Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Jeg går ut fra de 30$*480k=14 400 TUSD+ 600 TUSD for andre ting i portefølgen. for Q1
15 mill USD

SWL 1,5+2,5+1 mill USD = 5 mill USD her er de 3 mill USD uten Steamavgift…

PC 150k*30$ = 4,5 mill USD

Xbox 150k*35$ = 5,25 mill USD

Andre spill = 400 T USD

Det bliver 15,125 mill USD litt rabatt må trekkes fra PC salg så litt under 15 mill USD.

Da er min påstand, at resultatet bliver bedre end Q1, spesielt når man taker i betraktning, at 3 mill kommer fra FC’s egen klient med SWL, og er avgiften til MicroSoft mindre end til Valve, bliver det enda et hakk bedre…

Men er man helt uenig i salg for de forskjellige spill, kan det selvklart blive dårligere.
Jeg liker at gjøre ting enkle, og er også nødt til det, da jeg ikke er regnskapsfører…:wink:
Mvh Vandregutten.:grinning:

Siden det var eg her på forumet som startet tanken om 2.5m revenue fra SWL i august, fra steamdb informasjon om når peak kom, vil eg påpeke at google trends indikerer at peak var i juli, og da blir revenue august rundt 1m usd fra swl å regne.
Ting er ganske uklart her, men vil anbefale å bruke 3m revenue på swl av fosiktighetshensyn siden vi har slike indikasjoner.

Videre har du ikke trekt for royalities, skatt, steam/microsoft cut. Salget på PC senker nok snittprisen på solgte i q3 til rundt 25$. -750k usd der.
Conan royalties
PC: 5% av 3,750,000 = 187,500 usd
Xbox: 5% av 5.25 m usd = 262,500 usd

steam/microsoft cut 30% av 12,25m = 3,7m.

skatt(skal ikke dekkes i USA) ~10% av ~9m(steam/microsoft cut på yttersiden?) = 0,9m usd

15m - 2m - 3,7m - 0,9m - 187,500 - 262,500 = ~7.9m usd?

overslag uten kalkulator men med kaffekoppen på mårrakvisten =)

  • Tror estimatet her er i lavere forventede målestokk av hva vi har i gjerdet på q3 nå.
1 Like

Har glemt UE sine prosenter her enda.

Samt et moment til SWL sin inntjening.
Hele inntjeninga fra Juli er utenom steam, og dermed utenom steamcut. Så den spiken vi så kan være mer oppblåst enn vi tenker. Så igjen, oppfordrer til å bruke Christan’s 3m revenue for Q3 SWL, ikke de høyere inntil eventuelt det motsatte er bevist.
Vil paragon, bundlene og aurum alle være påvirket av steamcut nå?
Også er det denne ukjente jokeren, hvor mange spiller egentlig utenom steam?
SWL er en tøff nøtt å knekke ^^

2 Likes

Misvisende å kalle det ‘bull og bear case’ kanskje. Syns begge ser lovende ut for Funcom.
Utregning for 2017 revenues er uten 10% skatt, men med 10% snitt rabatt på spill.
Utregning for 2018 har 20% snitt rabatt på spill og 10% skatt iregnet, samt royalities til både UE og Conan IP 5% hver. 35$ PS4 pris beregnet, og at prisene ellers forblir uendret til 2018.

Huff, ser eg mangler ‘Distribution cost of goods’ for 2018

  • 704k solgte enheter på pc alene første 7 måneder jamnført @koe sine review beregninger, er hovedårsak til salgsprojeksjonene jeg estimerer her. koe, har vært så frekk at jeg har fritt anvendt review tallene dine uten å kreditere deg. :wink: Satser på tilgivelse, ikke tillatelse.

Burde estimatene mine for 2018 ha større sprang?

Link til spreadsheeten:

1 Like

Hele poenget her er, at sammenligne inntekter med Q1, og 480.000 stk CE a 30USD giver 14,4 mill USD og annet ca. 600.000 totalt ca.15mill USD.

Når man trak fra alle utgifter, endte man med et resultat på bunnen på ca. 50 mill NOK.

Når jeg ser 150.000 solgte på både PC og Xbox a 30 USD og 35 USD giver det 9,75 mill USD

SWL gav i juli ca. 1,6 mill USD på FC klient
SWL solgte en del bundle på Steam+ ingame, og med FC klient, er jeg sikker på at vi er nnær 2,5 mill USD for august.
For september har jeg satt 1 mill USD for de 2 platformer til sammen, og tror ikke det er for mye…

De andre spill 400.000 USD

Altså litt over 15 mill USD

Når jeg bruker samme cut som i Q1, så ender vi også i Q3 opp med ca. 50 mill NOK, specielt hvis vi regner med at 3 mill USD kommer fra FC klient, hvor der ikke skal betales Steamavgift, som der skulle av alle 15 mill USD i Q1…

Så jeg har ikke unnlatt hverken mva, avgifter eller noget som helst, og er sikker på, at vi ender opp med 50 mill+NOK.

Mvh Vandregutten.

At folk forærer bort aksjer til gibort priser, ser jeg på som idiotisk, men ser der på Tekinvestor er utregninger der skulle tilsige, at Q3 ender opp med 2,1 mill USD på bunnlinjen, og det er helt på jordet, selv om jeg har respekt for at denne person er kyndig på regnskap, men etter som han er på kjøperen, tror jeg det kan spille inn…

Fra annet forum:wink:

2 Likes

@vandregutten Men glemmer du ikke Steam sin andel i salgsinntektene her? Andre rettighetshavere også inne i bildet, men vi vet jo ikke alle summene her sikkert heller. Regner med at utgifter til lønn går litt opp i løpet av Q3, ettersom de varslet ansettelser i Q1, men ikke mye, 10-15% kanskje?

Jeg regner med noe mellom 3-5 mil USD i overskudd selv for Q3, vil ikke ha for store forventninger heller. Så får de heller overraske positivt, sitter long uansett. Grunnstenen er lagt i selskapet, nå må de bare legge på og bygge tårnet av produkter som gir inntekter litt etter litt…

Nei det glemmer jeg ikke, da jeg ser på ca. 15 mill USD, der bliver til ca. 6 mill USD på bunnen, akkurart som i Q1, og desuten er der 3 mill USD der er uten disse 30% cut til Steam(Valve) da de er tjent på FC’s klient og der er heller ikke royalty på 5% på alt tjent på SWL.

Så min påstand er stadig, at Q3 bliver like bra som Q1.

Husk at der var stor aktivitet når SWL kom på Steam, og der blev solgt mye bundles.

Hvordan man kan lande på 2,1 mill USD på bunnen, er helt utenkeligt for mig. Beklager at jeg kom med stikk i forrige innleg @Christian, men blev desverre litt provoseret av det tall:face_with_raised_eyebrow:

Om du har fulgt hva Koe har beregnet i salg gjennom reviews, ligger vi an til salg lavere enn 150k på pc for Q3. Ender Xbox også lavere enn forventet, så blir det fort stort utslag.
Reduser begge med 25,000, og du sitter med ~1,44 m usd mindre i profitt. 7,9-1,44 = ~6,5m usd.
Om costs skulle ha vært høynet litt, ~4,4m usd, så er du på 2,1m usd inn på bunnlinja for Funcom q3. Tror det er lavt selv, men du kan selv se at det er ikke langt fra forslagene som ellers florerer her.
Om du skal være kritisk til noe her på TekInvestor, så er det at vi tydeligvis i gjennomsnitt på avstemming i denne tråden, tror det selges 1m eksemplarer av CE i Q1. Dette sammen med at SWL gjør det sterkt om dagen, vil innebære kommende Q1 vil over dobble Q1 fra i år. Vi har duket til hype. :rofl: Kan ikke utelukkes, er årsak til å flørte med tanken. Men anser det som urealistisk.

1 Like

Så du synes jeg er helt på jordet og at jeg med beregnet EAT på 2,1 MUSD baisser? Jeg kan ikke si jeg setter pris på det når jeg samtidig sier at jeg kjøper meg opp fordi jeg tolker dette som positivt.

Så jeg har ikke unnlatt hverken mva, avgifter eller noget som helst, og er sikker på, at vi ender opp med 50 mill+NOK.

50 MNOK hva? Revenue? Ebit? EAT?

3 Likes

Har brukt samme utgifter som i Q1, så hvorfor trekke fra ekstra 4,4 mill USD?

Jeg har jo gået fra 15 mill til 6 mill USD…

Ellers tror jeg 500k salg av CE i Q1 2018, da jeg tror de klokelig utsetter PS4.

Mvh Vandregutten.

Kan du svare på dette?

Så jeg har ikke unnlatt hverken mva, avgifter eller noget som helst, og er sikker på, at vi ender opp med 50 mill+NOK.

50 MNOK hva? Revenue? Ebit? EAT?

Samme som i Q1, resultat på ca 6 mill USD EBIT

1Q 2017 represents a major turnaround for Funcom compared to
the very precarious situation of 1Q 2016
 Following the successful Early Access release of Conan® Exiles,
1Q 2017 is the most profitable quarter in Funcom’s history, with a
profit amounting to USD 6,129 thousand, compared to a loss of
USD -761 thousand reported for 1Q16.
 Revenues in 1Q17 amount to USD 10,921 thousand compared to
USD 2,048 thousand in 1Q16, mainly with contributions from
Conan® Exiles.
 Earnings before Interest, Tax, Depreciation and Amortization
(EBITDA) for 1Q17 amount to USD 6,707 thousand compared to
USD 263 thousand in 1Q16.
 Earnings before Interest and Tax (EBIT) for 1Q17 amount to USD
5,975 thousand compared to USD -660 thousand in 1Q16.
 The total Equity of the Company increased from to USD -9,953
thousand at the end of 1Q16 to USD 10,179 thousand at the end of
1Q17.
 The cash position increased from USD 1,015 thousand at the end
of 1Q16 to USD 10,286 thousand at the end of 1Q17.
 The carrying value of the interest-bearing debt was halved within a
year, from USD 13.6 million at the end of 1Q16 to USD 6.8 million
at the end of 1Q17. The debt is even decreased further during
2Q17 through the conversion of USD 3.5 million (plus accrued
interest) of the convertible bond into equity in April 2017.

Eller egentlig dette:1Q 2017 is the most profitable quarter in Funcom’s history, with a
profit amounting to USD 6,129 thousand, compared to a loss of
USD -761 thousand reported for 1Q16.

Synes du sa, at du ville kjøpe dig opp, om kursen fallt til rundt 2,2 eller 2,1 taker det fra husken , og selge om den steg noget, dog over disse traider 10-20 øre…

Mvh Vandregutten.

Jeg har sagt jeg har økt beholdningen med 71% etter Q2-tallene og vil øke videre hvis kursen går ned til 2,1 - 2,2. Jeg har også sagt at jeg ikke gidder å trade Funcom for 10-20 øre, men at jeg tror det går an å tjene gode penger på å gjøre det.

Du har sammenlignet EAT med Ebit, så der har du 600 TUSD, så hvis du skal sammenligne med meg, så må du ta 2700 TUSD i EBIT.

Vi kan gjerne gjøre et veddemål, 100kr til den som treffer best, jeg med 2700 TUSD i EBIT og du med 6000TUSD i EBIT for Q3? :slight_smile:

1 Like

Den er jeg med på, altså over/under 4350 TUSD EBIT 100kr.

Mvh Vandregutten.

2 Likes

Svarte deg tidligere med utregning, og tok høyde for flere ting, og advarte mot SWL kan måtte vurderes lavere. Din oppfatning av SWL er årsaken til din uenighet med Christian også.
Post #84 er hvor jeg svarte deg med utregning.

De ekstra 4,4m er driftskostnader; lønn, markedsføringskostnader, overtid med mere. Jeg hadde ikke lagt med driftskostnadene i det resultatet til deg der. Selv mistenker jeg de kostnadene ikke kommer over 3.5.

Edit* lykke til med veddemålet, vi alle vinner om du vinner den @vandregutten

1 Like

Det er en deal! Håper du vinner, jeg har 25% av porteføljen min i Funcom :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva var de i Q1? Hvorfor skulle de blive mye større i Q3?

Markedsføring av CE release, etterarbeid med CE og SWL release, overtid, flere ansatte enn i Q1. Operating expenxes til EBIT er den -4.214 forresten *** EBITDA som jeg ringet rundt. Tror jeg, jeg er ikke spesielt dreven på dette.

50% i FC, så håper også jeg vinner…

Vil beklage nok en gang at jeg faktisk var litt ufin i det tidligere innlegg.

Mvh Vandregutten.:face_with_raised_eyebrow:
:smiley:

2 Likes

Hovedsakelige ja, 5,1 MUSD vs 3 MUSD, så 2,1 MUSD i forskjell bare der. Nå skal det også sies at jeg forventer vesentlig lavere kostnad i Q3 enn i Q1, ettersom de får mindre engangskostnader (antatt) og mindre skalerbare kostnader (Conan+UE lisens)

Andre store forskjeller er at f.eks. på PC, så er en god porsjon av Q3-salgene gjort til 20$, ikke 30$.

For SWL, så har jeg brukt google trends til å estimere august, og google trends + fingeren i været for september. Det er vel den biten av regnestykket som er mest usikker, sammen med xbox-tallene. Der er riktignok vandregutten og jeg bare noen få prosenter fra hverandre. :stuck_out_tongue:

1 Like