Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

For at dette:

Skal kunne gi 500 TUSD i salgskostnader, så må de ha hatt over 1,6 MUSD i inntekter, av totalt 1,67 MUSD i inntekter. Det ser jeg som høyst usannsynlig. Mer sannsynlig er at mesteparten av disse inntektene kom fra folk gjør som in-game kjøp og abonnementer. Men der er vi tydligvis uenige, og det ser ikke ut til at vi kommer til noen konsensus.

Jepp jepp. Det er vanskelig å fastsette drift fordi vi ikke har direkte innsyn i dette. Du har for eksempel lisens for bruk av unreal engine som ikke nødvendigvis betales i samme kvartal og når da salgstallene synker som f.eks. i Q2 i forhold til Q1 så ender du da med en proposjonalitet som ikke nødvendigvis stemmer med tidligere kvartal osv.

Men du får nå bare forsøke å regne deg frem til noe som gir mening for deg og bruke det. Påpeker at i følge sensitiviteten, eller følsomheten, i min utregning så vil 10 MNOK konstader medføre en nedjustering av kursmål med hensholdsvis 0,3 kr (P/E 10) og 0,21 kr (P/E 7). Dvs om du dobler driftskostnadene vil det utgjøre 0,6 kr på kursmålet.

1 Like

Funcom sa at de betalte endel engangskostnader til lisenser i Q1, så den tror jeg er avklart, men de har forsåvidt også nevnt at de har en egen avtale for Unreal-motoren som gir dem en lavere royalty enn de vanlige fem prosentene. De har selvfølgelig ikke gått ut med hvor mye lavere. :stuck_out_tongue:

Men ja, det slår nok mer ut at jeg mener salgsinntektene etter moms er på 275kr pr kopi, ikke 299kr som du har brukt (ref posten over på moms).

Også tror jeg du overvurderte salget på xbox. Hvis den analysen ble gjort før xbox-lanseringen, så kan jeg forstå det tallet (jeg hadde ikke vært uenig). Som det er nå, så tror jeg en nedjustering på rundt 100k kan passe. Men, det er ikke riktig å si at tallet ditt er feil, det som avgjør salget videre er hovedsakelig hvor bra stand Funcom klarer å få xbox-versjonen opp på, og hva slags ekstra features de kommer med fram til Q4. The Purge er en typisk feature jeg tror kunne dratt salgstallene kraftig opp.

Hvis man skal se lengre framover, så er dette veldig interessant:

… Heldigvis kommer Funcom med en expansion samtidig som de går ut av EA, eller så tror jeg salget kunne blitt veldig labert.

2 Likes

Ja mye bra du sier der. Den har ikke vært oppdatert siden før Xbox lansering i realiteten, jeg har gjort litt endring på kostnadsføringen men ikke noe særlig i forhold til Xbox salg, økt inntjening på SWL osv. Om det stemmer det du sier med lavere lisensdel til Epic Games så vil alle disse faktorene sikkert bidra til å nulle ut optimismen i xbox salgene for eksempel. I tillegg til lisenskostnadene til CPI som jeg har nevnt jeg tror jeg har satt relativt høyt.

Poenget er at for min egen del var dette et slags grunnleggende scenario for å vurdere om det faktisk var grunnlag for betydelig oppgang. Og selv med større justeringer som du snakker om så tror jeg det grunnlaget fortsatt er til stede.

Fra UE4 infoen:

If I release a commercial product, what royalties are due to Epic, and when?

Generally, you are obligated to pay to Epic 5% of all gross revenue after the first $3,000 per game or application per calendar quarter, regardless of what company collects the revenue. For example, if your product earns $10 from sales on the App Store, the royalty due is $0.50 (5% of $10), even though you would receive roughly $7 from Apple after they deduct their distribution fee of roughly $3 (30% of $10).

Royalty payments are due 45 days after the close of each calendar quarter. Along with the payment, you must send a royalty report on a per-product basis.

1 Like

Angående UE-lisenskostnadene, så regnskapsfører nok Funcom disse i riktig kvartal. Cash-flowen blir påvirket av det dog.

Jeg har bare regnet på Q3 og endte da på en EAT på ca 2,1 MUSD, og jeg tenker Q4 kanskje får en EAT på 1 MUSD. Vesentlig lavere enn det du har, men så har jeg også tatt høyde for at de får en større engangsbetaling i Q3 for Unreal-lisens på xbox. Som jeg ikke vet om stemmer. EAT for hele 2017 blir da ca 9,4 MUSD. Jeg har da gått ut i fra at salget faller av vesentlig framover, og regnet med rabattene på PC. Hvis Funcom skulle komme med f.eks. The Purge og få bra med oppmerksomhet rundt den oppdateringen, så vil dette estimatet være for lavt for Q4.

9,4 MUSD * 7,88 = 74 MOK, med 338m aksjer, så ender jeg opp med at på dagens kurs, så er P/E på 2,35*338/74 = rett under 11. Helt grei prising, men dette tar jo ikke høyde for at Q1 2018 er noe jeg tror overgår Q1 2017 med ganske mange millioner dollar.

… begynte på et langt avsnitt om mulige 2018-planer, men får ta det en annen gang. Det blir samme hva litt “luftslott” av det i en fundamental analysetråd. :smiley:

1 Like

Tja… Ser owners er kraftig nedjustert på Steamspy igjen, men tror nok de klarer kanskje 100k salg ila Q3 på PC alene. Dette vil gi en inntekt et sted mellom 15-20 MNOK tror jeg, så om de har solgt noe som helst på Xbox og SWL har hatt en grei inntjening så tror jeg nok du sikter veldig lavt egentlig, men vi får nå se.

Ender det med EAT på 2 MUSD i Q3 eller rundt der selger jeg på sekundet ihvertfall, da tror jeg sjansen for et positivt Q4 er ekstremt lav.

Jeg tror Q4 blir bedre enn Q2.

3 Likes

Hvis du tar Q2 og legger på 1 MUSD fra SWL* og trekker fra 700 TUSD (skulle vært ført i Q1), så er de allerede 300 TUSD i pluss. CE solgte ca 60k kopier av CE på steam i Q2 iflg steamspy. De burde ihvertfall klare 100-150k på xbox/pc tilsammen selv ved rimelig ræva salg og snittrabatt på 10-15%, noe jeg mener burde gi rundt 600 - 1000 TUSD (i EAT), så da burde de lande på 0,9 - 1,3 MUSD i EAT totalt.

*Jeg har da, utfra kvartalspresentasjonen, regnet meg fram til ca 500 TUSD i inntekter i Q2, mens jeg regner med ca 500 TUSD pr måned fra og med september. (1500 TUSD i juli, 1000 TUSD i august).

2 Likes

Salget på Xbox i Q4 pga X-versjonen kan bli betydelig. De som kjøper X kjøper også spill tilpasset X.

2 Likes

Så bagger argumenterte for det samme… Selv om alle MMOer på planeten har Halloween event. Er det deg baggegutten? Uansett, at dette skal gi en massiv boost det tviler jeg veldig sterkt på.

1 Like

Såvidt jeg kan forstå, så får ikke Funcom pengene fra Steam (Valve) før etter at de har tatt sin andel. Funcom regnskapsfører heller ikke momsen som “Revenue”.

Hvis man ser på Q1 2017 tallene til Funcom, så blir dette åpenbart. De hadde solgt noe over 480k kopier i Q1 (dette tallet er børsmeldt) og regnskapsførte inntekter på 10 921 TUSD. Som kalkulert over, etter moms, så er snittprisen ca 30$. 480k * 30$ = 14 400 TUSD. Det er derfor klart at Steam-cutten ikke treffer regnskapet til Funcom i det hele tatt og ikke skal tas med under cost of sale. 14 400 TUSD - 30% = 10 080 TUSD. Nå regnskapsfører Funcom dette over 30-60 dager, jeg regner med at de har brukt 30 dager, ellers hadde Q2-tallene blitt bedre.

Cost of sale er dermed royalty for Conan IP-en og royalty for Unreal-motoren. Utfra sånn som jeg forstod Q1-presentasjonen, så betalte de også noen store engangssummer for Unreal-motoren og noen plugins/verktøy de bruker. Jeg tipper 10% ikke er så langt fra målet for Conan IP-en, og ser for meg kanskje 2,5% for unreal-motoren pga engangs-summene.

Dette har først og fremst noe å si når man skal kalibrere salgstall mot inntekter som man ser i Q2 presentasjonen.

?

Let gjennom her og se om du finner noe konkret:
https://partner.steamgames.com/doc/finance/payments_salesreporting/faq

Du kan nok ikke bokføre inntekt etter salgskostnader som din helhetlige inntekt så vidt jeg er klar over.

Du argumenterer her for at Funcom har en snittpris på CE etter moms på mindre enn 10921TUSD (inntektene) delt på 480.000 solgte kopier, med andre ord mindre enn 22$? Det kan du vel ikke mene?

Nei, men Steam selger spillet for deg, for en pris du bestemmer, og så får du 70% royalty av den prisen. Det er derfor det på siden du linker til er snakk om royalty. :slight_smile:

Angående 4214 i operating expenses, så sier Funcom selv:

4 Operating expenses
Personnel cost, marketing, office rent and games operating cost are main elements of the
operating expenses.

For Q4 2016, så var disse på 1814 TUSD, 12,5% (royalty) av de ovennevnte 10080 TUSD gir 1260. Det gir en “rest” på 4214 - 1814 - 1260 = 1140 TUSD. Disse regner jeg med at stort sett var engangsbeløpene Funcom nevnte, markedsføringskostnader og en solid dose overtid.

2 Likes

Vet du nøyaktig hvor mye av spillet har blitt solgt i ulike regioner? Hva er egentlig gjennomsnittspris når du bruker weighted average for å regne det ut? Istedet for å kjøre alt over ei linje that is. Vi vet det ble solgt en del i kina, ser du prisen i kina?

Du burde kanskje ha tenkt på det før du brukte 300kr som snittpris i dine egne beregninger? :stuck_out_tongue:

Nøyaktig? Nei, en god anelse? Ja: (grafen er fra http://steamspy.com/app/440900 og geography-tabben)


Jeg har highlighted de som jeg antar har lavere priser (den blå søylen er owners), ser ut som 12-15% er fra lavkostland, som vel gjør at 30$ er litt høy snittpris, den burde nok vært 6-7% lavere, så ca 28$. Har da regnet med 50% avslag i snitt på landene markert i gult.

28$ * 480k = 13 440 TUSD, fortsatt noen millioner dollar mer enn Funcom tjente. :slight_smile:

… Jeg føler bare sånn halvveis at du leser innleggene mine, og det ser jo ikke ut som du leser tingene du linker til selv heller (ref steam linken som viste det motsatte av påstanden din).

Nei, jeg gjør egentlig ikke det :slight_smile:

Fordi poenget med innlegget var at du kunne bruke det du ville om du fant noe nyttig der, og det som ikke er nyttig står du fritt til å ignorere. Jeg aldri påstått det er en fasit eller at alt sammen er 100% korrekt og jeg er heller egentlig ikke noe særlig interessert i å diskutere det opp og i mente, det blir bare en eviglang sirkel. Igjen, jeg la det ut i tilfelle det var noe der som var til bruk for deg.

Det virker ikke som at det egentlig er det, er det da bedre at jeg bare fjerner innlegget?

Jeg kommer med innspillene du skrev at du satte pris på. Eller synes du argumentasjonen min er ulogisk/usaklig?

Det der var en copypaste fra det originale innlegget på HO, jeg burde spesifisert det.

Hvis du ikke vil ha saklig tilbakemelding på en fundamental analyse, så burde du ha spesifisert det ja. Evt at du ikke stod for tallene lenger. Eller muligens bare droppet innlegget, ettersom det da er mer villedende enn veiledende? :stuck_out_tongue:

Sant nok, min feil. Fjerner innlegget istedet siden det bare skaper en lang diskusjon om noe som aldri var ment som noe annet enn en rask-og-gæli pekepinn og som jeg trodde kanskje kunne ha en viss nytte på en eller annen måte når dere laget deres egen fundamental analyse.