Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Takk for dine innspill!

1 Like

Kursen i Funcom er styrt av noe sånt som de forrige to og de neste to kvartalene, og det begynner å nærme seg bunnen.

Med frysen av CSP, så er det bare coop spillet som er forventet i 2020(av egne spill) , i en sjanger vi ikke vet om funcom er gode på. Neste egne spill er Dune i 2021/22.

Jeg ser på en investering i Funcom nå som en investering basert på hvor godt man tror coop spillet gjør det. Forventninger til Dune tviler jeg på at blir kursdrivende de neste 9—12 mnd.

2 Likes

Er litt av det her merker jeg. Aldri sett uttrykket før, men ser jo absolutt hva du mener.

Takk for nå.

Hils gjengen på HO.

1 Like

Men det er ihvertfall en sjanger som det er mulig å tjene bra med penger på, og ikke en smal sjanger slik som spillene CU, MYZ, CCC og MOM tilhører…

1 Like

Altså, 4 player pve coop tror jeg er bra, men vet ikke heeeelt hva funcom lager

3 Likes

Jeg oppsøkte TI fordi dere skal være veldig kompetente på akkurat denne type aksjer, men det var ingen som hittil har klart å komme med noen virkelig gode argumenter for å undersøke selskapet nærmere. Det virker altfor usikkert om Funcom vil lykkes.

Hei og hade aksjefokus.

Prøv igjen senere.

Bannet.

10 Likes

image

11 Likes

Fundamentalt så tjener Funcom altfor lite penger til tross for en uventet stor suksess ved launch av CE.

Mcap vil skli ned mot 500m så lenge resultatene synker langsomt videre.

IPen med suksess så langt er bare til låns dessverre så den har ingen verdi for selskapet heller på lang sikt. De bør lage egne IPer og satse 50% på det fremover nå som de har muligheten og råd til det.

1 Like

Eier ikke Funcom 50% av den IPen?

1 Like

Du vet at Funcom eier 50% av Heroic Signature som eier IPene Funcom bruker.

5 Likes

Det ble som ventet en svak kvartalsrapport, enda litt svakere enn RedEye estimerte.

RedEye estimat før Q3 2019:
image

Fasit er nederste linje:

Den relevante forskjellen:

• Inntekter 650k svakere enn forventet.
  • EBIT på 450k svakere enn forventet.
  • Resultatet er såvidt negativt (-256K), og første negative kvartal siden Q1 2018.

Alt i alt, ca en halv million USD dårligere enn forventet.

Men ikke glem at de faktiske kostnadene til spillutvikling finnes gjemt i intangible assets som vokser fra kvartal til kvartal:

image

Det er kolonnen til høyre, “total intangibles” som inkluderer skattetull, oppkjøp av ZPX, og investeringen i Heroic Signatures som er verdt å følge med på fordi den også inkluderer alle utviklingskostnadene Funcom har til spill som enda ikke er lansert.

Den har nå vokst til nesten $31 millioner USD. Det er her avskrivninger fra lanserte spill kommer fra. Dvs “Depreciation & Amortization” - eller D&A - som er forskjellen på EBITDA og EBIT.

Det at Funcom tar kostnader (avskrivninger) på investeringer i lanserte spill (conan exiles, myz, conan unconquered, dlc) på $2 505 dette kvartalet snur positiv EBITDA på 2 147 til negativ EBIT på 358.

Samtidig ser vi fra forrige kvartalsrapport at da var “intangible assets” (som inkluderer spillutviklingskostnader som senere skal avskrives) på 29 554, men nå har den vokst til 30 983 - eller neste $1.5 millioner USD. Samtidig som kostnader på $2 505 er tatt.

Forklaringen finner vi i Free Cash Flow:

image

Det vi ser her er at “Cash Operating” dvs penger tjent på normal drift er positiv på over 2 millioner USD, men samtidig så investerer Funcom over 5 millioner USD i framtiden (CAPEX) dette kvartalet. Det gjør at kontantflyten er negativ med flere millioner.

Tilsvarende informasjonen finner vi igjen i kontantbeholdningen til Funcom, som for første gang på flere år synker vesentlig (høyre kolonne):

image

Funcom er gjeldsfritt, men kontantbeholdningen i Funcom sank med nesten 4 millioner (en del av det er pga valutasvingninger) og er nå tilbake på omtrent det nivået kontanter var i 2018 Q1 (hakket lavere), og vi må nok forvente at kontantbeholdningen fortsetter å synke hvert eneste kvartal inntil Mutant Chronicles blir lansert.

Alt i alt svake tall, men omtrent som forventede tall. Funcom har i flere år levd av det ekstremt suksessrike Conan Exiles, men inntektene har nå for alvor begynt å falle. Samtidig er det ett stykke fram til lansering av Funcoms neste prosjekter.

I sum kan det se ut som om 2019 går mot nullresultat eller svakt negativt, mens 2020 nok vil levere omtrent i null eller negative kvartalsrapporter inntil Mutant Chronicles lanseres, eller salget av Conan Exiles tar seg kraftig opp igjen (year 3 season pass i 1H 2020 er åpenbart noe Funcom satser på å lage en større oppdatering til).

ps: Forbehold om at jeg som amatør kan ha skrevet av feil tall eller bommet på enkelte ting, og satser på at @Konamixx eller andre med større kunnskaper kan rette på meg hvis det er noen åpenbare feil.

36 Likes

Du er veldig flink til å hente frem og sette ord på sider i kvartalsrapportene mange bare skumleser. Takk for gode bidrag!

6 Likes

For meg så er det store spørsmålet hva mounts i q4 + update i h1 2020 klarer å dra inn.

3 Likes

Med spillerbasen til CE vil hhv. mounts og da særlig nytt map overgå de små publishing prosjektene og DLC’s i endte potens.

1 Like

En relevant oppdatering er da denne sliden:

5 nye prosjekter er vel to interne og 3 publishing:

• Mutant Chronicles.
  • Dune.
  • Conan Chop Chop.
  • Games Farm i 2021.
  • The Outsiders prosjektet.

Samtidig har Funcom fjernet denne sliden fra forrige presentasjon så vidt jeg kan se:

Denne er da ikke lenger gyldig, og er ikke en del av outlook for Funcom.

Som jeg har vært inne på før. Jeg fokuserer alltid på endringer i outlook delen. Det er hvordan selskapet selv ser på sin framtid.

Funcom guider derfor fra og med Q3 2019 ikke lenger på:

• +1 egenutviklet spill per år.
  • +2-3 publishing spill per år.
  • Utviklingstid på “1-2 years of full production.”

Disse tingene er ikke lenger en del av hvordan Funcom beskriver sin egen strategi.

Basert på denne informasjonen så antar jeg at Funcom kun har 1 publishing spill i 2020, Conan Chop Chop, og 2 i 2021, Games Farm og Outsiders prosjektet (Goldborn).

Dune spillet er fortsatt i “pre-production.” Det guides ikke lenger på at dette spillet skal lanseres etter maksimalt 2 år med “full production.” Det guides på at spillet er “to be announced.” Det vil si at 2022 begynner å framstå som minst like sannsynlig som 2021 i mine øyne.

Dette kan også stemme med at Funcom kan ha sett at utvikling tar mer tid enn de håpet, og at de ikke kan opprettholde 1 egenutviklet spill i året samtidig som de melker allerede lanserte spill for alt de kan.

ps: Jeg vet dette er negative spekulasjoner. Uansett er det viktig at dette er mine spekulasjoner kun basert på at Funcom har fjernet en side fra presentasjonen sin i forhold til Q2 2019 rapporten. Jeg har ikke noe mer konkret enn det å basere meg på.

25 Likes

Hvorfor spurte du ikke om det? :blush:

Følger deg på en god del av det andre, men denne hvordan kommer du frem til dette?

3 Likes