Kaster inn 5 cent før jeg tar endelig helg:
Nå er jeg fortsatt relativt ny i biotekverden. Og jeg kjenner mine egne begrensninger, samtidig som jeg ønsker å lære mest mulig, og mest mulig effektivt.
Ut fra biotektrådene og tilgjengelig informasjon her på TI har jeg endt opp med å sette den største andelen av beholdningen i et selskap som tillater det i henhold til egen risikoprofil (og læringsreise på børs - gudene skal vite jeg har gjort store feil).
Valget av posisjonering er så enkel som:
- Positiv trend (få andre i sektoren har dette)
- Finansene er i orden (også få andre, men med veldig interessante unntak som BGB og PCIB)
- Finansiert runway
- Robust aksjonærsammensetning (som vil finansiere eventuelle ytterligere vekstemisjoner uten rabatt)
- Fravær av stortradere og shorting (henger sammen med punktet over)
- Troverdig ledelse med tilnærmet flawless track-record på guiding
- Lovende data og godt rigget klinisk løp med BP-due diligence
Vel og bra, det er mitt valg og mine preferanser.
Samtidig, så har det vært påfallende hvordan biotekdelen av TI er mildt sagt fiendtlig og i forsvarsposisjon for de ulike selskapene folk foretrekker å vekte tungt i porteføljene sine.
Jeg er skrudd sammen sånn at jeg bryr meg ca. hundre null om fremtoning, «stil» og til dels følelsesbetinget argumentasjon fra ulike brukere. Samtidig skjønner jeg at det er viktig for mange. Tro meg, jeg har gått i fellen selv.
Det sagt, det jeg bryr meg om er caset og hvorfor det er mer eller mindre lukrativt, trygt, what have you. Og det er forsvinnende få motargumenter jeg har sett presentert som rokker ved mine punkter for å investere ovenfor hva gjelder det selskapet jeg ønsker å være tyngst eksponert i.
Finnes de? Kom med dem! Det gjør med bare klokere og i stand til å ta bedre avgjørelser.
At både @anon80503862 og @Fornybar har valgt å trekke seg ut av chatten forstår jeg godt. Og jeg forstår sågar godt at flere synes det er en «bra» ting (jeg synes ikke det) at begge har tatt (en mer eller mindre permanent) pause.
Risikoen i biotekaksjene er høy. Og i enkelte aksjer er den høyere enn andre når det kommer til risiko for (ytterligere) utvanning, mindre robuste kliniske løp og så videre. Når jeg da leser enkelte tråder, og på chatten for den saks skyld, så blir jeg iblant svett av hvordan enkelte setter så mye kapital på noe som er (til dels) binært og høyst usikkert.
Jeg ønsker IKKE å snakke ned andre aksjer. Det driver jeg ikke med. Men samtidig burde det være innafor å snakke om risikoene andre aksjer har iboende i seg uten at det skal stemples som «å være et rasshøl».
Poenget er vel at jeg skulle ønske man hadde mindre person- og stilfokus vs. uinteressant haus og/eller nedsnakking (majoriteten her inne er kortsiktige tradere) basert på egne posisjoner.
Chaten (og trådene) kan være en prøvelse å engasjere seg i. Men jeg forstår hvorfor. Jeg bare liker det ikke.
Man kan ta bedre valg, og lære mer, hvis fokus i større grad var på case og hvorfor/hvorfor ikke det er en god investering.