Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Oi den er over 7 nå ja!
Høyere enn toppen på fredag. Perfekt.
Håper det går ned mye mandag jeg har satt short med heftig giring :joy::sweat_smile:
Går det feil vei med 11x så koster det kjapt.
Denne gangen gikk jeg mye tyngre inn enn de mindre jeg har hatt liggende som “just in case” også. De med lavere giring selvsagt.

7.24 nå. Tyrkiske banker innfører begrensninger på swap handler. Du kan fort gjøre en god pott med penger her, men ville voktet nøye og kjørt tight stoploss.

Hva shorter du? Er det mulig å shorte ETFer eller Indeks (Nasdaq / S&P) gjennom Nordnet?

Har short avtale men aldri benyttet den.

Kjøpte minifutures gjennom Nordnet. Risiko for stoppe ut og tape alt. Men ikke mer enn innskudd.

1 Like

Trenger ikke short avtale. masse produkter du kan kjøpe som vedder på fall.

Kan du anbefale noen?

Tyrkia du vil shorte liksom?

Godt mulig du er sent ute. Ser det var superhot å shorte lira i mai.

Om du ønsker å shorte DJ, Nasdaq eller S&P så har du omvendte ETF’er for dette.

Nasdaq Short: ProShares Short QQQ Ticker: PSQ
S&P Short: ProShares Short S&P500 Ticker: SH
Dow Jones: Short Dow 30 Ticker: DOG

Les alltid prospekt før du handler slike instrument.

1 Like

Minifutures på Nordnet er for s&p 500 og nasdaq 100.
Jeg shorter s&p 500.
Mini futures har ikke daglige rebalanseringer og er derfor kanskje et mye bedre valg enn ETF som har det. Dvs går an sitte langsiktig om en ikke stopper ut. Men rentene løper selvsagt da en har giring/belåning. Men det er faktisk ikke så mye renter.
Men ønsker en å vær mer safe og heller investere mer kapital er slike omvendte ETF sikkert bra.
Jeg er litt for grådig og tar veldig høy risiko.

Leke med valutaer kommer jeg nok ikke til å gjøre. Men Tyrkia drar markedet med seg.
Dermed blir det en dobbel topp på s&p 500. Om det forsetter å gå nes neste uke.
Kan fort snu igjen selvsagt, men vet aldri om dettr utløser en større kjedereaksjon.

S&P 500: It’s All In The Numbers And The Numbers Never Lie https://seekingalpha.com/article/4198107?source=ansh

Er det tilfeldig at Warren Buffet nesten ikke har kjøpt noe som helst på lenge og det derfor hoper seg opp med penger. Alt er for dyrt ifølge han.
Kun Apple omtrent er godt nok. Ikke rart siden de også har en ufattelig mengde kontanter. Selv mer enn han.


For en mann som “misliker” timing er han dyktige i å posisjonere seg i kontanter før kræsj. 2000 og 2007 traff han meget bra. Enda mer cash nå.

Denne var bra til å forklare mye ac hva som skjer.

2 Likes

Nei, ikke valuta jeg vil shorte @Evilfreud, tenkte mer ETF’er. Takk for tips @aksjefokus !

Edit: fant også denne - BEAR OBX X1 DNM – Fond med DNB som marketmaker. Fondet er ugearet (har ingen multiplikatoreffekt) og tilsvarer å være short OBX-indeksen. Handles som en aksje, så kostnad ved kjøp/salg er vanlig kurtasje til megler.

1 Like

Haha jeg las i helgen de skulle annonsere hvordan de skal løse problemet mandag. Men tvilte selvsagt på at det kom til å forsikre markedet.

"Et av tiltakene går ut på at bankene i landet vil få «all likviditet de trenger», innenfor sentralbankens rammeverk for innskudd og utlån intradag og over natten, såkalte «standing facilities».

" Blant annet loves det at sentralbanken skal gi bankene den kapitalen de måtte trenge, samtidig som visse kapitalkrav senkes, noe som skal åpne opp for at Tyrkia finansielle system tilføres mer penger. "
Sentralbanken har lagt kapitalbegrensninger for å hindre kapital fra å gå inn og ut av Tyrkia. Det er et tiltak som antageligvis vil kneble tyrkisk vekst, sier Erik Bruce, sjefanalytiker i Nordea Markets.
– Tyrkia er avhengige av tilgang på utenlandsk finansiering. "

" Det viktigste grepet sentralbanken kan ta er likevel å øke rentene, Bruce.
Det har sentralbanken ikke gjort i de nye tiltakene.
– Det viktigste kravet fra valutamarkedet har vært renteøkning, og det har sentralbanken vært veldig tydelig på at de ikke vil. Tyrkia mener høyere rente ikke vil hjelpe, de har altså et litt uortodoks syn på det, sier Bruce.

– Hjelp fra Det internasjonale pengefondet IMF er også en mulighet, men de kommer til å kreve at sentralbanken gjør som de sier, og det betyr å sette opp rentene, mener Bruce. "

Ettersom det er en diktator på toppen er det ikke så lett å fikse opp i, han vil nekte samarbeid som fører til tap av makt og ansikt. Samtidig så nekter han tydeligvis å heve rentene og bruker Islam til å forsvare det :joy: (gjeldsrenter er faktisk Haram).


“På årsbasis har den nedadgående trenden i Stor-Stockholm vært tydeligere enn i Stor-Malmö og Stor-Göteborg.
– De siste månedene ser vi i hovedsak positive tegn, men på årsbasis er prisene fortsatt ned 8 prosent i Stor-Stockholm, samtidig på Stor-Göteborg og Stor-Malmö ligger på minus tre prosent, sier analysesjef i Svensk Mäklarstatistik, Per-Arne Sandgren.”

På landsbasis så er de ned 6 prosent ser jeg inne fra statistikken! Men Gøteborg og Malmø har gjort der bedre den nærmeste fremtiden og har kun 2-3% nedgang siste året.
Likevel mener jeg at slik nedgang, som i Norge er veldig betydningsfullt da vi omtrent aldri har hatt nedgang. Det signaliserer i det minste at markedet nærmer seg en topp.
I Sverige har se som i Norge innført innstramninger som har påvirket markedet før økonomien alene tilsier det. Derfor fikk vi oppgang igjen etter at der normaliserte seg. Men nå kommer også rentehevelser i Sverige og innen kort tid i Norge. Det tror jeg vil sette en effektiv stopper for boligprisene ettersom gjelden og prisene er så høye nå at en kvarting faktisk blir endel penger. Samt det endrer psykologien og fremtidsutsiktene.
Likevel har jeg hele tiden vært klar på at jeg personlig tror på et for der meste kortsiktig fall utløst fra utlandet. Jeg tror Norge kan fortsette som annerledes landet så lenge rentene er lave.
Men jeg har en liten frykt for at inflasjonen i USA vil tilta utover 20 tallet og potensielt få opp globale renter. Men det er vanskelig å si.
Normalt skal vi egentlig følge USA, men hittil har vi klart koblet av litt. Så får vi se hva skjer etter neste smell. Blir det vanvittig stimuli i Norge så vil nok boligboblen kunne fortsette.
Men husk at det er meget risikabel egentlig ettersom vi nærmest har vært uten korreksjon siden 92. Det er ikke bærekraftig mest sannsynlig.

Jeg valgte å safe litt, endret pensjonssparingen fra 100% ekstra offensiv til 50% ekstra offensiv og 50% forsiktig profil (20% aksjer og 80% renter).
Fortsetter markedet opp så øker min pensjonssparing litt mindre, skulle det komme et krakk så har jeg safet en god del, og kan eventuelt gå opp til 100% aksjer når det har roet seg.
Som @Fornybar påpekte så har jeg risiko nok ved å være all in i Nano :sweat_smile::+1:

1 Like

ER du så gammel?

Har man 20-40års perspektiv gjør det jo ingenting om det er litt berg og dalbane.

#metoo - men kommer det et krakk så tror jeg ikke enkeltaksjer vil være skånet, med mindre fundamentale nyheter overskygger generelt børsklima. Vanskelig å vite om man skal alt eller bare avvente og se. Personlig heller jeg mot å safe enda mer inn mot Q4.

Sjekket OSBX chartet og vi handler over 50, 100 og 200 dagers snitt. Så lenge vi er over disse er det ikke større fare på ferde IMO - og det er generelt god støtte 80-100 poeng ned.

2 Likes

Har ca 20 år igjen til pensjonsalder.
Hvis jeg unngår 30-40% nedgang ved et krakk (de siste har vel vært rundt 50%?)
så slipper jeg å vente noen år før verdien på pensjonssparingen min er det den var før et krakk.
Skulle det ikke komme, så øker verdien bare mindre.
Uansett all good :+1:

3 Likes

“Despite the dramatic rise of P2P lenders in the last few years to a massive 1.3 trillion yuan ($188.7 billion), their loan balances only account for about 1 percent of total loans in the banking system, according to Citi.”
Kina leker ikke gjeld! :scream:


Sjekke veksten…
Merkelig den starter i 2014 og er så lav, de startet jo for fullt rett etter finanskrisen.

https://goo.gl/images/1P1ygb

Kanskje bedre denne.

https://goo.gl/images/Pah5RW

https://goo.gl/images/JpCTHK

Tenk over hvor raskt dette her er… Og det er husholdninger!

https://goo.gl/images/Po3hqo

Bra artikkel, men jeg tror de undervurderer Kinas viktighet og påvirkning på resten av verden. Den globale økonomien er enda mer sammenknyttet enn den var når Japan kræsjet.
Den snakker også om Shadow Banking som er utrolig farlig og vi et veldig lite om det. De har sett ut som skyggebankene har likevel blitt knyttet i hop med ekte banker/finansinstitusjoner og det utgjør selvsagt en stor risiko. Ettersom det er Kina har vi meget dårlig innsikt…

Edit: bildene kom ikke med så en må trykke pp linken…


Sprer seg til andre land som allerede har svekket seg. Sør Afrika og Mexico er ikke smp økonomier når alle summeres opp og det vil få en effekt. Søf Afrika vil også kollapse fullstendig på egenhånd da de begynner med å konfiskere hvite menneskers gårder og eiendommer uten kompensasjon så snart de har klart å endre grunnloven . Da kan de ikke klage eller gjøre noe særlig motstand. Men da snakker vi Rhodesia/Zimbabwe tilstander meget kjapt.

Er sjeldent jeg rekker/orker å lese alle linkene @RedEnergy , mest fordi jeg personlig tror på det siste bull draget fram til ca 2020. Å er veldig positiv personlig som ofte ser på mulighetene og ikke problemene.
Men selv om mange sier de ser ingen skyer på himmelene, tror jeg tåka ligger bak fjellet.

Er det flere enn meg som kunne tenkt seg en “Guide til børskrise - Mulige globale trussler/ Hvordan sikre seg mot krakk / Tjene penger” av @RedEnergy som har kunnskap ( Utdanning?) om makroøkonomi / veldig politisk interessert. De fleste hær har ganske så minimalt syn av markedet og vi har nok godt av å zoome ut litt.

2 Likes

Det er fullt mulig det vil skje. Uten blacl swan events så skal det egentlig kunne fortsette da likviditeten fra sentralbankene fremdeles er positiv, vi har mye støttekjøp og lave renter.
Men så er det blitt så mange land som er i trøbbel at jeg er redd en kjedereaksjon vil utløses.

Det blir fort veldig mye, er jo forskjellige risikoer over alt. Jeg har bare en enorm lesekapasitet og interesse som tillater meg å pløye gjennom mye materiale. Linker til endel av de mer interessante her. Spesielt nå som engasjementet har tatt av deler jeg mer.

Har desverre ikke nok kunnskap til å skape noen helhetlig plan/guide . Å vite hvor risikoene ligger gjør ikke at jeg nødvendigvis kan guide andre på hvordan tjene penger på det. Er så vanvittig komplekst at timing og utfall generelt er vanskelig å forutsi.

Kommer derfor mest med informasjon som jeg håper vi kan få litt diskusjon av og sammen finne ut hvordan reagere på. Men samtidig har jeg opparbeidet endel bred kunnskap som gjør at jeg kan sette flere ting i sammenheng og derfor kunne spå/forutsi ting på en ok måte.

Kommer selvsagt også med mer konkrete tips, men må nesten sette det i ulike scenarioer. Hvordan tjene penger avhenger av hva myndigheter gjør og hvordan krisen utfolder seg. Men risikoen ser ut til å være meget høy akkurat nå for et kjempe krakk selv om bankene våre har litt ekstra EK som følge av finanskrisen.
Det er så mye på engang som er boblete og mye av det er sammenknyttet og vil derfor kunne skape tap økonomene og myndigheter ikke har turt regne på.

Men som sagt er jeg mye flinkere på makroøkonomi og politikk enn jeg er på handel av aksjer og instrumenter. Så jeg jobber hardt nå for å forsøke bli dyktigere og mer forberedt på det.

Hjernen min er også såpass rotete at jeg ikke ville klart å laget en guide :joy: Ville brukt årevis på å lage noe så stort.

Foreløpig anbefaler jeg derfor heller at man leser gjennom tråden, trenger ikke lese alle lenkene da jeg forsøker å ta ut de viktigste bitene med tekst og eventuelt grafer.

Skal forsøke komme med praktiske tips og råd så godt jeg kan. Jeg er stadig i utvikling og oppdaterer meg på utsiktene og vil kommentere hva jeg sier.

Tror vi kommer oss lengst gjennom diskusjon, som når @PepG stilte direkte spørsmål så kunne jeg komme med mine innspill. Da ble det ganske bra synes jeg.

5 Likes

image

Hvis dette er måten han skal redde landet ut av krisen, spørs det ikke om det blir noe Lira shorting her også.

1 Like