Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

https://www.ft.com/content/86bc0200-1d53-11e9-b2f7-97e4dbd3580d

Smart dame som vil ta en nærmere titt på det korrupte finansmarkedet i USA.

Nå er det dårlige nyheter fra BoE, markedene i verden går fortsatt i en nedover trend. Hvilke akjser på oslo børs er for bear markets? Jeg tenker bank, forsikring og varer, som europris, sparebank østlandet og dnb. Kanskje orkla? Ser ikke etter aksjetips, men markedstips og aktører på oslo børs i de markedene.

Sjekk ut Hedgeye, ikke norsk børs da dessverre.
De har truffet veldig godt på sine long posisjoner nå i bear market.
Gull, REITS og utilities er nøkkelordene.

Takk! Det skal jeg gjøre.

Jeg satt en short i SPY i går på 272.5 av tre grunner. Vi har steget MYE på kort tid, vi touchet nesten 200 MA på daily i går, og vi ble rejectet av 50 MA på weekly. Som jeg har nevnt tidligere så tror jeg en evt nedgang nå kommer til å være kortvarig. Det kan godt være vi skal opp å røre litt ved 280 nivå før vi skal ned å teste 240 området på nytt, men jeg tror ikke vi skal lenger ned. Dette begrunner jeg med at vi fortsatt har positiv divergens i de større linjene, så jeg venter egentlig et bull marked fra sommeren 2019 frem mot 2022. Flere aksjer jeg følger venter også en teknisk dipp, før en lengre opptur, noe som begrunner påstandene mine. Jeg har bommet før, og kan alltids gjøre det igjen, bare så det er nevnt :slight_smile:

3 Likes

Nå ser det ut til at kina og usa misser deadline om en måned, brexit henger over oss. Jeg har i inntrykk av at business er bra, men man kan ikke vinne over folks frykt for alt det… sjekket hedgeye og det er bare å styre unna old wall i hvertfall!

Et tips; lukk alt som heter e24/hegnar osv, og lær deg å lese chart, så ser du fort hva de smarte pengene gjør:) jeg har ikke tall på hvor mange håpløse artikler disse avisene lirer av seg for å påvirke småsparere, men tro meg, det er mange, og jeg ser det daglig. Alt som blir skrevet om handelskrig er det bare å ignorere. Dette kommer til å løse seg, men ikke før det tekniske samspiller, og det er ikke helt ennå. Tilfeldig at avisene plutselig kommer opp med en haug av negative nyheter rundt handelskrigen akkurat idag, nå som det tekniske skriker nedgang for en periode? neppe

4 Likes

Enig i at det MSM fokuserer på ikke nødvendigvis gir svarene. Stoler ikke på rådene som blir gitt der heller. I tillegg til at jeg også fokuserer på andre temaer enn de gjør. Men man må uansett få med seg det som blir sagt.

Men om du mener du klarer spå så godt med TA, så må du gjerne skrive mer her. Samt sette penger på det. Selvfølgelig kan man til en viss grad.m bruke TA til å se om man er overkjøpt/solgt og se på motstand osv. Så jeg ser at TA kan si at vi nå er ferdig med bounce f. Eks
Men den vil ikke spå krakk.
Hva mener du med at vi nå skal en periode ned, kan du si noe mer håndfast?

Ta en titt på chartet jeg akkurat postet og de jeg har postet tidligere.

Kort oppsummert;
Langsiktig(2-3 år); Fortsatt positiv divergens i kursen, trendlinja fra 2009 er fortsatt intakt, så det er absolutt ingen faretegn ennå. Bryter vi derimot 240 nivå, hvor da også trendlinja vil brytes, så endrer jeg fort mening.

Mellomlang sikt; Vi er under 50MA på weekly chartet og under 200 MA på daily. I 9 av 10 tilfeller så får vi et tilbakeslag her ved første forsøk på brudd opp. Det er derfor jeg satt en short i akkurat dette punktet, men som jeg har planer om å lukke ved 240 nivå(den lange trendlinja fra 2009). Så det jeg sier er at jeg tror vi skal ned og bygge moment, og at de positive nyhetene kommer til å komme på løpende bånd etter et fall de neste ukene.

Kortsiktig: Vi er rimelig extended etter et enormt sprang i januar, og de kortsiktige trendlinjene er i ferd med å brytes en etter en(times - chart). Vi får se hvor lenge den siste linja holder, men får vi en close under 266/267 de neste dagene, så er alt duket for et kortvarig fall. Dette samspiller bra med det fundamentale bildet som skriker usikkerhet frem til 3 mars.

2 Likes

Takk for den! Hadde glemt av det som ble skrevet ovenfor!
Da har du redegjort nok for min del!

Jeg tror jo 2400 vil brytes i år, men kan ikke si helt når jeg tror det vil skje. Tror uansett at toppen er inne nå. Og det blir ned og så sidelengs før det faktisk bryter ned, gjennom forrige bunn.
Det jeg er sikker på er at etter Q1 vil vi ikke kommer tilbake til dagens nivåer. Da snakker vi i hvert fall boble…!

Så om du er konsekvent og da er skikkelig short når vi bryter gjennom, vil TAen ha fungert bra.
Det vanskelige er jo å faktisk gjennomføre det.
Men er man dedikert og følger reglene sine så vil en unngå bli most slik som resten.

Det viktigste jeg vil ha frem i tråden her er jo egentlig bare at folk må ha en plan for når gå over til mer kontanter. Og jeg har anbefalt ta det gradvis nå som risikoen for krakk øker.
Så om man bruker TA eller å fokusere mer på syklusen slik jeg gjør så er det viktigste at man faktisk kommer seg ut før det blir krakk.

Jeg tror også 2400 nivå er et viktig nivå å holde øye på, pga forrige bunn og trendlinja som kommer til å møte kurs der. Det som får meg til å tvile på at vi bryter er indikatorer(nå er jeg i utgangspunktet imot nettopp indikatorer, men jeg bruker de av og til, til å time svakheter i trender). Så jeg personlig ser det som 75% sannsynlig at vi kommer til å ta i mot rundt 2400 for så å sette en siste topp over 3000 en eller annen gang mellom 2019 og 2022. Men vi får se :smile:

Jepp, alt kan skje. Men det viktigste er å i hvert fall komme seg ut om man er heldig nok til å få et skikkelig tidlig varsel.

1 Like

Hva tenker dere om å kjøpe VIX indeksen (gå long volatilitet) for å posisjonere seg til et evt krakk? Ser Nordnet har et bull sertifikat som tracker CBOE VIX indeksen, noen som har erfaringer med den?

Høres ut som «gambling» spør du meg.

1 Like

Hvorfor mener du det? Det er vel bred enighet om at det kan bli ruglete på børsene fremover, synes ikke det å eie volatilitet høres helt fjernt ut da. Nå er riktignok volatilteten noe opp siden i høst da den var på historisk lave nivåer, men det er jo grenser for hvor lite svingninger det kan være i markedet.

Du bør sette deg inn i konseptene contango/backwardation før du begir deg ut på volatilitetsspekulasjon. Mange volatilitetesprodukter er futures-basert og det ligger i de instrumentenes natur at de taper seg i verdi ved “normal” markedsaktivitet(contango).
De er vel generelt ikke ment å skulle holdes lenge.

3 Likes

Vix ETF taper seg over tid, så det skal mye til å sitte på den hele tiden. Men nå er Vix veldig lavt nede i forhold til potensiell usikkerhet ( markedet er også høyt og om/når det går tilbake vil Vix gå opp) og kan risikere en rekyl opp, så kan det være en fin trade. Selvsagt risikerer en da at om bevegelsen ikke skjer, eller det drar seg ut i tid vil man bare tape penger for hver dag.
Det ville vært bedre om en kunne kjøpe opsjoner, men det er vel ikke så lett få tilgang til i Norge om en ikke får spesial behandling :grinning:

Krakk skjer når folk mister tillit til markedet. Så det du gjør når du ber folk forberede seg på krakk er å “helle bensin på bålet”, dvs bidrar til å svekke folks tillit til markedet. Det vil kunne føre til at folk blir mer forsiktige, og at de selger seg ut. Det vil igjen bidra til en svakere børs eller bear marked, men krakk skjer gjerne uventet og utløst av en stor hendelse som fører til at mange samtidig forsøker å rømme aksjemarkedet. Det er mye som ikke ser så bra ut for verdensøkonomien i øyeblikket. Så børsene “nøler”. Men er det sannsynlig at nye problemer dukker opp, eller kan det tenkes at noen av de nåværende finner sin løsning? Brexit skaper stor usikkerhet, men vil Storbritanias uttreden føre til krakk? Neppe. Det kan derimot føre til at engelskmennene kan begynne å forholde seg til en ny situasjon, forhandle nye avtaler osv. Trumps “rasling med sablene” overfor Kina kan komme over i en ny og bedre utvikling. Usikkerheten avtar.
Hvem vet? Men å kalkulere med krakk kan være å la muligheter gå ifra seg. Noen har ropt på krakk i årevis og sittet på sidelinjen uten å få del i børsoppgangen som har vært.
Svært få kan spå om framtiden. Den som lever får se.

2 Likes

Et krakk er vel ikke ordet noe media har brukt, men ressesjon kan vel sies å være et tregt krakk :stuck_out_tongue: Jeg har sjekket ut xact obx etf bear. Det ser veldig lovende ut for et dalende marked og på oslo børs så det bør kunne handles fra en aksjesparekonto. Er det noen med erfaring med dette ETF’et?