Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forslag til nye forumregler, trenger tilbakemelding :)

Takk for mange nyttige tilbakemeldinger :slight_smile:

En løsning kan være å kreve betaling for alle nye medlemmer og for de som enda ikke har skrevet innlegg/bidratt. Har man skrevet >X innlegg vil man fortsatt ha tilgang som før. Da utelukker man den største risikoen med at aktiviteten dør ut. I tillegg bør det være en generøs prøveperiode for alle nye medlemmer, så man kan se hva man får tilgang til.

Det finnes allerede mekanismer som hindrer nye brukere fra å poste for ofte, men det kan være dette bør være enda strengere. Jeg skal undersøke.

Noterer meg også forslaget om å ha moderatorer, jeg tror også det er på tide. Jeg rekker ikke moderere ting raskt nok når jeg er på jobb, så at det alltid er noen her som har mulighet til å fjerne ting kan redusere en del støy :slight_smile: Kommer tilbake til dette.

7 Likes

Månedens tekspert kan sikkert hjelpe til med moderering, mot 1 mnd innsidermedlemskap! (premie for månedens tekspert =))

Problemet blir nok fort at det kommer veldig få nye til når man må betale fra starten av. Tror de fleste har behov for å prøve forumet en stund før man eventuelt blir betalende medlem.

6 Likes

Men kan gjerne ha moderatorer for ulike temaer. For eks, en som er flink på Bio er gjerne ikke like kjent i gaming markedet.

4 Likes

Kan et forum bli overregulert?

Vi er alle voksne og liker ikke å bli irettesatt for bagateller.
Der er kanskje også de som er såre fornøyd med dagens ordning og ikke vil ha støy.
Minner om at HO mistet mange i den støyen som oppsto ved endring av systemet.

Deltakerene her er i dette forumet først og fremst pga kvaliteten og kunskapen og erfaringene deres , ikke pga forumets oppbygging.

Støy er en killer

1 Like

En løsning kan være å kreve betaling for alle nye medlemmer og for de som enda ikke har skrevet innlegg/bidratt. Har man skrevet >X innlegg vil man fortsatt ha tilgang som før. Da utelukker man den største risikoen med at aktiviteten dør ut. I tillegg bør det være en generøs prøveperiode for alle nye medlemmer, så man kan se hva man får tilgang til.

Tror det er en større risiko for mange ikke-betalende forsvinner fra forumet enn at de betaler. Hva med å legge en begrensning på antall forumtråder man kan lese pr dag for de som ikke betaler? På samme måte går det an å begrense antall innlegg man kan poste - Brukere som poster gode og fornuftige innlegg kan gis en status der de får utvidet anledning (i en periode) til å både lese og skrive

3 Likes

Rart sted disse anonyme forumene.

Folk i hopetall bruke r store deler av dagen og bidrar etter beste evne med å skrive innlegg (lange som fy) med utmerket og høyaktuelt materiale for fellesskapet…alt gratis.

Hvor finner du tilsvarende?

Og så begynner en å vurdere…skal få lov til…ikke for mange innlegg , da koster det…

Snodig fenomen

Hva mener du?
At pdx skal jobbe gratis?

Ikke bare jobbe gratis, han har utgifter også. Til både utvikling av nye features av innleide folk, leiekostnader, hardware, utvikling osv.

2 Likes

Jeg har tidenes forslag.

Topp ti upvota innlegg fra gratisbrukere får en måned gratis insider hver måned. Da vil f. Eks snøffelen og larsmkn overleve. Kvaliteten fra freeloader bedre og alle vinner

Hvordan skal gratisbrukerne få postet for å tilegne seg insider-status om ikke de kan poste fordi de ikke betaler?

1 Like

Om forumet stenges, bør brukere som ikke vil være med få tilbud om sletting av info / profil.

1 Like

Er bare å sende en mail til @pdx om du vil at brukeren din skal slettes.

Generel betaling tror jeg er risikabelt for forumets fremtid.
Noen er bare med for å følge 1-2 selskaper og er egentlig ikke «i aksjer» bortsett fra det.

Plassering og rettigheter basert på hjerter og e.l. vil ikke treffe så bra.

Ser at mange travere, forumvenner og populære får masse hjerter og annet for å bare komme med innholdsløse positive tilsvar/heiarop til poster fra mindre populære som har skrevet en innholdspost.
Så det ville fungert omtrent like godt som resten av verden.

Å begrense ikke-insideres innleggfrekvens til feks 1innlegg i timen pr tråd har jeg mer tro på.
Om da andre brukere tagger et navn eller svarer man brukeren få et nytt innlegg på tråden innenfor samme time for å kunne svare.
Redigering må ikke begrenses.

Det er noen som er bedre kritiske tenkere enn andre her. Og mange skriver på litt forskjellige måter, som skaper ikke eksisternde uenigheter. I disse o.l. tilfeller kan det røyne på med poster.
Disse diskusjonene kunne vært redusert til færre poster, bedre og kanskje etterredigerte poster om vi hadde hatt innlegsbegrensing med redigeringsmulighet
Det stopper i alle fall folk fra å skrive samme «klagen/uenigheten» som 3 stk over. Og posten blir da gjerne heller en emoji eller hjerte plassert på en annen post.

3 Likes

Gode poeng. Et triks kunne vært å legge inn et krav om antall ord. Slik ikke korte “heia” responser du sier med mange likes teller med.

Personlig er jeg egentlig omtrent ikke interessert i noen av aksjene, utenom Photocure. Så jeg betaler egentlig insider for chatten og for å støtte PDX/Forumet. Det vil jeg få igjen for senere, kanskje jeg da er interessert i å utvide porteføljen. Og da har man vært med å bygge opp gullgruver.
Insider er selvsagt ekstra bra når det kommer til spesifikke aksjer hvor man ikke deler alt åpent. Men chatten inneholder jævlig mye gode diskusjoner og jeg føler de som kommer der med spørsmål får kjapt hjelp på en annen måte en ved å skrive ett innlegg. Terskelen er så mye lavere så da blir det enklere finne ut av ting man lurer på. Spesielt pgr vi diskuterer så mye rart dukker det nok opp ting mange ikke vet da kan de spør om å få vite mer. Men utenom å ha sett diskusjonen ville de aldri vist om det.

Redusere noe hvor ofte gratisbrukere for skrive innlegg er sikkert greit. Spesielt om man kan gjøre unntak ved tag og evt liker. Noen ganger foregår jo diskusjone i raskt tempo. F eks ved spesielle begivenheter hvor mye informasjon kommer ut og ting utvikler seg raskt.
Men det å benytte seg mer av redigerings funksjonen er nok lurt for alle.

Er enig i at å kreve generell betaling er et sjansespill og kan bli veldig negativt. Vi kan ikke tenke at vi er på et stadie der vi er ferdige og trenger ikke vokse. Mer input fra ulike mennesker er bra. Men å kanalisere det bedre er veldig lurt.
Skjønner absolutt behovet for å få inn penger slik man kan gjøre dette forumet så bra som mulig.
Vi er mange her inne som er her flerfoldige timer om dagen. Det skulle bare mangle at vi var med på gjøre det så bra som mulig og gjøre det verdt det for PDX å bruke så mye ressurser på. Vi må jammen sette pris på at vi har en så heldig forum eier som faktisk klarer å drive et så stort nettsamfunn uten å skape fiendtligheter og selv herse rundt og skape splid. Syntes det faktisk er veldig imponerende. Han er en svært diplomatisk type :+1:

9 Likes

And I present to you, @anon44025098 som har disse perlene på rekke og rad i pho-tråden:

Han har jo i det minste betalt for å gjenta seg selv da:D

Hvis forumet skal over på betalingsmur for å tjene på arbeidet: Så har jeg et forslag som kanskje kan fungere. Ikke betalende medlemmer kan kun lese de nyeste 10 innleggene i en tråd.

Så må det utbroderes derifra.

Da får de som absolutt ikke vil betale sitte der å “overvåke” og du får vist frem aktivitetsnivå til potensielle medlemmer… osv. Det er noen utfordringer med posting, tagging og svar på innlegg og slikt.

Mulig medlemmer som skriver aktivt bør være gratispassasjerer? . (et insentiv som kan bli misbrukt)

4 Likes

Temperatur = bra

Stenge for ikke-betalende = dårlig

Modereringen per i dag = passe

Få heller flere betalende ved å oppfordre og bidra til at eksklusiv info og features blir forbeholdt medlemmer.

11 Likes

Jeg tror egentlig god moderering er det viktigste for at forumet skal være god business. Alt av personangrep bør slås hardt ned på. Klarer ikke folk holde seg til sak får de heller la være å skrive. :stuck_out_tongue:

11 Likes