Dette var vel i utgangspunktet et svar på det med cashflow var det ikke det?
Jeg kikket litt for gøy på hvordan cashflow har vært de siste årene. Funcom bruker jo å presentere cashposisjon ved hver kvartalsrapport nå. Og hvis den ikke synker alt for mye så regner jeg med de vil fortsett med det
Den ser jo slik ut (når jeg har tastet inn tallene i Excel):
Viser jo forsåvidt at selv om det har vært litt nedgang siden toppen 3Q18 så har Funcom fortsatt greit med cash. Gått litt opp og ned og netto endring kan man se i denne grafen:
Så synes jo jeg det er litt interessant å se hvor pengene kommer fra. Noen er jo så flinke til å skryte av hvor mye cash Funcom “produserer”. De har jo i denne perioden gjort et par større emisjoner og jevnlig trykket aksjer i forbindelse med opsjonsprogrammet. Begge delene gir jo påfyll av kapital. Så ser man på det som i regnskapet heter “Net proceeds from issue of share capital” så har denne posten bidratt slik:
Over tid ser man jo at dette har akkumulert seg til ca 20,2 mill $ i perioden.
Hvis man så ser på hvordan cashflowen pr kvartal hadde vært uten disse emisjonene så ser det slik ut:
Og cashposisjonsgrafen som Funcom bruker å vise i presentasjonene hadde da sett slik ut:
Så uten dette påfyllet hadde Funcom vært i en ganske annen posisjon enn de er i dag
Så blir det jo spennende å se hvordan det utvikler seg videre. For det er viktig at Funcom opprettholder et godt buffer på cashposisjonen slik at de har det handligsrommet som behøves for å kunne ta de rette beslutningene både når det gjelder interne prosjekter og nye publishing prosjekter.