
Andel i prosent 34,5% 21,0%
Antall aksjonærer 2.140 cirka 1.000

Nordnet/DNB Markets

Men også Eigil Stray Spetalen, Jan Haudemann-Andersen, Tore Aksel Voldberg og Ketil Skorstad dukket opp på en av de første aksjonærlistene (se egen sak).

Med et Norwegian i totalt knestående ser norske investorer ut til å ta Flyr-aksjen til sitt hjerte:

– Jeg tror Flyr har et potensiale til å bli en skikkelig folkeaksje, sier Johannesen.

Flyr vi!!

Sånn er det.

Eliten kommer inn først. Massene kjøper opp kursen og eliten tjener stort. Så skal massene tjene seg rike, men…

Er nok mange ex NASere som skal “reise kjærringa” her. Tror det kommer til å gå fort i svingene, både på godt og vondt.

Flyr hadde nok sett for seg en konk…, men ser ut til at de som styrer og steller her i landet vil redde NAS for envhver pris… det blir beinhard konkurranse om passasjerer når ting normaliseres…

1 Like