Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Jeg ber folk ta ansvar for egen formue, jeg har ikke kraft til å skape noe bearmarket alene. Folk kan ikke bekymre seg for at deres gevinstsikring kan føre til nedgang :sweat_smile:

Jeg tror også at det som vil utløse det skikkelige krakket/bunnen faller ut av markedet ikke er åpenbart enda og vil vise seg i fremtiden. Jeg fokuserer ikke så veldig mye på Brexit og handelsavtaler osv egentlig, det er bare potensielle triggere som kan føre til både opp og nedgang. Nedgangen kommer som følge av syklus, de tilfeldige black swans blir utløst når man får nedgang og rentene har blitt hevet/likviditeten strammes inn. Derfor “spår” jeg at noe sånt vil skje, fordi konkurser og andre drastiske hendelser forekommer oftere i nedgangstider samtidig som renten har blitt hevet.

Kina handelskrigen spår jeg egentlig vil foregå over mye lenger tid, tenker dette er bare starten på en ny type kaldkrig. Men selvsagt kan Trump inngå delvise avtaler for å sikre seg enkle seiere! Men ingen bør tro at dette er noe som vil gå raskt over. Problemet stikker DYPT og er svært vanskelig gjøre noe med. Det er vinn eller forsvinn for USA, Kina vil vokse forbi dem i makt og økonomisk størrelse og det er uakseptabelt. De er derfor presset til å gjøre noe nå mens de kan.

Først og fremst så kalkulerer jeg med nedgang i år. Jeg forventer at vi vil holde oss ovenfor 2100 til høsten, først da kanskje skjer det noe som er så dramatisk vi faller gjennom og starter en større nedgang. Samtidig venter jeg at vi vil falle jevnt og trutt i 2020 også. Så jeg tror egentlig ikke at vi skal ned alt i engang, men at vi vil kanskje se en plass mellom 1800-2100 på slutten av året. Tror ikke dette blir et raskt og brutalt krakk som under finanskrisen, som raskt “løser” seg og går videre opp. Det vil komme ett slag, og så ett slag til osv… Inntil vi er ned 60+% fra peak. Som jeg tror ikke vil skje før et sted i 2021.
Har vel sagt det blir en slags mix av 2000-2002 bearmarket og finanskrisen. Med noen raske heftige nedganger, blandet med en nedover trend pgr elendig vekst over tid/lite tiltak som kan gjøres for å redde oss ut.
2100 området er en solid støtte, så det skal godt gjøres å bryte den, men det vil bare balle på seg fremover med flere dårlige nyheter.
“Dritten” avdekkes når det blir dårlige tider, det skal ufattelig mye til for at det nå skal skje noe overraskende positivt som snur det hele og gir oss ny vekst i flere år.
Trump brukte opp det kruttet for tidlig.

@MindWalker Obx bear ETF er bygd slik som @Flottesen nevner litt lenger oppe her, den taper seg over tid. Så den kan lønne seg kortsiktig ved store bevegelser. Men om det går sidelengs over en periode vil gevinsten forsvinne. Er derfor best brukt som kortsiktig trading, da må man nesten benytte seg av TA eller andre metoder for å time større bevegelser for å kunne klare tjene penger på det.
Personlig bruker jeg salgsopsjoner (puts) og evt Mini Futures da desse ikke taper seg over tid (utenom rentekostnaden), men de kan man bli knocket ut av og dermed tape alt om man bommer, og man kommer over grensen. Mini futures med lav giring har ganske god margin. Men om det skulle bli et sykt rally til over 3000+ S&P så ville jo en da bli most.

Du sier mye klokt som jeg kan slutte meg til. Men ditt syn har ikke endret seg mye siden du startet denne tråden for ett par år siden. Da ventet du krakket innen ett år. Kan det gå nye to år? Jo fler som er forberedt på et krakk, dess mindre sannsynlig er det at det kommer.
Finansguruer (som har hatt rett før) har argumentert for krakk i flere år, men forstår tydeligvis ikke den nye dynamikken i økonomien. For ett par år siden hadde jeg, i likhet med deg, også en dårlig følelse og reduserte mine posisjoner for å være klar for det “uunngåelige”. Det tapte jeg svært mye avkastning på. Nå har vi hatt en korreksjon siden toppen i oktober. Den har jeg fått føle på pungen.
Det er ikke usannsynlig at det bare var begynnelsen. Men jeg sitter med aksjer som ikke fikk være med på oppturen og velger å bli sittende, selvom det kan bli smertefullt. Om selskapene har noe viktig å bidra med og er godt kapitalisert, så vil jo verdiene komme tilbake etter et eventuelt krakk. Og det kan skje fort. Da kan det være bittert å ha solgt seg ut om man blir “løpende etter”.

3 Likes

Jeg har brukt desse årene på å forberede meg. For det er jammen ikke lett å tjene penger på krakk!
Før september 2018 hadde jeg kun testet ut Mini Futures med småsummer, samt kjøpt noen gullaksjer. Men var mesteparten i kontanter likevel. Solgte gullaksjene med tap og gikk all inn i salgosopsjoner i september. Under 1% fra peak på svensk børs og rundt samme tid USA peaket.
Dvs selv om jeg har “spådd” krakk,har jeg egentlig bare forberedt meg, men ikke gjort noe enda. Så jeg har jo ikke gjort som mange andre å tapt penger i åresvis. Selvsagt har jeg gått glipp av gevinst ved å ikke delta i aksjemarkedet.
Jeg innrømmer jo at jeg ikke er “perfekt” selv om timingen min med å gå inn short var helt herlig. Hadde jeg vært enda bedre, som Hedgeye, hadde jeg vært skikkelig long og så snudd!
Men jeg er ikke så selvsikker at jeg tror jeg klarer dette helt perfekt.
Ettet Trump ble valgt så var jo det et fint tidspunkt å være long på, men å være med på en boble er risikabelt, spesielt i dagens politiske klima der en aldri vet hva som plutselig dukker opp. Så ettersom jeg viste at klokken tikket, valgte jeg å heller være ekstra aggressiv på short siden når tiden var inne, samt gå ekstra hardt longt når det faktisk har kræsjet, i stedet for å forsøke vær med på de siste 10-20% som kunne (og faktisk kom). Nå er vi vel rundt 10% over nivået på tidspunktet jeg startet tråden her på og begynte forberedelsene på. Og vi har vært under det nivået i desember.

Jeg vil påstå at vi har vært i en korreksjon fra desember 24 til nå, dvs korreksjon i et bear market. Ikke omvendt :slight_smile:
Tiden vil vise om dette er et bearmarket eller ikke.

Korreksjonen var for ett år siden i begynnelsen av 2018. Det var et forvarsel. Nå ser det ut til at man faktisk har fått enda en god mulighet til å komme seg ut etter det skremmende varselet vi fikk i Q4 2018.

Skjønner det er vanskelig sitte med tap, spesielt å faktisk realisere det. Måtte gjøre det med gullaksjene mine, selv om det ikke var store summer så var jo det kjedelig.
Noen gode selskaper bouncer selvsagt mye raskere tilbake, og noen få går opp.
Men generelt så vil de fleste gå ned og slite i flere år fremover. Så da ser jeg ikke poenget med å sitte med “tapere”, go with the flow i stedet.
Man skal selvsagt ikke gå med vinden og bytte strategi hele tiden, men når man har tapere uten noen utsikter til å snu seg er det bedre å skifte til noe som vinner og har bedre utsikter.
Evt komme seg “ut av veien” for toget som nå kommer kjørende mot oss :bullettrain_front:

Det kan selvsagt være dumt å komme “løpende etter”, men det er forskjell på de som kommer løpende etter januar rallyet nå og som vil bli slaktet når det snur ned igjen. Og de som kom inn i begynnelsen av 2009 eller slutten av 2002 når det verste var unnagjort. Vi har ikke komt til det tidpsunktet, vi er så sent i syklusen at man blir ikke løpende lenge. Vi trenger en solid resett først, dermed kan man løpe etter og så bli sittende mens det vokser år etter år igjen.
Om man går utfra indeks kan man fra toppen måtte sitte i 5-10+ år før man er tilbake på nivået om kræsjet blir skikkelig heftig.
Hadde man derimot vært ute for å så kjøpt seg inn, ville man fått avkastning i desse årene. I stedet for å bare ta igjen det tapte, år etter år.

Studer de tidligere kræsjene, forsøk å “kjenn” på smerten ved å sitte i indeks/ulike aksjer som går ned og forblir nede lenge…! Det er en fin måte få motivasjon til å ikke bli med hele veien.
Timing av markedet er vanskelig, men dette er ikke 2013,14,15 osv… Kruttet er brukt opp og alt slakker ned. Nedtellingen er i gang .

1 Like
1 Like

Hoho må nesten skryte litt nå. Jævlig deilig sitte med salgsopsjoner når dette her kommer ut. To helt fantastiske dager … :heart_eyes::pray:

Vanskelige nå blir å spå hvor langt det faktisk går før det snur.
Som nevnt tidligere i tråden når jeg har snakket om desse, så er jo selskapet egentlig veldig lønnsomt og har et utrolig bra utbytte. Så man må jo nesten håpe på at de reverserer utbyttet og dermed ødelegger for kursen. For ellers er det en solid aksje
:sweat_smile: Danske Bank ser ut til å holde på utbytte, men har kuttet ut buy backs.
Men så vedder jo jeg også i mot banken pgr makro, nedgang i boligpriser i Sverige osv. Så regner jo med den generelle trenden nedover på bankene vil også hjelpe til.
Men nå er faktisk kursen ganske lav! Gikk fra en viktig støtte igår, til svært nærme en annen idag. Er jo ingen ekspert på teknisk analyse, men slik jeg ser aksjen så er det stort hulrom under dagens nivå om det faller videre.

1 Like

Rimelig drøye bevegelser siste to dager!

1 Like

Hvilke salgs opsjoner sitter du med? Kan du ta en skjerm dump.

Desse har utgang i desember 2019. Jeg kjøpte de vel i oktober. Nå har jeg 146-260% avkastning.
Videre er det selvsagt vanskeligere spå. Men pgr rimelig inngang er det lettere for meg å holde ut og håpe på mer.
Vurderer å ta gevinst å kjøpe mer opsjoner på OMXS30. Men dette vet man liksom ikke hvor det ender :joy:

Edit:
Takk for TAen, der ser man hva jeg mener. Utfra grafen er det liksom mulig for et fritt fall, men selvsagt vil jo det fundamentale sannsynligvis være sterkt nok til at det ikke vil skje.
Men tror rundt 20% av inntektene til Swedbank kommer fra Baltikum. Så om de blir kastet ut/trekker seg slik som Danske bank.
Ds snakker vi :ok_hand:

3 Likes
5 Likes

Bare å begynne å bygge bunkers mao! :stuck_out_tongue:

Et det bankene, som atter igjen, skal utløse det neste krakket eller krisen?

Tror det vipper mye på presidentvalget neste år. Dersom Trump taper så blir det krakk. Da overtar galehuset styringen.

Nei jeg tror ikke bankene vil utløse krisen.
DB er jo selvsagt en bank som kan faktisk forårsake svært mye skade da. Om det går skikkelig gale/under. DB har også blitt kåret til den mest systemisk viktige banken, så at det vil gi andre problemer er ikke det tvil om. Likevel så vil jeg ikke si at det blir utløseren eller det vi vil sitte igjen med som hovedproblemet etter den neste krisen.
Jeg tror jo de vil få problemer pgr derivater og andre lignende komplekse greier som myndighetene ikke klarer skjønne seg godt nok på. Men siden jeg heller ikke kan si nøyaktig hvordan sånt vil utspille seg, vet jeg ikke om det er nok til å gjenskape en GFC type panikk.

Ser man mer overordnet så ser man at nedgangen nå er anerledes enn sist. Husholdningene nå er tregere ute med å reagere, kanskje i stor grad fordi husprisene de fleste steder i USA har holdt seg oppe. Pluss mange er kanskje mer hjernevasket nå enn før :joy:
Sist startet fallet i huspriser lenge før, og var en veldig viktig grunn til at økonomien avtok, men også at bankene kom i trøbbel.
Nå er det ikke en like generell boligboble i USA. Noen steder er det ekstremt igjen, men mange steder har det såvidt skjedd noe. Det blir derfor ikke like kraftig nedgang i prisene/husholdningenes økonomi lver hele landet.

Nedgangen har allerede startet i utbyggingen osv, aktiviteten der har klart avtatt, så man er jo på vei mot nedgang. Det vil jo påvirke GDP/arbeidsledighet. Men sist gang var jo det helt utrolig.

Jeg har vel spekulert i at non-banks kan gi problemer da de har i svært stor grad overtatt utlån til dårlige kunder fra bankene. Men i mange tilfeller garanterer USA for lånene nå :scream: så de skal jo egentlig gå bra med desse.

Median EK er ikke noe særlig høyt. Og jeg har tidligere vist til at det er svært mange av de mer risikable kundene som gjennom staten får mulighet til å kun ha 0-5% EK. Så at andelen slike har blitt høyere gir jo selvsagt en risiko for krise for mange. Men det er ikke snakk om samme utbredelse som sist, da var det bredt over mer overpriset, “alle” hadde refinansiert og cashet ut langt over reel verdi(det har økt nå, men ikke nær der sammen). Men kanskje verst av alt var at de gikk på lure trikset med er par år fast lav rente, før det ble flytende langt høyere :joy: Det skapte en koordinert nedgang som ikke var mulig gjøre noe med.
Nå har vi allerede makset ut renten og utlånsrentene har sunket betydelig som følge av de lange rentene har falt. Til forskjell fra nordmenn som baserer seg på flytende renter, vil de fleste i USA ha fastrente. Som nå har gått ned masse. Likevel har ikke markedet tatt seg opp, som selvsagt er urovekkende.

1 Like

6 Likes

Det meldes fra twitter at nå er absolutt alle kommet seg på markedet og det er nå på tide å sette trailing stops på alle posisjoner og se seg om etter nytt tidsfordriv.

1 Like

:joy:
Kanskje er dette signalet jeg trenger for å gå inn med andre runden av gambling pengene :joy:
Har spart i ett halvår nå og ventet på ny inngang. Opsjoner er nå tilgjengelig for juni 2020 på OMXS. Synd de ikke har lenger varighet :cry:
Håper jo på å kunne vente litt til og få bedre inngang fra høyere nivåer, har jo vært mulighet for break out opp på svensk børs også fra ATH samme som i USA. Men vet ikke helt om det vil skje.
Momentum er kanskje borte nå og muligens vil pengene flyttes fra EU til USA igjen om f. Eks S&P skikkelig bryter 3000.
Ifjor prøvde jo jeg å gamble på et scenario hvor faktisk FED fortsatte å heve renten til markedet krakket å ikke klarte redde det igjen. Nå ser det ut som det blir som “normalt” hvor det tar tid etter peak i renten mens man venter på effekten i økonomien. Dvs som med inversjon i rentekurvene, det tar tid fra signalet er gitt til resesjonen faktisk inntreffer.
Vi venter derfor på “the steepener” dvs når korte renter faktisk blir lavere i forhold til de høye. Dvs når de kuttet renter og vi ser spreaden gå ut igjen. Da er man historisk har vært skikkelig nærme resesjon. Dvs kutt etter invertering og det går andre veien drastisk. For det kan jo være invertert og lavt lenge. Nå ser vi også at det har vedvart lenge og signalet blir derfor stadig sterkere.

Jeg holder jo en knapp på at det i tiden rundt første rentekutt peakes. Men om det blir nå før eller om det blir en liten rally etter er vanskelig å si. Har jo med forhåpningene å gjøre, de ble svekket. Nå er de tilbake, noe som jeg tror betyr de vil bli skuffet av FED omtrent uansett.
De vil jo ikke gi markedet 100% det de vil ha med engang, dvs at rentebanen vil nok kanskje ikke signalisere så mange kutt de håper på.
Jeg tror jo at FED skal ned til 0 rimelig kjapt, men forsøke være konservative påveien dit. Dvs markedet må nesten tvinge de til å gi etter.
EU/Kina osv fortsetter jo å gå nedover, noe som selvsagt påvirker økonomien. Slik at man reelt burde kutte renten. Men det forsvarer jo ikke nødvendigvis et skikkelig panikk kutt til 0 slik markedet håper på.
Powell og FED er jo klare på at om de faktisk står ovenfor en skikkelig nedtur, vil de forsøke være frempå og aggressive. For å unngå at forventingene til inflasjon rekker å falle. Spesielt nå pgr de vet de har litt krutt og derfor må de være tidlig ute. Dette vet jo markedet, derfor tror man at de nå vil være smarte og ta grep med engang. Problemet er jo at de ikke ser store nok problemer, pluss det er virkelig jævlig å måtte tømme kruttet så tidlig. De vet jo at det er en risiko for at de ved å kutte tidlig skaper latterlige finansielle ubalanser/bobler som kræsjer og fullstendig ødelegger mulighetene for å opprettholde inflasjon. Fordi det da er sterkr krefter nedover, samtidig som de har svært lite virkemidler igjen.

Er ikke ferdig å høre på Powells utspørring fra kongressen enda, men han sa jo at QE neste gang også betyr statsobligasjoner. Jeg forventer jo selskapsobligasjoner, men de vil nok ikke innrømme det før kniven er på strupen.

Lange renter er allerede skikkelig lave, kvantitative lettelser har derfor begrenset effekt ved at det ikke er mange poengene de klarer få ned. Før finanskrisen var 10 åringen 5+(gikk gradvis nedover selvsagt etterhvert som flukten til safety pågikk) nå er den snart under 2.

Dette problemet er selvsagt verst i EU og Japan.

Av en eller annen merkelig grunn uttalte Powell igjen at de kuttet renten så lavt de kunne, dvs 0. Blir en vanskelig balanse gang nå, mellom å beskytte bankene. Eller å la renten bli negativ og støtte oppunder resten.
Husker ikke om jeg postet det i denne tråden, men den svenske riksbanken har jo tatt ledelsen og sagt at de er villige til å kutte ut til minus 1,5% neste gang. Så jeg gjetter jo resten av EU gjengen følger med. Men så lurer man jo på, om det er vits, hvorfor har Japan da ikke gått videre ned? De har jo egentlig ikke kuttet videre etter de nådde deres bunn på -0, 1%. Men fokusert på andre kvantitative lettelser… Dvs ikke fokus på renten, siden den er allerede så lav det går an omtrent, men rett og slett kjøpt aksjer :joy: Aner jp ikke om noen av de andre sentralbankene vil begynne med noe så idiotisk, men det er absolutt en mulighet.
Sveitserne er vel de eneste andre som gjør det. Er jo egentlig helt genialt, de har ordnet seg sin egen versjon av oljefondet. Bare med trykte penger!

Beklager om det er skrivefeiler/rotete har skrevet dette mens jeg holder på med en rolig gåtur på møllen. Når jeg ikke er på PC blir det ikke lett holde oversikt.
Nå skal jeg høre resten av Powells høring :ok_hand:t3:

1 Like

En ting er og bette på en finanskrise. En annen ting er og faktisk jobbe for total kollaps.

1 Like

Har problemer med å komm einn på siden…

Men ikke rart de taper penger. Eksponert mot sikre obligasjoner (negative renter) og står utenfor aksjemarkedet i påvente av det store fæle krakket skal komme :stuck_out_tongue: