Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

SÅ hva er planen hvis alt går ned her da?

Nei det må jeg se an.
Det å være i cash er uansett fint. Kan jo også gire/vedde med opsjoner påvei opp etter rt krakk også. Evt bare unngå tap og så kjøpe seg inn billig. Standard sell high buy low.
Men salgsopsjoner utgår så lenge volatilitet er så høg som nå, for da forsvinner mulighetene for gevinst. Da foretrekker jeg mini futures, men der kan man som nevnt tape alt om det blir face ripping opptur.
Er ikke noen trader, så er ikke så interessert i å trade mange svingninger, men det er jo nice om man klarer det selvsagt.
Jeg vil i hvertfall se an volatilitet for å se om salgsopsjoner kan være verdt det. Holder en knapp på at det ikke vil bare gå rett ned herfra, men det er selvsagt sjanse for jeg tar feil. For det hadde vært typisk at krakknissen ikke er skikkelig bear når det først krakker.
Jeg utdypte litt om tankene mine på makro tråden også om du ikke har sett det.

Jeg har kikket på futures/eurodollar mtp obligasjoner å de har hittil ikke vært så bra jeg håpte. Gull/Utvinnere kan selvsagt også vurderes. Utvinnere bør jo kunne tjene grovt om prisene opprettholder seg/går opp da kostnadene ikke henger med. Så de bør få gode marginer og det blir egentlig en giret investering. Lurt sjekke individuelle selskap her, indeks ser ut til å gjøre det dårligere enn man ville forventet. Så jeg tror ikke man har priset inn det skikkelig. Men så har jeg ikke undersøkt det nøye.

4 Likes

Hva tror du om disse?

satte en world gold a2 i fondsporteføljen i desember som følge av dette corona greiene. fin balansering ser jeg nå.

1 Like

Noe gode aksjer eller fond å handle allerede nå? Korreksjonen i jul 18-19 var såpass kort jeg ønsker å handle litt og litt på vei ned nå.

Hva kjøper dere og hvorfor?

Det er vel ikke så dumt å kjøpe indeks etter et bredt fall, er ned ca 10% på noen dager nå. Spørsmålet er hvor mye du har tenkt å prøve å time det. Det går også an å prøve å plukke enkeltaksjer. Jeg hadde da gått for selskaper med bra egenkapital og null sjanse for emisjon. Favorittaksjen min, Kitron, har fallt 20%. Spørsmålet er om de vil opprettholde guidingen. I så fall, så er det gull, spørsmålet er bare når. :stuck_out_tongue:

1 Like

Er vel en fin inngang å begynne å handle indeks nå, og heller kjøpe på vei ned til det snur

Spørsmålet er om vi er på maks frykt nå? Jeg tenker jo at svaret på det er nei, mangler et Corona utbrudd i en metropol eller i en større by i USA.

1 Like

Ser ut som vi åpner kraftig ned idag også. Fine innganger i large cap aksjer etterhvert

Equinor på 138.

NEL åpner under 9 kroner.

Du er inne på noe her, usa mangler skikkelig utbrudd, det samme mangler. I i tyskland og frankrike. Gi det 1-2 uker til

6 Likes

Ja her er det bare å vente spør dere meg med mindre det er snakk om kortsiktig trading. Umulig å si hvor langt vi er kommet i fallet.

1 Like

Folkens vet noen hvor man finner gode litteratur på hvordan sertifikater funger ( hvordan kan utsteder gear X 20), kostnader osv. ?

er ute etter bok/artikkel osv. som gir et fullstendig bilde av sertifikater eventuelt også andre ETP eller derivater…
takk på forhånd

alle sånne produkter har en fet pdf som følger med hvor alle detaljer står.

prospekt det vet jeg … men jeg lurer på hvordan finansinstitusjoner får det til … hvilken mekanism som ligger bak …

Gull, sølv og Bitcoin følger børsen, men det varer ikke. Resesjonsfrykten er i ferd med å eskalere. I Hongkong deler mydigheten ut 12.000 kr til alle innbyggere over 18 år, siste krampetrekning før økonomien deres ligger i ruiner.

Nei foreløpig er dette kun en korreksjon og surt marked, det er jo hele tiden god likviditet og flyt i handelen overalt.

Maks frykt, så vil du se at myndighetene begynner å gjøre alle mulige slags interventions, dog jeg vet ikke helt hvor mange verktøy de har igjen i skrinet.

1 Like

Verktøy?

  1. sette ned styringsrenten
  2. kjøpe obligasjoner stat/bedrift
  3. låne ut penger til marked med dårlig likviditet, som banker…
  4. skattekutt
  5. kjøpe seg rett inn på aksjemarkedet
  6. dele ur penger til mannen i gate

    Verdt å merke seg er at det kun er nr 1 på listen som i utgangspunktet skal være et verktøy for å styre inflasjonen.
1 Like

I Hong Kong deler de ut penger. I usa vil de nok sette ned renten.

1 Like

Jeg vil ha helikopterpenger NÅ :innocent:

2 Likes