Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Grunnen er vel at 2018 var en ganske ræva år for mange da avslutningen ble brutal. Stigende renter i 2018 førte jo til nedgang i verdien på obligasjoner. Samtidig så falt aksjepriser osv helt på slutten.
Artikkelen tar jo for seg 2018, så bouncen etterpå hadde ikke kommet seg så langt enda per 31.12. Pluss totalt sett så var jo det et sterkt år frem til kræsjet i Q4 så amerikanerne kom ikke så gale ut av det.

" One of the steepest drops came in Greater China, including Hong Kong and the Asia-Pacific region. Private wealth dropped 4% in Hong Kong to $319.8 billion last year, according to the report, which pinned it on the months of anti-government protests that have rocked the Chinese-ruled city. The net worth of China’s richest dropped 12.8%, which took dozens off of the billionaires list.

The Americas bucked the trend, however, largely thanks to tech entrepreneurs, whose wealth rose 3.4% last year to $1.3 trillion. The wealth of billionaires in the Americas inched up 0.1% (good news for the likes of Amazon’s AMZN, -0.29% Jeff Bezos, Microsoft [MSFT, +0.42% Mark Zuckerberg), and the net number of billionaires increased by 4.8% to hit 749 by the end of 2018."

Det ser ut til at de rike gikk omtrent i 0 +pluss antallet økte, mens i Kina og sikkert flere andre EM så gikk det verre. Sånn det er nå så går jo flere land mye verre enn USA! Spesielt da EM land som går dårligere som følge av svakere vekst og en sterk dollar f.eks

Amerikanerne er ikke særlig eksponert mot sikre obligasjoner med negative yields, så de har frem til nå bare tjent og tjent da desse har falt jevnt og trutt. Faktisk så har man kunne tjent mer penger på lange renter enn aksjer. Spesielt siden det er enkelt for de rike å gire opp/bruke derivater.
Man blir ikke plutselig ikke lenger milliardær om man har pengene utenfor aksjemarkedet heller =) Så er nok ikke de som “venter på krakket” som vil havne i overskriftene som de som plutselig ikke lenger er milliardærer og har tapt formue.
Hvor mange det gjelder som har mye cash vet jeg ikke, det er nok endel smartinger som har cash, slik det alltid er.
Det er i hvert fall ikke tvil i at aksje tilbakekjøp står for en enorm andel av kjøpingen av aksjer, mens mange av de rike selger samtidig. At tilbakekjøp har vært viktigst har foregått lenge, men ting tyder på at insider selging osv har økt siste tiden.


https://www.zerohedge.com/markets/world-has-gone-mad-albert-edwards-shows-how-trickle-down-qe-works-one-chart chart fra denne artikkelen

Her er forresten en annen fin krakknisse artikkel jeg leste i går:

Vanskelig å si hvor lenge tilbakekjøp toget kan holde på, men jeg gjetter jo at en resesjon vil gjøre det vanskelig. Siden da blir det vanskeligere få gratis finansiering og mange vil bli nedgradert.

GS påstår vel at det allerede nå har slakket av og at det ikke blir så mye som vi trodde det skulle bli. Det har jo vært snakk om 1 trillion $. Så om det istedenfor blir 710 mrd$ så blir jo det en drastisk forskjell. Men det er ikke sikkert de får rett, kanskje gunner de på med mer buybacks likevel. Før eller siden derimot regner jeg med de vil måtte være forsiktige og tenke mer på selskapets overlevelse/funksjon enn bare aksjeprisen. Og da baller det på seg, men hittil har de kunnet kjøre på videre med easy money og buyback.

1 Like

Hvordan gikk det med opsjonene dine? Tjente du noe penger?

Blandede resultater, fikk enorm avkastning på Swedbank opsjonene og tok gevinst der, men OMXS har jo absolutt ikke gått den veien jeg håpte hehe :smiley:
Jeg kjøpte jo i fjor høst på peaken da og håpte det var det rette tidspunktet, men det var jo det åpenbart ikke. Skulle selvsagt i hindsight tatt gevinst 24 des. Så i 2019 har jeg vært mer avventende da det ikke så ut til å bli en sånn sjokkerende brå nedgang som kom når ingen forventet det. Det ser rett og slett ut som det blir som tidligere, hvor man får inversjon, ikke mye skjer mens det er invertert, ser at det steepener og så begynner morroa etterhvert. Så når en ser arbeidsledigheten tikker opp aldri så lite,(0,3% f.eks i USA) så er sjansen stor for at resesjonen er i gang.
Jeg er jo kontrær av meg og tenker om man skal kunne tjene syke penger på opsjoner så må jo det være noe veldig uventet/nytt som skal skje, så jeg trodde jo at vi ville få en raskere overgang til resesjon/krakk enn tidligere siden det måtte jo være annerledes enn ekspertene sa! :smiley: Så siden de spådde resesjon i 2020/2021 så måtte jo krakket/resesjon komme mye tidligere. Nå er det vel heldigvis ikke lenger så mange som er påståelig på resesjon neste år osv som de var i 2019, men det blir jo mulig nå for desse idiotene å se tilbake å fått rett :laughing: I 2019 sa liksom undersøkelsene at de fleste CFOer i USA trodde på resesjon i 2020+ osv, så det frustrerte jo meg at “flertallet” kunne få rett??

Så siden jeg liker å tenke kontrært har jo jeg derfor tenkt at om de da sier resesjon nå også, så kan jo det enten IKKE komme en resesjon, eller det må bli langt verre og lengre enn de spår. Så jeg gambler jo derfor heller på det siste. Ekspertene kan vel f.eks spå 30% kræsj i aksjer og mild resesjon i 1 år. Mens jeg tror på langt sterkere kræsj og at det vil vare i litt lengre tid, men aksjemarkedet kan jo alltids ta ut alt på kort tid om det går for langt tidlig, men nedgangsperiodene økonomisk tenker jeg vil vare noen år. Spesielt da siden vi ikke har noe som klarer å faktisk raskt og kraftig stimulere økonomien. Flere steder har så lav arbeidsledighet nå at fallhøyden er desto større når det først snur.

Oppdaget nylig det endelig har kommet ut opsjoner for 12.2020 med gode priser nå som volatiliteten er lav igjen. Så nå er jeg på interessert i å gi det et nytt forsøk. Etter den første puljen med penger jeg gamblet med i fjor så har jeg bare hovedsaklig spart opp mer kontanter til neste runde. Så håper å benytte meg av det om ikke så lenge.
Frister jo å spekulere mot OBX også, men foreløpig så tror jeg Saudi Arabia vil kunne holde oppe oljeprisen frem mot noteringen av Aramco! Pluss opsjoner har ikke så lang varighet enda. Så først etter den er i orden tror jeg det kan bli mer skummelt. Oljen kan jo krakke om det faktisk blir frykt for reel resesjon osv da. Evt Trump slakker på sanksjoner mot Iran/Venezuela eller Libya kommer mer på banen. Det er jo det verste som kan skje for oss egentlig. Men oljen ser ut til å ha stabilisert seg greit, men ikke spesielt høyt om man tenker over hvor høy optimismen burde være sett utifra aksjemarkedet, der er jo det ATH i USA f.eks. Så om det evt korrigerer/går ned så vil jo sikkert oljen følge med også.
Oljen og dermed OBX er jo sånn som kan gå begge veier når det blir global uro, det skal jo liksom ned når etterspørsel/vekst går ned, men uroen skaper også en kaos og dermed mer risikopremium på prisen. Det tullet som Iran har drevet med f.eks har jo fått opp prisen endel i perioder, ser vel ikke ut foreløpig som det blir noen løsning med det første med Iran heller. Men det er jo egentlig et Black Swan event omtrent for Norge. Oljen ned 10$ (vill gjetting) på et øyeblikk om de fikk gått i full produksjon igjen. Så Norge har jammen det flaks Venezuela, Libya og Iran er “nede for telling”.

Det er forresten en annen mulighet hvor en kan klare spekulere i en slags resesjon, men vinne selv om aksjemarkedet ikke går ned. For om det faktisk er slik at de ved å kutte masse i rentene og printe penger klarer å holde aksjemarkedet oppe, så kan en heller spekulere i derivater på statsobligasjoner slik at en tjener på nedgang i renter. Jeg har forsøkt å finne ut hvordan få til futures på Eurodollar, men vet ikke om det er mulig som norsk retail investor. Saxo bank har kanskje muligheten, men er usikker på om det blir den traden jeg ønsker. Men da kan en altså få mulighet for mangedobling på å vedde på rentekutt hos FED, slik at en kan tjene mye selv om aksjer ikke går ned. For det sier jo seg selv og det har jo jeg vært veldig klar på, at det er super risky å vedde imot aksjemarkedet når sentralbankene tilsynelatende vil gjøre ALT for å holde det oppe, pluss vi nå har Trump… :smiley:
Powell lurte meg i fjor når han snakket om autopilot på QT og at de skulle kutte mye mer i 2019. Han var jo skikkelig haukete i desember til og med etter det hadde kræsjet i hele Q4. Så da trodde jeg at han faktisk ikke ville gjøre “whatever it takes” for å please aksjemarkedet. Men han klarte å gjøre akkurat nok for å tilfredsstille aksjemarkedet, fremdeles forsøker jo han å holde igjen så godt han kan. Så det blir spennende å se hvordan han oppfører seg når det blir ekte resesjon og ikke bare markedet som skriker. Han ønsker jo å dra dette ut i tid og forsøke late som at ting er bedre enn de er. De kunne absolutt hatt en mye mer duete leder, Powell er ikke den verste der. Han er ingen Men FED vet jo at om aksjemarkedet går ned så gjør økonomien det også, det er jo endel av hvordan de måler “financial conditions”. Hele poenget med QE var jo å få folk til å “føle seg rikere” og dermed stimulere økonomien. Ganske sykt konsept å skulle få opp inflasjon med å gjøre de rike, rikere og så la de bruke mer penger :sweat_smile: (Google Wealth Effect om man lurer på tanken bak dette).

Når vi først er inne i krakktråden så må jo jeg påpeke at valget neste år vil ha drastisk effekt på aksjemarkedet da 2 av top 3 er rett og slett destruktive mot de rike. Sanders og Warren har mange forslag som vil skape en vanvittig panikk og flykt av penger i USA, men først og fremst gjelder det selvsagt alle de ulike skattene. Super høy formue skatt (2-8%), mye høyere skatt på kapitalinntekter og generelt høye inntekter, arveskatt (77% Sanders, Warren pittelitt lavere).
En riking med høy inntekt vil raskt få 60% i bare inntektsskatt når de slenger på en ekstra 10% straffeskatt nå, spesielt siden de rike ofte bor i stater med høy skatt ifra delstaten, som Trump gjore man ikke får trekke fra på skatten lenger. Så om de da i tillegg er milliardærer så må de ut med 5-8% med Sanders ( 2-4% for de som ikke er dollar milliardær :smiley:) Warren hadde i utgangspunktet 3% for de som var det, men ettersom hun har lovd at hennes Medicare for All ikke skal gjøre at middelklassen skal betale høyere skatt, så slengte hun ALT på de rike. Så nå blir det 6% formueskatt for de som er dollarmilliardær. Hun sier at siden man kan forvente å tjene mer enn det på aksjemarkedet så er det ikke synd i deg… :open_mouth:
Så med 6% har man mistet omtrent halve formuen sin på litt over 10 år. Men i realiteten blir jo det langt mer, når man legger i hop de andre skattene + verdifallet som automatisk vil skje som følge av dette. Det må derfor enkelt og greit sees på som en krig mot “de rike”, og Warren ønsker gi staten pengene slik de kan fordeles. Men om hun gjør de rike så mye fattigere som hun vil gjøre, så vil jo USA bli et mye likere samfunn med mindre forskjeller, så det vil hun da kunne skryte av å ha oppnådd.

Warren vil i tillegg skattlegge gevinster som er urealiserte, det vil da egentlig si at du må skatte om formuen din stiger, selv om du ikke har solgt noe. Så det sier seg selv det vil føre til drastiske endringer. I tillegg blir det også en ny skatt på 0,1% for hver eneste kjøp og salg av aksjer, obligasjoner og derivater. Som ytterligere vil tørke inn likviditeten.
Så om man da forsøker å være smart å flytte ut av landet med selskapet sitt, så vil Warren tvinge deg til å betale minimum 35% i skatt uansett. Man kan bare tenke seg hvor hardt dette vil slå ut på de som idag unndrar skatt ved å være i skatteparadiser osv… Da tenker jeg ikke på bare på noen shady aktører som gjemmer seg bak skallselskaper i små øyer, men f.eks et så stort selskap som Apple i Irland…
Og alle de rike vil hvert eneste år måtte bli fullstendig ettersøkt av IRS, altså vi snakker FULL kontroll. Det blir plutselig den nye normalen. Man kan bare tenke seg hvor ubehaglig og stressende noe sånt er.
Så foreløpig ser det veldig ut som at noen såpass ekstreme kandidater vil kunne vinne. Da de representerer 40%+ de to alene, og Warren ser sterkere og sterkere ut, mens de fleste andre på toppen ser ut til å slite.
Så om aksjemarkedet må begynne prise inn at sjansen er stor for at noen såpass crazy blir president, så vil det bety grei korreksjon nedover helt alene.
Dette er jo bare det mest spesifikt rettet mot økonomien/skatt, for ikke å snakke om å forby privat helseforsikring og egentlig nasjonalisere hele helsesektoren. Warren f.eks vil jo automatisk kreve 70% lavere priser på medisiner o.l og tvinge selskapene til å selge det billigere til USA enn de gjør til andre land. Akkurat nå så tjener jo alle pengene sine i USA, men det blir bråslutt med noen av de to med makten.

Dette er kanskje ikke så kjent så jeg tar med utdrag “Warren assumes that the federal government, through a variety of policy mechanisms, could drive down those costs much further, paying 30 percent less than Medicare now does for generic drugs and 70 percent less for name-brand.” https://www.theatlantic.com/politics/archive/2019/11/warren-medicare-all-taxes/601315/

Fin oppsummering om skattene her.

Jeg har vært inne på Warren grupper for å se om de skjønner konsekvensene av forslagene, men det ser ikke ut som mange faktisk forstår alvoret. De fleste klarer jo ikke tenke så langt, og som jeg har spådd lenge her i denne tråden, så er folk så RASENDE på de rike og lider allerede så fryktelig selv at de gir seg faen uansett.
Det er problemet med å la ulikhet gå så langt, det slår etterhvert tilbake. Det går jo i sykluser det også.

9 Likes

Kan noen si litt mer om selskap som gjør tilbakekjøp av aksjer og hvorfor de gjør dette?

Har lenge følt at dette med buybacks høres shady ut, uten at jeg egentlig har belegg for å kunne si noe om saken.

Her er et scenario:
Styret for selskap X iverksetter program for tilbakekjøp av aksjer. Deretter bestemmer et medlem i styre seg for å selge sine aksjer i markedet. I teorien kan vel kjøper være selskapet, og at styremedlemmet i prinsipp selger til “seg selv”? :stuck_out_tongue:

Hvis selskapet mener prisingen er riktig gir de utbytte.
Hvis de mener prisingen er for lav bruker de heller pengene til å kjøpe egne aksjer.

Og min erfaring er at tilbakekjøp er bare tull. De burde ha bedre ting å bruke kapitalen på.

2 Likes

Nettopp, de finner ikke gode nok investeringsmuligheter for kapitalen. Noe som over tid vil kunne redusere vekst og konkurransefortrinn.

Det samme kan sies om utbytter altså?
Og i teorien er det jo riktig. Utbytte bør jo ikke betales om man feks har 25% avkastning på egenkapital og/eller investeringer.

Kommentaren var satt litt på spissen, men poenget var at det ikke er utelukkende positivt med tilbakekjøp. Og som bamse sier, er selskapet underpriset, så kan det jo faktisk være smart å kjøpe egne aksjer.

Hvorvidt det er lurt/lønnsomt for hvert enkelt selskap er jo en ting. Problemet nå er at det er blitt en systemisk risiko. Siden det et så enormt utbredt at markedet har blitt avhengig av det. Når inntjening går ned og det blir resesjon så forsvinner jo plutselig den største kjøperen av aksjer. Da blir likviditeten dårligere.
Det er også slik nå at banker er mer eller mindre ute av bildet når det kommer til trading, så vi har ingen market makere som vil kunne kjøpe når ingen andre vil. Fondene/etf vil jo ikke gjøre det… de vil jo måtte selge. Dvs de passive, som nå har enormt mye mer å si enn tidligere. Nå er det ikke så mange hedge fund igjen som kommer til å kjøpe ting når det billig. Derfor blir det i mange tilfeller FOR billig, siden man rett og slett ikke finner nok kjøpere.
Likviditet blir nok et kjempe problem denne gangen. Man kan liksom gi penger til banker å håpe de vil hjelpe til. Men nå er bankene ute av spillet, så hvordan skal man da tvinge likviditet inn i systemet? Gi penger til hedgefund?:rofl: FED kjøper vel kanskje ETFer selv slik Japan gjør da.
Spesielt blir nok det verst for de som handler i selskapsobligasjoner, de handles også i ETFer. Så hvordan de skal kunne finne kjøpere nok om mange skal ut på samme tid blir spennende å se. Obligasjoner er jo notorisk illikvide, men med ETF så blir det plutselig veldig enkelt. Så gjenstår det å se hvordan de holder seg når det blir trangt i døren på vei ut.

Litt av problemet mitt når det kommer til Buybacks er at når dårlige tider kommer så har plutselig ikke selskapet cash lenger. Evt mindre mulighet til å låne, siden mange faktisk låner for å drive Buybacks. CEOene og ledelsen i selskapet gir dessverre ofte faen i langsiktig suksess. De vet de ikke vil være der for alltid, så da er det bedre gjøre kursen så høy som mulig mens de er der. Selv om det går på bekostning av langsiktig stabilitet. Utskifting av CEO har vel ikke vært høyere enn der er nå. De sparkes eller sier opp i rekordfart. Desto mer incentiv til å tenke på egen gevinst.

I USA er det utrolig fordelaktig mtp skatt så det er jo en god grunn til heller tilbakekjøp enn uttbytte .

Vel, når Warren tvinger tolk til å betale skatt på urealisert gevinst så forsvinner nok mye av motivasjonen :sweat_smile:

1 Like

Merkelig at ikke flere diskuterer her, men samtidig ikke så merkelig da det hele er ganske rett frem.
Tror jeg og Red Energy har brukt mange like kilder.

Jeg er all-in i kryptovaluta og edle metaller. Hyperinflasjon kommer til å sende dollaren i grava og dra meg seg hele finansverden. Til mer de nå pusher på for å øke inflasjonen til mer tilbakeholdne blir folket. Til slutt vil tilliten til dollaren forsvinne, “velocity” går opp og boom.

Rentene kommer til å settes ned til 0% eller lavere i årets første halvår, samtidig får vi full oppstart av QE4. Ikke lenge etter når dette ikke får ønsket vekst mister man troen på dollaren og man får en dollarflukt.

FED vil derimot kjøpe seg inn på aksjemarkedet i H2 2020 slik som japans sentralbank har gjort i en årrekke. Dette er worst-case for meg. Så nummen markedet har blitt på FED’s stadige tilstedeværelse gjør dessverre at dette fint kunne gått relativt rolig for seg tenker jeg. Det er som at hele finansmarkedet konstant blir leiet i hånden. Med et slikt scenario har jeg ingen anelse hvor lenge man kan holde en krise unna, men tipper mange år. Det som kan sette en stopper er derimot om andre land ikke klarer å holde veksten gående og dominobrikkene faller.

Planen blir uansett å laste opp med mer krypto og metaller til jeg er fornøyd og deretter investere litt i aksjemarkedet dersom markedet aksepterer FED på kjøpersiden på børsen. Noen blir veldig skeptiske og motsatt ser man nok de som drar frem champisen når nyheten kommer ut.

Situasjonen mellom USA og Iran/Irak/Nord Korea osv. er jo en fin distraksjon i mellomtiden fra Trump’s feilslåtte skattekutt.
Hva tenker dere om spådommene mine? :slight_smile:

2 Likes

En måte å tjene penger på “krakk” eller resesjon selv om det skulle vise seg at FED presterer å holde oppe markedet er å kjøre girede investeringer i obligasjoner. Futures feks eller i eurodollar.
Har ikke vært så flink til å lese på dette i det siste, men tror jeg skal kunne gjøre det gjennom IG markets, evt Saxo bank.
Foreløpig er inflasjon påvei opp midlertidig, derfor er også rentene forholdsvis stabile. Vet ikke helt når FED igjen kutter renten eller offisielt starter QE4, men det blir vel ikke så mange månedene igjen.
Husk da også på at da vil yield curve igjen steepene som er det viktigste tegnet (dersom det først har vært inversjon) på at resesjon er i gang eller snart igang.

Jeg tror fremdeles ikke at dollar vil svikte de nærmeste årene, men det er jo et endescenario som vi nærmer oss… de vil jo printe mer og mer, helt til tilliten er borte. Men vi vil bli ENDA mer overrasket over hvor langt de kan dra den strikken.
Foreløpig holder dollaren seg greit, fikk ikke til å bryte ut opp slik jeg håpte (ville raskt skapt global resesjon). Men den er fremdeles veldig sterk, spesielt sett fra den som er trade weigthed.

Andre konkurrerende valutaer er minst like shit, så det er ikke mulig bytte den ut så enkelt. Så lenge all handel foregår i dollar så vil det holde seg.

Spesielt nå i dårlige tider ser vi at den bare styrker seg, jeg forventer enda mer når mer uro kommer. Det vi har sett til nå er jo bare forsmaken av resesjon. Likevel er dollaren skyhøy.
EM vil fortsette å slite pgr dollarens styrke.
Som nevnt før vil jeg gå long EM etter krakk da jeg forventer dollaren vil svekke seg over tid igjen når det roer seg ned og de printer som tullinger.
Foreløpig så er det ikke gøy med gjeld denominert i dollar med lokal valuta som inntekt. Regner med mange i EM vil fortsette å slite en god stund til.

1 Like

Jeg frykter også et krakk og resesjon som følge av at ubalansen og gjelda knapt har vært større historisk og at særlig det amerikanske budsjettunderskuddet vokser så fort.

Men det kan ta ti år før det smeller. Og jeg tror det smeller først i Kina eller Italia.

Den amerikanske økonomien er fortsatt den mest dynamiske med unike FANG-selskaper.

Hvor lenge har folk vært bear nå? Noen som teller?

2 Likes

realvision har vel vært bear 2år.

Spettet har vel vært bear siden 2009.

QE4 har allerede startet. Etter at reporenta fløy til værs i september 2019, har Fed brukt overnight repo lending til å pumpe milliarder av dollar inn i markedet. 1% økning i Feds balanse tilsvarer 1% økning i SP500. Siden september 2019 har de økt balansen sin med over 500 mrd dollar.

De innrømte ganske nylig at repo-operasjonene deres er “mer eller mindre QE”, og at det nå finnes repo-derivater. Er på mobil så gidder ikke å styre med å lime inn linker, men kan gjøre det når jeg er ved PCen en gang.

Edit: Feds balanse
last ned

5 Likes

Er det ein bra dag for immodium? Sit klar med bear spx500s x20, i tilfelle :slight_smile:

Her er linken til ballansen.
https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm

Her er siste året:

I grafen er det vel en økning på 416 milliarder $ fra 27. august til 14. januar. 14. januar var det vel ca 340 milliarder til det høyeste nivået ballansen var på (januar 2015). Ca 4 måneder til med tilsvarende økning så passerer man vel forrige topp.
Øker egentlig ca like raskt som i 2013 nå.

1 Like

etf ?

@RedEnergy takk for at du skreiv her i posten og gjorde meg interessert i salgsopsjoner.
Dei siste par dagane har gitt meg urealisert solid årslønn. Sikrar eit passeleg beløp no og satser på videre nedgang dei neste par vekene.

12 Likes