Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forslag til nye forumregler, trenger tilbakemelding :)

Mister man brukere som Snøffelen på pcibtrådene fordi han er gratisbruker, så har forumet på et trylleslag mistet mye av verdien for de som følger den aksjen.

Jeg lander mer og mer på at det er at en del brukere bruker frekvens av innlegg for å forsøke å dominere diskusjonen som er hovedproblemet, og det som gjør at jeg ble forbanna i pcib-tråden forrige uke og sikkert var litt skarpere en jeg pleier.

10 Likes

Det er veldig relativt hvem og hva som har verdi, skjønner jeg.

2 Likes

Det blir som å plombere scooteren til @Fornybar på 45 km/t. Man kan bare ikke redusere frieksos-Gleinster til 2 innlegg per dag. Det blir også som å kastrere en Golden Retriever, man mister for mye personlighet.

2 Likes

Maks 2 innlegg per tråd per dag og maks 5 innlegg totalt per dag for gratisbrukere.

2 Likes

Hva med at en bruker som mottar et x antall unike rapporteringer i løpet av en viss tid blir utelukket for noen timer på den tråden. Det vil dempe nivået og unngå at enkeltpersoner kan utelukke andre.

  1. Opprett en brukermanual for hvorledes forumet virker

  2. opprett et søkervindu på hver medlem ,pr i dag er det veldig vanskelig å finne frem til eldre innslag i eget lager

  3. investorer er mest oppsatt på å følge “bjellesauene” som formidler bedre rådgivning enn betalt rådgivning.
    Disse er forumets aktiva og må behandles deretter (feks snøffelen innen biotek)
    Klarer forumet å låse disse bjellesauene innenfor en betalingsring så kan den lykkes men generelt er betaling selvmord for forumet.

  4. Spam kan en overlate til deltakerene å rapotere ved en tellefunksjon som aktiverer aksjon automatisk (feks rapoterte 10 spam eller mere på 2 timer aktiverer 30min utestengelse automatisk og med en akselererende straff ved videre gjentakelse parallelt med varsel til admin

  5. "bjellesauene er forumets aktiva
    bygg om hele systemet slik at selv et barn finner frem til disse via diverse kodesystemer med fargebruk etc.

Dette slik at en ny investor meget lett kan finne lister fra de forskjellige områdene (feks biotec) hvor underområdet blir ærlighet ,teknisk regulatorisk kompetanse , medisinsk og forsker-kompetanse historiske data…samt en egen rubrikk hvor disse eksepsjonelt dyktige kan guide selv sammen med historisk treffbilde.
Får en til dette så tilbyr en et verktøy til å tjene penger (og det er vel derfor vi er her)
Systemet bygges opp av brukerene.

Betalende forum=selvmord.
(og flytter en bjellesau seg til annet forum så er der ingen garenti at denne kommer tilbake om betalingsordningen trekkes tilbake

2 Likes

Det kan hende og da er en rimelig inngangsbillett i form av leserett en god start. De som da ønsker å skrive og debattere blir raskt motivert til å betale mer :slight_smile:

1 Like

Forumet har opparbeidet et visst rykte at det stort sett er for dem som klør hverandre på ryggen. Bruken av ulike typer “likes”, forsterker et slikt inntrykk. Jeg forslår at denne form for barnslig karaktergiving fjernes.

3 Likes

Når man ser at det er hovedsaklig brukere som har blitt sparket ut av forumet for gjentatte brudd på regler som syter om dette, så tillegger jeg det alvorlig lite vekt.

6 Likes

Personlig er jeg glad i streng moderering men at forumet er åpent for ikke-betalende medlemmer. Jeg tror en del undervurderer effekten av å stenge anonyme brukere ute, da jeg tenker at resultatet i løpet av svært kort tid er at diskusjonen bare flyttes til ett annet sted for de aksjene som ikke er blant de mest diskuterte.

4 Likes

Tenker og i baner at om lukking er aktuelt, at en heller legger på noen svake begrensninger. F.eks. maks 10 poster pr. dag. Dersom en ønsker å kunne poste mer enn dette, at det f.eks. koster kr 10 pr. måned. 10 kr fordi det blir mer symbolsk sum, men som viser at det har en verdi.

Så kan en heller eventuelt gi at par fagmenn unntak om en skal være helt sikker på å ikke miste viktige bidragsytere.

Ser at Snøffelen er nevnt etpar ganger som dyktig innen biotek generelt, men han er jo "arrestert " gjentatte ganger på å feilinformere om Nano, så det blir nok mer rett å si at han eventuelt har mye kunnskap om Pcib.
Dette som et hint om at hvis noe gjentas nok, så blir det en sannhet.
Ellers mange gode ideer her, blant annet begrenset antall innlegg for ikkebetalende, to forskjellige nivåer av betaling osv :slightly_smiling_face::+1:

1 Like

Er det ikke bakvendt å la det koste å poste men gratis å lese?
Burde det ikke vært motsatt i tilfelle man vil innføre betaling for alle?
Innholdet som postes er jo merverdien på forumet(iallfall gjelder det vi som forsøker å bidra med innhold).

Skal man innføre betaling er vel de virkelig gratispassasjerer de som bare leser og aldrir bidrar med innhold?

Hvis man trekker analogi til aviser på nett og papir ville det jo vært pussig om journalistene skulle betale leserne for å publisere artikler.

3 Likes

For å ta ett helt åpenbart eksempel så har @larsmkn svært mye å bidra med angående Bergenbio og det ville være ett stort tap for forumet hvis man tok en beslutning som stengte denne typen bidragsytere ute.

8 Likes

Det er en mulighet å gi et antall innlegg per ikkebetalende bruker per dag/uke eller liknende, men og at det er mulig å “opparbeide seg” rett til flere innlegg via “god rating”/likes el.l…
God rating får man dersom forumsamfunnet opplever at man bidrar med nyttige innspill, og det blir derfor kontraproduktivt å frata gode skribenter mulighet for flere innlegg fordi de ikke er betalende medlemmer.
Jeg er i alle fall redd for at TI mister verdi dersom det lukkes for ikkebetalende.

6 Likes

Tror det har mer med at posting gir en mulighet til å stille spørsmål og dermed få vite akkurat det en ønsker.
Men selvfølgelig vil en få utrolig mye gratis.

En måte å håndtere dette med ikke betalende brukere på er å gjøre det avhengig av hjerter for å få poste nye innlegg. Slik at de som spammer shit får munnbind, mens de som leverer kvalitet får poste som den vil.

2 Likes

VIl tro det er rimelig enkelt for @pdx å lage en vote funksjon der Innsidere stemmer på hvilke ( la oss si 10) ikke betalende medlemmer som skal få ekstra privilegier. Da sikrer man at de gode skribentene får noe igjen for å bidra… mens trollene får sine 2 poster i døgnet.

3 Likes

Jag tycker det fungerar ganska bra som det gör nu. Vi är ju otroligt många seriösa användare av forumet också -ser man något som bör kontrolleras av @pdx så är det bara att anmäla inlägget. Vi får ta lite av jobbet helt enkelt; jag förstår att det blir en heltidstjänst att jaga potentiella regelbrytare hela dagarna för en person :grin: .

Men jag tror också det är negativt att låsa forumet till enbart betalade medlemmar…

3 Likes

La bare småprat være åpen. Insider tråder er idag nesten ikke aktive. Føler ikke jeg egentlig trenger være betalende(er det primært for å støtte utvikling).

2 Likes