Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Veldig interessant og faktabaserte tanker, så takk for et godt innlegg. Har ikke fått lest det enda, men kommer dit! :slight_smile:

1 Like

https://seekingalpha.com/amp/article/4197655-prepare-portfolio-stagflation

70 talls stagflasjon er en av de tingene jeg frykter.
Da krever det mye mer å tjene penger
Langsiktig aksjeindeks i et slikt scenario så vil en risikere gå glipp av endel gevinst. Da vil mange store selskaper slite såpass mye det drar med seg indeks. Men er man flink kan man velge gose selskaper og eventuelt satse mer i andre land/edle metaller o. L.

Hvilke råd kan man gi til en som har 10 leiligheter i Oslo sentrum? Hvordan skal man posisjonere seg i et bear marked da? Renten har gått i favør så langt, men den skal vel økes snart?

Eller blir vi alle som Japan i mange år?

Vi har ikle nødt å bli som Japan. Vårt folk er litt annerledes og vi vil kanskje derfor få inflasjon.
Det kan også hende vi endrer måten å stimulere på. Nå kjøper Japan aksje og låner penger gratis til bedrifter. Som med oss har det vist seg å være en dårlig måte få i gang vekst/inflasjon som egentlig er målet.
Samtidig så frykter jeg altså vekst i sosialisme, dvs vi kan få noe lignende helikopter penger eller basic income for alle. Da vil inflasjon vertfall komme.
Vekst tror jeg også vil stagnere, men dette er i et litt lengre perspektiv.
Boligprisene i Oslo vil som det meste få en smell med engang en krise foregår. Hva som skjer etterpå er vanskelig å si. Det spørs så mye på hva myndighetene i Norge gjør.
Prisoppgangen har vart såpass lenge og vær så stor at det kan gå ned veldig betydelig.
Endring av skattepolitikk og ande reguleringer har mye å si.

Akkurat nå er det jo gunstig å eie boliger. Men det betyr det er en nedside ved endringer.
I mange år har eiendomsmarkedet vært like bra som aksjemarkedet, men det kan ikke vare.
Begrenset hvor mye folk har råd til etterhvert. Spesielt om vi får inflasjon (dårligere råd generelt også), som vil føre til økte renter.
Endres lavrente systemet vil eiendom måtte reprises da utsiktene er annerledes.

Mer praktisk tips ville vært å redusere risiko ved å ta gevinst og spre det utover andre typer investeringer. Men også for å ha cash ved nedgang, cash is king når ting går gale. Da trenger du EK!

Oppsummering.
Vanskelig å si hvilken vei vi vil ta etter krisen. Det er flere muligheter. Men av de ulike scenarioene jeg ser for meg er ikke eskalerende boligpris vekst egentlig så sannsynlig.
Likevel er eiendom noe unikt da man får cashflow av det. Derfor kan det være veldig kjekt å ha, så lenge man ikke får betalingsproblem. Er en under vann så vil banken kunne robbe deg fullstendig. Så beskytte det i vertfall mot det.
Boligprisene kan falle ganske betydelig da de kan sies å være priset som vekstaksjer i den forstand mange faktisk investerer med enorme forhåpninger. Samtidig som husholdninggjelden er skyhøy og renten rekordlav. Nedsiden er derfor stor i og med at rentene kan stige og gjeld kan ikke stige ubegrenset. De tar jo på seg gjeld fordi alt “buller”. Opplever man et 87-92 kræsj vil en nok endre psykologi en stund. Samtidig må en huske på rentene da vs nå, rentene kan ikke hjelpe oss snu psykologien.

Dersom du er glad i utleie kan du jo kanskje vurdere selge noen også for å kjøpe andre steder? Hvor du får mer leie iforhold til pris.

2 Likes

Du forklarer dette på en veldig god måte RE!
Enig i mye av det du skriver.

Det er flere måter å sikre seg i boligmarkedet og du nevner det meste her. Det viktigste er å sikre noe av gevinsten og ha cash når dårlige tider kommer, helt klart. Sikre renten er også lurt, helt sikkert.

Nå har jeg ikke lest alle dine innlegg, men har du tatt høyde for oljeprisen og Norge i et bear marked? Jeg mener at vi er et lite land og oljen betyr mye for oss.
Blir vi skjermet en god del om oljen tilfeldigvis skytter enda mer opp?

Vi så hvor sårbare vi var i 2015 da det gikk den andre veien. Boligmarkedet holdt seg overraskende bra da og økte mye!

Ja det er bra du tenker helhetlig.
Jeg har snakket om oljepris lenger oppe.
Oslo børs har tidligere krakket voldsomt.
Men denne gangen er f eks oljeprisen allerede utsatt for eb korreksjon ig markedet ser ut til å være i balanse. Heller mer oppside her. Sjekk ut IMO 2020 tråden. Jeg har også ikke troen på at Venezuela, Libya, Nigeria osv skal komme seg med det første. USA virker fast bestemt på å temme Iran. Kina og Russland ser ut til å ville fortsette handle olje og generelt med Iran. Det vi likevel få opp oljeprisen. EU også forsovidt er i mot, men om de vil kjempe i mot eller gi seg er for tidlig å si. Hvem vet, USA kan nok finne på noe tull som før Irak krigen og dermed overbevise resten om å vær med. Sterke krefter ser ut til å ønsker konflikt med Iran så ingenting overrasker meg der.
Samtidig er det super viktig å huske på at dersom det blir finanskrise og det resulterer i saktere vekstrate vil det slå hardt ut på oljeprisen. Tenk på Kina, sjekk gjeld og vekst der. De vil ikke kunne fortsette og det vil påvirke oljeprisen i fremtiden betraktelig.

Så oppsummert tror jeg oljeprisen vil holde seg, kanskje med en brå oppgang neste år. Men det utløser/forverrer jo bare finanskrisen ytterligere.
Derfor har jeg tenkt at boligprisene vil få en kjapp og hard korreksjon, men om norske bedrifter overlever og oljeprisen er høy. Samt eventuelt mye stimuli fra Norge så vil vi kunne fortsette vekse fremover.
Men jeg vil altså vente å se hva de foretar seg.
Edit:
Beklager skrivefeil i innleggene nå, skriver utrolig kjappe svar på mobilen. Har ikke tid til å rettskrive.

Edit:
Angående oljepris og boligmarkedet.
Det er derfor jeg sier at renten er sjefen. Psykologien i Norge tilsier at man skal/kan kjøpe det man har råd til. Renten ble satt ned og man har derfor råd til mer. Men det er også skummelt når veksten er avkoblet økonomien ellers. Norske økonomien har gått veldig greit egentlig, mye son følge av svak krone og høy dollar. Som gjør at vi nå får betalt i kroner omtrent det samme vi gjorde på toppen.
Ettersom jeg forventer at dollaren skal tape seg fryktelig i verdi i tiden etter krakket vet jeg ikke hvordan det vil påvirke oss. Om ikke det fører til at oljeprisen følger med opp ettersom dollaren går ned er vi i trøbbel.
Da spørs det hva Norges Bank gjør med renten/kronen.
Stimuleres det anbefaler jeg selvsagt å investere i aksjer (eller beholde eiendom) da det vil kunne gå opp.
Men som i Japans tilfelle går det til et punkt hvor stimuli fungerer dårligere og dårligere.
Tenk hvor Japan ville vært uten ar resten ac verden hadde hatt tidenes bullmarket?
Edit igjen:
Kan selvsagt ikke glemme å nevne at nå med skifer teknologi vil endringer kunne komme raskere enn vi forventer. Stiger oljepriser kan nå andre land enn i dag finne ut de skal utvinne olje selv. Samtidig som USA har fortsatt stort potensiale, og så lenge Trump er president vil det satses hardt.

Edit:
Dersom IMO 2020 og eventuel andre faktorer som konflikter i Midtøsten fører til høyere oljepris har vi også nå vanskelig for å stoppe det ettersom mange er på maks kapasitet akkurat nå.
Derfor kan det bli noe lignende 70 tallet (stagflasjon) igjen.
Husk også at sist vi hadde en så lang periode med lave renter som avsluttet var også før 70 tallet.
Rundt krigen og 50-60 tallet var der svært lave renter, det eksploderte etterhvert.
Vi tror nå at det aldri kan skje igjen for lidelsen vil være for stor. Men hvem vet, folk har lidd før! Etter en lang periode med gratis penger og ekstrem vekst i pengemengden må man etterhvert betale i inflasjon eller manglende vekst.

70 tallet var også unikt pgr Usa gikk av gullstandarden.
Men jeg tror den type devaluering de står fremfor nå vil være mye av det samme. Forhåpentligvis finner vi tilbake til gullstandard eller en annen måte hvor systemet er mer stabilt.
Edit: helt fersk artikkel.
Les her at Olsen TROR det kan gå fint ta vekk punsjbollen. Husk da på at gjennom historien har alltid alle sentralbankere vært for optimistiske for å unngå en direkte kræsj av økonomier dersom de var ærlig.
De sier også at USA ofte setter opp for raskt. Og det skjer igjen nå, vi vet ikke nøytral renten sier han. Men USA smeller opp renten og vil om en stund ha nådd grensen som vanlig og dermed kvelt økonomien.
Det er som jeg har sagt fascinerende at så mange land ligger bak og risikerer krakk samtidig som de har brukt opp ammunisjonen.

1 Like

Edit: Legger til enda en link om buyback.

https://www.wsj.com/articles/stock-buybacks-are-booming-but-share-prices-arent-budging-1531054801


har kun bildet ikke medlemskap til WSJ)


“Insiders dumped $8.4 billion of their shares in May and $9.2 billion in June, according to an analysis of regulatory filings by TrimTabs Investment Research. That’s the biggest two-month period of insider selling in a year.”

“Boosted by the Republican tax cut and the strong economy, corporate executives authorized $436.6 billion of stock buybacks during the second quarter, according to TrimTabs. That nearly doubled the previous record of $242.1 billion, which was set during the first three months of 2018.”

Lederne/eierne selger/tar profitt samtidig som de pusher opp prisen eller bevarer prisen med buybacks. Prisen holdes oppe mens de selger seg ut.
“In fact, insider selling accelerates immediately after buybacks are unveiled, according to a recent analysis from the office of SEC Commissioner Robert Jackson Jr. The study found that in 2017 and early 2018, the percentage of insiders selling stock more than doubled immediately after buyback announcements.”
Dette gjøres tydeligvis regelmessig og organisert.

Grei giring for tiden.
http://www.finra.org/investors/margin-statistics nye tall
http://www.nyxdata.com/nysedata/asp/factbook/viewer_edition.asp?mode=tables&key=50&category=8 gamle tall.
Tallene viser for 2018 at vi startet med et rekord høyt tall samtidig som aksjetoppen, så gikk det ned, peaket igjen i mai før vi i juni var tilbake på januar nivå. Spent på utviklengen nå. August kunne vel blitt en ny peak måned ettersom markedet gikk så bra, men hvem vet hva som skjer resten av måneden. Men juli var også bra.

På grafene ser det ut som en kan se på nedgiringen før aksjekursen går ned like mye, men ut fra tallene så ser det ikke ut som man får noen god advarsel.

http://www.finra.org/investors/highlights/margin-debt-record-levels-know-risks
Blir utrolig mye margin calls når ting begynner gå nedover som vil forsterke spiralen.
Samtidig så er det så utrolig mye mer bruk av ETF nå enn tidligere, det plukkes ikke så godt opp av statistikken. Giringen og risikoen er derfor sannsynligvis høyere.

“Clearly, this will correct again. It always does. But the manner in which it corrects may well be very different, more orderly rather than panicky, taking its good time, given the glacial pace of the Fed’s tightening and the large amounts of liquidity still in the market looking for a place to go. And this type of gradual unwinding of stock-market leverage would be a first, but it might be happening before our very eyes.”
Det får vi se. Tviler på det blir noe “rolig” nedgang. Det er omtrent umulig når det er snakk om denne type giring og med alle derivatene som er i sving.

Dette er vel totalt og ikke-justert.

Her er det noen som mener at bull marked vil vare en stund til. Altså fase 3. Siste fase.

Jeg personlig mener at vi nærmerer oss toppen men for å ta knekken på oksene må det skje noe markedet ikke forventer.
Det er ikke nok med tradewar, brexit m.m. Noe mer alvorlig må komme og ikke nødvendigvis fra finanssektoren. Jeg vet bare ikke hva. :slight_smile:

Du har nevnt det meste RE og har god oversikt.
Bare pass på at du ikke shorter for tidlig, et bull marked varer mye mye lengre enn vi klarer å regne oss frem til. Euforien der alle skal inn i aksjemarkedet har jeg heller ikke sett. (når naboen nevner at du må satse på aksjer)

Med ønske om god kveld.

2 Likes

Ja jeg er ikke overbevist om at dette har nødt til å være toppen.
Men det kunne passet ettersom vi nå har fått en dobbel topp.
Egentlig tenkte jeg at vi kunne få et sist push, men jeg konsentrerer meg ekstra nå for å få med meg utviklingen.
Uansett vil det jo ikke gå ned over natten, men stagnere og gå sakte ned frem til noe mer alvorlig skjer. Men med mini futures så er det lurt få med seg toppen, det krever derfor utrolig med timing. Som selvfølgelig er vanskelig.

Det er fullt mulig at det ikke er nok negative ting på gang for å kvele markedet enda. Som sagt tror jeg ikke Tyrkia er nok. Konsekvensene av Tyrkia og andre lignende kræsj rundt om i verden må først virke inn på internasjonale banker osv før det virkelig får effekt.
Ellers er vi såpass bullish vi overser det meste.

Var ikke så veldig bullish den artiklen egentlig, nesten alle tror på oppgang, men en svak en.

“Institutional investors weren’t as confident going into the second half, but 70 percent believe the market has seen the lows of the year, according to a recent poll of 500 investors by Strategas Research. Investors forecast that the U.S. will be the best-performing equity market through year-end with strategists across Wall Street seeing an average S&P 500 target of 2,959.”

“The strategist now sees 15 percent earnings per share upside in 2018 for the S&P 500 (or $153) and set a mid-2019 target of 2,865”

Takk det samme du, fint du har begynt å delta i tråden. Veldig aktuell tråd som mange bør begynne å lese nå som vi udiskutabelt nærmer oss en topp eller et kritisk punkt ( renteheving og reduksjon i stimuli verden over i 2018/2019)

1 Like

Vil berre lime inn 2 like chart av OBX siden 2000 som litt motvekt til krakk.
Fin tråd med mye god info.

Begge logaritmisk skala.

2 Likes

I mangel på bedre plass å putte denne så legger jeg den her, https://deep-throat-ipo.blogspot.com/2018/08/the-baba-20-ffinancial-comedy-gold.html

Omhandler Alibaba og Kina. Svært interessant og skumel lesing…

1 Like

Nå er jeg ikke noen ekspert i teknisk analyse, så jeg kan bare si hva jeg ser utifra min begrensede kunnskap.
På det øverste så er vi på bunnen av kanalen. Men dersom vi bryter den er det meget skummelt? Men normalt ville vi bouncet av bunnen og gått videre opp. På det andre bildet så har vi rom til å gå ned veldig mye og likevel være i kanalen? (813-450 ish) Men vi er midt på så det skulle normalt sett ikke vært en topp.

Jeg bruker ikke teknisk analyse av indeksene eller aksjene til å forutse krakk. Det er omtrent ikke mulig. Isolert vil jo Oslo børs og våre aksjer kunne gå fint. Det samme gjelder jo egentlig amerikanske aksjer, men verden er blitt så global og bankene så sammenknyttet at det drar med seg alt når ting går nedover.

Generelt så mener jeg også at vekstraten som har vært på Oslo børs fra 2000(eller 1992) og utover er sannsynligvis for høy i forhold til våre fremtidsutsikter nå. Vi har jo olje jokeren som kan drastisk påvirke hele indeksen. Så det er selvsagt ikke lett å spå. Men en utviklet økonomi med så dårlig vekst som Norge kan ikke akkurat forventes å ha en slik stigning. Vi har knust USA. Fire ganger høyere nå enn toppen av dotcom boblen. Dax og S&P 500 er kun rundt det dobbelte. Men det skal selvsagt sies at de hadde en høyere oppgang før kræsjet da de faktisk hadde en skikkelig boble. Likevel mer enn halverte Oslo børs seg den gangen. Likevel så gikk jo faktisk Oslo børs 4x+ fra bunnen i 92 til 2000. For en børs vi har hatt :heart_eyes: Fortsetter det slik blir det ikke vanskelig for meg å bli rik :money_mouth_face: Har desverre mine tvil da jeg mener vi har når en topp når det kommer til kostnadsvekst. Statens utgifter har vokst så utrolig mye, og nå stagnerer veksten vår. Det vil påvirke oss langsiktig.


Jeg er derfor redd vi er forbi vår gullalder, det blir derfor viktig for meg å diversifisere. Selv om jeg selvsagt vil i min langsiktige portefølje etter kræsjet ha indeks i både USA og Norge. Satse litt på at historien gjentar seg og at “alt ordner seg”.

Viktig å huske på at det er det amerikanske markedet som er sjefen. Norge kræsjet forferdelig under finanskrisen, men det var jo ikke egentlig på grunn av Oslo børs i seg selv.
Kina børsen er allerede over 20% ned siden januar og det kan se ut som boligboblen også er i trøbbel, men er vanskelig å si ettersom det er Kina det er snakk om. Likevel er det meget viktig da Kina er en forferdelig stor økonomi og deres banker er de største i verden. De har en så vanvittig gjeld og potensielle bobler det er ikke til å tro. Det vil kunne drage med seg hele verden brutalt.
Generelt er mange emerging markets allerede i bra trøbbel når det kommer til valuta eller også aksjemarkedet, Russland, Sør Afrika, Tyrkia, Argentina, Venezuela og flere andre lignende land er allerede. Mens flere ser ut til å ha peaket når det kommer til eiendom. (Australia, USA, Canada, UK/London, Norge og Sverige). Det vil også dra ned vår økonomi da boligbygging er en veldig stor bidragsyter til vår BNP.

Det kan jo hende Oslo børs knuser 900 og fortsetter å slå rekorder akkuratt som S&P 500 muligens vil gjøre det samme. Jeg syntes ikke dette egentlig bør være tidspunktet det begynner, men når mange smartinger nok begynner trekke ut pengene sine så roer det seg ned. Jeg frykter det er mest dumb money som kommer inn nå, småinvestorer/vanlige mennesker og mye buybacks.


Haha jeg forsøkte faktisk å lese dette her… men det var for morsomt og vanvittig.
Det er skummelt å sette seg inn i KINA.

Så denne filmen for ikke så lenge siden. Fullstendig galskap. Ingen aner egentlig hvor gale det står til der borte. Vi får sikkert aldri vite det, men det vil vær nok til å krakke verdensøkonomien på en måte ingen forventer.

https://www.netflix.com/title/80221646

1 Like

Såg filmen for en god stund siden.Anbefales! Etter å ha leste gjennom alt, ja alt, så sitter jeg igjen som ett stor spørsmåltegn…

Edit: Limer inn denne vedrørende det å gå short: In anticipation of the question that I’m always asked whenever I comment on BABA … I’ll say it again…You can’t short this stock until there are clear signs that the CCP is capitulating. None of those signs are present yet. The CCP/PBOC has the other side of your trade. This ain’t your normal, everyday, fraud. It’s a conspiracy that spans the globe.

Konklusjonen hans er at selskapet er massivt overpriset, men at en ikke burde gå short fordi selskapsverdien kan fortsettes å blåses opp i uoverskuelig fremtid?

1 Like

Kan du gi en kort oppsummering? Jeg er for lat til å lese hele greia :stuck_out_tongue:

Konklusjonen hans er at selskapet er veldig overpriset og at det er kommunist partiet i kina, samt den kinesiske bank som står bak og driver opp prisen gjennom en jungel av stråmenn/selskap. Å gå short alibaba betyr at du vedder i mot kommunist partiet. Sannsynligheten for at du kommer levende fra en short her er liten så lenge det er det som sitter bak spakene.

De har fylt opp amerikanske banker og instutisjoner med alibaba aksjer. Det finnes ca 455 millioner aksjer for mye i markedet.

BABA_SHares_Owned_7-18-18

Om deler av dette er sant så vil det bety at den dagen Kina ikke vil mer så kan man slippe bomben og dra med seg enorme mengder kapital i dragsuget…

Spørsmål jeg sitter igjen med da: Kan det tenkes at man slipper løs dette udyret ifbm handelskrigen? Det ville fått katastrofale følger for USA og den vestlige økonomien. Forutsatt at det som diskuteres i bloggen er sant.

Så absolutt verdt å lese den både 1 og 2 ganger.

1 Like

Børsene er ATH, USA rasler med sablene og har statsgjeld opp etter ørene og du ser pennystocks begynner å ralle over dammen. Alle tegnene for en korreksjon (om ikke krakk) er tilstede. Jeg har i allefall solgt alle mine barns fond som har eksponering mot USA… :slight_smile:

1 Like

Goldman Sachs har vel beregnet at USDTRY på 7.1 medfører at bankene ikke har overskuddskapital. Nå er USDTRY oppe på 7.2…

Her kan det fort bli konfiskering av gull og dollar samt blokkering av utgående kapital. Ser ikke bra ut i det hele tatt.

2 Likes

Hahha, Du vet du er fucked når styresmaktene sier at de ikke kommer til å konfiskere kapital i en direktesendt tv overføring.

Da har de diskutert det og det er en av muligheten som ligger i verktøykassen.

2 Likes