Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Dette har de allerede sagt ved flere anledninger

Conan Exiles is available on Xbox One at a price point of 34.99 USD. The game is currently available in 39 countries with pricing customized across various currencies. The price point will increase once Conan Exiles leaves Game Preview on Xbox One and Early Access on PC and launches in full in Q1 2018.

Ref: https://www.gamasutra.com/view/pressreleases/303844/CONANreg_EXILES_Now_Available_On_Xbox_One_With_THE_FROZENNORTH_Expansion.php

Dette er et sitat fra pressemeldingen Funcom har sendt ut såvidt jeg forstår.

2 Likes

Utslag av det vil ha litt over 10m USD utslag på min estimerte EAT til den salgsprojeksjonen jeg har satt ut selv. Forutsatt at det stiger fra 35 til 59 på konsoller. Tror en slik prisstigning ville gått ut over salget dog. Store utslag som kan komme på enkeltmomenter.
Men mitt utgangspunkt ført over, er ganske pessimistisk og burde ikke ha for mye store utslag i negativ retning.
Håper de modererer seg på prisøkning som del av markedsføringsstrategi. Flere som er spillere er flere å selge DLC til senere, eller som kan kjøpe ingame, eller bidra til å rekruttere andre spillere.

2 x kjøp der altså, herlig.

Hadde et mer pessimistisk syn på dette enn deg, men etter å ha gått igjennom dataene nedenfor, så er mitt syn ikke så ulikt ditt. Oppsidescenarioet på 10 MUSD hadde jeg satt til 8 MUSD, men utenom det, så er jeg enig.


Hvis man antar at de vannrette linjene står for ca 250 TUSD, og antar samme utvikling i 2018 som i 2015, så får man ca 5 MUSD.

SWL fortsatt er veldig populært, antall spillere fortsetter å øke i et høyere tempo enn jeg hadde trodd.

Eiere på Steam på slutten av måneden, diff fra måneden før:
Juli: 455k, +0
August: 747k, +202k
15. September: 826k, +79k, lineært estimat = 158k

På den andre siden, antallet aktive spillere over 2 uker har gått fra å peake på Steam 115k til dagens 46k. Det er nok først og fremst dette tallet inntektene korrelerer med, men jeg synes det ser ganske bra ut. Average time pr player og median time per player ser bra ut.

Her er det viktig å være klar over at det nok fortsatt er veldig mange som fortsatt ikke spiller SWL via Steam-klienten. Hvor mange er vanskelig å si, men peaken i juli er 50% høyere på google trends enn for august, og man kunne ikke bruke Steam-klienten på det tidspunktet, og det er litt kødd å linke de to kontoene.

4 Likes

Tenker inntekten i løpet av H1 2017 for TSW, ~1m USD, var sannsynelig litt under normal siden SWL skulle komme. 2016 hadde inntjening på litt over 3m i forhold ser det ut til i følge grafen. Derav jeg setter bunnen på 4m USD, det er ny ‘hype’ rundt det, mye oppmerksomhet nå. Hvor høyt det kan gå er strengt talt basert på gjetning.

July 2013 er eneste måned før relaunch, som hadde over 1000 spillere average, 1063.
August 2017 hadde 1881 pålogget samtidig i gjennomsnitt, kun på steam.
http://steamcharts.com/app/215280

2 Likes

De gangene de virkelig selger så er spillet på salg, dvs hvis de kjører 30% rabatt på alle salg og disse står for majoriteten av totalt salg så er vel i realiteten 20% kanskje også for lavt?

1 Like

Jeg liker sammenligningsgrunnlaget ditt og ser helt klart logikken i at du har satt “bunnen” for 2018 for SWL til 4 MUSD. “Max” scenarioet ditt på 10 MUSD tror jeg ikke er sannsynlig hvis du ser på f.eks. google trenden for SWL, så er den lavere i august enn i juli og enda lavere i september. For å kunne si noe definitivt, så må vi nesten ha Q3-tallene. Da har vi et basis-kvartal. Ser du har brukt 6 MUSD i ditt estimat, så du har jo selv gått noe under snittet av 4-10/2 = 7 MUSD.

1 Like

Brukt 6m usd for annual 2017(H2, 5m usd) og 7m usd for annual 2018. Hadde 6m usd først, og endret til 7m usd for 2018 ikke klart å bestemme meg. Den biten av analysen fremstår svært useriøs med 1000-2500musd forventet inntjening alle kvartal 2018 foreløpig. :rofl:
De har relansert spillet, og hadde grunnforventninger som kunne antyde at de ville over hva snittet i 2016 var kan en anta. Det var litt over 3m usd.
Funcom har informert at SWL har bedre inntjening enn hva interne forventninger er.
Er enig i at 7 virker høyt, men SWL 2018 er noe som finpusses på så snart q3 tallene kommer. :smiley::thinking: Indikasjonene av tall fra q3, variasjoner, kan være årsak til volatilitet inn i q1 2018 tross alt.
Spilt litt F2P spill tidligere, hvor gjerne flere ukentlige roteringer av fristende tilbud var vanlig for ingame handel, grådige system. Spent på om SWL klarer å skape samme fristelser som trekker salg ofte nok.
Salgsbanen til SWL kan nok bli ganske oppstykket siden ingame purchase og tilbud dertil er noe som kommer i blandt.

Forresten, post # 55 her har jeg også formulert litt om ‘outlook’ og ordlyd fra Funcom i forhold til SWL. Som er likt hva de sa om CE i 2016 for 2017. Dette var nok også med på å sette 10m usd som øvre der. Ikke noe som ikke kan endres på så snart mann har tall, men det lille mann har å klamre seg til av informasjon nå.

1 Like

Hva er rimelig å forvente som worst case for 2017?

Kan ikke helt se for meg at nedsiden strekker seg noe lavere enn rundt 2kr.

MCAP var jo faktisk bare 80 for et år siden, men nedsiden er vel rundt 300 MCAP på et års sikt hvis inntektene herfra er dalende. Klarer de å holde koken vil vil nok ligge på mellom 500 og 700.

Over en halvering av dagens kurs og rundt 1 kr med andre ord.

Nei er nok snakk om 0,8 kr, så short i vei…

Varför räknat ni medP/E 5-10 som fair value? Andra liknade bolag har 25+

4 Likes

Historikken til Funcom er det den er, de må prestere over tid for å “fortjene” høyere vurdering av fremtidig potensiale?

1 Like

Funcom er vel totalt forvandlet iht tidligere fadeser? Historikken er der,men de fleste baserer forhåpentlig sine kjøp basert på nåtiden,og framtidig potensiale. Tror Funcom kan være ett godt bet rundt dagens kursnivå.
:sunglasses:

3 Likes

Greit at Funcom må prestere over tid for å oppnå høyere P/E. Men føler dette blir en unødig enstemmig (og kanskje selvoppfyllende) profeti. Refleksjonen fungerer best som en forklaring på dagens prising.

Ikke glem at markedet gjerne “glemmer raskt” når det lukter penger og muligheter for profitt.

Og glem heller ikke at Funcom var priset høyere i januar, utrolig nok. Og deretter til nesten 6,- i februar. Før man visste noe som helst om hvorvidt selskapet skulle levere.

Poenget er at en reprising ikke ta så jævlig lang tid. Markedet er like mye en gullfisk som elefant hva gjelder hukommelse.

2 Likes

Jeg har da ikke sagt det? Jeg tror Funcom får P/E på 11,5 i 2017 og synes det er billig nok til å øke. :slight_smile:

3 Likes

Funcom meldte om resultat på 6,1 mill USD for Q1, jeg tror på 15 mill USD for hele 2017.

P/E ved kurs 5,- fult utvannet 5*323 mill aksjer 1615 mill Nok/120 mill Nok ved kurs 8= 13,46

Synes det er helt ok, for et selskap med mye på gang…

Anbefaler kjøp opp til 3,- uten problemer, med noen måneders horisont.
Lykke til, mvh Vandregutten.

2 Likes

Worst case for 2017… Well, Xbox salgsvurderingene som er gjort, er basert på indikasjoner som top paid og reviews på microsoft siden blant annet. Disse kan begge være opp mot gratis versionen, vi vet reviews kunne lages dertil, og spill som er ‘free’ har kommet opp på top paid listen også, så det er årsak til å tro den beregnes rent av nedlastinger. Med andre ord, salget her kan være lavere. Vi har ‘Mostly negative’ på steam review, om spillere i snitt per dag der går lavere enn juni, og salget stagnerer, samt dårligere enn forventede nyheter på Xbox vil dette gi dårlig fremtidsutsikt. Og markedet priser på fremtidsutsikter tildels.
Videre er det dette med SWL, hvor vi har veldig lite tall og forholde oss til. En sterk nedgang fra juli og august i omsetning inne i spillet, spillet er gratis tross alt, kan eksistere for september og skremme aksjonærers fremtidshåp. Så lav sannsynelighet i mine øyne, men en teoretisk worst case, er nok fall ned mot 1,5 i kurs i inneværende år. Finner det svært usannsynelig, og har kjøpsanbefaling selv nå, men børs er børs.
Må ikke glemme at Hegnar vil skrive noe sånt som: “Dustemiklene i Funcom flopper igjen.”

Tror at det kan skapes grobunn for svært optimistiske tanker til 2018 når vi får q3 tall, som kan bidra til å skape en hype for full release av CE.

1 Like

Ser att grunntonen din er optimistisk, men er selv ikke redd for att vi kommer så mye lavere enn nå.
Markedet er normalt typ 6 mnd fremoverfokusert i aksjemarkedet, vi er nå 7ish uker unna Q3.
hvor lenge tørr folk å sitte på utsiden å håpe på billigere inngang.
For det er ingen som skal fortelle meg att ikke ganske så mange vet hva som skjer om med Funcom om dagen. Men mange er med på drittkastinga så lenge som overhodet mulig… Før de annonserer med brask og bram (å med rak rygg:grimacing:) att nå har jeg også kjøpt aksjer. Ble billig nok serru så klarte ikke å la være :stuck_out_tongue:
Er godt mulig vi blir å surre rundt i grøten en liten stund til, men når det begynner å røre på seg kommer kursen til å krabbe ganske fort oppover.

3 Likes