Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

FOTBALL VM RUSSLAND 2018! ⚽

VAR kommer til å ta mye av fokuset i dette mesterskapet, spesielt i semi/finale

Nuvel, var en situasjon tidligere som var klar straffe til Iran men som ikke ble dømt. Rødt kort situasjonen til Ronaldo var latterlig å vurdere i det hele tatt, det samme var handsen etter min mening. Ja, han skal ikke ha armen ute slik men det er forskjell på ball søker hånd og hånd søker ball. I dette tilfellet triller ballen oppå etter en hodeduell. Men igjen, blir nok en diskusjonssak.

VAR er noe drit. Det tok også usannsynlig lang tid fra Portugal fikk straffe til Ronaldo skulle skyte. Du så på hele fyren at han kom til å bomme. Fotball skal gå i ett, ikke stoppe spillet hvert 10’min.

3 Likes

Iran skulle Aldri hatt straffe på overtid der. En skam at dommeren dømmer straffe etter å ha sett bildene på video om og om igjen. !!!:exploding_head:

3 Likes

Enig @JAXI, men de ble snytt for straffe tidligere så det var vel plaster på såret…

Men så noen han Iran spilleren som gråt så fælt at han ikke klarte å reise seg og de måtte bære han av banen? :disappointed_relieved:

Haha ja sånn går det når voksne leker, griner jo mer enn små barn :sweat_smile:

Mulig de ble det Men man kan ikke kompensere for en tidligere hendelse uansett!

Det er klart at hele dommerteamet som ser dette i reprise gang etter gang, og som diskuterer det med hoveddommeren når han ser reprisen ikke kan regelverket og dømmer feil :slight_smile:

Eller kanskje dette er en ekstremt misforstått sak. Det er ikke alltid viktigst om ball søker hånd eller hånd søker ball, det viktigste er ofte er om spilleren bruker armen for å gjøre seg større og ta opp mer plass enn det som er “naturlig.”

Prøv å hopp høyt opp i luften selv, og legg merke til hvor “naturlig” det er at armen bare går rett ut over skulderhøyde uten at du gjør noe for det… det bare skjer, liksom. Eller, kanskje ikke?

Hvis du bruker armene til å gjøre deg større og ta opp mer plass for å blokkere, og noen skyter deg i armen, så er det straffe. Det er en bevisst risiko spillerne tar. Så kan man selvsagt mislike regelverket, det er helt greit.

Eller så kan ingen av dommerne reglene, det er selvsagt også en mulighet.

Men jeg er helt enig i at de brukte alt for lang tid, og det var ødeleggende for flyten i spillet, og de bør fikse på regelverket slik at dommerteamet som diskuterer har en maksimal tidsperiode for å konkludere at dommeren skal se reprisen. Om det er 45 eller 60 sekunder vet jeg ikke, men jeg er helt enig i at det er forbanna tull at det skal gå så lang tid.

Men det jeg virkelig liker med teknologien er at det er ekstremt lite filming og generelle feil i forhold til tidligere mesterskap, og at avgjørelsene stort sett blir riktige.

Eksempler fra tidligere kontroverser gjør dette til ett veldig enkelt valg for min del, jeg fatter ikke at man heller vil at spillet skal avgjøres av denne typen avgjørelser:

1 Like

Spekulasjon kanskje, men jeg tipper det kommer til å komme situasjon som er akkurat lik den hands situasjonen i dette tilfellet hvor VAR vurderer det og kommer til helt motsatt konklusjon. Er det som er problemet med hands reglen. Den tolkes forskjellig av forskjellige dommere.

Til tross for at det til tider har noe negativt med seg så er jeg personlig tilhenger av VAR. Det tar bort de mest alvorlige feil avgjørelsene, samtidig som jeg er overbevist om at det kommer til å ta bort mer og mer av juks. Å filme seg til straffe blir plutselig ganske så mye mer nytteløst. I tillegg tror jeg at det kommer til å bli mer diskusjoner alla denne vi har nå hvor en kanskje kan komme mer til enighet om hva som er riktig og hva som er galt. Når et dommerteam sammen tar avgjørelsen så tror jeg det blir enklere over tid å bygge opp felles forståelse over hvordan denne type avgjørelser skal vurderes.

Det kan nok veldig fort oppstå situasjoner som ser veldig like ut og ikke blir dømt på, men hvis de drar dommeren bort for å se på en situasjon som er lik, så blir det nok straffe. Det som også fort kan skje er at vi ser en lignende situasjon hvor hånda er godt ut fra kroppen (men ikke over skulderhøyde), og det ikke blir straffe, og mange folk konkluderer med at disse situasjonene var identiske og ergo er det bare tull med denne VAR dømmingen.

Uansett tenker jeg at dette dommerteamets beslutningsvegring blir ett tema internt for dommerne i VM, og at de forsøker å rydde opp så ikke ting skal ta så lang tid. For det er ikke interessant å se fotballspillere stå i 5 minutter og vente mens dommerne diskuterer seg i mellom.

Konklusjonen bør kanskje være at hvis man ikke er sikre etter å ha sett noe i reprise i 30 sekunder, så bør man la det passere.

1 Like

Enig der.
Jeg mener også at det er mye problemer med VAR nå. de må få orden på hvordan det brukes så det går mye mer strømlinjeformet.
Synes det burde være VAR-dommeren(e) på bakrommet som har siste ord, og gir beskjed om avgjørelsene, da tar det mye kortere tid.
Det blir jo en farse hvis det skal gå mange minutter på hver situasjon.

Ja, det er minst to måter å løse dette på:

1). Video-dommerne har siste ord. Hvis de har analysert situasjonen og sier det er straffe f.eks, så trenger ikke dommeren å se video og være enig.

2). Maksimalt 1 minutt fra fløyta går til avgjørelse må være tatt.

3). F*** VAR.

Finnes sikkert mange andre alternativer også :slight_smile:

3 Likes

Enig. Kan ikke forstå annet enn at en slik løsning må ha vært diskutert av FIFA på forhånd. Kan det være at dommerne føler de blir fratatt autoriteten med en slik løsning (og at det derfor ikke ble noe av)?

2 Likes

I noen tilfeller blir det enklere å få straffe, nå med VAR. De som er flinke å treffe leggen til en ærlig forsvarer(gud forbi å hoppe over de 30 cm!) har gode tider nå med VAR. Dommeren(de svake/feige?) blir pent presset av VAR til å dømme sttraffe

Aldri spilt system før… første gang. I don’t know what I just did :smile:

image

2 Likes

3 av 4 vil si at dersom du treffer på 3 så vil det fortsatt gi gevinst. Jeg har en tendens til å bomme på 1 lag i kuppongene mine så system er veldig bra! - Men du får mindre i gevinst når du spiller system, men da får du iallefall noe enn å ryke på 1 lag 99% av tiden som meg

3 av 4 = triple

2 av 4 = double

Triple gir mer gevinst enn feks en double, siden double er større sjanse å få treff på… men det kommer jo ann på hvor mye du legger i innsats… better du 1000kr på double gir jo det også en fin avkastning.

Aha, ja, jeg tenkte det var noe sånn. Men med 6 doble, trenger jeg bare 2 rette av 4 da?

Det høres veldig ut som det ja, jeg har en tommelfingerregel at spiller jeg system så bør oddsene være på rundt 1.90-2 for at det skal være verdt det, men i VM er det vanskelig å finne slike odds - det morsomme er jo at jeg har prøvd 6 lag på kuppongen med doble, altså treffe på 2 og få gevinst, men allikevel røket på 5 lag… haha!

1 Like

Jeg glemte at Danmark er videre med uavgjort, så kjørte en singel som hedge til pause:

image

1 Like

Tatt en liten gamble på frankrike ledelse til pause.

image

Hehe, det var noe kjent med dette scenariet vi har stelt i stand igjen :smile:

1 Like

Og Frankrike varmer alles fotballhjerter atter en gang😂

2 Likes