Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fornybars investerings og tweetetråd

Kaster inn 5 cent før jeg tar endelig helg:

Nå er jeg fortsatt relativt ny i biotekverden. Og jeg kjenner mine egne begrensninger, samtidig som jeg ønsker å lære mest mulig, og mest mulig effektivt.

Ut fra biotektrådene og tilgjengelig informasjon her på TI har jeg endt opp med å sette den største andelen av beholdningen i et selskap som tillater det i henhold til egen risikoprofil (og læringsreise på børs - gudene skal vite jeg har gjort store feil).

Valget av posisjonering er så enkel som:

  • Positiv trend (få andre i sektoren har dette)
  • Finansene er i orden (også få andre, men med veldig interessante unntak som BGB og PCIB)
  • Finansiert runway
  • Robust aksjonærsammensetning (som vil finansiere eventuelle ytterligere vekstemisjoner uten rabatt)
  • Fravær av stortradere og shorting (henger sammen med punktet over)
  • Troverdig ledelse med tilnærmet flawless track-record på guiding
  • Lovende data og godt rigget klinisk løp med BP-due diligence

Vel og bra, det er mitt valg og mine preferanser.

Samtidig, så har det vært påfallende hvordan biotekdelen av TI er mildt sagt fiendtlig og i forsvarsposisjon for de ulike selskapene folk foretrekker å vekte tungt i porteføljene sine.

Jeg er skrudd sammen sånn at jeg bryr meg ca. hundre null om fremtoning, «stil» og til dels følelsesbetinget argumentasjon fra ulike brukere. Samtidig skjønner jeg at det er viktig for mange. Tro meg, jeg har gått i fellen selv.

Det sagt, det jeg bryr meg om er caset og hvorfor det er mer eller mindre lukrativt, trygt, what have you. Og det er forsvinnende få motargumenter jeg har sett presentert som rokker ved mine punkter for å investere ovenfor hva gjelder det selskapet jeg ønsker å være tyngst eksponert i.

Finnes de? Kom med dem! Det gjør med bare klokere og i stand til å ta bedre avgjørelser.

At både @anon80503862 og @Fornybar har valgt å trekke seg ut av chatten forstår jeg godt. Og jeg forstår sågar godt at flere synes det er en «bra» ting (jeg synes ikke det) at begge har tatt (en mer eller mindre permanent) pause.

Risikoen i biotekaksjene er høy. Og i enkelte aksjer er den høyere enn andre når det kommer til risiko for (ytterligere) utvanning, mindre robuste kliniske løp og så videre. Når jeg da leser enkelte tråder, og på chatten for den saks skyld, så blir jeg iblant svett av hvordan enkelte setter så mye kapital på noe som er (til dels) binært og høyst usikkert.

Jeg ønsker IKKE å snakke ned andre aksjer. Det driver jeg ikke med. Men samtidig burde det være innafor å snakke om risikoene andre aksjer har iboende i seg uten at det skal stemples som «å være et rasshøl».

Poenget er vel at jeg skulle ønske man hadde mindre person- og stilfokus vs. uinteressant haus og/eller nedsnakking (majoriteten her inne er kortsiktige tradere) basert på egne posisjoner.

Chaten (og trådene) kan være en prøvelse å engasjere seg i. Men jeg forstår hvorfor. Jeg bare liker det ikke.

Man kan ta bedre valg, og lære mer, hvis fokus i større grad var på case og hvorfor/hvorfor ikke det er en god investering.

8 Likes

At mer kortsiktige tradere og langsiktige sparere kan være uenige i ett case er heller ikke rart, litt forskjellige forutsetninger for hvorfor å kjøpe når, feks kjøpe olje i nærheten av historiske bunner for å vente ut corona i mars uten å helt vite når det skal opp igjen vs å time en formasjon i TA for å trade kortsiktig. Om det ikke er klart hva slags person man er i diskusjonen så kan det lett bli vanskelig å diskutere, spesielt når det ofte er så mange som er med i en diskusjon

1 Like

Det er et godt poeng, og forskjellen i perspektivene er en av hovedgrunnene til at man ikke bare snakker forbi hverandre, men at det kan bli direkte utrivelig. Derfor er det viktig å være tydelig på hvilket grunnlag man uttaler seg. Men det skjer sjelden, og da et man tilbake til punktet om at man må legge til grunn at majoriteten er kortsiktige.

Man lærer seg jo å se igjennom dét, og da stiger min irritasjon mest når enkelte gir uttrykk for å være noe de ikke er (typisk at de er «langsiktige» når faktum er det stikk motsatte) og avsporer med fokus på person eller annet fjas i stedet for at fokus er på faktiske argumenter for eller imot et case.

Antakelig er det er uunngåelig at det blir slik på et (anonymt) børsforum.

2 Likes

Jeg skal ikke skrive en avhandling i Fornybar sin tråd om risikomomenter. Jeg reagerte negativt på påstanden om at det bare var å anbefale småinvestorer å holde seg unna alle andre aksjer “som ikke leverer” kontra de Fornybar skal trade neste måned fordi han har troa på dem nå :slight_smile:

Spesielt BGBio vil jeg klassifisere som en åpenbar gambling/tradercase framfor en langsiktig investeringscase per i dag. Og når vi snakker om “levering” så vil jeg si at de har levert dårlig på det som er relatert til covid-19, selv om ikke de har skylda for alt.

4 Likes

Jeg tror alle er tjent med at jeg ikke er i chatten disse månedene :slight_smile:

Markedet er for tiden helt sinnsykt, og det vil si at mange aksjer trades helt uavhengig av fundamentale forhold (Norwegian er fantastisk for tiden). Det siste man trenger da er folk som prøver seg med litt nyanser om at ting “kan bli bra, men.” Eneste man vil oppnå da er at aksjene ikke går så mye som de ellers ville gjort når alle er ubetinget positive.

1 Like

Nå synes jeg det ble mye meningsileggelse her. Jeg vil ikke kjøpe BergenBio nå fordi risikoen er for stor, akkurat som du skisserer. Men faktum er at de uansett scorer høyt på en annen viktig faktor, finansiering. Det er den enkle grunn til at de er på listen min over selskaper man kan ta en langsiktig posisjon i.

Readout risk er nok for meg, man trenger ikke legge til 20% ned over natta og bear mode (emisjon)-risk.

Ifm readput risk er det i hvert fall en oppside, emisjonsbehov skaper i de fleste tilfeller kun en stor nedside.

Ja, jeg stakk fra chaten fordi det kun er flokkjaging etter de neste prosentene. Det er null fundamentale vinklinger igjen der. Det går fra “ingen vits å selge i 2021” ene uken til “2022-aksje” neste uke.

Så og si verdiløst for meg.

Det blir roligere når euforien legger seg og mange som ikke har opplevd børsuro/krakk skjønner at ingenting vokser inn i himmelen og blir der uten å levere tilsvarende. Når det skjer vet man jo ikke, men jeg tror vi nærmer oss noe “snart”.

2 Likes

Siste emisjoner i selskapet er (hvis jeg husker korrekt) 13.5kr, 18kr, for kreftforskningen, og 37,5kr for covid-19. 25% - 50% av selskapets verdi per i dag ligger i covid-19. Tar du en posisjon nå for å være “langsiktig” og det kommer feil melding på covid-19 så er det eneste man kan håpe på å være den første som trykker på salgsknappen.

Det er minst 20% “over natta” fare i BGBio på feil melding om covid-19. Det har vi allerede sett en gang før. Og det har vært massiv haussing i ukesvis fraNorges største forum for store tradere, inkludert Jallakongen med kursmål 1 000kr på aksjesladder (en mann som normalt elsker konkursbo som Norwegian). Mange tradere er inne, og ASP herjer med litt pump og dump. Jeg har vondt for å se at denne anbefales som langsiktig investeringscase nå. Husk at store eiere i aksjen har latt den falle langt før uten å støttekjøpe når det gjaldt kreftforskningen.

Det jeg vil si ellers er at #marketcapmatter og er man langsiktig nok så er stor utvanning allerede priset inn til en viss grad i kursen i enkelte andre selskaper.

3 Likes

Som sagt, vi er nok enige. Tenkte ikke for nøye igjennom den risken da jeg langet ut.

Ute med tweetefingeren igjen. Lagt ut noen av de jeg anser for å være spennende kortsiktige (1 dag til måneder) muligheter neste uke. Jeg har ikke chart over Bioextrax, men den er selvsagt.

Eier ikke alle disse, og i tillegg har jeg Ultimovacs og Bioextrax som langsiktig posisjon.

3 Likes

Risikohåndtering som biotekinvestor

Som biotekinvestor i Norge, hvor de fleste selskapene man investerer i er i tidlig fase av utviklingen og uten inntekter, er det i mine øyne særdeles viktig å forsøke å klargjøre og håndtere risikoen som finnes i investeringsuniverset.

For min del deler jeg opp risikobildet i tre forskjellige kategorier, hvor hver kategori kan ytterligere deles opp uten at jeg går mer inn på det nå.

  • Finansiell risiko
  • Teknologisk risiko
  • Strategisk risiko

Finansiell risiko

I Norge har det i de siste årene nesten vært en hovedregel at biotekselskaper henter penger i markedet med stor rabatt. Dersom selskapet gjør en emisjon på 20% skjer det for ofte at kursen åpner opp rundt emisjonskurs, og de neste ukene og månedene skaper alle de nye aksjene et salgspress som gjør at det meste av positivt momentum blir kvalt. Det finnes unntak, og i mine øyne oppstår unntakene i selskap som har god track record på den fundamentale og teknologiske utviklingen av selskapet. To eksempler fra 2020 er Photocure og Ultimovacs.

En utlisensieringsavtale med up front er selvfølgelig en oppside i et selskap, og ligger som en oppside i den finansielle analysen.

Det er derfor en risiko jeg forsøker å eliminere i mine kortsiktige posisjoner <6 mnd horisont. Er investeringen av mer langsiktig karakter så er det uansett teknologisk og strategisk risiko jeg vekter høyest i min analyse.

Teknologisk risiko

Data readouts er en stor risiko i utviklingsselskaper. Dataene kan gi en negativ, nøytral eller positiv kursutvikling. Hvilken vei kursen går har en sammenheng med utviklingen før hendelsen, og hvilke andre risiko som aksjen innehar i øyeblikket. Er det for eksempel stor finansiell risiko i selskapet kan man forvente at kursen beveger seg annerledes enn hvis den finansielle risikoen er lav.

Value Inflection Points er hendelser hvor det er stor teknologisk risiko. Siden det er snakk om medikamenter under klinisk/preklinisk utprøving kan man aldri være helt sikker på hvordan dataene blir, og om dataene overrasker eller skuffer markedet.

Teknologisk utvikling skaper ofte de overordnede trendene i aksjekursen, og kan øke eller minske finansiell risiko i mine øyne.

Strategisk risiko

For å utvikle et legemiddel hele veien fra preklinikk til et medikament godkjent for markedsføring er det mye man må ta hensyn til. Man må vise at medikamentet er sikkert, og man må vise at det har effekt. Men – på samme tid må man også legge opp løpet slik at medikamentet kan gå igjennom sitt utviklingsløp uten at konkurrenter kommer først. At ledelsen har brukt mye tid på å undersøke indikasjonen de satser på er livsviktig.

Samtidig er det ledelsens strategiske ansvar å gjøre seg attraktive dersom ønsket er å få en utlisensieringsavtale med big pharma. Man kan ha gode data i preklinikk eller i klinikk, men er det av lav interesse for big pharma så er sjansen stor for at selskapet blir oversett.

Feiler selskapet på planleggingspunktet kan det fort føre til at hele utviklingsspor må legges på is, eller at selskapet går inn i en nedadgående trend hvor emisjoner må settes på stadig lavere kurser.

Denne risikoen er vanskelig å analysere som lekmann. Personlig ser jeg på track recorden til ledelsen og selskapet for å finne ut hva jeg tror.

Min rutine:

Når jeg vurderer en ny investering er det disse risikoanalysene jeg gjør for å finne ut om risikoen ved inngang er akseptabel for meg. Hvordan jeg vekter risikoen avhenger av hvilken type investering det er. Er det en langsiktig investering kan man se for seg at man er mer opptatt av strategisk og teknologisk risiko enn finansiell, men dersom det er en swing trade, så er finansiell risiko av ypperste betydning, siden en emisjon kan her sette hele traden langt i minus over natten.

Jeg tror ikke jeg kommer til å gå inn på noen mer dyptgående analyse av de forskjellige selskapene i sektoren, men dette representerer i hvert fall rimelig greit hvordan jeg tenker rundt selskapene, og hvorfor jeg sier hva jeg sier. Jeg skrev denne teksten såpass raskt at feil kan forekomme.

9 Likes

Jeg har begynt å øke andelen kontanter. Det er så mange topptegn i verden om dagen, og tilogmed de jeg anser som pessimister har blitt optimister, riktignok på kort sikt.

Tror likevel ikke det krakker denne uken, men med en portefølje på ATH føles det ok å sikre en litt gevinst.

1 Like

Jeg har også gått “cash” nå etter pen gevinst i min “hovedperiode medio november og noen få dager inn på nyåret” med TRVX og ULTIMOVACS solgt før jul (TRVX grunnet mulig emisjon ganske snart) og AIRX solgt på 15,50.

Ser for meg en korreksjon først og fremst på børsene i USA som har gått litt “stikk i strid” med Covid realitetene for den globale økonomien slik jeg ser det.

Kan se ut som vi har litt tidlig ute :smiley:

Hvis flere liker og retweeter denne så kanskje de vurderer å invitere de på en podcast. Personlig tror jeg det kunne vært interessant.

How it started

How it’s going

2 Likes

De neste to ukene blir veldig spennende for meg. Har konsentrert porteføljen inn mot to investeringer.

  • Ultimovacs - jeg tror de kommer til å slå forventningene om innrullering i de randomiserte fase 2-studiene - Det burde bli en skikkelig øyeåpner for alle gjerdesitterne som klamrer seg til resten av biotekene på Oslo Børs. Dette året tror jeg vi får se hva som blir det “neste Algeta”, og jeg tror ballet sparkes i gang de neste kvartalspresentasjonene.
  • Bioextrax - Mikrocap på svenske Spotlight-børsen. Går fra R&D-fase over til kommersialiseringsfase i 2021, og det begynner for alvor å nærme seg noen konkrete avtaler.
    https://twitter.com/FornybarTI/status/1359610537286512640

I tillegg så snuser jeg på et tredje case for 2021, som jeg anser som en potensiell multibaggare. Følg meg på twitter for oppdateringer rundt det :wink: :wink:

5 Likes

ExpreS2ion Biotech Holding AB

Spennende sak😎

Har min egen svenske juvel :wink:

Tok en posisjon i Abera Bioscience i dag på IPO-dagen. Verdsatt til ~70mSEK ved IPO, og ~100mSEK ved børsintro. Selskapet er en spin-off fra svenske Xbrane Biosceince og har en preklinisk vaksineplattform (BERA) som er bygget på OMV-teknologien.

OMV - Outer Membrane Vesicles er vesikler som sheddes av gram-negative bakterier, og de er sterkt immunogene da de innehar masse forskjellige antistoffer fra bakteriene som trigger immunsystemet. BERA-teknologien loader disse vesiklene med antistoffer som de mener skal være en effekt vaksineringsform.

VD er Maria Alriksson som også har vært VD for Xbrane Bioscience.

Selskapets hovedkandidat er en pneumokokkvaksine, med de har også samarbeid på klamydia og covid-vaksiner, samt at de jobber med å velge en hovedkandidat innen immunonkologi.

Rasjonalet mitt for å gå inn så tidlig i dette selskapet er at børsverdien er veldig lav og at de gjennom første halvår og andre halvår av 2022 kommer til å utvilke selskapet innen flere interessante retninger. Opsjonsprogrammet til ledelsen har en strike price på 24,60SEK per aksje, så de har også tro på utviklingen den neste tiden.

Da har jeg to veldig spennende svenske microcap-innehav i porteføljen. Abera Bioscience og Bioextrax. Jeg anser begge for å være multibagger-kandidater i 2021.

7 Likes

Du kjøpte i dag på kr 10 +?