Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Ja, men de ligger jo der ved kjapp hoderegning fra EBIT, Rev og Op cost.

EBITDA = Rev+Op cost
Depreciation, amortization and impairment charges = EBITDA-EBIT

Blir vel et spørsmål om man vil se på bedriften med eller uten avskrivninger for Funcom sin del. Man må ha tillit til at de har verdsatt produktene sine riktig for å ha tillit til DA.

Så greit å se driften uten dette gjennom EBITDA hvis man ikke bryr seg om egenkapitalen til selskapet, men heller vil se på hvordan driften gjør det i dag. For verdsetting av selskapet gir EBITDA alene for lite info.

Har sett på estimert kost/inntekt for Moons of Madness og endte med ca 1 MUSD i utgifter og ca 1 MUSD i inntekter (inkludert inntektene fra konsoll release i Q1), så om det ikke var en knallsuksess, så går det nok mye bedre enn med CU. Mitt syn på prosjektet har da mao snudd fra negativt til nøytralt. :slight_smile:

4 Likes

Også medregnet potensiell kinesisk release? :slight_smile:

1 Like

Dette var vel i utgangspunktet et svar på det med cashflow var det ikke det?

Jeg kikket litt for gøy på hvordan cashflow har vært de siste årene. Funcom bruker jo å presentere cashposisjon ved hver kvartalsrapport nå. Og hvis den ikke synker alt for mye så regner jeg med de vil fortsett med det :laughing:

Den ser jo slik ut (når jeg har tastet inn tallene i Excel):
image

Viser jo forsåvidt at selv om det har vært litt nedgang siden toppen 3Q18 så har Funcom fortsatt greit med cash. Gått litt opp og ned og netto endring kan man se i denne grafen:
image

Så synes jo jeg det er litt interessant å se hvor pengene kommer fra. Noen er jo så flinke til å skryte av hvor mye cash Funcom “produserer”. De har jo i denne perioden gjort et par større emisjoner og jevnlig trykket aksjer i forbindelse med opsjonsprogrammet. Begge delene gir jo påfyll av kapital. Så ser man på det som i regnskapet heter “Net proceeds from issue of share capital” så har denne posten bidratt slik:
image

Over tid ser man jo at dette har akkumulert seg til ca 20,2 mill $ i perioden.
image

Hvis man så ser på hvordan cashflowen pr kvartal hadde vært uten disse emisjonene så ser det slik ut:
image

Og cashposisjonsgrafen som Funcom bruker å vise i presentasjonene hadde da sett slik ut:
image

Så uten dette påfyllet hadde Funcom vært i en ganske annen posisjon enn de er i dag :slight_smile:

Så blir det jo spennende å se hvordan det utvikler seg videre. For det er viktig at Funcom opprettholder et godt buffer på cashposisjonen slik at de har det handligsrommet som behøves for å kunne ta de rette beslutningene både når det gjelder interne prosjekter og nye publishing prosjekter.

13 Likes

Jeg legger ut listen til @antzzo så vi har den her også.

https://tekinvestor.s3.dualstack.eu-west-1.amazonaws.com/original/3X/1/6/1616e3af2b2722f2e5b38f04704a601a809d02ca.png

8 Likes

MAJOR SHAREHOLDERS - 21.01.2020

Rank Holding Stake Name Citizenship Type of account
1 22,341,221 28.91% Morgan Stanley & Co. Int. Plc. GBR Nominee
2 7,400,000 9.57% JPMorgan Chase Bank, N.A., London GBR Nominee
3 5,431,608 7.03% Avanza Bank AB SWE Nominee
4 3,634,642 4.70% Nordnet Bank AB SWE Nominee
5 2,250,000 2.91% Citibank, N.A. IRL Nominee
6 2,000,000 2.59% CORE NY TEKNIK SWE Ordinary
7 1,111,253 1.44% REGENTS OF THE UNIVERSITY OF MICHI USA Ordinary
8 1,020,121 1.32% The Northern Trust Comp, London Br GBR Nominee
9 953,755 1.23% NORDNET LIVSFORSIKRING AS NOR Ordinary
10 816,717 1.06% Nordea Bank Abp SWE Nominee
11 694,107 0.90% PETTERSEN, EGIL NOR Ordinary
12 537,259 0.70% NEVROKIRO INVEST AS NOR Ordinary
13 528,537 0.68% GJESTØY AS NOR Ordinary
14 521,219 0,67% Saxo Bank A/S DNK Nominee
15 490,000 0.63% PEDERSEN, ATLE SANDVIK NOR Ordinary
16 452,337 0,59 % CMDC AS NOR Ordinary
17 445 800 0,58 % STORVESTRE, RIKARD ARNE NOR Ordinary
18 442,555 0.57% Danske Bank A/S DNK Nominee
19 400,000 0.52% HYBRID AS NOR Ordinary
20 380,107 0,49% CLEARSTREAM BANKING S.A. LUX Nominee

@koe can you fix?

Kul att CMD fortsätter öka. ASP har minskat rejält

Liker det.

ASP minskat från 600k -> 490k

2 Likes

:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Nesten Litt vondt å se Conan Exiles på 5. plass på bestselgerlisten globalt på Steam i kveld (På salg men dog). Hadde vært en fin aksje i «immun mot koronaporteføljen» :roll_eyes:

2 Likes

Bittersøt salg ja! Men heldigvis etter Funcom salget så har jeg iløpet av Q1/Q2 tatt igjen 2 år med tap :grin: (mye takket @Konamixx) + mye flaks og erfaring fra tidligere “krakk”

Så håper jeg flere på allokerte Funcom pengene til andre gaming aksjer og gjør det helt greit under Corona. Tekinvestor som forum har blitt MYE bedre også etter skilsmissen!

9 Likes

Ja funcom var en aksje man etter hvert kunne det meste om og litt til. Benyttet anledningen til å investere i nesten alle nordiske spillaksjer og det har gåttbra. Litt deilig å ikke kunne alt om en aksje lengre, men heller bruke funcom kunnskapen om spillaksjer til å tjene penger andre steder.

7 Likes

Funcomaksjen var toxic på slutten.

9 Likes

Vil dette være bra for aksjekursen? Spør for en venn.

3 Likes
3 Likes

Men skulle ikke release av spillet være samtidig med filmen egentlig?

Nei det var aldri kommunisert. Sansynligvis kommer spillet ved Part 2 eller i PR oppbygningen til part 2.

1 Like