Aha. Beklager. Er på mobil og har ikke sett presentasjon eller slides ennå.
Det har du rätt i att den saknas. Märkligt och helt klart en relevant fråga! Är ju väldigt ovanligt sätt att ändra hela sin strategi genom att smyga ut den från rapporten utan att kommentera ändringen.
Jag tycker du borde sända frågan vidare till ir@funcom.com och posta svaret här sen
Jeg har spurt en del før, men basert på fundamentale forhold er jeg ikke investert i funcom nå og heller ingen planer om å bli det på en stund. Derfor jeg også postet at dette var min spekulasjon. Jeg gidder nok ikke skaffe meg klarhet i dette, fordi jeg tror ikke det nødvendigvis er slik at man skal stole 100% på svaret man får.
For å være mer konkret i spekulasjonen (basert på noen samtaler i chat med andre som kan velge om de vil bidra).
Når jeg ser kontantflyten til Funcom så føler jeg det KAN ligge litt i korta at Dune kan lanseres i Early Access (for å få inn kontanter) hvis Mutant Chronicles gjør det dårlig, og hvis Mutant Chronicles tjener massevis av penger, så er det bedre å ta seg tid med prosjektet og lansere det når det er pusset opp til gullstandard
Ergo vil jeg tro at strategien til Funcom per dags dato er mer fleksibel og avhengig av hvordan inntektsstrømmen fra Conan Exiles season 3 pass og Mutant Chronicles er, enn det de så for seg at den skulle være når de lagde strategien.
At de da slutter å guide spesifikt på ett visst antall lanseringer i året som de ikke vet om de kan opprettholde kan da være fornuftig. Det vil ikke si at det er noen garanti for A eller B - men jeg tenker de får mer fleksibilitet ved å ikke guide så spesifikt.
Og siden Funcom allerede guider omtrent null så er dette en fortsettelse av deres strategi overfor investorer: selskapet ber om å bli bedømt på hva de leverer, og guider ikke på framtiden i noe særlig grad. De sa vel det også rett ut på twitch streamen.
ps: Min personlige tanke er at man fort har ca 6 måneder å posisjonere seg i Funcom fra nå hvis man er langsiktig. Det vil si at jeg tror full hype og markedsføring begynner på E3 2020 i juni for Mutant Chronicles. Begynner markedsføringen før tar jeg selvsagt feil.
Viste seg i alle fall at «production» = «full production». Det la jeg til grunn.
Jeg legger også til grunn at strategien er uendret. Men det er altså en hel mail til IR unna å få svar på.
Dette var noe av det mest overraskende spør du meg.
Men jeg mistenker Funcom legger mer i Pre Production enn oss.
Det som talar emot just det är att det är svårare att timea med filmen som jag ser det. Svårt att dra nytta av en hype-karusell à’la Hollywood om man redan visat korten vid EA
Jeg antar jo (i motsetning til mange andre) at spillet ikke er ferdig 100% til Dune filmen. Så jeg tenker da Early Access i forbindelse med, eller mer sannsynlig, i etterkant, av filmen. Men at markedsføring (CGI trailer?) kan komme i forbindelse med filmen.
De vil ikke måtte gjøre om animasjoner osv etter at de går i prod. Da gir det mening å vente med å gå over i produksjon.
Nå hadde Funcom en presentasjon hos Pareto i juni.
Om flere hadde møtt opp der, så hadde synsing og spekulasjoner etter dagens rapport vært en smule mindre.
Virker på meg som flere her inne foretrekker den “siden”, fremfor en mer direkte dialog med selskapet når de er “ute” for å treffe oss aksjonærer.
Utfordringen for de fleste her inne er at de ikke blir inviterte til Pareto og lignende.
Det var faktisk mulig å melde seg på gjennom @pdx. Som gjorde en avtale med Pareto før den presentasjonen @Evilfreud.
Mange bra innlegg her. Men synes flere bør møte opp på slike arrangementer. Tross alt mange her som har brorparten av porteføljen sin i Funcom
Kan grunnen til at Rui og Stian så heller ukomfortable ut i dag når de snakket om blant annet Dune spillet være at de nå er i skvisen mellom alle?
Legendary som nå dikterer timeline på spillutvikling og markedsaktiviteter for Rui som ikke nødvendigvis er hånd i hanske med de ressursene han disponerer?
Aksjonærmassen som vil vite når spillet kommer, men Rui kan ikke si noe på grunn av Legendary.
Største eier som nå er misfornøyd med aksjekursen og vil se på/endre strategi og viktige veivalg for å få fart på aksjekurs?
Jeg følger deg på det andre, men jeg har vondt for å se at Tencent bryr seg ekstremt om aksjekursen uke for uke. De er nok en stabil og svært langsiktig eier som ser potensialet i flere år framover.
Om de skal legge noe press så kommer det nok eventuelt fram etter at de er valgt inn i styret, og vi ser endringer på guiding på neste kvartalsrapport.
Hvis de ser ukomfortable ut, så er det vel fordi de sikkert leser dette forumet, og vet at svært mange av spekulasjonene våre her er på ville veier. Problemet for oss som diskuterer er at vi ikke vet hvem her som tar veldig feil
Enig i at Tencent er langsiktig og eier så mange spillselskaper at dag til dag i Funcom ikke nødvendigvis er viktig. Tipper de ser fremover mot Dune. Blir bare ivrig i egen spekulering med tanke på utsatt GF og det Rui sa om deres inntreden i styret på twitch.
Umulig å vite hvem som spekulerer riktig. Uansett takk for bra innlegg over. Alltid greit å se med nøkterne øyne.
Har av diverse personlige grunner vært passiv eier med mesteparten av beholdningen så lenge nå at jeg likegodt kan sitte videre når jeg ikke solgte før denne rapporten heller selv om man «visste» hva som kom.
Dog synes jeg Stian og Rui var ganske defensive i dag og liker ikke «sminke» brura symptomene i ordbruken. Som aksjonær vil jeg heller høre «vi investerer i fremtiden som faen og det gir en stor cashburn dette kvartalet, men pengene blir brukt fornuftig» enn tull om at de ville ha vært profitable om CU ikke hadde underperformet…
De så vel ukomfortable ut fordi de vet at selv de mest fantastiske nyheter blir møtt med slakt i markedet.
Så når de ikke engang har noe spesielt å slå i bordet med så…
Joda, men dersom strategien er «fuck guidingen» så må de ikke svette på ryggen av at dette fører til at vi overanalyserer det lille vi får.
Funfact, Legendary er eid av Kina firma.
Tencent er på vei inn i Funcom st yret.
Kan være Tencent ønsker å kunne si at de bidro aktivt og at derfor ting er “lowkey” frem til de sitter i styret?
Ikke så stor tro på det men jeg tror kombinasjonen av lovende takter med CE i survival sjangeren i kombinasjon med bruk av Dune IP til nytt survival spill er hovedårsaken til at Tencent valgte å kjøpe seg inn.
Joda, forstår sliden og hører Stian si som en programerklæring «and we are investing heavily into the future», men før den sliden har han hostet og kremtet seg gjennom to slider der han ikke får frem dette poenget særlig godt spør du meg. Gå i detaljene på hva du investerer i og hvordan. Da har du min oppmerksomhet som aksjonær og det er en mye bedre historiefortelling om en begynner der og viser at en gjør dette på en fornuftig måte med kostnadskontroll (forhåpentligvis) Ikke når du mumler om valutaeffekter og CU…
Mulig bare det er meg, men når aksjekursen ikke følger så må selskapet gjøre seg litt mer fortjent til å beholde investeringen min enn det vi så idag.