Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

En ren trader og en som er langsiktig kan egentlig ikke ha denne diskusjonen, men jeg ser helt klart poenget ditt fra ett trading point of view. Utfordringen som kan komme med denne taktikken du skisserer er at hvis det er mange tradere som jobber ut fra samme taktikk så vil det “bli trangt inn døra”?! Og i nettopp Funcoms case så er det reelle verdier og de begynner å bli betydelige, derfor MÅ man hensynta dette. Du nevner NANO som eksempel, der er det vel ikke samme mulighet til å vurdere reelle verdier og da er det kanskje lurt å kun se på TA?!

Om man vurderer reell verdi i ett selskap til å være xx i kurs så vil alt under være tilbud som det snakkes om her ofte. Da kan det være lurt å kjøpe litt under dette punktet og ned mot støtter så man er klar til alle tradere tar plass på diverse signaler.

Gap-ene opp i Funcom har jo gått an å kjøpe på pullback :slight_smile:

Ja, det har stort sett vært en låvedør det der :blush:

Utfordringen som kan komme med denne taktikken du skisserer er at hvis det er mange tradere som jobber ut fra samme taktikk så vil det “bli trangt inn døra”?!

Mnja, det kan bli det. Du ser det veldig godt i krypto som jeg pleier å følge. Du ser hvor motstanden ligger og du ser hva slags «pump» man får når motstanden blir brutt. Dette fordi mange har kjøpsordre som trigges rett over slik motstand og mange dekker short når det blir brudd på motstand.

Men – det er også forskjell på tradere, noen er langsiktige, noen swingtrader mens andre daytrader. Folk ser også på forskjellige ting innenforbi TA, så sannsynligheten for at alle tradere jobber ut fra samme «taktikk» tror jeg er lav.

Og i nettopp Funcoms case så er det reelle verdier og de begynner å bli betydelige, derfor MÅ man hensynta dette. Du nevner NANO som eksempel, der er det vel ikke samme mulighet til å vurdere reelle verdier og da er det kanskje lurt å kun se på TA?!

En «ren» trader vil ikke bry seg nevneverdig om FA. Vedkommende kan se på et chart og bestemme seg for om man bør kjøpe eller ikke. For min egen del ser jeg på begge deler, men jeg vektlegger mest TA ifht. timing for kjøp / salg. Det betyr f.eks at jeg kan selge meg ut i forkant av en news event (slik jeg gjorde i Nano) uten å miste nattesøvnen av den grunn. I Nanos tilfelle har det kommet børsmeldinger som perler på en snor, men TA sa den skulle ned etter FT meldingen. Med fasiten i hånden kan man vel si at TA vant?

Jeg tror TA fungerer uavhengig av om det er et selskap med inntekt eller ikke. Et chart er et chart. Chartet lyver ikke. Krypto er vel det beste eksempelet hvor folk er dypt uenige om de underliggende verdiene, likevel koster 1 Bitcoin i dag ca. $6600. Den eneste forutsetningen for at TA skal være nyttig er egentlig volum. TA fungerer dårlig på assets med lav likviditet.

Om man vurderer reell verdi i ett selskap til å være xx i kurs så vil alt under være tilbud som det snakkes om her ofte.

Jo, men hvem bestemmer hva den relle verdien er? Hvilke multipler skal man bruke? Hvis du synes aksjen er dyr på 25 kr mens en annen synes den er billig, hvem har rett? Jeg syntes f.eks Netflix aksjen har vært dyr i mange år nå – pr. nå har den en PE ratio på 312 – men det finnes fremdeles folk som mener den er billig, og som kjøper.

Poenget mitt er at FA har også ulike aspekter ved seg som folk vil vektlegge ulikt, og således er det ikke forskjell på dette ifht. forskjellen mellom daytradere og swingtradere som beskrevet lenger oppe.

Da kan det være lurt å kjøpe litt under dette punktet og ned mot støtter så man er klar til alle tradere tar plass på diverse signaler.

Det kan være en OK strategi om man mener man ser ting markedet ikke har sett enda, og tåler å sitte på om det ikke går som man tror. Jeg tror uansett det lureste er å velge den strategien som passer en selv best, enten om det er long eller om man trader, og stå for det uavhengig av hva andre mener. Resultatene vil jo tale for seg selv.

7 Likes

Funcom anser den 1. Dlc’en som en suksess? ref deres egen hjemmeside.

Lave utviklingskostnader og penger rett i foret.

Koster lite å ha 1-2personer som lager sånne DLCer

1 Like

Det vet jeg, men jeg vet ikke når suksessen inntreffer. :slight_smile:

Jeg tenker Funcom er fornøyde samme hva. De vil jo helst holde på alle ansatte mellom hver release, så at de nå får grafikkdesignerne osv til å gjøre noe som gir inntekter er bra, i hvert fall når det gir litt penger i kassa.

1 Like

Og alt mulig grunnarbeid for det som kommer ut i DLCene vil jo ligger der som arbeid som kan inngå i andre spill innen conan franchiset senere.

7 Likes

Synes det er litt vel stille her mtp den pene utviklinga vi har hatt nå i juli? Er det noen som kunne kort minnet meg på “triggere”?
Synes det passer fint med en sånn liste innomellom i denne threaden.

1 Like

Det er stille fordi alle sitter å akumulerer aksjer :wink:

Neste trigger er gamescon 23-25 august og Q2 resultat 28 august.

1 Like

Japan release også, det er vel samtidig med GamesCon.

3 Likes

Så har du pet Patchen som skulle komme i august. Kansje samtidig med Japan realese.

Blir spennende å se om de rekker det.

Så er det stille fordi det er noen som på død og liv skal ha billigere aksjer og tror de får det om 1-2 uker :stuck_out_tongue:

2 Likes

Folk kjøper billig nå.

5 Likes

Er noe nyttig informasjon her:

https://www.infrontanalytics.com/fe-en/NL0012756266/Funcom-NV/financial-ratios

Så avsluttet 2018 med en regneøvelse for å se om det var noe hold i ordlyden :blush:

Om noen har tilgang send meg gjerne en PM

Veldig gøy å se at Robur-fondet foreløpig står fjellstøtt på topp 20 hos Funcom:

Jeg tilhører vel de som mumlet litt bekymringer for den posisjonen etter at forvalterene sluttet og skulle starte opp nytt.

Hvis nå bare det nye fondet til de tidligere robur-forvalterne også kjøper seg inn så blir det bra.

6 Likes