Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Strategien til Trump er nok å vinne handelskrigen siste måned før mellomvalget.

Som normalt er utenrikspolitikk drevet av innenrikspolitiske hensyn.

Det er i hvert fall min mening, men jeg vil ikke være overrasket over om det fra 15. oktober - 26. oktober kommer til at handelskrigen avblåses.

Så lett er det ikke.
I september er neste høye økning i tariffer. 200B$ . https://www.businessinsider.com/trump-china-trade-war-tariff-chinese-imports-2018-8 først 10% nå truer han med 25% før den engang er igangsatt.
Om ikke den trusselen fører til noe før den inntreffer er jeg redd Kina ikke gir seg så lett.
Man må jo ta hensyn til Kina, deres kultur og lederen deres. Han kan ikke vise svakhet, han er nå den totale lederen for Kina og de har store tanker om seg selv. Så det er ikke enkelt herse med de.
De sitter på 1,2 trillion $ i statsobligasjoner om de har lyst å ødelegge økonomien til både USA og egentlig seg selv. Mutual assured destruction.
Så en kan selvsagt håpe at krigen avblåses. Trump liker vanligvis symbolske seiere.
Men jeg er redd Trump denne gangen mener nye mer alvor. Det er mye mer enn handel bal konflikten.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2018/06/FINAL-China-Technology-Report-6.18.18-PDF.pdf&ved=2ahUKEwiKoujr5O7cAhXjYZoKHeY7CakQFjAIegQIBxAB&usg=AOvVaw3-J0qOj1JRq9vYM6Mn_pGP

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwjg0IKh5e7cAhVoJ5oKHe9ZCEQQwqsBMAl6BAgJEDI&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Sjekk ut filmen. Da ser du at Trump er klar over ar spillet går mye dypere.
Han bruker nok tariffer til å presse Kina til å endre sin politikk. Men Kina gir ikke opp din vinnendes strategi så lett. De har presset og utnyttet land verden over. Norge har selv blitt utsatt for usaklig økonomisk krigføring fra Kina. Vi ga oss og nå er vi venner. Kina er tøffe slik…!


Nå må Trump svare snart!

For se hvor lenge dette hjelper. Har midlertidig gjort det.

Skummelt nå som det potensielt blir alle de heldige etter finanskrisen sine boligmarked som går ned.


10 åringen synker mye raskere enn 2 åringen og dermed flater yield kurven raskere!

Aksje øt endelig ned. Glad jeg fortsatt er short.

Warren Buffet handler aksjer. Han pleier å ha god oversikt.

Jeg har kommet mer i: “Heller unngå gevinst enn å ta et tap”-modus

Han spår jo ikke krakk, men ettersom han er kald og alltid har penger tjener han likevel penger på å kjøpe billig under kræsjet. Han regner med det vil komme tilbake etter krisen og stresser derfor ikke med å selge. Han velger jo solide selskaper som ikke burde gå konkurs, som derfor vil ha mulighet til å komme tilbake. Han vet også at langsiktige renter er lave og det derfor ser ut til at vi vill blåse opp boblene igjen. Men kortsiktige høge renter sprekker bobler.
Han er så langsiktig at han ikke forsøker å spå krakk, jeg vil ikke være så langsiktig. Jeg er mer grådig og setter høyere krav til avkastning. Apple vil kunne få opp prisen etter krisen som følge av syke buybacks med den enorme pengebeholdningen de har. Samtidig vil de kunne gjennomføre mange oppkjøp. Så derfor satser Warren på Apple.

Men husk på at ikke bare satser han på solide selskaper og da hovedsaklig Apple ( 25% av porteføljen utfra hva ser) som har tidenes pengebinge. Han har selv en pengebinge på 111 mrd dollar. 200 mrd i aksjer. Dvs prosentmessig ganske høy cash andel for å vær han!


Dvs han økte pittelitt mer nå i Q2.
Så utfra hva han gjør og ikke hva han sier, så mener jeg at han er svært klar over at vi nærmer oss enn topp. Dyrt/overpriset som er grunnen til han ikke kjøper er akkurat det samme.

@Ecotricity
Akkurat nå er det ikke så enkelt som det var når bullretningen var klar. Nå stagnerer det de fleste plasser. Skal vi opp pittelitt til, eller skal vi falle? Så for min del høres det vertfall mye smartere ut å ta penger av bordet for å så avvente og heller få super gode muligheter til å tjene penger! Det er “umulig” for markedet å fortsette gå opp i flere år, samtidig er det også svært begrenset hvor mange % det kan gå opp. Så oppsiden er lav, men nedsiden er stor.

Eiendomsmarkeder på de stedene som har hatt bobler har begynt å vise svakheter eller allerede gått ned. Samtidig har emerging markets gått ned ganske betydelig. Dvs det er for det meste kun vestlige aksjer som foreløpig går bra akkurat nå. Men de skjelver de også!

1 Like

Merker at svært mange ikke tror på rentehevinger. Hittil har FED gjort mer enn forventningene. Fortsetter det vil eliten få panikk. De har tydeligvis troen på at FED skal feige ut.
Han her mener Trump vil kunne påvirke FED, jeg tror ved at ettersom Trump tweeter om dette, har de enda mindre lyst til å gjøre som han sier. Uavhengighet er utrolig viktig for sentralbankere og de vil ikke bli oppfattet som at Trump bestemmer.
Samtidig så lytter jo de egentlig til inflasjon ikke aksjer/eiendom osv.
Problemet er at han her på filmen innrømmer at økonomien er ikke bra fundamentalt og de derfor ikke vil kunne tåle renteøkning og forsette bra vekst.
Dessverre for USA så har de så gjennom manipulerte arbeidsledighetstall osv at de ikke kan innrømme økonomien ikke er så bra som de skal ha det til.
De er jo nesten ved “full employment”. Merkelig nok har dette ikke ført til press på lønninger som teorien tilsier at det skal gjøre. Derfor blir det kanskje heller ikke så mye inflasjon selv om arbeidsledighetstallene er gode.
Nå vil derimot tariffene muligens kunne presse opp inflasjonen midlertidig og dermed sikre rentehevingene. Derfor tror jeg vi ikke klarer å “backe off” og unngå denne krisen.

Jeg har sittet trofast i 2-3 aksjer, men valgte å gå 100% cash nå og avventer konkrete nyheter før jeg dedikerer penger igjen. De er surt inntjent og det virker ikke som markedet har trua lengre.

Qatar kommer til redningen :slight_smile:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-15/qatar-comes-to-rescue-as-turkey-moves-to-avert-financial-crisis
De kan nok ikke baile ut Tyrkia alene, krisen vil fortsette. Men dette har betrygget endel investorer og valutaen har betydelig styrket seg. Regner med det uansett om en uke eller to faller raskt igjen, problemet er ikke løst ennå. Men kan skje allerede i morgen om Trump hiver seg på…

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-15/turkey-reverts-back-to-stealth-tactics-to-hike-borrowing-costs
"The central bank will probably continue squeezing liquidity until pressure on the lira eases “significantly,” according to Erkin Isik, a strategist at Turk Ekonomi Bankasi AS. It can push funding costs to as high as 20.75 percent – the rate used in its late-liquidity window – without holding an interim meeting, he said. That would amount to a 300-basis-point increase.

The stealth tactic is spurring speculation that policy makers may be looking past pressure from President Recep Tayyip Erdogan and stand prepared to raise rates to stem a slide in the currency. The moves came as the nation’s banking regulator limited lenders’ swap transactions in a bid to deter short-selling in the battered currency. That helped the lira advance on Wednesday, making its two-day jump against the dollar the biggest since 1994."

@Ecotricity
Såpass ja. Da må du nok stålsette deg på å sitte i kontanter en stund, det tar jo fort et år eller to før det er over.
Når det først begynner når boblene er så store så klarer man ikke stoppe det med det første.
Du bør derfor begynne lete etter alternative steder å putte pengene om du ønsker videre avkastning de neste årene. Men selvsagt vil det innebære mye mer risiko, det kan derfor være lurt å beholde mye i kontanter å kun delvis gå long/short for å forsøke fortsatt skape avkastning. Det spørs jo hvor aktiv du ønsker å være.
De fleste markeder vil jo gå ned egentlig, så det er ikke så lett å diversifiere til utlandet akkurat nå. Men noen vil kanskje bunne ut raskere enn andre.
Gull, sølv osv er jo også noe av det eneste som kanskje kan stige som følge av usikkerhet. Selv solide aksjer går jo ned under kriser som oftest, de går jo egentlig bare mindre ned og kanskje henter seg raskere inn. Så jeg ville kanskje ikke sett etter bransjer som gjør det godt under nedgangstider med det første, men etterhvert som krisne utfolder seg kan det være lurt å kjøpe seg inn i det som går ekstra godt under kriser.
Shorting er derfor i starten noe man heller bør gjøre, men selvsagt ikke all inn:joy: Men dersom en ser på seg selv som et hedgefund så må en jo forsøke tjene både på oppgang å nedgang. Målet bør jo være å alltid skape avkastning.

Uansett så vil man etter 2 år være mye bedre stilt med 100% av kapitalen - inflasjon enn å potensielt vær ned 30-40-50-60-70++% alt ettersom hvilke aksjer man faktisk har vært i.
Da har man også den fantastiske muligheten til å kunne flerdoble pengene ved å kjøpe aksjer på billigsalg.
Men det kan godt være det vil være i utlandet man finner de beste kjøpene. Det er langt fra sikkert USA eller for den del, Norge vil gi den beste avkastningen i fremtiden.

Jeg håper du ikke forventer at dette skal “blow over” og at det bare er å kaste penger inn om et par måneder og så sitte long igjen. Da kan du fort ha kjøpt på en topp, rett før vi går utfor stupet.
Markedet går i sykluser og styres i hovedsak av FEDs styringsrente. Nå er den påvei opp og etterhvert som resten følger etter og eiendomsmarkedene (vestlige land spesielt) og aksjemarkedene i emerging markets fortsetter å gå ned vil det dra med seg hele verdensøkonomien.
Tror faktisk jeg har nødt til å sette sammen en oversikt, slik alle får en bred oversikt over hvor mange steder det faktisk er bobler eller kræsj på gang. Det er vanskelig å gjøre her i tråden pluss f.eks i media fokuseres det nesten bare om en ting i slengen. Men sannheten er at det utfolder seg ting over hele verden som sammenlagt vil virkelig ha stor betydning.
Begynte så vidt på et dokument tidligere i dag med ulike linker til hvert enkelt land. Slik man selv kan kjapt danne seg et innlikk. Kan selvsagt ikke skrive så mye selv for da blir det uoversiktlig.
Etterhvert kan jeg forhåpentligvis da vise til en hel hau med land hvor alle sammen vil utgjøre en stor risiko for økonomien. Problemet er jo at en utløser en annen og slik starter dominoeffekten.

@RedEnergy, klarer du å se noen likhetstrekk med dagens situasjon og jappetiden vi hadde noen ti år siden?

1 Like

Litt spesielt case med dyre elbiler her i landet.
Jeg kjøpte en som strengt tatt var langt over budsjettet mitt. Men kjøremønstret mitt, og tilbudet Tesla serverte en periode ,gjorde at bilen til godt over 800k var billigere enn en tilsvarende familiebil til 300k.

Selvsagt er det likhetstrekk. Det ser man jo også i boligmarkedet. Men nå er det strekt utover mye lenger tid. Pluss resten av verden har “spillt” på lag slik vi ikke går møtt på problem.

Renten vil (sannsynligvis) ikke kunne gå opp til samme nivåer som 80/90 tallet. Men så er prisene MANGE ganger høyere, og dermed blir hver % økning verre.
Som Jan Ludvig snakker om så er jo ikke høy gjeld problem så lenge vi holder rentene lave egentlig, vertfall ikke med det første. Helt til overproduksjon/investering fører til at vi plutselig har en hel hau med boliger/eiendomsprosjekter og alt annet. Men økonomien slutter å vokse ettersom vi har investert feil. Det er grunnen til at jeg sier at man må fokusere på renten. Lav rente og billige penger gir dårlige prosjekter penger og mange ulønnsomme bedrifter holdes i live. Det kveler økonomien og utviklingstakten etterhvert.
Bare se på Kina de neste årene. De har rotet bort så mye penger på uproduktive investeringer det er helt utrolig.

Men tilbake til nordmenn. Vi har jo som alle vet vært utrolig heldig med boligprisene, et sjokkerendes antall mennesker har i stedet for å beholdt det som formue og sparing. Brukt den økte formuen til å skaffe billigere kreditt. Dermed blir boligen en minibank som kan brukes på all mulig slags forbruk, unge som pensjonister har brukt dette trikset. De gjorde de i USA på deres boble også. Problemet er jo bare at man da aldri betaler ned gjelden skikkelig og man dermed får dårligere sikkerhet. Ved en nedgang på 20-30% så vil jo et veldig stort antall mennesker i Norge være under vann og da under bankenes nåde.
Derfor er den type kredittmania galskap.

Vi har jo også fått den type bilmania som de hadde i USA, bare at vår er som følge av at staten har gitt elbiler så mange fordeler at mange ser seg lønnt med å låne til pipen for å kjøpe en slik bil. Det er selvsagt meget skummelt. I dårlige tider fremover er det ikke engang sikkert Norge har råd til å beholde fordelene, dermed går verdien på bilene ned (men om moms går opp går verdien opp). Uansett var jo det egentlig planen at fordelene skulle være kortsiktig for å gi starthjelp. Nå går det fantastisk bra for elbiler!

Likevel så sier det jo seg selv at når folk låner så mye penger for å kjøpe en bil, som uansett går ned i verdi meget raskt er det skummelt.
Så det vil jo gå utover resten av økonomien, enten ved en sprekk eller ved at det stagnerer hele greia.

https://www.dn.no/article6053564.ece/BINARY/64127c7b0c397aa98857773c358b81e1

Dette er vekst, ikke totalen. Men wow!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQF9T36ZzZr4_7jymc4dUfZQS0cYhTuLztZsob7CznjtcjLZnY

Fant ikke mer oppdaterte tall for betalingsanmerkninger, men utviklingen der så rask ut fra 2014-2016!

Husk også på at alle de med gjeld på bil, og forsåvidt bolig også. De fleste har flytende rente. Dvs at det er ikke nødvendig at renten er lav selv om styringsrenten er det. Banken og selskapene som gir ut denne kreditten kan skru opp. Renten på billån er jo kunstig lav, så den kan nok fort gå opp. Selskapene når de får problem vil trenge penger, da er den enkleste måten å skru opp renten. Så lenge ikke staten bailer ut alle slik de ikke trenger å heve renten, så vil de nok måtte gjøre det. Men det tar jo tid før myndighetene klarer å komme til unsetningen.


“Aftenposten 15. desember 1986: Statsautorisert eiendomsmegler Bård Bømark tror renteøkningen er midlertidig, og at det ikke blir noen dramatikk på markedet, men en utflating i prisene, særlig for dyre eneboliger.”

“Tidligere eiendomsmegler Bård Bømark forteller at boligkrakk ikke engang var diskutert i bransjen på 80-tallet. Krakk var et ord en forbandt med de harde trettiåra, og som boligbransjen i nyere tid aldri hadde opplevd.”
““Generalsekretær Jon Magnus Frosterød i Norges Eiendomsmeglerforbund mener at det er for lettvint å si at prisene vil falle. Det vil antagelig heller bli snakk om en utflating, etter den sterke stigningen i år, mener han.” Skrev Aftenposten 15.12.1986”

"Veldig få så kollapset i boligmarkedet komme før det berømte børskrakket “Black Monday”, 19. oktober 1987, da forhåndsprogramerte datamaskiner automatisk startet massive salg av aksjer.

Innen enden av oktober 1988 hadde Dow Jones falt med 22,8 prosent. Innvirkningen på Oslo børs var umiddelbar. Meglerne stirret sjokkartet på tv-bildene fra verdens krakkrammede børser som flimret forbi.

  • Vi uttalte oss den gangen på grunnlag av vår egen statistikk. Reaksjonen kom utenlands fra og var umulig å forutse, sier Frosterød."

Nettop dette er grunnen til jeg mener at vi må tenke på makroøkonomi og verden rundt oss!
Vi vet alle vi har en boligboble, dersom det smeller utenlands vil det falle i Norge og da starter krakket. Folk har så høy gjeld/belåningsgrad de har ikke råd til å la prisene falle. Spesielt har de ikke råd til å betale høyere renter, og det skjer uavhengig av styringsrenta når bankene får all makt ved at man er under vann. Da får man ikke flyttet lånet til en annen bank. Uten konkurranse har man ingen grunn til å være snill. Lojalitet betyr absolutt ingenting i dagens marked/samfunn. De fleste unge har kanskje også shoppet boliglån til og med og da hjelper det vertfall ikke å be om hjelp når er en helt ny kunde i banken. Tror uansett det kun er noen få lokalbanker som ikke vil utnytte kundene. Det er jo egentlig rasjonelt og normal bankdrift å ta høyere renter når risikoen stiger. Problemet er jo bare at det helhetlig kræsjer hele økonomien.
Vi bygger allerede mye mer enn vi egentlig trenger, vi bare aldri innser det før det allerede krakker. Da stuper byggingen og det går hardt utover BNP vekst og gir høy arbeidsledighet. Og fraflytting av innvandrere som ytterligere setter press på boligmarkedet.

Jeg sliter personlig med å finne ut hvor jeg tror prisene vil stabilisere seg etter det første store fallet.
Vi vet jo at renter og avdrag som andel av disponibel inntekt er veldig lav i forhold til før. Dvs man kan kutte bra i forbruk for å ha råd til renteøkning eller å ta opp høyere lån generelt.
Men jeg må lage litt bedre regnestykker for å finne ut av dette. Samtidig så er kostnader til mat nå svært lave.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zLRE4/Vi-bruker-langt-mindre-av-inntekten-pa-mat

“– I 1990 brukte en vanlig kjernefamilie 60 prosent av inntekten sin på vanlige levekostnader som mat og klær og så videre. I dag bruker vi 35 prosent av medianinntekten på de samme levekostnadene. Og inntekten har steget mye mer enn prisen på mat og klær og sånne ting, sier han.”

“– Vi skal vi ikke legge skjul på at vi har tatt opp mye gjeld og at det gjør oss mer sårbare for renteøkninger når den tid måtte komme.”
Så er det jo da denne renteøkningen.
Har Jan Ludvig rett så vil jo bankene bli hjulpet/presset av myndighetene til å holde rentene lave. Men banker kan som sagt også velge egen rente, så dersom en har bra EK vil en kunne flytte og dermed vil konkurransen kunne presse ned din rente. Men vist ikke så skal en ikke stole på at en får lav rente kun for styringsrenten er lav.
Samtidig så er jo det også overinvestering/bygging, tregere vekst og fraflytting/mindre folkevekst som vil føre til at boligprisene går ned eller stagnerer.
Pluss det selvsagt kommer et punkt hvor folk ikke har mulighet til å by mer/ta opp mer gjeld. Vi har jo foreløpig skapt et tak gjennom finansreguleringer. 5x inntekt osv.

Men at vi har likheter det er klart. Vi er et folk som er avhengig av kreditt og lever på forskudd. Vi er vant til få ting kjapt og leve svært godt.
Problemet er jo om minibanken som kalles hus plutselig går ned i verdi slik at forbruket må stoppe opp. Da sliter jo bedrifter og arbeidsplasser som er avhengig av forbruket. Dermed blir det økt arbeidsløshet, høyere tap og dermed høyere renter.

Men det er absolutt viktig tenke over at vi har nå svært mye høyere lønninger, som sannsynligvis ikke vil skje så mye med. Samtidig som rentenivået kanskje vil forbli lavt.
Dermed tror jeg ikke på noen super depresjon, boligprisene er jo ikke så uforsvarlige mtp økonomien så lenge alt annet går bra. Men ettersom det er priset inn økning og man ser på det som sparing/investeringsobjekt så vil det kunne falle en god del vertfall i starten ettersom så mange vil få et sjokk og en ny realitet.
Derfor har jeg tro på en ganske bra korreksjon/krakk på kort tid, før det muligens går roligere i fremtiden da det begrenset av flere faktorer. Man må alltids ta hensyn til sitt eget lokalmarkedet når det kommer til boligpriser. Noen steder er det alt for mye bygging, mens andre ikke bygger selv nå med gratis penger. Der hvor det er vanskelig og begrensede muligheter for å utvide, f.eks i Oslo om en har stor tomt og en stor familiebolig, så vil jo kanskje prisene være gode i fremtiden da det er meget attraktivt. Mens leiligheter er å enklere masseprodusere. Men man skal ikke undervurdere nordmenns sykelige tankegang når det kommer til bolig. Det blir raskt en boligboble igjen om man legger alt det som kommer bak seg og begynner å “drømme” igjen.
Norge er også i en spesiell situasjon der svært mange eier forhold til leier. Den trenden tror jeg det vil bli vanskelig å motstå og flere vil nok begynne leie etterkvart selv om vi alltid vil være noe spesielle :slight_smile:

Men jeg skal absolutt forsøke regne mer på hva slags realistisk nedgang/boligpris man kan forvente. Mtp at inntekten har økt, men så har noen utgifter økt som ikke kan reduseres(strøm f.eks!). Ikke alt som ikke er “mat, bolig” osv dvs levekostnadene, er mulig å redusere. Noe er strukturelt forandret siden 80-90 tallet. Telefon og internet kan en ikke klare seg uten. Det er dermed ikke “overflødig”. Men det er selvsagt svært mye annet! Vi lever fantastisk godt her i Norge.
Problemet er som sagt at reduksjon i forbruk kommer igjen og tar boligprisene igjen.

Edit: legger til en helt fersk artikkel om boliglånsrenten samt en eldre en fra tiden etter finanskrisen. Pluss en oversikt over Norges bank rente og tidsperspektiv i forhold til finanskrisen.

https://www.norges-bank.no/Statistikk/Rentestatistikk/Styringsgrente-manedlig/

Legg merke til at Norge hevet renten langt inn i 2008 og senket ikke før i oktober, når S&P 500 plutselig raste fra 1250-876. Dvs de reduserte renten et år inn i USAs finanskrise/børsnedgang. Den var jo forsiktig fra toppen frem til det krakket totalt i oktober 2008. USA begynte å kutte renten et helt år tidligere, september 2007. April 2008 var de allerede nede på 2% fra 5,25(juni2006) og oktober var det 1,5 og 1,0 helt på slutten. Dvs vi var ufattelig trege, vil vi være det denne gangen også?
Jeg har jo regnet med vi vil måtte snu lenge før vi når målet, men hvem vet kan jo være vi får 3 stk (1 år 2 neste år) før det reverseres fra 2020 av. Men de har nok lært litt mer denne gangen får vi tro.
Jeg tror utsiktene til renteheving vil være nok til å stagnere boligprisen, før har ingen tatt 5% reglen seriøst. Nå vil de i det minste sjekke 1-2% og oppdage at det vil bli litt trangere økonomisk da. Noe som demper lysten betraktelig. Alle vet jo at prisoppgangen i stor grad kommer av eventyrlige forventninger, renten vil dempe desse. Er ikke rart man går hardt inn i bolig når omtrent alle en kjenner har blitt millionær ved hjelp av boligformuen sin.
Psykologien i markedet kan ikke undervurderest. Det blir nøyaktig som med aksjer, så lenge en tror på fantastisk oppgang er det jo ingen problem kjøpe “dyrt” og strekke seg litt. Men når nedturen kommer så begynner en å bli nervøs.

3 Likes

@RedEnergy, du gjør en god og omfattende jobb her.
Det er velstand overalt å spore. Ja, alle jeg kjenner også har blitt millionærer fordi boligprisene har økt.

Stå på videre, jeg får finne flere og nyttige fakta vi kan diskutere.

65344206

Legg merke til at E24-artikkelen du lenker til er fra juli 2007 og at Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund da uttalte “I dag ser jeg ingen svarte skyer i horisonten”.
Litt uheldig igjen må man jo si… omtrent akkurat da eiendomsmarkedet tippet ned på nytt :sweat_smile:

En liten intro på hva jappetiden var.

Italienske sko, raske biler, raske penger og dyre champagne flasker på Barokk i Oslo. :slight_smile:

Jepp, men samtidig så var det ikke så verst i og med at vi fikk en vanvittig boom ikke lenge etterpå.
Er ikke så lett finne informasjon om hvor mye boligprisene gikk ned under/etter finanskrisen.


Her påstås det 18 prosent.
Mesteparten av fallet kom helt sent i 2008 etter det store kræsjet.
Jeg har tenkt vi kommer til å gå ned minst 20-30% prosent denne gangen, vi kan godt få et skikkelig kræsj når markedet krakker. Men tror også det vil gå ned i noen år nå i stedet for å gå over kjapt slik det gjorde etter finanskrisen. Renten og stimulansen fra EU området og Kina f.eks har svært lite å gå på. Dermed får vi ikke det sinnsyke pushet som reddet boligprisene den gangen
Boblen i Norge er jo også på et mye høyere nå enn den var i 2006-2007. Hvor hardt vi kræsjer spørs på hva slags respons vi får i fra myndighetene. Renten vår ble jo også ganske aggresivt økt samtidig som dette foregikk så det hjalp selvsagt ikke. Nå vil vi også få en renteøkning samtidig som det foregår, men ikke fullt så brutal som forrige gang.

Husk også på at forrige boble i eiendomsmarkedet ble skapt ved å senke renten fra 7 til 6,7 desember 2003 og så videre ned til 1,75 i april 2004 hvor den kun var i litt over et år før det gradvis begynte å gå opp igjen juli 2005. På 3 år gikk det opp fra 2 til 5,75 juli 2008.
Denne gangen vil vi ikke rekke å få nærheten så mange rentehevinger. Samtidig så har vi også hatt en utrolig mye lenger periode med lave renter og boblen er selvsagt derfor mye større.
USAs boble ble også kun blåst opp av noen få år lave renter. 1 år med kutt fra 6,5-1,75, 1 år 1,25 1 år 1,0 og så en økning fra 1,25 til 5,25 på 2 år. Så stoppet det opp før de måtte kutte renter igjen året etter.
Så de hadde altså kun noen få år hvor det faktisk var virkelig lave renter. Nå har omtrent alle hatt 10 år på rad, men enda lavere renter.

Da er det bare å vente på Trump igjen :smiley: Artig å se at markedet får en slik rally som var i dag KUN basert på at USA igjen skal ha samtaler med Kina. Får se hvor de samtalene går. Er ganske heftige tariffer på vei i september om det ikke løser seg.
Men som jeg har sagt kan jeg egentlig ikke se for meg at Trump sier seg fornøyd med en liten seier her. Det er så mye mer på spill en kun en handelsubalanse!! Men det snakkes ikke om i media. Trump og hans administrasjon er derimot veldig klar over alvoret og har en høyere ambisjon enn det folk ser.


:joy:

Wow, Tyrkias aksjemarkedet var jo tydeligvis i super bobletilstand før dette inntraff.
Nesten ned 30% siden januar nå.
Merkelig nok begynte Tyrkia det siste store bullrunnet samtidig som USA(når Trump ble president). Fin avslutning på det globale aksjemarkedet med et vanvittig kjør siden Trump ble president og nå snart et super kræsj verden over.
Markedene henger som regel i hop.

@PepG Vi har en ny trend med raskebiler nå også.
Kalles Tesla!! :joy::sweat_smile::dizzy_face:

2 Likes

Jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten, men her, litt ned på siden, er i hvert fall en statistikk på pris/kvm i Norge tilbake til 2003:
https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk

1 Like

UtIfra desse gikk det rundt 10% på bred basis. Det så slik ut på andre grafer jeg har sett også. 15% i Oslo derimot, litt over det i Bergen. Trondheim/Stavanger i 10% området.

Men at noen fikk noen kjempe gode deals er jo helt sikkert. Selv om folk flest betalte bare litt mindre enn vanlig. Uansett så er jo 10-15% på et år meget brutalt. Nok til at de mest uheldige er under vann.

Synes denne grafen over Oslos boligpriser er spesielt interessant:

.

2 Likes